تشدید اختلافات سران حکومت اسلامی و شایعه استعفای احمدی نژاد؟!

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

بهرام رحمانی

شایعه ای که در یکی دور روز اخیر دهان به دهان در جامعه ایران می چرخید اکنون به رسانه های دولتی نیز کشیده شده است. سایت های حامی دولت، خبری مبنی بر تکذیبیه استعفاء رییس دولت را منتشر کرده بودند اما سایت «آزادی ‌نیوز»، وابسته به تیم محمود احمدی ‌نژاد، روز دوشنبه پنجم اردیبهشت تکذیبیه استعفای رییس دولت دهم را از صفحه خود حذف کرد. این سایت روز یک شنبه چهارم اردیبهشت، گزارش‌ های منابع خبری در مورد «استعفای احمدی ‌نژاد از ریاست جمهوری» را تکذیب کرده بود. «حذف غیرمنتظره تکذیبیه استعفای احمدی ‌نژاد از سایت «آزادی ‌نیوز»، گمانه زنی ها در رابطه با استعفای او از ریاست جمهوری را تقویت می کند.

اختلافات جدید بین خامنه ای و احمدی نژاد به این دلیل اوج گرفت که در جریان برکناری و یا استعفای حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات، طیف گسترده ای از رسانه ها، مقامات و تشکل های اصول گرا، ضمن انتقاد به احمدی نژاد و دولت، این تصمیم را تحت تاثیر «جریان انحرافی» نفوذی در دولت ارزیابی کردند.
سیدعلی خامنه ‌ای، رهبر حکومت جهل و جنایت و مافیایی حکومت اسلامی، یک روز پس از تایید تلویحی وجود یک جریان انحرافی در دولت احمدی ‌نژاد٬ گفته است که «نباید به گونه ‌ای صحبت و یا مطلبی نوشته شود که القای تنش و درگیری در جامعه باشد زیرا این موضوع، خلاف شرایط کنونی کشور است.»
خامنه ای، در نامه ای به حیدر مصلحی از ادامه کار او در وزارت اطلاعات حمایت کرده است. سایت های نزدیک به دولت پیش تر خبر داده بودند که حیدر مصلحی دیگر وزیر اطلاعات نیست و محمود احمدی نژاد سرپرستی این وزارتخانه را برعهده گرفته است.
رهبر حکومت اسلامی، در نامه خود که روز چهارشنبه ۳۱ فروردین ۹۰، خطاب به حیدر مصلحی و نه به محمود احمدی نژاد نوشته شده است، از وزیر اطلاعات خواسته تا «بیش از پیش در انجام ماموریت های مهم داخلی و خارجی وزارت اطلاعات اهتمام به خرج دهد.»
خامنه ای، افزوده است: «با حمایت دولت خدمتگزار و همکاری سایر نهادهای اطلاعاتی اجازه ندهید کوچک ترین فترت و سستی در انجام وظائف قانونی آن دستگاه مهم پیش آید.»
پیش از انتشار نامه خامنه ای برای ادامه کار حیدر مصلحی، سایت «دولت یار» که دیدگاه های هواداران دولت را منعکس می کند، سه شنبه شب ۳۰ فروردین ماه، در خبری به نقل از محمود احمدی نژاد اعلام کرد که «مصلحی دیگر وزیر اطلاعات نیست.»
این سایت به نقل از یک «منبع آگاه» در دولت و به نقل از رییس جمهور اسلامی نوشته بود: «دکتر احمدی نژاد ساعتی پیش با اشاره به جلسه بسیار خوبی که در محضر رهبر انقلاب اسلامی داشته اند و دلایل خود را در خصوص پذیرش استعفای جناب آقای مصلحی، وزیر محترم اطلاعات، بیان کرده اند اعلام داشت که ایشان دیگر وزیر اطلاعات نیست.»
این پایگاه اینترنتی گفته که وزیر اطلاعات در جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت حضور نخواهد داشت و «بر این اساس، رییس جمهور هم اکنون شخصا سرپرستی وزارت اطلاعات را بر عهده دارد.» پایگاه اینترنتی «دولت یار» ساعاتی پس از انتشار این خبر آن را از روی سایت خود برداشت.
