جمهوری اسلامی ایران : نه به گزارشگر ویژه سازمان ملل، آری به ادامه سرکوب آزادی بیان

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

در حالی که مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران مخالفت خود را با بازدید احمد شهید گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران اعلام کرده‌اند، بازداشت‌های خودسرانه در ایران ادامه دارد.مریم مجد عکاس ورزشی مطبوعات ایران، مهناز محمدی مستندساز به ترتیب در ٢۶ خرداد و ۵ تیرماه در منازل خود از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین انتقال یافتند. سعید محمدی (موغانلی) همکار بسیاری از نشریات آذری و سردبیر روزنامه یاشماق در ١٨ خرداد ماه در استان اردبیل بازداشت شد. منصوره بهکیش شهروند وب‌نگار و از اعضای "مادران پارک لاله " و " مادران خاوران" نیز در ٢٢ خرداد دستگیر شده است.

« وضعیت حقوق بشر در ایران هر روز وخیم تر می‌شود. هر روز شاهد مرگ یکی از زندانیان سیاسی و یا فعالان مدنی هستیم، بدرفتاری در زندان‌های ایران از جمله  زندان اوین و رجایی شهر افزایش یافته است، خطر، جان زندانیان عقیدتی را تهدید می‌کند، نامه‌های خانواده‌های زندانیان به نماینده ویژه سازمان نمایان‌گر این امر است. گزارش‌گران بدون مرز از مقامات ایران می‌خواهد بدون قید و شرط با نماینده ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل همکاری و شرایط بازدید وی از کشور را محیا کند. جامعه جهانی باید ایران را مجبور کند تا به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.»

مریم مجد عکاس ورزشی و همکار بسیاری از رسانه‌‌های ایران در تاریخ  ٢۶ خرداد در منزلش بازداشت شد. وی قرار بود برای همکاری با پتر لندرز در تهیه کتابی در باره فوتبال زنان به المان سفر کند. علت بازداشت این عکاس جوان از سوی مقامات اعلام نشده است.

مهناز محمدی مستند ساز و سینماگر در تاریخ ۵ تیرماه در منزلش از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. وی پیش از این نیز در تاریخ ٨ مرداد ١٣٨٨ به همراهی جعفر پناهی در بهشت زهرا بازداشت و تا ٢۶ مرداد ماه را در زندان بسر برده بود. از آن تاریخ وی همواره تحت فشارهای مستمر ماموران اطلاعاتی قرار داشت، بارها احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود. مهناز محمدی در نامه ای که برای فستیوال کن ارسال کرده بود و توسط گوستاو گاوارس خوانده شد از بازداشت احتمالی‌اش سخن گفته بود : من یک زن هستم . من یک سینماگر هستم. این دو دلیل برای محکوم شدن در این کشور کافی است."

سعید محمدی (موغانلی) همکار بسیاری از نشریات آذری و سردبیر روزنامه یاشماق در ١٨ خرداد ماه در استان اردبیل بازداشت شد. این روزنامه‌نگار نیز همواره مورد تهدید و آزار ماموران امنیتی قرار داشت. وی در تاریخ ٢٠ شهریور ١٣٨٧ به همراه سه روزنامه‌نگار دیگر در تهران بازداشت و در ١٨ آبان ماه همان سال پس از سپردن ۵٠ میلیون تومان وثیقه از زندان آزاد شد.

منصوره بهکیش ۵٨ ساله،یکی از معترضان به اعدام‌های غیرقضایی زندانیان سیاسی در دهه شصت، در تاریخ ٢٢ خرداد در تهران بازداشت و به بند ٢٠٩ زندان اوین انتقال یافت. وی به خانواده ای تعلق دارد که شش تن از اعضای آن ( یک خواهر چهار برادر و یک داماد) از سال شصت تا شصت و هفت کشته شده‌اند. منصوره بهکیش به شکل مستمر از سوی نهادهای امنیتی احضار  و مورد بازجویی و یا بازداشت قرار گرفته است. در تاریخ ١٨ دی به همراه سی و سه مادر عزادار بازداشت که بعد از چندروز ازاد، اما ممنوع خروج شد. منصوره بهکیش همچنین از جمله "مادران خاوران" است. نامی برگرفته از گورستان خاوران که محل دفن زندانیان سیاسی اعدام شده‌ و گورهای جمعی کشتار زندانیان در سال ١٣۶٧ است. مسئولان ایرانی خانواده‌های این  قزبانیان را که خواهان دادخواهی و  انجام مراسم یادمان و سوگواری هستند، شدیدا تحت فشار قرار می‌دهند. منصوره بهکیش یکی از تلاش‌گران برای روشن شدن همه حقایق در باره ی اعدام‌های زندانیان سیاسی در ایران است و مقالات بسیاری در این باره بر روی اینترنت منتشر کرده است.

گزارشگران بدون مرز

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.