marx engels 01

سرنوشت آثار مارکس و انگلس

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

marx engels 01

marx engels 01محمد ربوبی

انتشار مجموعه­ی آثار مارکس و انگلس در سال­های شصت از سوی انستیتوی مارکسیسم ـ لنینیسیم، وابسته به کمیته­ی مرکزی حزب کمونیست  شوروی و حزب متحد سوسیالیستی آلمان به زبان آلمانی آغاز شد . این مجموعه تا فروپاشی جمهوری دمکراتیک آلمان در چهل و پنج جلد منتشر گردید .

از سال ۱۹۹۱ تکمیل و انتشار مجدد مجموعه آثار به منظور استفاده در دانشگاه ها در دستور کار قرار گرفت . به گفته­ی پروفسور هارستریک HARSTRICK، استاد تاریخ معاصر در دانشکده­ی علوم فنی  برانشوایگ ( آلمان ) که در انتشار این مجموعه­ی آثار نقش مهمی ایفا می­کند،  بخش عمده­ی آثار برجای مانده­ی مارکس و انگلس نه تنها هنوز منتشر نشده بلکه تاکنون خوانده هم نشده اند. با انتشار محموعه­ی این آثار  می­توان در پرتو نوین به کارل مارکس و فردریش انگلس و نیز به روند شگوفایی علمی عصر آنان پرداخت . افزون براین، انتشار حاشیه نویسی­ها، نقل قول­ها، دفترهای یادداشت­های  روزانه­ی آنان که در چهارمین بخش این مجموعه منتشر خواهد شد، مارکس را به مثابه­ی بخشی از کل جنبش بزرگ فکری قرن نوزدهم متجلی خواهد کرد.

   همزمان با انتشار این مجموعه­ی، پروفسور هارستریک ، به عنوان ویراستار، به کمک همکاران بین المللی دست اندر کار تنظیم پروژه­ دیگری است: تنظیم فهرست نگاری زمانی و مکانی آثاری از مارکس و انگلس که اخیرا پیدا شده اند ـ  از جمله توضیحات و ویراستاری حواشی متعددی که آنان نگاشته اند. این پروژه که  در حدود دوهزار و پانصد صفحه خواهد شد، برای کارهای پژوهشی در مورد مارکس و انگلس و اصولا برای پژوهش در عرصه­ی علوم تاریخی  منبع  جدیدی خواهد بود.

پس از تحولات پاییز ۱۹۸۹ ( فروپاشی جمهوری دمکراتیک آلمان ) ادامه­ی انتشار مجدد آثار مارکس و انگلس مورد سئوال  محافل خاصی قرار گرفت. حاصل ارزیابی مجدد این شد که انتشار مجدد آثار بایستی در سطحی برتر انجام گیرد. براین مبنا،  شورای علمی و کنفرانس علوم آلمان ادامه­ی انتشار آثار را توصیه کردند .

از سال ۱۹۹۱ انتشار مجموعه آثار مارکس ـ انگلس یکی از صد و پنجاه پروژه­ی دراز مدت آکادمی علوم آلمان تعیین شده است. هم چنین با همکاری مؤثر » انستیتوی بین المللی تاریخ علوم اجتماعی«  در آمستردام IISG ) ) که قسمت عمده­ی دست نوشته­های اصلی مارکس و انگلس در آنجا نگهداری می شوند و نیز»   نهاد فریدریش ابرت«،   » نهاد بین المللی مارکس ـ انگلس ( IMES  )«  در آمستردام تاسیس شد و این نهاد انتشار مجموعه آثار را برعهده گرفت.

در مارس ۱۹۹۲ کنفرانس بین المللی متخصصین ویراستاری متون، در فرانسه برگزار شد تا شیوه­ی ویراستاری این آثار دو باره تدوین شود. حاصل کار این کنفرانس  یک سال بعد  چاپ و منتشر شد. در همان سال نیز بین » نهاد بین المللی  مارکس ـ‌ انگلس«  و آکادمی علوم آلمان  قرار دادی منعقد شد که بر طبق آن » نهاد بین المللی«   تاسیس مرکزی در برلین برای کارهای تحقیقاتی  مجموعه­ی آثار  را برعهده گرفت. مدیریت علمی این پروژه و نیز مدیریت این مرکز به پروفسور هارستریک واگذار شد.

در ماه مه ۱۹۹۳ آکادمی علوم برلین ـ براندنبورگ  که به تازگی تاسیس شده بود ، سرپرستی  انتشار مجموعه آثار را برعهده گرفت. علاوه بر پروفسور هارستریک، به عنوان مدیر پروژه ، کمیسیونی به مدیریت پروفسور علوم سیاسی، موکلر H.MUKKLER، تشکیل شد که پروفسور هنریش HENRICH (مونیخ)، و پروفسور شیدر   H.SCHIDER ) کلن(  ، از جمله اعضای آنند. در اکتبر  سال ۱۹۹۳ آگادمی علوم برلین ـ براند نبورگ، عضو »‌نهاد بین المللی مارکس ـ انگلس«  در آمستردام شد و به این ترتیب  کار تدوین و انتشار مجموعه­ی آثار جنبه­ی بین المللی  به خود گرفت.

 بنا به گفته پروفسور هارستریک، در کار ادامه­ی انتشار مجموعه­ی آثار، مهمترین وظیفه  تدوین طرحی جدید  برای ترمیم پیشنهاد سابق است .  مجموعه­ی آثار در یک صد و هفتاد جلد منتشر خواهد شد . در مجموعه­ی جدید  تلاش براین است  تمامی میراث ادبی ( تالیفات منتشر شده، دست نویس­ها و نامه های کارل مارکس،  از سال ۱۸۱۸ تا سال ۱۸۸۳ و نامه های فردریش انگلس، از سال ۱۸۲۰ تا سال ۱۸۹۵   منتشر شوند . در این کار بایستی مجموعه آثار با معیارهای تاریخی ـ انتقادی، آن طور که در بدو پیدایش پدید آمده اند، بررسی  و در ویراستاری و انتشار نیز  رعایت شود . آنگاه آشکار خواهد شد که مارکس و انگلس به چه مسایلی نپرداخته اند، و یا به چه مسایلی            نمی توانستند بپردازند و همچنین در مقایسه با  سایر مؤلفین قرن،  به  چه مسایلی  بس عمیق تر پی برده­اند.

مجموعه­ی  دست خط ها و کلیه آثار چاپ شده به همان زبان اصلی نگارش آنها منتشر خواهد شد ( شصت در صد به زبان آلمانی و چهل درصد انگلیسی )

مجموعه آثار به چهار بخش تقسیم شده است :

۱ ـ  تالیفات ، مقالات ، طرح ها ( باستثنای کاپیتال )

۲ـ  کاپیتال و کارهای مقدماتی در مورد آن  از سال ۱۸۵۷

۳ـ  نامه ها

۴ـ‌ نقل قول­ها ، دفتر چه های یادداشت ها  و حاشیه نویسی­ها.

————————————————————————-

برگرفته از نشریه­ی آلمانی  FAZ, Nr. 33, 1995     محمد ربوبی

   

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.