صبح روز چهارشنبه ۳۱ فروردین ۹۰، ۲۱۶ نماینده مجلس بیانیه ‌ای را امضاء کردند که در آن گفته شده است: «از نظر مجلس آقای مصلحی همچنان وزیر است و انتظار می ‌رود رییس جمهور در تبعیت از رهبر انقلاب با موضع‌گیری صریح در حمایت از وزیر اطلاعات به سوء استفاده دشمنان پاسخ دهد.»
سیدحسین تقوی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، به خبرگزاری فارس گفته است که «اصولگرایان با هیچ فردی عقد اخوت نبسته اند. مصلحی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی است و هیچ اما و اگری نباید در میان باشد.»
پس از این وقایع، در گزارشات آمده است که محمدرضا مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان و علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، طی دیدار با احمدی ‌نژاد از او خواسته‌ اند حکم رهبری مبنی بر ادامه کار حیدر مصلحی را پذیرفته و به نهاد ریاست جمهوری باز گردد.
آن ‌طور که رسانه‌ ها گزارش کرده اند، قرار بود گروهی از نمایندگان مجلس نیز عصر روز یک شنبه با احمدی ‌نژاد دیدار کنند که این جلسه لغو شد و به نظر می ‌رسد در این جلسه نمایندگان مجلس قصد داشتند از احمدی نژاد بخواهند با قبول حکم رهبری، به کار خود ادامه دهد که رییس دولت دهم با آگاهی از این موضوع قبول نکرد این جلسه برگزار شود.
بدین ترتیب، کناره گیری وزیر اطلاعات و سپس مخالفت آیت الله علی خامنه ای با آن، در روزهای اخیر به جنجالی در صحنه سیاسی ایران و میان هواداران دولت دهم و اصول گرایان منتقد محمود احمدی نژاد تبدیل شده است.
حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان در سرمقاله روز سه ‌شنبه ۳۰ فروردین این روزنامه، به نقش «جریان انحرافی دولت در برکناری وزیر اطلاعات» پرداخته و حاشیه‌ های رفت و بازگشت حیدر مصلحی به وزارت اطلاعات در یک روز را نگران کننده، هشدار دهنده و در عین حال شکرآفرین دانسته است.
او، حواشی مربوط به این ماجرا را به آژیر خطری توصیف کرده که از ورود «دزد» خبر می دهد و صاحب مال به همین دلیل از شنیدن صدای گوش خراش آن آزرده نمی شود.  
حسین شریعتمداری، در یادداشت خود نوشته که «باند نفوذی» رحیم مشایی، افراد «کارآمد و متعهد» را از محمود احمدی‌ نژاد دور کرده و جای آن ها را با «بی‌ خاصیت ‌های گوش ‌به‌ فرمان» پر می کند.
پیش از این نیز برخی وب سایت‌ های نزدیک به مقامات حکومت اسلامی، نوشته بودند که عزل و نصب هم‌ زمان وزیر اطلاعات در روز یک‌ شنبه ۲۸ فروردین به دلیل اختلاف وزیر اطلاعات و رییس دفتر احمدی‌ نژاد بر سر یکی از معاونان این وزارت‌ خانه بوده است.
ظاهرا اشاره این سایت‌ ها به برکناری حسین عبداللهی است که معاونت برنامه و بودجه وزارت اطلاعات را بر عهده داشت و از نزدیکان اسفندیار رحیم مشایی به‌ شمار می ‌رود.
سایت «الف»، از جمله در این زمینه نوشته که «وزیر اطلاعات به دلیل برداشتن یکی از معاونین خود که نماینده مشایی و جریان انحرافی دولت در وزارت‌خانه بوده است با فشار دفتر رییس جمهور مجبور به استعفا شده است.»
خامنه‌ای، در نامه ‌ای خطاب به وزیر اطلاعات نوشت: «از شما می خواهم بیش از پیش در انجام ماموریت های مهم داخلی و خارجی وزارت اطلاعات اهتمام به خرج دهید.»
اما پایگاه خبری دولت یار وابسته به محمود احمدی نژاد، با انتشار خبری مبنی بر برکناری مجدد حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات عنوان داشت تا انتصاب وزیر جدید شخص محمود احمدی نژاد سرپرستی این وزارتخانه را بر عهده خواهد داشت.
