hashemi rafsanjani 01

انتقاد ارگان دولت از هاشمی

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

hashemi rafsanjani 01

hashemi rafsanjani_01سناریوی «دوباره هاشمی‌رفسنجانی» گویا قرار است، دشمن فرضی برای عده‌ای در انتخابات آینده مجلس باشد. کمتر از سه ماه مانده به ثبت‌نام انتخابات مجلس، روزنامه «ایران» که ارگان دولت محسوب می‌شود روز گذشته در تیتر صفحه یک خود در مطلبی با عنوان «دوباره هاشمی‌رفسنجانی» به بازخوانی نامه‌های هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات گذشته پرداخت و ضمن تحلیلی بر عملکرد سایت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نتیجه گرفت «به نظر می‌رسد هاشمی و اطرافیانش که تجربه دو شکست سخت در انتخابات سال ۸۴ و ۸۸ را دارند، برای انتخابات مجلس نیز به‌شدت نگران پایگاه مردمی رییس‌جمهور بوده و می‌خواهند به هر نحو ممکن در برابر آن قد علم نمایند.

آنها به‌خوبی این مهم را درک کرده‌اند که این پایگاه می‌تواند سرنوشت هر انتخاباتی را رقم زند. از همین جهت در تلاشند اساس این ظرفیت را با خدشه روبه‌رو نمایند.» هفته گذشته سایت هاشمی‌رفسنجانی که به انتشار اخبار، دیدگاه‌ها و خاطرات وی می‌پردازد، نامه‌ای با امضای پنج شخصیت برجسته انقلاب خطاب به امام خمینی(ره) را منتشر کرد. سایت هاشمی‌رفسنجانی که این نامه را با تیتر: «نامه بی‌سلام خواص انقلاب به محضر امام(ره) در سال ۱۳۵۸» منتشر کرد در توضیحی آورده است: «این نامه یکی از اضلاع مثلث نامه‌های تاریخی سه‌گانه‌ای است که ضلع دومش در سال ۱۳۵۹ و ضلع سومش در سال ۱۳۸۸ نگاشته شد. مثلثی تاریخ‌ساز که روی در شناساندن جریان انحرافی انقلاب در ذیل تابلوی دو رییس‌جمهور داشت.» سایت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، پس از آن اقدام به انتشار این نامه کرد که انتقادهای شدیدی در برخی سایت‌ها درباره نامه بدون «سلام» وی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ به محضر مقام معظم رهبری نوشته شد. در چنین شرایطی سایت هاشمی مبادرت به انتشار نامه‌ای با امضای چند شخصیت اصلی انقلاب کرد.

ین نامه بدون «سلام» در سال ۵۸ به امضای آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای،آیات محمد حسینی‌بهشتی، عبدالکریم‌موسوی (اردبیلی)،محمدجواد باهنر و اکبر هاشمی‌رفسنجانی به محضر امام(ره) منتشر شده بود.

روز گذشته اما روزنامه دولتی «ایران» پس از یک هفته سکوت در گزارشی یک صفحه‌ای در این روزنامه تلاش کرد با استفاده از انتشار این نامه‌ها و تحلیل عملکرد پایگاه اطلاع‌رسانی هاشمی‌رفسنجانی به انتخابات آینده مجلس پرداخته و از نقش هاشمی در انتخابات سخن به میان آورد. در ابتدای گزارش روزنامه «ایران» عنوان شده «پایگاه اطلاع‌رسانی هاشمی‌رفسنجانی در اقدامی قابل تامل، این بار با انتشار نامه جمعی از بزرگان انقلاب به امام(ره) در سال ۵۹، با تیتر «سکوت رهبری در قبال انحراف رییس‌جمهور جایز نیست!» در مطلبی عنوان می‌کند که: متأسفانه این خطر به طور جدی وجود دارد که انتخابات مجلس تحت تاثیر همین جو ناسالم منجر به انتخاب شدن افرادی‌که تسلیم رییس‌جمهورند، بشود و از داشتن مجلسی مستقل و حافظ اسلام مقابل انحراف احتمالی مجریان محروم گردیم.»

در گزارش روزنامه «ایران» همچنین تاکید شده بر اساس گزارش سایت هاشمی «نامه بی‌سلام خواص انقلاب به محضر امام‌(ره) در سال ۱۳۵۸، یکی از اضلاع مثلث نامه‌های تاریخی سه‌گانه‌ای است که ضلع دومش در سال ۱۳۵۹ و ضلع سومش در سال ۱۳۸۸ نگاشته شد. مثلثی تاریخ‌ساز که روی در شناساندن جریان انحرافی انقلاب در ذیل تابلوی دو رییس‌جمهور (بنی‌صدر و احمدی‌نژاد!) داشت. مأموریتی دشوار که نام هاشمی‌رفسنجانی فصل مشترک تمامی آنهاست.»

