chaharshanbeh soori 01

سایه افکار طالبانیسمی برسرمراسم چهارشنبه سوری

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

chaharshanbeh soori 01

chaharshanbeh soori 01مهدی رود

چهارشنبه سوری جشنی است مانند بیشتر جشنهای ایرانی که به ستاره شناسی بستگی تام داشته ومبدإ همه ی حسابهای علمی تقویمی بشمار می رود. در آن روز در سال ۱۷۲۵ پیش از میلاد زرتشت بزرگترین حساب گاه شماری جهان را نموده و کبیسه پدید آورده و تاریخ های کهن را درست و منظم کرده است؛ پس به نظر ایشان در سال ۱۷۲۵ پیش از میلاد،شبی که در روز آن زرتشت تاریخ را اصلاح کرده است، به یادبود آن ، همه ساله مردم ایران جشن بزرگی بر پا کرده و با آتش افروزی،شادی خود را آشکار و اعلام کرده اند و آن رصد و اصلاح تاریخ تا کنون در هیأت و یادمان چهارشنبه سوری ( شب جشن سوری) یا جشن سوری باقی و جاری مانده است.

اما در نزد ایرانیان آتش مظهر چه بوده است ؟ به اعتقاد ایرانیان هر گاه آتش افروخته شود , بیماری , فقر , بدبختی , و ناکامی و بدی محو و ناپدید می گردد . پس از افروختن آتش و به طور کنایه , راه یافتن روشنی و معرفت در دل و روح که آثار اهریمنی و نحوست و نامبارکی را از ایرانیان برمی دارد , به همین جهت جشن سوری پایان سال را به شبِ آخرین چهارشنبه سال منتقل کردند تا با طلیعه سال نو خوش و خرم و شادکام گردند .

با ذکر این مقدمه که به اختصار فلسفه یکی از پایدارترین جشن های کهن ایران زمین را تبیین میکند , همراه با شما ایران دوستان بع اسفقبال این جشن می رویم . اما انچه که خاطر هر ایرانی دلسوزِ فرهنگ غنی این کشور با قدمت چند هزار ساله را پریشان می کند , نوع نگاه ِ عداوت گونه حکومتی ست که هیچ سنخیتی با آداب و رسوم اصیل ایرانی ندارد . چراکه در قاموس این حکومت طالبانی تاریخ ایران از زمانی آغاز می شود که پای اعراب به این سرزمین باز شد و با خود آیینی را برای ما تهفه آوردند که حتی امروز و بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال از پیدایش اسلام بسیاری از ایرانیان خود را با آن مأنوس نمی دانند .

هدف از قلم زدن بر این نوشتار اسلام ستیزی نیست بلکه نمایان ساختن خط فکری حکومتی ست که سوار بر موج ایدئولوژی خود ساخته وبا استفاده ابزاری از « اسلام » کمر همت به نابودی میراث و فرهنگ ایران زمین بسته است .

آیت الله مطهری از تئورسین های نظام اسلامی جزء اولین افرادی بود که به مخالفت با جشن چهارشنبه سوری پرداخت و در اظهار نظری بیان کرده بود « چهارشنبه سوری از آنِ احمق هاست » اما پس او و با تثبیت بیشتر پایه های نظام جمهوری اسلامی , مراجع و روحانیون حکومتی هر زمان که فضا را مناسب می دیدند و به خصوص در آستانه مناسبتهایی چون « چهارشنبه سوری » رسوم اصیل ایرانی را مورد هجمه و آماج افکار ارتجاعی خود قرار می داده اند , حتی چند سال پیش زمرمه هایی نیز در بین نمایندگان مجلس فرمایشی و برخی روحانیون بیت رهبری مبنی بر حذف جشن نوروز و برداشتن این عید باستانی از تقویم ملّی و جایگزین کردن آن با یکی از اعیاد اسلامی مطرح شد که بعد از یک برآورد نسبی و بیم از آنکه این تصمیم موجبات مخالفت گسترده مردم را فراهم کند لز دستور خارج شد .

اما در این رهگذر « آیت الله علی خامنه ای » رهبر نظام ارتجاع که دیگر مراجع و روحانیون حکومتی سازشان را با نت ایشان کوک می کنند , یکی دوسالی ست که در آستانه پایان سال , موضوع مخالفت با رسم چهارشنبه سوری را به صورت عیان مطرح میکند و آن را غیر شرعی و نوعی بدعت می داند . امسال همزمان با وی آیت الله مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی نیز طی فتوایی اعلام داشته اند که : چهار شنبه سوری یک سنت خرافی ست و نباید آن را احیا کنیم .

حساسیت ها نسبت به جشن کهن چهارشنبه سوری که به نوعی احیا کننده فرهنگ ایران باستان است و آتش را نماد از بین بردن نحسی ها و بدی ها می داند , در حال بین سران رژیم بالا می رود که در دوسال گذسته پاسداشت این جشن در برگیرنده مخالفت با حکومت و شخص اول نظام هم بوده است . فیلم به آتش کشیدن تصویر رهبر حکومت میان شعله های آتش و سر دادن شعارهایی بر ضد حکومت از طرف جوانایی که به بهانه برگزاری چهار شنبه سوری گرد هم آمده بودند , طوری ارکان نظام را به لرزه درآورد که گردانندگان حکومت و منصوبان بیت رهبری را به واکنش تندی وا داشت .

احمدی مقدم ( فرمانده نیروی انتظامی ) نیز در همین باب رسما اعلام کرده : با افرادی که در حین مراسم چهارشنبه سوری دستگیر شوند , برخورد شده و این افراد حتی تا پایان عید نوروز در بازداشت خواهند بود که البته به نظر می رسد ایراد این دستورالعمل از جانب وی تنها به منظور ایجاد فضای رعب و وحشت در جامعه است تا مردم را از برگزاری این جشن بر حذر دارند .

به هر صورت تا نظام مبتنی بر ایدئولوژی مذهبی بر ایران حاکمیت می کند این گونه افکار طالبانیسمی نیز بر سرزمین ما سایه خواهد انداخت . برماست حتی علی رغم این تهدیدها و شعارهای هراس انگیز پوشالی به پاسداشت فرهنگ کهن ایران زمین این جشن را ولو در حّد محدود برگزار کنیم . و آن را به نسلهای بعد هم بیاموزیم .

پاینده باد ایران , سرزمین کهن من

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.