محمود احمدی نژاد، ساعتی پیش با اشاره به جلسه ای که با رهبری داشته و دلایل خود را در خصوص پذیرش استعفای حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات داشته اند اعلام کرد ایشان دیگر وزیر اطلاعات نیست و در جلسه فردای هیئت دولت (روز چهارشنبه) نیز حضور نخواهد داشت. بر این اساس محمود احمدی نژاد هم اکنون شخصا سرپرستی وزارت اطلاعات را بر عهده دارد.
سایت دولت یار، نوشت: «… گروه های خاص که از باج ندادن دولت به شدت عصبی هستند به این باور رسیده اند که اگر احمدی نژاد به هر شکل ادامه پیدا کند باید از هم اکنون چمدان ها را بسته و به فکر رفتن باشند لذا در چند جبهه با دولت وارد درگیری شده اند به طور مثال صدا و سیما تصاویر استقبال باشکوه مردمی از دکتر احمدی نژاد را در دو سفر اخیر سانسور می کند. دولت به اتهامات مالی و همکاری با مفسدان اقتصادی متهم میشود و در نهایت با دامن زدن به احساسات پاک بچه های حزب اللهی آن ها را در مقابل دولت قرار می دهند…»
 سردبیر کیهان، در سرمقاله روز سه ‌شنبه ۳۰ فروردین این روزنامه تاکید کرده که خبرگزاری دولتی ایرنا، حکم آیت ‌الله خامنه ‌ای برای ابقای حیدر مصلحی را به دستور علی ‌اکبر جوانفکر، مدیرعامل خود پوشش نداده که «یگانه مدافع سینه ‌چاک مشایی» است.
کیهان، ضمن دفاع کامل از عملکرد حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات به رییس دولت هشدار داده که «باند منحرف کذایی» راه به جایی نمی ‌برد و ضربه اصلی تنها به جایگاه مردمی رییس جمهور خواهد خورد.
سایت «باکری آنلاین»، از سامانه‌ های خبری نزدیک به دولت در باره عزل و نصب حیدر مصلحی نوشته که وی «اکثر دوران مدیریتی خود را در سپاه گذرانده و به بدنه وزارت اطلاعات در موضوعات مختلف» اعتماد ندارد.
سایت یادشده در ادامه آورده که حیدر مصلحی «در پی جلسات سازمان یافته با اعضای یک باند امنیتی – اقتصادی که حسین طائب آن را اداره می ‌کند، اقدام به عزل برخی معاونان با سابقه وزارت اطلاعات کرده است.»
«جوان آنلاین»، ارگان رسانه‌ ای سپاه نیز در حاشیه خبرهای مربوط به مصلحی، از بهر‌ه‌ برداری سیاسی تیم احمدی ‌نژاد از اسناد اطلاعاتی و امنیتی نوشته و افزوده که «جریان انحرافی اصول گرایان» قصد دارد با نفوذ به دستگاه‌ های امنیتی، برخی اهداف خود را تامین کند.
به نوشته «جوان آنلاین»، تیم احمدی ‌نژاد تلاش دارد با «بهره‌ برداری خاص و خروج برخی اسناد و مدارک ویژه، مقاصد خود را تامین و از عنصر اطلاعات به‌ عنوان اهرمی برای ترغیب و تهدید برخی جریان‌ ها و چهره‌ های سیاسی و پبش برد اهداف خود سود برد.»
محمدحسین صفارهرندی، معاون فرهنگی فرمانده سپاه و وزیر پیشین ارشاد هم اعلام کرده که انتشار خبر کنار رفتن مصلحی، اقدامی شتاب زده و محصول عملکرد مساله ‌دار عناصری است که باید همیشه نگران حضور آن ها در جایگاه ‌های حساس نظام بود.
هرندی، ماجرای وزیر اطلاعات را دستمایه درس ‌های بزرگ برای آینده دانسته و ابراز امیدواری کرده که عناصری که شایستگی تصدی جایگاه‌ های نزدیک به رییس جمهوری را ندارند، از کنار وی رانده شوند.
محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج نیز در پاسخ به موضع‌ گیری این سازمان نسبت به تغییرات آتی در کابینه گفته که کار بسیج، ورود به جزییات مسائل سیاسی نیست و مواضع سیاسی آن دنباله روی از ولایت است: «هرکجا که رهبری باشد، بسیج همان جاست.»
