eco_iran_03

ارزش خدمات سالانه تالاب ها در جهان بیش از ۹ تریلیون دلار است

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

eco_iran_03

eco_iran_03کارشناس مسوول بخش تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کل اکوسیستم های زیست محیطی در دنیا سالانه ۳۳ تریلیون دلار ارزش خدماتی می دهند که از این میزان ۴/۹ دهم تریلیون دلار آن از طریق تالاب ها تامین می شود.
به گزارش ایرنا ،’آرزو اشرفی زاده’ روز دوشنبه در کارگاه رویکرد زیست بومی و مدیریت پایدار تالاب ها در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این میزان سهم نشان دهنده اهمیت و ارزش تالاب ها در اکوسیستم طبیعی است.
وی ادامه داد: تالاب ها مهمترین منابع آب شیرین کره زمین هستند و با وجود اینکه دو سوم زمین از آب پوشیده شده فقط ۵/۲درصد از این مقدار به آبهای شیرین اختصاص دارد که چهار دهم درصد آن متعلق به آبهای سطحی و بالاترین میزان از این آبهای سطحی به تالاب ها و دریاچه ها اختصاص دارد.
کارشناس مسوول بخش تالاب های سازمان محیط زیست به نقش تالاب ها به عنوان زیست گاه برای پرندگان مهاجر اشاره کرد و ادامه داد: تغذیه سفره های زیر زمینی، تثبیت آلاینده های فیزیکی و شیمیایی، جذب آلاینده ها، مکان زاد آوری پرندگان مهاجر ، کنترل سیلاب ها برخی از کارکردهای تالابهاست.
اشرفی زاده توضیح داد: تامین نیاز برای شکار و صید، جذب مواد زاید، تولید مواد دارویی، تولید صنایع دستی، تثبیت ازت و کربن، ذخیره سازی آب، حفاظت در مقابل طوفان ، حفظ تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی اکوتوریسم، حفظ میراث فرهنگی، بهبود وضعیت چوب، افزایش رسوب و بهبود میکرواقلیم از دیگر کارکرد و فواید تالاب است.
به گفته وی، تالاب ها دارای خاصیت خود پالایی هستند به گونه ای که وقتی آلودگی در آنها بالا می رود نی های مخصوصی در محیط تالاب وجود دارند سعی می کند با رشد بیشتر آلودگی ها را جذب کند ، به عبارتی تالاب برای حفظ خود تلاش می کند.
اشرفی زاده با یادآوری اینکه امروزه مطالبات بسیاری برای ارزش گذاری اقتصادی تالاب ها در نظر گرفته شده است گفت: ارزش ریالی هر هکتار از تالاب هامون در سیستان و بلوچستان ۱۱ میلیون تومان است این در حالی است که ارزش بهترین زمین های کشاورزی در این منطقه یک میلیون تومان است.
به گفته کارشناس مسوول بخش تالاب های سازمان محیط زیست؛ هرهکتار از تالاب خورخوران در هرمزگان شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ارزش دارد.
وی یادآورشد: اگر زیان های ناشی از خشک شدن تالاب ها را مبنی برایجاد مسایلی همچون تولید گرد و غبار، افزایش بیماری هایی مانند آسم ، چشمی و خشکسالی در نظر بگیریم بدون شک ارزش هر هکتار تالاب بسیار بیشتر از این مقدار خواهد بود.
کارشناس مسوول بخش تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در حال حاضر تالاب ها با تهدیدات بسیار زیادی از جمله کاهش آب ورودی به تالاب ها از منابع بالادست و عدم تامین حق آبه آنها، افزایش طرح های توسعه ای و زیربنایی در بالا دست تالاب ها، ورود آلاینده های فیزیکی و شیمیایی ، شکار غیر مجاز، تغییرات کاربری، نواقص قانونی و خشکسالی رو به رو هستند که باید در برنامه ریزی احیا آنها این موارد در نظر گرفته شود.
وی به اقلیم تنوع ایران اشاره کرد و گفت: در ایران بیش از هزار تالاب وجود دارد که ۸۴ تالاب دارای اهمیت بین المللی هستند و ۳۵ تالاب در قالب ۲۵عنوان و در مساحتی بالغ بر یک و نیم هکتار در کنوانسیون رامسر ثبت شده اند.
اشرفی زاده ادامه داد: کنوانسیون رامسر نخستین معاهده بین دولتها با رویکرد محیط زیست است که در دنیا منعقد شده ، این کنواسیون در ۱۹۷۱ در شهر رامسر منعقد شد و در حال حاضر ۱۶۰ کشور جهان عضو این کنوانسیون هستند. بیش از هزار و ۹۰۰ تالاب در دنیا در این کنوانسیون ثبت شده است.
به گفته وی کنوانسیون رامسر از سال ۱۹۷۵ برای کشورهای عضو لازم الاجرا است.

به نقل از ایرنا

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.