نتانیاهو: ایران به برنامه هسته ای خود شتاب بیشتری داده است

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

میترا فرهمند (اسرائیل)

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بار دیگر نسبت به آنچه که «بلند پروازی هسته ای» ایران نامید، هشدار داد و گفت که به دلیل بحران های خاورمیانه، تهران به برنامه اتمی خود شتاب بیشتری داده است.
آقای نتانیاهو روز دوشنبه در دیدار با سفیران کشورهای اروپایی مامور خدمت در اسرائیل، به آنها گفت دنیا باید از خود بپرسد که حکومت ایران که چنین «جاه طلبانه» رفتار می کند و برای تسلط بر منطقه و رخنه در جهان می کوشد، اگر به بمب اتم برسد، چه رویکردی خواهد داشت؟

نخست وزیر اسرائیل گفت که در رهگذر تلاطم های سیاسی هفته های اخیر در منطقه خاورمیانه و جهان عربی و اسلامی، ایران به برنامه های اتمی خود «شتاب بیشتری» بخشیده است، زیرا به توصیف وی، ایران «احساس می کند که دیگر در فشار و تنگنایی از ناحیه جامعه بین المللی قرار ندارد و سر دنیا به مسائل دیگری گرم شده است.»

آقای نتانیاهو که در آستانه عید «پسح» (جشن فطیر یهودیان) ضیافت ناهاری به افتخار سفیران اروپایی مقیم اسرائیل برگزار کرده بود، با اشاره به «تهدیدهای هسته ای ایران برای جهان» و سایر بحران های دیگر در منطقه، از جمله حملات راکتی روزهای اخیر از غزه به اسرائیل و یا تلاش سازمان هایی در منطقه و جهان برای فرستادن کشتی هایی جدید به بندر غزه، گفت که «اسرائیل از خود دفاع می کند.»

نخست وزیراسرائیل هفته گذشته نیز در سفر اروپایی اش، از جمله به آلمان و جمهوری چک، بار دیگر گفت که جامعه بین المللی، بویژه اروپا، نباید به خاطر رخدادهای اخیر کشورهای عربی و اسلامی، از ایجاد فشار بر ایران در قبال برنامه های هسته ای این کشور «غافل شود».

تاکید روز دوشنبه آقای نتانیاهو بر «رفتارهای بلند پروازانه ایران و احتمال دستیابی این کشور به توانایی هسته ای نظامی» در حالی است که روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز یکشنبه به نقل از اسناد ویکی لیکس گزارش داده بود که اسرائیل از شش سال پیش اذعان داشته که حتی حملات نظامی موفق به تاسیسات اتمی ایران، پایان فعالیت هسته ای ایران نخواهد بود.

براساس گزارش هاآرتص، مقامات ارشد اسرائیلی که با دیپلمات های آمریکایی دیدار کرده بودند، درهمان سال ۲۰۰۵ گفته بودند که این کشور واقف است که با نابود کردن سایت های اتمی ایران نیز جمهوری اسلامی تلاش های هسته ای خود را متوقف نخواهد کرد.

اسرائیل از زمانی که محمود احمدی نژاد شش سال پیش ریاست جمهوری ایران را در دست گرفت و او همزمان با فراخوان به نابودی اسرائیل از نقشه جغرافیا، هولوکاست را نیز انکار کرد، از برنامه های اتمی ایران که با پیشرفت های خیره کننده ایران در عرصه موشک های دوربرد نیز همراه شد، احساس خطر بیشتری کرد.

ایران که پیوسته بر مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید کرده است، به اسرائیل و عوامل دیگر هشدار داده است که به حملات احتمالی به تاسیسات هسته ای ایران، پاسخی کوبنده و دندان شکن خواهد داد، و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران تاکید کرده اند که حمله احتمالی از ناحیه هرعاملی که صورت گیرد، ایران پاسخ آن را به اسرائیل خواهد داد.

پاییز گذشته افشاگری های پی در پی اسناد ویکی لیکس در بخش نظرات حکومت های عرب در قبال برنامه هسته ایران، نشان داد که بسیاری از این دولت ها، بویژه امیر نشین های خلیج فارس و در صدر آنها، عربستان، بیشتر از آنکه از قضیه فلسطینی و نزاع با اسرائیل نگران باشند، از برنامه های اتمی ایران دغدغه خاطر عمیق دارند.

در پی این افشاگری های ویکی لیکس، سران اسرائیل تاکید می کردند که قریب به اتفاق کشورهای عرب، عملا مانند اسرائیل از جمهوری اسلامی ایران نگران هستند.

اما از زمان وقوع تلاطم های سیاسی عمیق ماه های اخیر خاورمیانه؛ که با انقلاب مردمی در تونس آغاز شد و سپس دامنه آن به مصر رسید و در حالی که خیزش ها در شمار چشمگیری از کشورهای پیرامونی اسرائیل ادامه دارد، سران اسرائیل اظهار نظر در باره برنامه های اتمی ایران را به میزان کاملا محسوسی کاهش داده اند.

بسیاری از تحلیلگران اتفاق نظر دارند که در چیدمان سیاسی جدید خاورمیانه، آخرین احتمال ها برای حملات نظامی از سوی اسرائیل و حامیانش علیه برنامه هسته ای ایران، اگر کاملا از بین نرفته باشد، بیش از هر هنگام دیگری در شش سال اخیر ضعیف شده است.

منبع:رادیو فردا

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.