مصباح یزدی که پیش از این از حامیان سرسخت دولت احمدی‌ نژاد بود، به جمع منتقدین آن پیوسته و گفته است: «جای تعجب نیست اگر برخی از یاران امام روزی علیه اسلام و انقلاب به پا خیزند (همان گونه که سران فتنه گذشته این چنین کردند)، و جای تعجب نخواهد بود اگر برخی از کسانی که امروز دم از رهبری می‌زنند و از یاران رهبری هستند، فردا فتنه بزرگ‌ تری را به وجود آورند… خطری که من احساس می‌کنم شدید‌ترین خطری است که تاکنون اسلام را تهدید کرده است و آن هم از سوی نفوذی‌ هایی است که در بین خودی ‌ها در حال رشد هستند.» (مصباح یزدی، الف، ۲۴ فروردین ۱۳۹۰)
سعید حدادیان، مداح «ولایت مداری» و حامی افرادی چون حسین الله اکرم و صفار هرندی، در جمع «عاشقان سیدالشهدا»، به احمدی نژاد توهین کرده و اسفندیار رحیم مشایی را خر، یابو علفی و بی شعور خوانده است.
به گزارش اختصاصی «محرمانه نیوز»، یک شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۰، می نویسد: «سعید حدادیان مداح مدعی ولایت مداری در جمع عاشقان سید الشهدا (ع) گفت: «اگه این آقای مشایی استعفا نمی دهد و احمدی نژاد کنارش نمی گذارد خداوندا امشب او را بکش و ببرش بهشت خیلی عزت گذاشتیم گفتیم بره بهشت تازه جاش ته جهنم است.»
این مداح، ادامه می دهد: «این مشایی خیلی  چرت و پرت می گوید و هی همه را  تکذیب می کنه من نمی دونم چرا بعضی ها در برابر او کوتا می آیند.» حدادیان در این بخش با تشبیه مشایی به (؟) کرد.
او، ادامه می دهد: «حیف علما و شخصیت های سیاسی ما برای این مشایی بی شعور خرج می کنند. این کیه که باید ماها خرج این آدم بی شعور بشویم.»
این مداح حامی جریان اقول گرایان در ادامه می گوید: «من امشب لاتی حرف می زنم احمدی نژاد خودتو جمع کن  تا از بهشت حزب الله بیرونت نکردن یا الله بابا.»
این مداح، ادامه داد: «چه خبره آخه! امشب یک جوری حرف زدم تا هیچ رسانه ای نتواند حرف های من را انتشار دهد! ما باید این طوری بگیم تا چقدر می خوایی دل اولیای الهی خون بکنی.»
حدادیان، در ادامه سحنان خود به شخص رییس جمهور، گفت: «احمدی نژاد زحماتی کشیده نمی دونم چرا این زحمات را به باد فنا می دهد! شیطان کار خودش را دارد می کند خیلی ها زحمت کشیدند دم آخر خراب کردند!»
قبل از این نیز سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۹، مراسمی با عنوان زیارت عاشورای صبح در حسینه صنف لباس فروشان تهران بر گزار شد که حاج منصور ارضی مداح این مراسم بود. منصور ارضی، علاوه بر صحبت هایی که در مورد گفته های رییس جمهور مبنی بر تعلق پول یارانه ها به امام زمان بیان کرده بودند که اوج ساده لوحی و ناآگاهی ایشان را نشان می دهد از طرف دیگر، علیه مشایی سخن گفت.
حاج منصور، ارضی، گفته بود گفتن این که پول یارانه ها متعلق به امام زمان است حرف اشتباهی است چون اگر این طرح به خوبی اجرا نشود مردم به امام زمان بدبین می شوند!
حاج منصور ارضی، گفته است که مشایی، برای کاندیداشدن در انتخابات ریاست جمهوری، پول فراوانی را آن به صورت بی حساب و کتاب خرج کرده است.
در چنین فضایی، خامنه ‌ای صبح شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۰، در دیدار با «جمعی از مردم استان فارس»، تاکید کرد که «هرجا که رهبری احساس کند از مصلحت بزرگی غفلت می شود، وارد خواهد شد و رهبری تا زنده است هیچ گاه نخواهد گذاشت، در حرکت عظیم ملت ایران به سوی آرمان ها، ذره ‌ای انحراف ایجاد شود.»
