mohammad maleki 01

به پیگرد و آزار دکتر محمد ملکی پایان دهید

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

mohammad maleki 01

mohammad maleki 01برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق «جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران» (LDDHI) از احضار دکتر محمد ملکی برای گذراندن حکم یک سال زندان مطلع شده است. بر اساس اطلاعات دریافتی، دکتر محمد ملکی، عضو موسس جمعیت ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر[i] در تاریخ 3 بهمن 1390 برای گذراندن حکم یک سال زندان به زندان اوین احضار شد و سه روز مهلت یافت تا خود را معرفی کند. خطر دستگیری او را به شدت تهدید می کند.

برنامه نظارت آزار قضایی دکتر محمد ملکی را محکوم می کند زیرا این آزار و اذیت ظاهرا به قصد تنبیه فعالیت حقوق بشری او انجام می شود و نگرانی عمیق خود را از کوشش های ادامه دار برای منع فعالیت های مسالمت آمیز مدافعان حقوق بشر در ایران ابراز می نماید.

اطلاعات پیشینه ای

دکتر ملکی به علت اعتراض شدید به بسته شدن دانشگاه ها از تیر 1360 تا مرداد 1365 به مدت پنج سال در زندان به سر برد. او دوباره در 21 اسفند 1379 دستگیر شد و بدون محاکمه بیش از شش ماه در بازداشت انفرادی ماند.

دکتر محمد ملکی برای بار سوم در 31 مرداد 1388 به خاطر تحریم انتخابات ریاست جمهوری و اعتراض به خشونت های پس از انتخابات دستگیر شد و به اتهام ارتباط با گروه های مخالف بیش از شش ماه در زندان اوین ماند و در اسفند 1388 با وثیقه آزاد شد. در دوره بازداشت او چند بار به علت حمله قلبی و مشکلات دیگر جسمانی از جمله سرطان پروستات در بیمارستان بستری شد. بنا به گزارش ها، او از رسیدگی مناسب پزشکی محروم بود.[ii]

محاکمه او در شعبه 28 دادگاه انقلاب اسلامی ابتدا در تاریخ 5 مرداد 1390 تعیین شده بود، اما در پی خودداری او از شرکت در دادگاه به تاریخ 8 مرداد موکول شد.[iii] دکتر ملکی در دادگاه حضور یافت ولی از خود دفاع نکرد و گفت به حکم اعتراض نخواهد کرد زیرا دادگاه بدوی را غیرقانونی می داند. دکتر ملکی ابتدا به محاربه، اهانت به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آیت الله خمینی و آیت الله خامنه ای (رهبر فعلی) متهم شده بود، اما در پایان به اتهام «تبلیغ علیه نظام» محکوم شد.

دکتر ملکی در شهریور 1390، گزارش کوتاهی خطاب به گزارشگر ویژه سازمان ملل برای ایران در باره شکنجه هایی که در زندان های دوران مختلف دیده است نوشت و در پی آن مورد بازجویی قرار گرفت و از مسافرت به خارج منع شد.

اقدام های مورد درخواست :

لطفا به دولتمردان ایران نامه بنویسید و از آنها بخواهید:

1 – تحت هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی دکتر محمد ملکی و نیز تمام مدافعان حقوق بشر و خانواده هایشان را در ایران تضمین کنند؛

2 ـ  به هر گونه آزار و اذیت ـ از جمله در سطح قضایی ـ علیه دکتر محمد ملکی و نیز تمام مدافعان حقوق بشر در ایران پایان دهند؛

3 ـ در هر شرایطی اعلامیه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را، که در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۷۷ (۹ دسامبر ۱۹۹۸) در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شده، رعایت کنند، به ویژه:

·       ماده 1 آن که می گوید: «همه افراد حق دارند به صورت فردی یا گروهی در سطوح ملی و بین المللی برای  حمایت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق این حقوق و آزادی ها فعالیت کنند،»

·       ماده ۵ (ب) که می گوید: «همه افراد حق دارند برای  حمایت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق این حقوق و آزادی ها به صورت فردی یا گروهی در سطوح ملی و بین المللی (…) برای تشکیل سازمان های غیردولتی، انجمن ها یا گروه ها، عضویت یا شرکت در آنها اقدام کنند،»

·       ماده 2ـ12 که می گوید: «دولت باید کلیه تدبیرهای لازم را به کار گیرد تا حمایت مراجع ذیصلاح از همه افراد به صورت فردی و گروهی در برابر خشونت، تهدید، اقدامات تلافی جویانه، تبعیض منفی عملی و یا قانونی، فشار یا هرگونه اقدام خودسرانه دیگر در پی استفاده مشروع و قانونی این افراد از حقوق مذکور در اعلامیه حاضر، تضمین گردد.»

4 ـ به طور کلی، در هر شرایطی تضمین کنند که حقوق بشر و آزادی های اساسی مطابق با عهدنامه های بین المللی حقوق بشر و موازین بین المللی که ایران نیز متعاهد آنهاست رعایت خواهند شد.

