stephen_harper_01.jpg

نخست وزیر کانادا: ایران بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت جهان

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

stephen_harper_01.jpg

stephen_harper_01.jpgاستفان هارپر، نخست وزیر کانادا روز جمعه ٢٢ مهر ماه پس از اینکه ایالات متحده تهران را به توطئه قتل سفیر عربستان سعودی متهم کرد، ایران را مهم ترین خطر برای صلح و امنیت جهانی خواند. وی افزود: «ما هیچ اختلاف و درگیری با مردم ایران نداریم، ولی رژیم تهران شاید مهم ترین عاملی است که صلح و امنیت جهان را تهدید می کند.»

هفته گذشته جان برد، وزیر امور خارجه کانادا گفت اتاوا و شریکایش در نظر دارند با توجه به اتهام توطئه، تحریم های بیشتری علیه ایران وضع کنند. برد افزود: «کانادا توطئه حمله به سفیر عربستان سعودی در خاک ایالات متحده را محکوم می کند. شواهد دخالت ایران در این توطئه بسیار جدی است.»

با این حال برخی از کارشناسان صحت اتهامات ایالات متحده را زیر سوال می برند.

گری سیک، از افسران سابق ارتش ایالات متحده که در دوران فورد، کارتر و ریگان کارشناس مسایل ایران بوده و هم اکنون به تدریس و تالیف مشغول است، در این باره می گوید: «برای من باور کردن این اتهامات بسیار دشوار است. ایران هرگز در ترور و یا بمب گذاری در خاک ایالات متحده دست نداشته است و بسیار مشکل است بپذیریم که چنین ماموریت حساسی را به یک گروه تبهکار غیراسلامی بسپارد.» او می گوید با اینکه هرگز درباره اتهامات پیشین ایران شک و شبه ای نداشته، ولی در این مورد بدبین است.

در همین زمینه رامین جهانبگلو، پروفسور دانشگاه تورنتو به روزنامه ونکوورسان می گوید: «من فکر می کنم که دولت کانادا از سیاست ایالات متحده پیروی خواهد کرد و بعید می دانم که آنها سیاستی را اتخاذ کنند که با خط مشی دولت آمریکا در تضاد باشد.»

جهانبگلو که در سال ٢٠٠۶ توسط مقام های ایران بازداشت و زندانی شد، به دولتمردان کانادا توصیه می کند که درباره این موضوع محتاطانه عمل کنند.

وی در این باره می گوید: «من بر این باورم که ما در مورد اتهام ترور سفیر عربستان و نقش ایران در آن به اطلاعات بیشتری نیاز داریم. فکر نمی کنم آن طور که ایران می گوید این اتهامات تنها ساخته و پرداخته دولت اوباما باشد، ولی معتقدم پیش از آنکه در این مورد تصمیمی بگیریم، باید اطلاعات بیشتری جمع آوری کنیم.»

سعید رهنما، استاد دانشگاه یورک در تورنتو در مورد این اتهام چنین می گوید: «کل داستان مطرح شده سوال برانگیز است، زیرا چندان منطقی به نظر نمی رسد. من با چند تن از همکارانم و کارشناسان مسایل ایران صحبت کرده ام و تاکنون کسی توضیحی منطقی برای آن نیافته است. سوال اینجاست که چرا رژیم ایران باید اکنون دست به چنین اقدامی بزند؟»

ایران به شدت هر گونه دخالت خود و سپاه قدس را در اتهام استخدام یکی از کارتل های مکزیک به مبلغ ۱٫۵ میلیون دلار برای ترور سفیر عربستان رد می کند.

منبع : صدای امریکا

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.