خامنه ای، چندی پیش طی سخنانی خطاب به کارگزاران حکومتی گفته بود: «نگذارید اختلاف به وجود بیاید. نگذارید شکاف به وجود بیاید. شما ببینید در همین پنج و شش روز گذشته سر یک قضیه ای که آن چنان هم از اهمیت بالایی برخوردار نبود ـ سر مساله اطلاعات و امثال این ها ـ چه جنجالی در دنیا راه انداختند. تحلیل ها را بردند به این سمت که بله، در داخل نظام جمهوری اسلامی شکاف ایجاد شده است، حاکمیت دوگانه شده است، رییس جمهور حرف رهبری را گوش نکرده است!‌»
خامنه ‌ای، در سخنان بعد از ظهر یک شنبه ۴ اردیبهشت ۹۰ خود نیز «بر مسئولیت سنگین رسانه‌ ها، مطبوعات، گروه ‌ها و افراد تاثیرگذار برای حفظ آرامش روانی مردم» تاکید کرد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی «ایرنا»، در روزهای گذشته خبری گزینشی از سخنان خامنه ای با جمعی از مردم شیراز منتشر کرد که با واکنش دفتر خامنه ‌ای روبرو شد. دیداری که در آن  خامنه‌ ای به اشاره به موضوع وزیر اطلاعات گفته بود: «در قضیه اخیر هم که چندان مهم نیست، احساس شد از مصلحت بزرگی غفلت شده است.»
دفتر خامنه ای، روز شنبه سوم اردیبهشت، از «درج خبر ناقص» خبرگزاری جمهوری اسلامی «ایرنا»، در مورد سخن رانی او در جمع مردم شیراز «ابراز تاسف» کرد و آن‌ را «غیرمسئولانه» دانست. خبرگزاری ایرنا نیز در اطلاعیه ‌ای که روی خروجی خود قرار داد، انتشار «خبر اولیه از دیدار مردم استان فارس» با آیت ‌الله خامنه‌ ای را قبل از دریافت از روابط عمومی دفتر رهبر جمهوری اسلامی دانست و ضمن عذرخواهی تاکید کرد «که از این پس اخبار مربوط به مقام معظم رهبری» را پس از انتشار از سوی دفتر او، انتشار دهد.
اما علی اکبر جوانفکر، مشاور محمود احمدی ‌نژاد، درج خبر از طرف «رهبری» بدون اعلام رسمی آن از طرف سایت رسمی «دفتر رهبری» را کاری بسیار «زشت، غیراخلاقی و مشکوک» دانسته بود. جوانفکر، در سایت خود ادامه داده بود: «این گونه خبرسازی ‌ها که احمدی ‌نژاد تصمیمی بگیرد و کم تر از دو ساعت بعد رهبری آن را رد کند هیچ منطق عقلانی ندارد و علاوه بر تضعیف احمدی ‌نژاد، تضعیف شخص رهبری و جایگاه ولایت فقیه نیز است.»
هر چند که این اولین باری نیست که کشمکش های درونی حکومت اسلامی بر سر مسائل مختلف و از جمله بر سر عزل و نصب وزرا و مقامات دیگر، بالا می گیرد و بلافاصله خامنه ای وارد صحنه می شود تا سر و ته قضیه را هم بیاورد. از جمله در گذشته اختلاف بین خامنه ای و احمدی نژاد بر سر انتخاب معاونت ریاست جمهوری «رحیم مشایی»، عزل «منوچهر متکی وزیر خارجه و بر سر «اژه ای» و… روی داده است.
اما به نظر می رسد که عزل حیدر مصلحی، برای خامنه ای آن چنان مهم و حائز اهمیت بود که این بار رییس جمهور را دور زد و مستقیما مصلحی را مورد خطاب قرار داد و از او خواست تا به کار خود ادامه دهد.
در گزارشات آمده است که احمدی نژاد، در جریان دیداری که با برخی مدیران خبرگزاری رسمی دولت «ایرنا» داشته، به آنان گفته است «رهبری در سال ٨٨ من را حفظ کرد تا به این ترتیب نیروهای خودش را حفظ کند چرا که اگر میرحسین موسوی رییس جمهور می شد، دستگاه وی را برمی چید.»
