prison 01

خاطرات زندان

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

prison 01

prison 01رسول شوکتی

من در سالهای ۵۹ -۶۰ با توجه به رویدادهای منطقه وبخصوص مسئله مجاهدین افغانی که علیه رژیم دموکراتیک -البته با اشکالات خاص خودش- مبارزه کرده واخبار مربوط به اشاعه مواد مخدر حداقل در سطح منطقه به تحلیلی رسیده بودم -سرمایه داری جهانی (امپریالیسم )موقعئیکه تمرکز مبارزه اش علیه نیروهای انقلابی ومردمی در شرق دور (ویتنام-کامبوج-لائوس) بود برای تامین مخارج هزینه های لشکر کشی اش -سود وآنهم سود آنی ونه دراز مدت نیروی محرکه سرمایه داری است-مثلث طلائی را بوجود آورد .

همانگونه که مطلعید این مثلث مرکز عمده تولید وپخش جهانی هروئین بود وشامل برمه- تایلند -لائوس میشد ودر تمامی سالهای دهه ۵۰-۶۰-۷۰- این مرکزیت وجایگاه را حفظ کرده بود وفقط در دهه ۸۰ به جایگاه دوم بعد ازافغانستان نزول کرد ؟!! از اینرو مثلث طلائی به هلال طلائی (این نامی بود که من با لحاظ تئوری هلال سبز برژینسکی به آن گذاشتم )تبدیل گشت شامل پاکستان وافغانستان وایران وعمده وظیفه ونقشش تامین مالی نیروهای مزدور مجاهدین برای تامین مخارج مبارزه علیه حکومت مرکزی افغانستان -اکنون داستانهای زیادی از عوامل پشت پرده این مبارزه ارتجاعی برملا گشته که نمونه روتوش شده واخلاقی آن سناتور کابوی ایالت تکزاس وآن فاحشه سیاسی وتنی ,لابی هیئت حاکمه -که فیلم ومستند آن چندین سال پیش اکران گردید -که کمک های آمریکا از یک میلیون دلار به سه میلیارد دلار تا سرنگونی نجیب الله رسید (سالانه)واین علیرغم کمک های تسلیحاتی و … اسرائیل ومصر و عربستان وپاکستان که چندین وچندبرابر هزینه های اختصاص داده شده آمریکا بود ؟!!فیلم را حتما دیده اید ؟.اما هزینه های یک جنگ تمام عیار که نیروهای مجاهد را به موشک استینگر فوق العاده جدید وگرانقیمت وخاص نیروهای آمریکا علیه شوروی مجهز کرد با سه میلیارد وچند برابر آن می توانست تامین گردد ؟ مسلما نه .وخود این سه میلیارد از کجا ؟سرمایه داری همانگونه که از خود لفظ اش پیداست ,سفره نذری پهن نمی کند مگر اینکه سودی برآن مترتب باشد .پس این سود را در هر زمانی می بایست نقد می داشت ؟چه گریزی وچه امتناهی از قوادی ویا مواد مخدر ؟ سود را باید به حیلتی وسیاستی بدست آورد .بیزنس مواد مخدر سود آورترین بیزنس وبالاترین ارزش افزوده را داراست برای جلوگیری از اطاله کلام من از ضرب وتقسیم عددی واثبات ریاضی آن خودداری میکنم وآنرا بدیهی خواننده میدانم .وتوجه را معطوف به این می کنم که علاوه بر سود آوری اقتصادی وتامین مالی مقاصد سیاسی ونظامی یک کارکرد دیگری نیز دارد که چه بسا قدر وقیمت آن در رژیمهای سرمایه داری ووابسته بیشتر وبایسته می باشد .این گفته کاملا صحیح واثبات شده مارکس”دین افیون توده هاست “خود افیون اگر توده ای شود چه شود؟ وترکیب دین وافیون, دیگر چه می شود ؟میدانید ومن تحلیل خود ومحک تجربه شخصی ام را در عمل فقط باز می گویم . مثال:

من قبلا تا حدودی وضعیت اجتماعی درگز را تا سالهای ۵۰ اشاره کرده ام وبار دیگر در ارتباط با موضوع صحبت ناچار به تکرار هستم تا مستند تحلیلم را اقامه نمایم .درگز (خود شهر با جمعیتی بالغ بر بیست تا ده هزار نفر؟!! نفر که با رشد جمعیت تحصیلکرده وبه همان اندازه فرار این قشر از این محیط پشت کوهی وبسته دارای گرایش نزول افت جمعیتی بود .در کل شهر سه جنده -تن فروش معروف وعلنی ( که آنموقع بنا به فرهنگ لغوی زمان به خانم بودن مفتخر بودند)معروفترینشان ۱- رقی خانم(احتمالا رقیه) ۲-فاطیی کور(فاطی کوره)۳- رخشی خانم (رخشنده).