نامه ها را به مقامات زیر ارسال کنید:

·         رهبر جمهوری اسلامی، آیت الله سیدعلی خامنه ای:                                 info_leader@leader.ir

·        ریاست جمهوری، آقای محمود احمدی نژاد:            فکس: 5880 649 21 0098

dr-ahmadinejad@president.ir

·        ریاست قوه قضاییه، آیت الله صادق لاریجانی: Irjpr@iranjudiciary.com bia.judi@yahoo.com/ info@dadgostary-tehran.ir؛  فکس: 6567 3311 21 98+/6671 879 21 98+

·        وزیر امور خارجه:     فکس: 66743149-21-98+                 matbuat@mfa.gov

·        سفیر محمدرضا سجادی، نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی ایران در ژنو، سوئیس

Permanent Mission of the Islamic Republic of Iran,  Chemin du Petit-Saconnex 28, 1209 Geneva, Switzerland, Fax: +41 22 7330203

Email: mission.iran@ties.itu.int

·        سفارت ایران در بروکسل، بلژیک

Embassy of Iran in Brussels, 15 a avenue Franklin Roosevelt, 1050 Bruxelles, Belgium, Fax: + 32 2 762 39 15.

Email: iran-embassy@yahoo.com

لطفا به نمایندگان دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در کشورخودتان نیز نامه بنویسید.

**********

پاریس ـ ژنو، 5 بهمن 1390

لطفا ما را از هرگونه اقدام انجام شده با ذکر شماره این درخواست مطلع فرمایید.

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، برنامهء مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر»  (FIDH)  و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است که به حمایت از مدافعان حقوق بشر اختصاص دارد و هدف اصلی آن پشتیبانی مشخص از این افراد در زمان نیاز است.

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر:

E-mail: Appeals@fidh-omct.org

·                  Tel and fax FIDH + 33 (0) 1 43 55 25 18 / +33 1 43 55 18 80

·      Tel and fax OMCT + 41 (0) 22 809 49 39 / + 41 22 809 49 29

جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران: lddhi(at)fidh.net  یا lddhi.fidh(at)gmail.com

[i] جمعیت ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر که در سال 1356 تاسیس شده بود مثل بسیاری از سازمان های دیگر در سال 1360 بسته شد. چند تن از رهبران آن پس از خروج از ایران «جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران» (LDDHI) را در سال 1364 در خارج تاسیس کردند.

[ii] نگاه کنید به بیانیه مطبوعاتی برنامه نظارت در تاریخ 15 دی 1388:

http://goo.gl/bb67k

[iii] آقای ملکی برای اعلام دلایل خودداری از شرکت در دادگاه نامه ای منتشر کرد که در آن نوشت: «به دلایل زیر از حضور در دادگاه معذورم: در اعتراض به کشتار، شکنجه، دستگیری و محکومیت و زندانی نمودن تعدادی از دانشجویان، استادان، معلمان، زنان، روزنامه نگاران، وکلای دادگستری، کارگران، فعالان حقوق بشر و دیگر هموطنان به حکم دادگاههای غیرقانونی، تنها به جرم اظهار عقیده در سالهای اخیر؛ غیر قانونی بودن دادگاه اینجانب به دلیل عدم رعایت اصل 168 قانون اساسی و دیگر اصول این قانون؛ عدم امکان مطالعه کیفرخواست تنظیمی علیه اینجانب… قاضی محترم میتوانند حکم غیابی صادر نمایند.» بر اساس اصل 168 قانون اساسی، محاکمه های سیاسی و مطبوعاتی باید در حضور هیات منصفه انجام شود.


[1] جمعیت ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر که در سال 1356 تاسیس شده بود مثل بسیاری از سازمان های دیگر در سال 1360 بسته شد. چند تن از رهبران آن پس از خروج از ایران «جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران» (LDDHI) را در سال 1364 در خارج تاسیس کردند.

[1] نگاه کنید به بیانیه مطبوعاتی برنامه نظارت در تاریخ 15 دی 1388:

http://goo.gl/mCtj2

[1] آقای ملکی برای اعلام دلایل خودداری از شرکت در دادگاه نامه ای منتشر کرد که در آن نوشت: «به دلایل زیر از حضور در دادگاه معذورم: در اعتراض به کشتار، شکنجه، دستگیری و محکومیت و زندانی نمودن تعدادی از دانشجویان، استادان، معلمان، زنان، روزنامه نگاران، وکلای دادگستری، کارگران، فعالان حقوق بشر و دیگر هموطنان به حکم دادگاههای غیرقانونی، تنها به جرم اظهار عقیده در سالهای اخیر؛ غیر قانونی بودن دادگاه اینجانب به دلیل عدم رعایت اصل 168 قانون اساسی و دیگر اصول این قانون؛ عدم امکان مطالعه کیفرخواست تنظیمی علیه اینجانب… قاضی محترم میتوانند حکم غیابی صادر نمایند.» بر اساس اصل 168 قانون اساسی، محاکمه های سیاسی و مطبوعاتی باید در حضور هیات منصفه انجام شود.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.