در ادامه گزارش نویسنده روزنامه «ایران» در تحلیلی علت بازخوانی نامه هاشمی در انتخابات سال ۸۸ و اعلام نگرانی‌های او را بررسی کرده است. در همین راستا عنوان می‌کند «انتشار و باز انتشار نامه‌های هاشمی در ماه‌های اخیر، حکایت از آن دارد که وی عملا قصد دارد همان پروژه قبل از انتخابات سال ۸۸ را این بار با بهانه اینکه دولت و اطرافیانش منحرف شده‌اند در آستانه انتخابات مجلس نهم استارت بزند.» این اظهارات در شرایطی مطرح شده که بیشترین نگرانی‌ها درباره دخالت جریان موسوم به انحرافی در انتخابات مجلس از سوی چهره‌های شاخصی همچون احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، سردار جعفری، فرمانده سپاه، داوود احمدی‌نژاد، برادر رییس دولت و محمدرضا باهنر، نایب‌رییس مجلس و بسیاری دیگر از چهره‌های ارشد اصولگرایی مطرح و نسبت به اقدامات این جریان در انتخابات برای به دست گرفتن کرسی‌های پارلمان اعلام خطر شده است.

در واقع ارگان رسمی دولت تلاش کرده در پروژه‌ای انتخاباتی، منتقدان خود را در جبهه هاشمی‌رفسنجانی قرار داده و آنها را در صف مقابل احمدی‌نژاد و حامیانش در انتخابات مجلس توصیف کند. روزنامه دولتی «ایران» مدعی شده «جریان موهوم انحرافی در ادبیات سیاسی هاشمی و یارانش رسمیت می‌یابد. در این بین بیشترین تشبیه‌ها بین بنی‌صدر و احمدی‌نژاد را پایگاه اطلاع‌رسانی هاشمی‌رفسنجانی انجام داده و آغازگر این رویکرد انحرافی است. بررسی فعالیت این پایگاه نشان می‌دهد که این سایت طی دو سال گذشته به صورت کاملا برنامه‌ریزی شده مشغول به فعالیت در این زمینه بوده است.»«بنی‌صدریزاسیون» واژه دیگری است که روزنامه «ایران» در گزارش دیروز خود به میان آورده تا نتیجه بگیرد در دو سال گذشته سایت هاشمی‌رفسنجانی تلاش داشته شبیه‌سازی‌هایی بین بنی‌صدر و محمود احمدی‌نژاد صورت دهد.

این حملات به هاشمی‌رفسنجانی در روزنامه دولتی ایران پس از آن صورت گرفته که چند روز قبل‌تر نیز در برنامه «صرفا جهت اطلاع» که از رسانه ملی پخش شد تلاش دیگری برای انتقاد از رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را منعکس کرد.به گزارش خبرآنلاین در برنامه «صرفا جهت اطلاع»، با پخش سخنرانی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در «بیستمین سالگرد تاسیس سازمان سما» و شوخی او با احمدی‌نژاد درباره مساله افزایش موالید و داستان یک میلیون تومان و طرح‌های ابتدای انقلاب و…، گفته شده «حاج‌آقا ما تورم و گرونی و شکاف طبقاتی دوران شما رو یادمون نرفته که شما با گرونی پوستی از ما کندین که عیالوار شدن از یادمون رفت…»

دو هفته بعد یعنی در تاریخ ۲۴ آذر مجری صرفا جهت اطلاع در آیتمی، اعلام می‌کند: «معلوم نیست چه سری هست که همیشه پای دانشگاه آزاد در میونه! اصلا نیازی نیست دنبالش بری، خودش سروکله شو همیشه نشون می‌ده!» و بعد با پخش همان سخنرانی بیستمین سالگرد سما و بخشی مربوط به این جملات هاشمی «در دانشگاه آزاد هیچ‌کس یک ریال سهم نداره و همه دارند شبانه روز تلاش می‌کنند و خیلی بیشتر از آنچه که فکر کنیم دارند زحمت می‌کشند» (نقل به مضمون) مجری می‌گوید: «…آخه مردیم از بس مسوولان دانشگاه آزاد زحمت کشیدند و دیگران حسرت خوردند، عیبی نداره اجازه بدین دیگران هم زحمت بکشن!» پخش چنین برنامه‌هایی از رسانه ملی علیه هاشمی و انتشار گزارش مفصل روزنامه دولتی «ایران» که با تمام تلاش برای متهم کردن رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به برنامه‌چینی برای انتخابات آینده مجلس صورت گرفته بود، نشان از آن دارد که به نظر حامیان دولت و اطرافیان رییس‌جمهوری هنوز تقابل با هاشمی‌رفسنجانی و رقابت با نام او در انتخابات‌ها کارکرد مثبت دارد.

از سوی دیگر در این گزارش به نحوی فضا‌سازی شده که همه منتقدان دولت در اردوگاه هاشمی‌رفسنجانی قرار خواهند گرفت و نوعی از تقسیم‌بندی مطرح شده که یا افراد و گروه‌ها حامی و طرفدار دولت هستند یا در جبهه و اردوگاه هاشمی‌رفسنجانی قرار خواهند گرفت. اکنون باید منتظر ماند و دید سناریو «دوباره هاشمی» و چنین فضاسازی‌هایی همچنان نتیجه دلخواه برای حامیان دولت به همراه دارد یا خیر.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.