در زندان های ایران چه می گذرد؟

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

این پرسشی است که این روزها حتی بعضی از نمایندگان مجلس را هم درگیر کرده است. یونس موسوی، نماینده مردم فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس نسبت به وضعیت زندان ها اعتراض کرده است.
آقای موسوی گفته است: «تعداد زندانیان در زندان ها آنقدر زیاد است که تا روی پله هم می خوابند»
نماینده فیروزآباد در مجلس، از بودجه حال حاضر سازمان زندان ها می گوید و اینکه با این بودجه، سازمان زندان ها حتی پول کافی برای تامین لباس و غذای زندانیان هم ندارد و آن قدر در زندان ها مشکل وجود دارد که به هر دو نفر زندانی، یک پتو می رسد.

از سوی دیگر آن طور که یونس موسوی، عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی ایران می گوید، زندان ها هم از تاثیرات تورمی طرح هدفمندی یارانه ها در امان نمانده اند و پس از اجرایی شدن این طرح، بودجه ای که در اختیار سازمان زندانهاست، یکسره صرف پرداخت قبض های آب و برق و گاز می شود.

اما آیا حقوق زندانیان وابسته به کمبود بودجه است؟

عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان و نایب رئیس فدراسیون بین المللی جوامع حقوق بشر می گوید که زندانیان باید از همه حقوق انسانی برخوردار باشند.

عبدالکریم لاهیجی: فرق زندانی با غیر زندانی، تنها و تنها در محرومیت او از آزادی است. یعنی زندانی چون مجازات می شود ، به این مجازاتش، مجازات «سالب آزادی» می گویند. اما از نظر مسائل رفاهی، بهداشتی و از تمام آن حقوقی که در میثاق بین المللی به عنوان اصول مدنی، اجتماعی، فرهنگی و فردی به عنوان حقوق پایه ای انسان شناخته شده است، باید بهره مند باشد.»

اگر به چند ماه قبل یعنی همین مهرماه سال گذشته بازگردیم، گفت و گوی غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندانهای ایران را می بینیم با روزنامه جام جم. وی در آن گفت و گو می گوید: «با توجه به تعداد زیاد زندانیان، اگر کل بودجه مملکت را هم به ما بدهند هم کم است.»

آقای اسماعیلی گفته است که همین حالا سرانه غذای هر زندانی باید دو و نیم برابر این چیزی باشد که الان هست. به گفته رییس سازمان زندان ها، در حال حاضر این سرانه، کمتر از سرانه هزار تومان، برای سه وعده غذاست.

او همچنین گفته است بودجه ای که به ما می دهند برای خرید سه قرص نان هم کفایت نمی کند.

عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان و رییس فدراسیون بین المللی جوامع حقوق بشر، بخشی از این وضعیت در زندان های ایران را ناشی از نبود نظارت بین المللی در زندان های ایران می داند.

لاهیجی: کارشناسان سازمان بین المللی زندان ها که مرکز آن در شهر لیون، یکی از شهرهای کشور فرانسه است، به همه کشورها سفر می کنند و از همه زندان ها بازدید می کنند و بعد در مورد وضعیت این زندان ها گزارش می دهند.

این سازمان، یک سازمان کاملا مستقل است و هیچ ارتباطی با هیچ دولتی ندارد. سالهاست که کارشناسان این سازمان بین المللی برای بازدید وضعیت زندان های ایران، چه زندان های عمومی و چه زندان های سیاسی، خواسته اند به ایران سفر کنند. اما متاسفانه این بازدید مورد موافقت جمهوری اسلامی قرار نگرفته است.

می دانید که الان در خیلی از زندان های ایران دیگر تفاوتی مابین زندانیان عمومی و زندانیان سیاسی وجود ندارد. همگی با هم مخلوطند.»

ایران از جمله کشورهایی است که متوسط تعداد زندانیان در آن، نسبت به آسیا و جهان، در رده بالاتری قرار دارد.

توسط فهیمه خضر حیدری
منبع: رادیو فردا

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.