نامه بنیاد میراث پاسارگاد به یونسکو درباره تخریب تخت جمشید

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

خانم ایرنا بوکووا دبیر کل سازمان یونسکو

نزدیک به هفت سال است که بنیاد میراث پاسارگاد، به عنوان اولین ان.جی.اوی بین المللی برای نجات و حفظ میراث فرهنگی و طبیعی ایرانزمین، در حال تلاش است. این نهاد ابتدا به دلیل تصمیم دولت ایران به آبگیری سدی به نام «سیوند» ـ که موجب می شد تنگه باستانی بلاغی و آثار با ارزش آن، و به ویژه محوطه ی جهانی پاسارگاد، در خطر قرار بگیرد ـ

با همراهی و کمک هزاران تن از مردمان ایران و جهان شروع به کار کرد و سپس، از آنجا که بنا بر شواهد موجود دریافتیم که دولت و حکومت جمهوری اسلامی نه تنها کمترین توجه جدی به بخشی از میراث فرهنگی و طبیعی ایران که مربوط به قبل از اسلام است، و یا در ارتباط با مذاهب دیگری جز تشیع است، ندارد وظیفه و کوشش خود را متوجه کل میراث فرهنگی و طبیعی ایران کردیم.
در این مدت ما بارها برای سازمان شما نامه نوشته ایم، بارها تقاضای سرکشی به این میراث را کرده ایم و بارها اسنادی را در این مورد برای این سازمان فرستاده ایم. اما تا کنون جز دو سه مورد، از جمله مورد میدان نقش جهان، هیچ اخطار رسمی و علنی را از سوی یونسکو به سازمان میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ندیده ایم.
در سال های اخیر، بخش عمده و مهمی از میراث تاریخی و فرهنگی  ملی ایران، از  آتشکده ها و معابد مشهوری چون معبد آناهیتا گرفته تا محوطه هایی با ارزش های تخمین ناپذیر تاریخی چون شوش و رامهرمز و ده ها محوطه و مکان تاریخی در نقاط مختلف ایران، تخریب و نابود شده است و کار به جایی رسیده که حتی آثاری چون بیستون، بم، میدان نقش جهان، سازه های آبی شوشتر، پاسارگاد، و تخت جمشید ـ که همگی جزو میراث جهانی و متعلق به بشریت شناخته می شوند ـ به شکلی عمدی یا به دلیل بی اعتنایی های کاملاً آشکار در حال ویرانی هر روزه است و ما همچنان اخطاری رسمی از سوی سازمان یونسکو برای جلوگیری این ویرانی ها ندیده ایم.
اکنون مدتی است که وضعیت محوطه جهانی تخت جمشید، به شهادت گزارش ها و عکس هایی که حتی در نشریات دولتی ایران منتشر شده، در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. بر اساس این گزارش ها آبروهای آن که بیش از دو هزار سال همچنان کارآ بودند، انباشته از زباله شده، رطوبت سراسر آن را فرا گرفته و گل سنگ ها و سیلاب ها تصویرهای کنده شده بر سنگ ها را تخریب کرده است. این تخریب  به شکلی است که  به نظر می آید این میراث با ارزش بشری از سوی سازمان میراث فرهنگی و بخشی از حکومت و به شکلی عمدی  به حال خود رها شده تا به طور کامل نابود شوند.
ما، به عنوان یک ان.جی.اوی بین المللی مربوط به میراث فرهنگی ایران، نه تنها از حکومت و دولت جمهوری اسلامی برای هر نوع توجهی به این آثار در خطر کاملاً قطع امید کرده ایم، بلکه آن ها را مسئول این تخریب های عامدانه می دانیم.
ما اکنون، برای نجات محوطه ی جهانی تخت جمشید، دست کمک به سوی شما دراز کرده و باور داریم که شما، اگر بخواهید، می توانید، بر اساس امکانات حقوقی و حرفه ای خود، و بر اساس کنوانسیون ۱۹۷۲ که وظیفه ی سرپرستی حفظ و حراست از گنجینه های ملی و بشری را بر عهده ی سازمان یونسکو نهاده، از ادامه ویرانی این اثر با ارزش جلوگیری کنید.
تخت جمشید جهانی منتظر اقدام هر چه سریع تر شما است.
با احترام
مسئول اجرایی بنیاد میراث پاسارگاد
شکوه میرزادگی
 
www.savepasargad.com
کمیته بین المللی نجات پاسارگاد
 
۲ می ۲۰۱۱

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.