به مناسبت بزرگداشت روز معلم

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

بیانیه جبهه ملی ایران – آلمان

به مناسبت بزرگداشت روز معلم ( ۱۲ اردیبهشت)

هموطنان ارجمند !

به پاس از مقام تلاشگران در عرصه آموزش علم و دانش ، پنجم اکتبر روز جهانی معلم نام گذاری شده است که هر سال در چنین روزی از مقام شامخ معلمان قدردانی میشود. در کشور ما ایران روز معلم ۱۲ اردیبهشت ماه است یعنی روزی که دکتر خانعلی در میدان بهارستان تهران مورد هدف گلوله قرار گرفت و به قتل رسید.

در طی دوران نخست‌ وزیری شریف‌امامی ، معلمان ایران با تشکیل باشگاه مهرگان، در پی اعتصاباتی با هدف افزایش حقوقشان، روز ۱۲ اردیبهشت ۱۳۴۰ در میدان بهارستان تهران تحصن کردند.ماموران با پاشیدن آب روی معلمان کوشش کردند که تحصن را بشکنند. چنانکه گفته شد معلم جوان ۲۹ ساله شادروان ابولحسن خانعلی از این کار ماموران ممانعت بعمل میآورد که در نتیجه تیراندازی به ناحیه سر به قتل میرسد.

یک هفته بعد از این واقعه عمدی و دلخراش نخست وزیر وقت ، شریف امامی استعفا و دکتر علی امینی جانشین وی میشود. دکتر امینی با انتخاب شادروان محمد درخشش در سمت وزیر فرهنگ کوشش کرد که به خواست های معلمان و دبیران کشور ترتیب اثر داده شود. معلمین در تجمع بزرگ دیگری در ۱۸ اردیبهشت همان سال (۱۳۴۰ ) با صدور قطعنامه‌ای روز ۱۲ اردیبهشت را به یادبود پیروزی اعتصاب موفقیت‌آمیز خویش و مهمتر روز قتل ابوالحسن خانعلی را به عنوان روز معلم اعلام داشتند. منجمله مقررگردید که هرسال در این روز مدارس و مؤسسات فرهنگی در سراسر کشور تعطیل شود.

هموطنان ارجمند جبهه ملی ایران – آلمان ضمن بزرگداشت این روزتاریخی. روز معلم (دوازدهم اردیبهشت ) را به تمامی معلمان در سراسر کشور تبریک و تهنیت می گوید و با قدردانی از زحمات بسیار و گرانقدر معلمان کشور که عمر خود را با فداکاری جهت پرورش نسلهای آینده مصرف می کنند. برازنده و شایسته است که جامعه در رفع مشکلات این قشر فداکار و زحمت کش اقدام نماید.

پاینده ایران

روابط عمومی جبهه ملی ایران – آلمان

سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.