مستند زیبای ” برای ندا ” ساخته آنتونی توماس

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :


{youtube width="600" height="400"}5BShKF6pGjs{/youtube}

مستند ۶۷ دقیقه ای ” برای ندا ” ( for neda) به کارگردانی Antony Thomas کارگردان آمریکایی، در واقع روایت جنبش سبز از دریچه دوربین موبایلی است که لحظه جان دادن ندا آقا سلطان را ضبط کرده و در اختیار جهانیان قرار می دهد تا به نوشته هفته نامه تایم، جهانیان شاهد پربیننده‌ترین مرگ انسان، در تاریخ بشریت باشند. مرگی که به گفته سازمان عفو بین‌الملل بدنبال چراغ سبزعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در نماز جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ به نیروهای سپاهی، بسیجی و انتظامی برای سرکوب معترضین، روی داد.

این مستند تاثیر گذار درمورد وقایع بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ ایران که تاکنون از بسیاری شبکه های تلویزیونی جهان پخش شده و همچنین به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در اختیار مخاطبین قرار گرفته به سفارش شبکه تلویزیونی HBO آمریکا، شبکه ای که سالانه چندین مستند از مهمترین وقایع جهان تهیه می کند، ساخته شده. این شبکه به خاطر تهیه این فیلم مستند برنده هفتادمین جایزه پی بادی آمریکا شده است.

آنتونی تامس، کارگردان فیلم مستند «برای ندا» می گوید هدف او از ساختن این فیلم نشان دادن ندا به عنوان یک دختر عادی و معمولی بود و نه یک مظهر و سمبل انقلاب. سختی داستان در این بود که کسی مثل ندا آقاسلطان که چهره شناخته شده ای نبود، حس متفاوت و غریبی را در ما به وجود می آورد. اما با ساختن این فیلم قصد من ربط دادن و نشان دادن یک زندگی عادی برای ندا بود. می خواستم وقتی کسی در نیویورک این فیلم را می بیند بگوید این دختر می توانست یکی از همسایه های من باشد و من فکر او را می فهمم. او را درک می کنم و می فهمم چرا مبارزه می کرده و چرا نمی توانسته حقارت را تحمل کند.»

مصاحبه با مادر، پدر، خواهر و برادر ندا و فیلم برداری از داخل خانه و اتاق او . همچنین پخش صحنه هایی از رقص او از شاخصه های عالی این فیلم مستند است که با صدای شهره آغداشلو در دو زبان فارسی و انگلیسی روایت می شود. از دیگر همراه کنندگان ایرانی این فیلم می توان از آقایان دکتر آرش حجازی فردی که در آخرین لحظات جان دادن ندا بالای سرش بود، مازیار بهاری روزنامه نگار، رضا دقتی عکاس ، دکترعلی انصاری تفسیر گر وقایع ایران و بانوان رویا و لادن برومند موسسین بنیاد برومند و خانم رودی بختیار روزنامه نگار شاغل در CNN نام برد.

شایان ذکر است این مستند که در مورد ندا آقا سلطان، دختری که به عنوان نماد و سمبل جنبش سبز در ایران و جهان شناخته می شود، ساخته شده تا کنون بر روی سایت یوتوپ نزدیک به نیم میلیون بازدید کننده داشته است.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.