خبرگزاری حکومتی مهر، گزارش داده که جلسه‌ عصر یک شنبه‌ هیئت دولت بدون حضور محمود احمدی ‌نژاد، با حضور حیدر مصلحی و به ریاست محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهور برگزار شده است. برخی سایت های دیگر نیز روز دوشنبه ۵ اردیبهشت ۹۰، خبر داده اند که محمود احمدی ‌نژاد، برای چهارمین روز متوالی از حضور در نهاد ریاست جمهوری خودداری کرده است.
در رابطه با برکناری و یا استعفاء حیدر مصلحی، سایت «الف»، نوشته است که محمود احمدی نژاد هم چنان بر موضع قبلی خود مبنی بر برکناری وزیر اطلاعات پافشاری کرده و حاضر نیست با وی همکاری کند و بر خلاف آن چه انتظار می رفت، رییس دولت با وجود تاکید و نامه رهبری، هنوز از حیدر مصلحی برای حضور مجدد در هیات دولت دعوت نکرده است. به گزارش الف، بعد از برکناری ناگهانی وزیر اطلاعات و بلافاصله نامه رهبری جهت ابقای وی، وزیر برکنار شده حتی به سفر استانی هیئت دولت به کردستان نیز دعوت نشد و محمود احمدی نژاد اجازه نداد که تیم مدیریتی این مجموعه با دولت همراه شود، تا عملا نامه و دستور رهبر و حملات اصول گرایان را نادیده بگیرد.
پیش‌ تر احمد توکلی، نماینده محافظه کار منتقد دولت در مجلس که سایت «الف» نیز وابسته به اوست با اشاره به لزوم کسب نظر رهبری در هنگام انتخاب یا تغییر وزرای خارجه، دفاع و اطلاعات گفته بود: «احمدی ‌نژاد وظیفه داشت از قبل، نظر مثبت رهبر معظم انقلاب را داشته باشد اما این کار را نکرد.»
سایت «الف»، روز شنبه سوم اردیبهشت ۹۰، گزارش داد که با وجود حمایت رهبر جمهوری اسلامی از مصلحی، احمدی ‌نژاد هم چنان بر موضع قبلی خود مبنی بر برکناری وزیر اطلاعات پافشاری می کند و حاضر نیست با مصلحی همکاری کند.
تاکنون خامنه ای، به صورت غیرمستقیم در عزل و نصب وزرا دخالت می کرد اما این بار ماجرا طور دیگری پیش رفته است. خامنه ای، دستور ابقای وزیر اطلاعات را نه به رییس جمهور، بلکه مستقیما به حیدر مصلحی نوشته و در آن هیچ اشاره ای به احمدی نژاد نکرده است.
این نمونه ها، نشان می دهند که اختلاف‏ بیت خامنه ‏ای و احمدی نژاد بر سرماندن و رفتن حیدر مصلحی، به نظر می‏ رسد که این اختلافات عمیق تر شده است.
اکنون اختلافی که در درون جناح حاکم «اصول گرایان» راه افتاده است علاوه بر تلاش های طرفین برای گرفتن امتیاز بیش تر از همدیگر و تثبیت موقعیت خود در حاکمیت، هم چنین دعوایی بین سپاه و وزارت اطلاعات و بیت رهبری و نهاد ریاست جمهوری و مجلس و غیره است.
اما کلیه دستگاه حاکمیت، یک مشکل و معضل اساسی و بزرگی دارند که آن ها را بیش تر نگران کرده و به اختلافات شان نیز هر چه بیش تر دامن می زند فاکتور نارضایتی عمومی مردم و اوج گیری اعتراضات کارگری و مردمی علیه کلیت حکومت اسلامی است.
ذوالنور، جانشین نماینده خامنه ای در سپاه، در نشستی با حضور جمعی از روحانیان، با اشاره به راه پیمایی مردم در روز ۲۵ بهمن ۸۹ – ۱۴ فوریه ۲۰۱۱، گفته بود: «نمونه آن همین ۲۵ بهمن ۸۹ بود که پرسنل نیروی انتظامی در همان اوایل کار مرعوب بزرگی جمعیت شدند و اگر بچه های سپاه و بسیج به موقع عمل نمی کردند، معلوم نبود چه اتفاقی بیفتد.»
