آمار زنان معتاد در ایران رو به افزایش است

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اعتیاد یکی از معضلات و آسیب‌های اجتماعی است جامعه جوان ایران سال‌هاست با آن دست به گریبان است، اما در تمام این سال‌ها هیچ‌وقت به مقوله اعتیاد زنان در جامعه به اندازه‌یی که درباره اعتیاد مردان صحبت می‌شود، پرداخته نشده است. این در حالی است که هیچ الگوی مناسبی برای به دست آوردن تعداد تقریبی آمار گرفتاران زن در دام اعتیاد وجود ندارد، ستاد مبارزه با مواد مخدر تعداد آنها را نسبت به مردان ۷ به ۱۰۰ می‌داند و وزارت بهداشت و درمان این نسبت را ۱ به ۸ اعلام می‌کند.

از سوی دیگر مراکز ترک اعتیاد از مراجعه روزانه ۱۰۰ زن و دختر جوان معتاد برای ترک اعتیاد خود خبر می‌دهند. تفاوت آمارها از زمین تا آسمان است و در این آشفته بازار گرداب اعتیاد هر روز تعداد بیشتری از این جامعه فراموش شده را در خود می‌کشد.
نادیده انگاری ناهنجاری‌های اجتماعی
نادیده گرفتن حقیقت افزایش اعتیاد در بین زنان به دلیل فرهنگ حاکم بر جامعه نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه به افزایش این پدیده شوم نیز کمک می‌کند. رییس انجمن مددکاران ایران، مصطفی اقلیما معتقد است: «شیوه نادیده انگاری و اعلام آمارهای نادرست از ناهنجاری‌های اجتماعی که در جامعه زنان ما وجود دارد راه‌حلی غیرمنطقی است که متاسفانه سال‌هاست مورد استفاده قرار می‌گیرد. بحث درباره اعتیاد زنان به صورت یک تابو درآمده است. متاسفانه هیچ کس به این مساله که اعتیاد مادر در یک خانواده بسیار مخرب‌تر از اعتیاد پدر است توجهی ندارد. این مساله درست است که اعتیاد به هر شکلی کانون خانواده را متلاشی می‌کند، اما وقتی مادر خانواده معتاد می‌شود شیرازه زندگی از هم می‌پاشد و به جرات می‌توان گفت که در ۸۰ درصد موارد فرزندان هم به دام اعتیاد گرفتار می‌شوند».
عوارض اعتیاد در زنان
پروانه حکیمی، درمانگر اعتیاد نیز عوارض اعتیاد زنان را بسیار بیشتر از مردان توصیف می‌کند: «کم‌ترین عارضه اجتماعی اعتیاد در زنان متلاشی شدن خانواده است. بر اساس آمار جهانی، اعتیاد در زنان، عوارض خطرناک‌تری نسبت به مردان ایجاد می‌کند. برای مثال فاصله زمانی نخستین تجربه مصرف مواد، تا تزریق در زنان بطور متوسط ۲ سال طول می‌کشد در حالی که این زمان در مردان حدود ۸ سال است. با این حساب زنان ۶ سال زودتر از مردان به ورطه وابستگی شدید، که درمان آن طبعا سخت‌تر و عوارض جسمی – روانی- اجتماعی آن نیز به مراتب بیشتر است کشیده می‌شوند. مرگ بر اثر مصرف مواد نیز در زنان و دختران سریعتر رخ می‌دهد. بویژه مصرف بیش از حد، خودکشی و تصادفات ناشی از آثار مصرف برخی مواد علت اصلی مرگ و میر در زنان معتاد است. ضمن اینکه استفاده از سرنگ مشترک و رابط جنسی پر خطر نیز باعث ابتلای این زنان به ایدز، هپاتیت و سایر بیماری‌های مقاربتی است».
نوزادانی که معتاد متولد شده‌اند
به گفته سیما رهنما، آسیب شناس؛ آستانه تحمل زنان نسبت به مردان در مقابل مواد مخدر بسیار پایین‌تر است. به همین خاطر زنانی که در سنین باروری قرار دارند و مواد مخدر مصرف می‌کنند اثرات جدی بر روی جنین خود می‌گذارند. تحقیقات نشان داده است که کودکان مادران معتاد، قبل از تولد به همان ماده‌یی که مادر معتاد است، اعتیاد دارند و با این اعتیاد متولد می‌شوند.
اختلالات روانی، تحمل خشونت، سوغات اعتیاد
مجموعه تحقیقات درباره زنان معتاد نشان می‌دهد که زنان معتاد نسبت به دیگر زنان میزان بیشتری از خشونت را تجربه و تحمل می‌کنند. همچنین زنان معتاد در مقایسه با دیگر زنان، مسائل و مشکلات روانی بیشتری دارند. مشخص شده است که اختلالات افسردگی یا اضطراب، شایع‌ترین بیماری در نزد زنان معتاد به مواد مخدر است. مطالعات نشان داده است رفتارهای خودکشی، آسیب‌پذیری بالا و عزت نفس پایین در زنان معتاد بسیار بیشتر از دیگران است و حتی بسیاری از زنان، گرفتار مشکلات بازگشت افسردگی مزمن می‌شوند. زنان به عنوان همسر، مراقبت‌کننده و پایه و اساس اخلاق به حساب می‌آیند. با این حال نگاه مرد سالارانه در جامعه، که اعتیاد زنان را منفی‌تر از مردان می‌داند و همچنین سایر نگرش‌های اجتماعی درباره ناپسند‌تر بودن اعتیاد زن، یک مانع عمده درمان آنها محسوب می‌شود. حتی زنانی که خود می‌دانند از یک بیماری رنج می‌برند این نگرانی درد آور را که دیگران مشکل آنها را بپذیرند همراه خود دارند. آنها می‌ترسند که خانواده شان، همراه، شریک، یا جفتشان یا حتی کارفرمایشان دیدگاه مسلط جامعه را که اعتیاد را یک مشکل اخلاقی می‌دانند، داشته باشند و آنها را در درمان حمایت نکنند. بازداشت و زندانی کردن زنان به دلیل خطاهای مرتبط با مواد مخدر در دهه گذشته بطور چشمگیری افزایش یافته، جرایمی نظیر دزدی‌های کوچک، شریک شدن در برخی جرایم، فروش مواد، روسپی‌گری و ضرب و شتم و تهاجم. این است سوغاتی که اعتیاد برای جامعه زنان به ارمغان آورده است.
منبع : سایت ملت آنلاین
 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.