jalal ijadi 01

همکاری یونسکو با بنیاد میراث پاسارگاد برای حفظ منابع طبیعی در ایران

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

jalal ijadi 01

jalal ijadi_01جلال ایجادی

با توجه به وضعیت تاسف آور میراث طبیعی، محیط زیست و میراث فرهنگی ایران، دوشنبه ۵ سپتامبر ۲۰۱۱ جلسه ای در مقر مرکزی یونسکو برگزار شد که آقای دکتر جلال ایجادی، متخصص محیط زیست، و مسئول بخش تحقیقات بنیاد میراث پاسارگاد در خارج از ایران، از سوی این بنیاد در آن شرکت داشتند.در این جلسه آقای ایجادی به تشریح گسترده وضع دریاچه ارومیه، رود خانه زائیده رود، سی سه پل، تخت جمشید، آرامگاه کورش، تالاب انزلی ، قشم وخلیج فارس پرداختند.

ایشان در این جلسه توضیح دادند که: «ویرانگری زیست محیطی در ایران همه را بشدت نگران کرده است. سیاست جمهوری اسلامی در ارتباط با میراث فرهنگی و محیط زیست، در تمام سرزمین ما مخرب بوده وپیامد های ناگوار این سیاست خانمانسوز جزنابودی منابع وثروتهای ملی و طبیعی ما چیز دیگری نیست. همه ایرانیان باید برای حفظ این میراث تلاش نمایند. سازمان ملل متحد و سازمان فرهنگی و زیست محیطی آن، یونسکو، باید فعالتر به کمک سرزمین ما بیاید. ایران در چارچوب دوپیمان یعنی کنوانسیون میراث جهانی و کنوانسیون رامسر متعهد شده تا میراث فرهنگی وطبیعی را حفظ کند. ولی متاسفانه جمهوری اسلامی بی توجه به پیمانهای بین المللی بکارمنفی خود ادامه میدهد. تخریب دریاچه ارومیه و خشک نمودن زاینده رود نمونه های دلگزائی از تخریب اکولوژیکی میباشند».

در این گفتگو بویژه بحران دریاچه ارومیه و زاینده رود بطور مفصل مورد بازشناسی وتحلیل قرار گرفت و تضاد سیاست دولت ایران با کنوانسیون های بین المللی به بررسی موشکافانه کشیده شد. باتوجه باین مباحث، نماینده یونسکو در تحلیل خود از وخیم بودن شرایط در ایران ابراز نگرانی نموده و تمایل خود را برای یک اقدام جدید و جدی بیان نمود. بدنبال ارائه اسناد توسط آقای ایجادی و تاکید اوبر ضرورت اقدامات فوری، سازمان یونسکو خواهان ادامه این همکاری شده و تنظیم برنامه جدید و تدارک هیات نمایندگی جهت اعزام به ایران را دردستور قرار داد.

بدون تردید بنیاد میراث پاسارگاد، همچنان که تا کنون، پیگری وضعیت بحرانی میراث فرهنگی و طبیعی سرزمین مان را از وظایف خود می داند و تا رسیدن به راه حلی سازنده آن را دنبال خواهد کرد.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.