ذوالنور، درباره روند سرکوب معترضان، گفت: «در اوایل کار، بخشی از نیروها دچار رعب و وحشت شده بودند و برخی ناهماهنگی ‌هایی هم وجود داشت؛ اما به تدریج با تدبیر مقام رهبری و هماهنگی‌ های صورت گرفته، بحران مهار شد…»
جانشین نماینده رهبر در سپاه، با تاکید بر «ناتوانی در تاثیرگذاری بر فضای اینترنت» گفت: «با وجود حمایت‌ ها و پشتیبانی ‌های گسترده و مختلفی که صورت گرفته، هنوز دوستان ما نتوانسته ‌اند فضای اینترنت را تحت تاثیر حضور خود قرار دهند…»
 مجتبی ذوالنور، در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از کاهش جمعیت هواداران نظام و شرکت کنندگان در نمازهای جمعه قم، گفت: «اگر نماز جمعه قم در حرم حضرت معصومه برگزار نشود که همواره زوار شهرستانی در حرم حضور دارند، شاید جمعیت آن کم تر از نصف میزان جمعیت فعلی باشد.»
او، افزود: «در گذشته بسیاری از فضلا و مدرسین حوزه در نماز شرکت می کردند و تلویزیون تصویر آن ها را نشان می داد، اما الان با وجود توصیه‌ هایی که به آن ها شده است، باز حضور معنی‌داری ندارند. البته ممکن است این عدم حضور ناشی از نوعی تنبلی و کاهلی باشد.»
این آخوند نظامی، ترکیب شرکت کنندگان در جلسات استقبال از رهبر ایران در قم را تکراری خواند و گفت: «ما با همه امکاناتی که در اختیار دوستان می گذاریم، اما هنوز نمی ‌توانند جمعیت مناسبی را برای سفرهای رهبری به صحنه بیاورند؛ نمونه آن در همین سفر اخیر به قم بود، به گونه ای که جمعیت برخی جلسات تکراری شد.»
اختلافات در درون اصول گرایان، متعدد و واقعی است که ماجرا جنجال برانگیز برکناری وزیر اطلاعات و ابقای مجدد آن نیز این اختلافات را هر چه بیش تر باد زده است. فساد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی، غارتگری و رشوه خواری و ستم گری در همه ارگان ها و نهادهای حکومت اسلامی از بیت رهبری تا دولت، از وزارت خانه ها تا ادارات، از سپاه تا ارگان های امنیتی و غیره در سطح گسترده ای نهادینه شده است؛ به طوری که هاشمی رفسنجانی، گفته است: «یکی از مسئولان مرکز رسیدگی به امور مساجد به من گفت از ده پرونده ‌ای که برای ما می‌‌ آید، هشت پرونده مربوط به نیروهایی است که در مساجد هستند. یا امام جماعت از آن ‌ها شکایت می ‌کند یا آن ‌ها اتهاماتی به امام جماعت می ‌زنند و ما رسیدگی می‌ کنیم.» (هاشمی رفسنجانی در آخرین ملاقات با خبرگان، تابناک، ۳۰ فروردین ۱۳۹۰)
یا این که در سال گذشته، دیوان محاسبات مجلس خبر داد که دولت محمود احمدی‌ نژاد میلیاردها دلار را به خزانه واریز نکرده است. در بهار ۸۹، سومین گزارش دیوان محاسبات از عملکرد بودجه ‌ای دولت احمدی نژاد منتشر شد که طبق آن دولت او، بیش ترین میزان تخلف و انحراف از بودجه را داشته و ۷۶۰ میلیارد تومان را به خزانه کشور واریز نکرده است.
بنا به این گزارش، دولت مانند هر سال در بخش نفت و بنزین عملکرد غیرقانونی داشته و نه بدهی پیشین ۲ هزار میلیاردی شرکت نفت به خزانه پرداخت شده و نه واردات بنزین، طبق قانون و تا سقف ۳ میلیارد دلار صورت گرفته است.
به گزارش دیوان محاسبات، مهم‌ترین  تخلف، ۵۵۶ میلیارد تومان تفاوت قیمت گاز است که سال گذشته به خزانه واریز نشده است. رهبر حکومت اسلامی، در واکنش به تحریم اقتصادی و پیامدهای آن، سال ۹۰ را در ایران سال «جهاد اقتصادی» نام گذاری کرده است در واقع پیش ‌بینی او، در بحرانی تر شدن اقتصاد کشور و نگرانی او از گسترش اعتراضات کارگری و مردمی را به نمایش می گذارد.
