abdolkarim lahiji 01

چگونگی ارسال اطلاعات برای گزارشگر ویژه حقوق بشر درباره ایران

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

abdolkarim lahiji 01

abdolkarim_lahiji_01.jpgمصاحبه رادیو فردا با دکتر لاهیجی

در مصاحبه رادیو فردا با دکتر لاهیجی، نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و رییس جامعه­ ی دفاع از حقوق بشر در ایران، روش تماس با گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران آقای احمد شهید و شیوه طرح مطالب مربوط به نقض حقوق بشر در ایران را شرح می دهد. احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران، از تمامی فعالان حقوق بشر و افرادی که اطلاعاتی درباره نقض حقوق بشر در ایران دارند، خواسته است که اطلاعات و مدارکشان را برای او ارسال کنند.

احمد شهید از یازدهم مردادماه به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر کار خود را رسماً آغاز کرده تا درباره موارد نقض حقوق بشر در ایران تحقیق و بررسی کند.

اما اینکه از چه راهی می توان با گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل ارتباط برقرار کرد، پرسشی است که عبدالکریم لاهیجی حقوقدان و نایب رئیس فدراسیون جوامع حقوق بشر در گفتگو با رادیو فردا به آن پاسخ داده است.

عبدالکریم لاهیجی: ماموریت آقای احمد شهید ، از روز اول ماه اوت، یعنی ۲۰ روز پیش آغاز می شد و او پیش از این تاریخ نمی توانست این نامه ها و شکایت ها را دریافت کرده و در دستور کار خود قرار دهد.

در این تاریخ بود که آقای احمد شهید در قدم اول یک کنفرانس مطبوعاتی گذاشت و در جریان آن کنفرانس مطبوعاتی به طور رسمی از دولت جمهوری اسلامی درخواست کرد که به او اجازه ورود به ایران داده شود.

از آن تاریخ است که می شود با آقای احمد شهید تماس گرفت. منتها این را هم در نظر بگیرید که تماس با گزارشگر ویژه سازمان ملل باید در یک چهارچوب مشخص و به شکلی باشد که او و دفتر او بتوانند که در مرحله نخست، تمام نامه های رسیده را دریافت کرده و سپس آنها را طبقه بندی کرده و پیگیری کنند.

در مرحله اول لازم است که با ایمیل همکار آقای احمد شهید به نام آقای نوید تماس گرفت. آقای نوید مسئول بخش ایران در کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل است و به راحتی می شود آدرس ایمیل او را از روی سایت کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل پیدا کرد.

ممکن است بفرمایید که اطلاعات و ایمیل های ارسالی به آقای احمد شهید چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟ چه مواردی در آنها باید مراعات شود؟ آیا باید طبقه بندی خاصی در ارسال این اطلاعات رعایت شود؟

اطلاعاتی که به آدرس آقای نوید احمد- همکار آقای احمد شهید- ارسال می شود بایستی طبقه بندی شده باشد. یعنی اگر این اطلاعات درباره بازداشت خودسرانه افراد است، نخست باید در صدر این اطلاعات عنوان «بازداشت خودسرانه» قید شود.

باید نام کسی که بازداشت شده است مشخص باشد. تاریخ بازداشت، مدت زمان بازداشت و در صورت اطلاع، محل بازداشت باید قید شود.

اگر این اطلاعات راجع به بدرفتاری در زندان باشد باید به همین شیوه عمل شود. عنوان مطلب باید «شکنجه و بدرفتاری در زندان و در دوران بازداشت» باشد و هویت شخصی که مورد شکنجه قرار گرفته است، محل بازداشت و اینکه آیا در کلانتری یا در مرکز سپاه پاسداران بوده است، یا اینکه در زندان بوده است و مشخصات آن زندان عنوان شود.

تاریخ بازداشت و تاریخی که شخص آزار دیده آزاد شده است نیز باید عنوان شود.

اگر شخص محکوم به اعدام بوده است، تاریخی که شخص بازداشت شده و اتهام وارده، تاریخ محاکمه و اینکه آیا این محاکمه او شرایط یک دادگاه عادلانه را داشته است یا خیر نیز قید شود.

اینکه این محاکمه علنی بوده است یا غیر علنی، آیا وکیل نیز در دادگاه حضور داشته است یا خیر؟ اینکه در چه تاریخی آن شخص اعدام شده است و یا اینکه در چه تاریخی ممکن است این حکم اعدام در مورد متهم اجرا شود نیز باید دقیقا ذکر شود.

آیا تنها راه دسترسی به این ایمیل ها، وبسایت کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل است؟

این آدرس در وب سایت کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل وجود دارد و البته من آدرس این ایمیل را هم برای اطلاع شنوندگان رادیو ذکر می کنم . این آدرس: nahmed@ohchr.org

اگر هم با تایپ همین پنج حرف در موتور جستجوگر گوگل جستجو کنند نیز وب سایت کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل باز می شود و می توانند در آنجا با آقای نوید احمد تماس بگیرند و اطلاعات لازم را در اختیار ایشان قرار دهند.

باز هم تاکید می کنم که اطلاعات باید طبقه بندی شده و دقیق باشد.

آیا فقط فعالان حقوق بشر می توانند این اطلاعات را برای آقای احمد شهید ارسال کنند؟ یا اینکه افراد عادی که احتمالا اطلاعاتی در این زمینه دارند، به خصوص شهروندان ساکن ایران، نیز می توانند این اطلاعات را ارسال کنند؟

به هیچ وجه این اطلاع رسانی در انحصار سازمان های حقوق بشری و یا سازمان های بین المللی و مدافعان حقوق بشری نیست.

آنچه که در مرحله نخست اهمیت و مسلم است این است که این اطلاعات باید طبقه بندی شده و دقیق باشد . اینکه چه کسی این اطلاعات را به آقای احمد شهید ارسال می کند، به هیچ وجه به عنوان یک شرط اساسی دارای اهمیت نیست و مسلم است که دفتر آقای احمد شهید تمام این اطلاعات را مورد توجه قرار خواهد داد

منبع : رادیو فردا

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.