بنی صدر: حذف گروه احمدی نژاد در دستور کار است، چون رهبر حاضر نیست نظام دو سر را بپذیرد

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

بخش هایی از گفتگوی جمعه ۲۳ اردیبهشت رادیو عصرجدید با آقای بنی صدر:

رادیو عصر جدید:  سؤال یکی از شنوندنگان ما اینستکه تکلیف مردم با توجه به اینکه انشقاق شدیدی در بین حاکمیت بوجود آمده است، چیست و اگر یک زمانی ملت حرکت بکند، آیا بین احمدی نژاد و خامنه ای یک اتحادی به وجود خواهد آمد یا خیر؟

بنی صدر:  نزاع این دو طرف همانطور که در گفتگوی پیش هم صحبت شد رو به شدت است و حمله به آقای احمدی نژاد همه سویه شده است. تهدید به عدم کفایت سبب شده است که آقای احمدی نژاد به کار برگردد، اما آنها این تهدید را رها نکرده اند. همین امروز به من خبر دادند که در مجلس۱۰۱ امضاء زیر ورقه سؤال گذاشته شده است. اطلاعات دیگری هم به ما می‌رسد حاکی از اینکه در سپاه دو طرح تهیه شده بود، البته تا وقتی که آقای احمدی نژاد در قهر بود یکی برای قبضه دولت و دستگاههای اداری، یکی هم برای مقابله با برخوردها، در صورتی که کار به برخوردها بیانجامد. خوب این وضعیت تا به الان است، یعنی برخوردها شدید است. آقای احمدی نژاد، نظام یکسر را قبول ندارد و می‌گوید منهم یک سرم. و خامنه ای حاضر نیست نظام دو سر را بپذیرد. این است که در دعوا، اون طرف یعنی طرف احمدی نژاد وقتی پیش او رفتند، گفتند که چرا قهر کردید، گفته برای حفظ شئونات ریاست جمهوری. این عزل و نسب وزراء بنابر قانون اساسی در اختیار ریاست جمهوری است و عمل آقای رهبر خلاف قانون اساسی است.

اینکه مردم در دعوای این دو طرف وارد بشوند خطاست بلحاظ اینکه مردم خود را وسیله می کنند و به رژیم مشروعیت می دهند و طبیعتا در دعوا هم کسی که ثبات دارد و مرکز قدرت است برنده می شود یعنی همان کسی که مشکل اصلی است، آقای خامنه ای برنده می شود پس قاعده اینستکه وارد دعوای دو طرف که هر دو باطل هستند نباید شد. در دوره شاه سابق هم وقتی بین آقای امینی(نخست وزیر سابق) و شاه سابق برخورد بود، همه ما در جبهه ملی می دانستیم که این برخورد وجود دارد، یک نظر می گفت که باید جانب امینی را گرفت و شاه را تضعیف کرد، یک نظر هم عکس اینرا می گفت، یک نظر هم می گفت ایندو را به دعوای خودشان وابگذاریم و به مردم بپردازیم، آنوقت در سالهای ۱۳۴۲ این نظر پیش نبرد نتیجه اینکه جبهه ملی به تدارک نیروی جانشین(بدیل) برای رژیم شاه نپرداخت، متاسفانه بهایی بسیار سنگین بابت این نپرداختن پرداخته شد. الان هم می باید جامعه ایرانی موقع را مغتنم بشمرد برای اینکه بگوید کشور مال منست و حاکمیت هم مال منست و در پی این باشد که بدیلی را بپرورد برای اینکه این حاکمیت ملت را تصدی کند.

 صوت کامل گفتگو

رادیو عصر جدید:  تفاوت یک دولت سکولار و لائیک در چیست؟

بنی صدر:  لاییسیته که روشن است، دولت، دین ندارد، البته در قانون اساسی فرانسه اینست، اما سکولاریسم در متن تحول دینی پیش آمده است، باصطلاح خط کشی که در لاییسیته هست در سکولاریسم نیست، این تفاوت را به تفصیل در نوشته ای توضیح داده ام که در گفتگوی جمعه آینده آنرا شرح خواهم داد. مختصرا باید عرض کنم که سکولاریسم بیشتر در جامعه های انگلوساکسون بوجود آمده است(در انگلستان و آمریکا)، لاییسیته هم در فرانسه. در کشورهایی هم نه این است و نه آن. یعنی جدایی دین از دولت حتی کلیسا از دولت هم نیست! اینطور که یادم است دانمارک و فنلاند از این نوع کشورها هستند، آزادی هم در آنجا از دولت لاییک فرانسه به مراتب بیشتر است، پس سه نوع رژیم شدند: تجربه لاییسیته در فرانسه، عدم جدایی دین(و حتی کلیسا) و دولت در دانمارک و فنلاند و تجربه سکولاریسم در کشورهای انگلوساکسون. در جامعه سکولاری چون انگلستان، ملکه در حال حاضر رییس مذهب هم هست، در آمریکا هم رییس جمهور به انجیل سوگند یاد می کند، معمولا هم قبل از مراسم سوگند کلیسا هم می روند. با این حال در آن جامعه های سکولار، قوه قانونگذاری مستقل است و می تواند قانونی وضع کند که موافق احکام دین نباشد(تفصیل در گفتگوی جمعه آینده)
 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.