در این میان، هیچ کسی و نهادی حق ندارد از بیت رهبری سئوال کند که شما چه درآمدهایی و چه هزینه هایی دارید و منابع آن ها کدام هاست!
بی شک، بحران های فزاینده اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و دیپلماتیک حکومت اسلامی در سطح بین المللی، مهم ترین عللی هستند که به اختلافات درون جناح حاکم دامن زده اند. اما با توجه به مجموعه شرایط انتخابات دهم و مسایلی که پس از آن پیش آمد، سیاست خامنه ای این است که تا جایی که می ‌تواند از دولت احمدی نژاد، حمایت کند. اگر ناکارآمدی دولت احمدی نژاد، به خصوص در زمینه اقتصادی بیش از این ادامه یابد و بر نارضایتی ‌های عمومی در جامعه، دامن زند این احتمال وجود دارد که کشمکش درون اصول گرایان به مرحله حادتری برسد. بنابراین، این احتمال وجود دارد که رهبری برای حفظ موقعیت خود، احمدی نژاد و یا حامیانش، چون مشایی را قربانی کند. حکومتی که از گروه های مافیایی و تروریستی متعددی تشکیل شده روشن است که سران و مقامات و مسئولین آن، برای حفظ پست و مقام خود حاضرند به هر جنایتی دست بزنند.
در واقع روند تقلب و کاهبرداری و حتی حذف فیزیکی رقبا در درون حکومت اسلامی از همان آغاز قدرت گیری آن، از جمله با اعدام قطب زاده، حمله به آیت الله شریعتمداری، عزل بنی صدر، برکناری منتظری تا دستگیری و زندانی کردن صدها تن از چهره های جناح اصلاح طلب حکومت در تقلب ریاست جمهوری سال ۸۸، حبس خانگی موسوی و کروبی و اکنون کشمکش بین خامنه ای و احمدی نژاد و وزارت اطلاعات و سپاه و غیره در جریان است. حکومتی که با جهل و جنایت، سرکوب و کشتار، وحشت و ترور، دزدی و قاچاق، شکنجه و اعدام سر پا ایستاده است طبیعی ست که سران و مقامات و مسئولین آن نیز همواره زیر پای همدیگر را خالی کنند و فساد اقتصادی و جنایت را بازتولید نمایند تا موقعیت خود را در حاکمیت حفظ کنند.
از سوی دیگر، کلیت دم و دستگاه این حکومت نیز تاکنون ده ها هزار تن از فرزندان مردم را اعدام کرده اند و صدها هزار نفر را زندانی و شکنجه نموده اند و ایران را به زندان بزرگی برای ساکنان آن تبدیل کرده اند. به لحاظ فرهنگی و اقتصادی نیز اکثریت مردم این کشور را به خط فقر و زیر خط فقر در معرض گرسنگی و فقر فرهنگی قرار داده اند.
تحولات انقلابی و اعتراضات مردمی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در چند ماه گذشته که تاکنون به سقوط دولت ‌های تونس و مصر منجر شده است؛ کشورهای سوریه، لیبی، بحرین و یمن نیز با اعتراضات فراوانی روبرو هستند. یکی از عوامل مهم این اعتراضات مشکلات اقتصادی، گرانی و تورم، حذف سوبسیدهای دولتی، بی کاری، بی‌ عدالتی و سرکوب های سیاسی بوده است.
در این نیز با حذف سوبسیدهای دولتی (هدف مندکردن یارانه‌ ها)، گرانی سرسام آور، فقر و بی کاری اوج گرفته و بخش بیش تری از مردم را به صف مخالفان حکومت اسلامی رانده است. دولتی که با وجود کسب درآمدهای کلان از منبع فروش نفت، این چنین وحشیانه به معیشت و زندگی شهروندان تعرض می کند؛ راهی جز فروپاشی در پیش ندارد.
bahram.rehmani@gmail.com
دوشنبه پنجم اردیبهشت ۱۳۹۰ – بیست و پنجم آپریل ۲۰۱۱
 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.