در محله ما (پائین دروازه)ترکیب عمدتا کشاورز(نه مزدور و عمله)یک نفر تریاکی بود وآنهم متعلق به یکی از روستاهای حاشیه شهر (ارتیان-که در سالهای پس از انقلاب کاخی متعلق به اشکانیان که این منطقه پایتخت این سلسله بوده وتالی پرسپولیس و تخت جمشید می باشد طبق معمول با کمک باستان شناسان فرانسوی و.. از دل خاک کشف گردیده که پس از سی سال عملیات نیمه کاره مانده وبودجه ای فراهم نگردیده تا کاملا بیرون آورده شود -یعنی در سقف وسر ستونها متوقف گردیده وباد وباران می خورد ؟!! )که ما بچه ها موقع دیدنش مخفی میشدیم چرا که وی تریاکی است ؟!! این شمه ائی از درگز در آن سالها ودرسالهای ۶۲-۶۳ بگفته موثق بچه های درگز فقط هفتاد دختر دانش آموز در دو یا سه دبیرستان دخترانه درگز معتاد هروئین شناخته شده ؟!!وجود داشت .تو خود حدیث مفصل به خوان از این مجمل.قیمت هروئین در درگز یک دهم قیمت تریاک هم وزنش ؟!!واینرا اضافه میکنم سهولت حمل ونقل و استفاده از آن وچه سهولت جاسازی وازبین بردن آن در موقع تعقیب وگریز دها برابر بیشتر ,دیگر چه می خواهید از صرفه بیشتر وریسک کمتر؟آیا توضیح واضحات بیشتر ضروری میشود؟

مثال دیگری می گویم که بدلایل امنیتی اصل آن درجایی محفوظ وضبط شده گذاشته شده است : یکی از مقامات روحانی بلند پایه حکومتی در دوران اول ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی در جائی گفته بود که من بعنوان نماینده حکومت به همراه کلیه محافظین وخدم وحشم به یکی از روستا های مرزی سیستان وبلوچستان رفتم که بهمراه پاسداران استانی وشهری با استاندار وفرماندار و…هیئتی بالغ بر دویست تا سیصد نفر می شدیم ومن در حلقه ومحافظت این خیل .. ناگهان فردی همچون موسی پیامبر که عصایش را بر رود نیل زده وراهی باز شده ,ظاهرشد بسیار خوش لباس ومرتب با عطر وادوکلن بسیار خوشبو ودلنشین که معلوم بود آخرین مد پاریس می باشد با ساعت رولکس که برق طلا والماسش چشم را خیره میکرد در چه سالهائی ۶۱-۶۲ ؟!!پدیده غریبی بود ومن بی اختیار مجذوب , بی هیچ اشارتی از جانب من ایشان دوشادوش من قرار گرفته وشروع به سخن گفتن :هزینه مبارزه با مواد مخدر رژیم چقدر هست ؟ سالانه این تعداد کشته از سرباز و پاسدار و …رقم دقیق .چقدر هزینه زندانی های موادی وقاچاقچی صرف میکنید باز هم آمار دقیق ووو..جمع دقیق آنرا به تومان و دلار گفت که من نمی دانستم (بعنوان یک مقام بلند پایه)نتیجه گیری کرد دو یا سه؟! میلیارد دلار هزینه شماست .این هزینه را ما متقبل مشویم وتعهد می دهیم که حتی یک گرم هروئین در داخل کشور توزیع نگردد ترتیبش با ما وشما همانگونه که ترکیه عمل کرده است عمل کنید , گذرگاهی امن از مرز جنوبی ویا شرقی در اختیار ما بگذارید تا مرز شمال غربی (ترکیه) ما سالانه پنج یا شش میلیارد (یادم نمانده است #دو یا سه برابرهزینه ها)دلار میدهیم .تعهد میدهیم همچون ترکیه شما هم نه معتاد ونه قاچاقچی داشته باشید وآن هزینه های مرزبانی و..را صرفه جویی نمائید ..این مقام شوکه شده در مقابل گستاخی وپیشنهاد عجیب این فرد بااسم ومشخصات وتلفن که داده و خواهان جواب قاطع مسئولان نظام بوده است.از وی میپرسد که نمی ترسی که به پاسدارها ومحافظین ومامورین شهربانی اشاره کنم ترا همینجا دستگیر و.. نمایند طرف با لبخند وبا کمال خونسردی جواب می دهد امتحان کن !!!این مقام گفته است که در آن لحظه متوجه شدم که به محافظین شبانه روزیم که از تهران آورده ام نیز اطمینانی نیست !!وفرد مذکور بهمان نحوی که آمده بود رفت …من در بازگشت به تهران با حضور دیگر مقامات به هاشمی رفسنجانی گفتم , ایشان گفتند که این پیشنهاد را یکی دوسالی است که دریافت کرده ام ومن و وزیر کشور ( آقای محتشمی )روی آن کار می کنیم ؟!!وموضوع صحبت را عوض کرده بود!!

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.