anzali 01

وضعیت تالاب‌های ایران قرمز است

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

anzali 01

anzali 01اصغر محمدی فاضل، معاون سازمان محیط زیست ایران امروز (یک شنبه ۱۶ بهمن‌ماه) اعلام کرد که ورود حجم بالای رسوبات به تالاب انزلی، باعث کاهش عمق این تالاب بین‌المللی شده است.

این مساله در حالی اعلام شده که سه روز پیش، روز جهانی تالاب در ایران برگزار شده و به اعتقاد کارشناسان وضعیت تمامی ۲۵۲ تالاب ایران نامناسب است.

تالاب انزلی در سال ۱۹۷۱ به لیست تالاب های بین المللی کنوانسیون رامسر اضافه شد. این کنوانسیون به منظور حفاظت از تالاب ها و پرندگان مهاجر شکل گرفته و بر مبنای آن، کشورهای عضو موظف هستند تا از تالاب‌ها حفاظت کنند.

آقای فاضل در بخشی از سخنانش در خصوص وضعیت تالاب انزلی اعلام کرد که میانگین عمق تالاب انزلی هیچگاه بیش از شش متر نبوده است.

اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه اصطلاح “میانگین” در خصوص تالاب‌ها را تاکنون نشنیده و چنین اصطلاحی باعث تعجب او شده است، به بی بی سی فارسی گفت: “در بحث کارشناسی صحبت از کمینه و بیشینه آب است، در خصوص تالاب انزلی نیز زمانی که این تالاب به فهرست رامسر اضافه شد وسعتی حدود ۲۱ هزار هکتار داشت، اما در حال حاضر حدود ۱۲ هکتار وسعت دارد. اما شرایط این تالاب به دلیل کاهش آب و آلودگی‌های موجود در آن نامناسب است.”

آقای کهرم با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت تالاب‌ها در ایران گفت: “ما آن طور که باید و شاید به تالاب‌ها توجه نمی‌کنیم و طبق نظر کارشناسان تمامی تالاب‌های ایران زیر خط قرمز هستند.”

این کارشناس محیط زیست، ساخت و ساز سدها در اطراف تالاب‌ها و بر روی رودخانه‌ها که شریان اصلی تالاب‌ها هستند را از دلایل بحرانی شدن وضعیت تالاب‌ها عنوان کرد و افزود: “نمونه چنین اقدامی احداث ۳۶ سد بر روی رودخانه‌هایی است که ۵ میلیارد متر مکعب از آب دریاچه ارومیه را تهیه می‌کردند.”

ایران در منطقه خشک و نیمه خشک جهان قرا گرفته و میانگین بارش در این کشور (۲۵۰ میلیمتر)، کمتر از یک سوم میانگین جهانی است که به ۸۵۰ میلیمتر می رسد.

استفاده از آب تالاب‌ها برای مصارف کشاورزی و همچنین ورود فاضلاب‌های شهری و کارخانه‌ها به این آب‌ها، از دلایل آلودگی آنها عنوان شده است.

آقای کهرم با تاکید بر اینکه تالاب‌ها در ایران اهمیت حیاتی دارند اما مورد توجه قرار نمی‌گیرند، تاکید کرد: “این بحرا‌ها تاحدودی به دلیل کاهش نزولات آسمانی و ورود به چرخه خشکسالی است، اما قسمت عمده آن به دست خود ما با تاسیس و تحمیلاتی است که بر روی تالاب‌ها اعمال می‌کنیم.”

گروهی از کارشناسان معتقدند که تالاب‌های ایران به دلیل نبود نگاه کارشناسی دچار مرگ تدریجی شده اند. آقای کهرم نیز با اشاره به اینکه بسیاری از تصمیم‌ها در داخل اتاق‌های بسته انجام می‌شود که کارشناسان به آن هیچ راهی ندارند، گفت:” نمونه آن دریاچه ارومیه است، که برخی راهکارها چنان غیر عملی، جاه طلبانه و غیر علمی است که به هیچ وجع رفع مشکلی از دریاچه نکرده است. “

این کارشناس محیط زیست اضافه کرد: “در چنین شرایطی است که مشخص می‌شود کار کارشناسی صورت نگرفته و نظر کارشناسان و آب شناسان لحاظ نشده است. این تصمیمات نه چندان سیاسی بلکه اقتصادی لحاظ شده است و نتیجه آن غیر از زیان چیزی نخواهد بود.”

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.