به یاد آموزگاران جانباخته و دربند ایران زمین

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

"…شاید یکی از ابتدایی ترین حقوقی که هر ایرانی ، اعم از کرد و غیر کرد ، خود را به آن محق می داند ، برخورداری از حق "شهروندی" است. حقی که در تقابل با انزوا و طرد شدگی قرار دارد. انزوا و طرد شدگی دو حسی هستند که تحت تأثیر شرایط عینی ، یعنی تحت تأثیر واقعیت های ملموس و روزمره ی زندگی ، تحت تأثیر فقر و سو سوی چشم کودکی از گرسنگی ، تحت تأثیر نگاه شرمناک پدر از جیب  و سفره ی خالی اش و تحت تأثیر گونه های رنگ پریده و چهره ی فقر زده ی مادر شکل می گیرند…" . فرزاد کمانگر

هموطنان ارجمند !
روز جهانی معلم بنا بر تصمیم یونسکو با همکاری سازمان جهانی کار در پنجم اکتبر ۱۹۶۶ ( ۱۳ مهر) اعلام گردید. اهمیت این روز بزرگ در واقع ادای احترام و تجلیل از مقام و شان معلمان و نقش بنیادی آنان در امر آموزش به آیندگان  می باشد. در بعضی از کشورهای جهان روز خاصی را تحت نام روز معلم جشن میگیرند. در ایران روز معلم مصادف است با روز۱۲اردیبهشت ۱۳۴۱ ( دوم ماه مه )  که شادروان دکتر عبدالحسین خانعلی در جریان گردهمایی صنفی معلمان  در میدان بهارستان تهران توسط رئیس کلانتری منطقه با شلیک گلوله به قتل رسید. روز معلم در واقع یکی از معدود روزهایی است که به مبارزه‌های صنفی معلمان مریوط میشد.
پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ ، روز ۱۲  اردیبهشت  بعلت مصادف بودن با ترور مرتضی مطهری( وی در سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ توسط فرد یا افرادی از سازمان فرقان به قتل رسید)  توسط جمهوری سلامی  روز معلم  نام گذاری شد . در واقع روز معلم  که با یاد شادروان خانعلی  در سراسر کشور شناخته شده بود ، توسط بانیان جمهوری اسلامی مصادره به مطلوب شد.
امسال در چنین ایامی  بایسته است  از معلم ، فعال حقوق بشر ومحیط زیست  کرد ایرانی فرزاد کمانگر نام برد که پس از مدت طولانی که تحت فشار های طاقت فرسا در زندان های جمهوری اسلامی بسر برد، در ۱۹ اردیبهشت  سال گذشته اعدام گردید. وی میگفت : "..من معلمم ، از دانش آموزانم لبخند و پرسیدن را به ارث برده ام…" . او زمانیکه تنها ۳۶ سال از زندگیش  میگذشت محکوم و اعدام شد و فرصت دیگری نیافت چنانکه خود می گفت از میراث خود بهره برد و از مردم ایران سئوال کند. مرگ وی مملو از اسرار و رازهائی است که روزی پرده از آن برداشته و آشکار خواهد شد.
آموزگاران ایران سالهاست که از حق داشتن انجمن های صنفی بی بهره اند، تجمع های آنان سرکوب می شود و سخنگویانشان دستگیر و زندانی میشوند. بسیاری بصورت حق التدریسی و بدون داشتن حق بیمه و بازنشستگی  به آموزگاری می پردازند. تعداد پر شماری از آنان برای گذران زندگی به شغل های دوم و سوم روی می آورند. اعتراض ها و پیشنهاداتشان برای بازنگری در محتوای متون درسی  نادیده گرفته می شود و از این روست که نظام آموزشی کشور روز به روز با افت بیشتری روبرو می شود.
جبهه ملی ایران – آلمان  ضمن شادباش به آموزگاران ارجمند ایران به مناسبت روز معلم، خاطره  آموزگاران مبارز کشور چون خانعلی ها و  کمانگرها را گرامی میدارد و خواهان آزادی سریع و بی قید و شرط معلمان دربند همچون رسول بداغی، نبی الله باستان، هاشم خواستگار، محمد داوری ، عبدالله مومنی… است و آرزومندیم که بزودی از آموزگارانی  چون فرزاد کمانگرو… اعاده حیثیت صورت پذیرد. پاینده ایران
جبهه ملی ایران – آلمان
سه شنبه ۱۳ اردیبهشت  ۱۳۹۰( ۳ مه  ۲۰۱۱)
 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.