گزارش آماری تفصیلی ۱۲۵۶+ مورد بازداشت در سال ۱۳۸۹ در ایران

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

در طول سال ۱۳۸۹ در نقاط مختلف ایران بسیاری از شهروندان به دلیل عقاید سیاسی و اعتراض‌های داخلی بازداشت و روانه زندان‌ها شدند.به گزارش خانه حقوق بشر ایران دست کم ۱۲۵۶ مورد بازداشت در ایران در سال جاری از طرف این نهاد حقوق بشری ثبت شده که منهای بازداشت‌هایی است که اعلام نشده و یا در مورد آن‌ها اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است.
اسامی ۸۷۵ نفر از فعالین سیاسی، مطبوعاتی، مدنی و شهروندان در گزارش و جدول‌های خانه حقوق بشر ایران ثبت شده و از آن‌ها اطلاعاتی در دست است.

دانشجویان ۱۸۵ نفر بازداشت
دانشجویان در سال جاری بیش‌ترین فعالینی بودند که بازداشت شده و زندان را تجربه کرده ودر فواصل مختلفی بازداشت شدند.  بهمن، اسفند، خرداد و آذر ماه فعالین دانشجویی بیش‌ترین بازداشت را در ایران داشته که به ترتیب ۷۲، ۳۲، ۳۲ و ۲۳ مورد دستگیری بوده است.
دانشجویان در مجموع و بر اساس گزارش‌های منتشر شده دست کم ۱۸۵ مورد دستگیری و بازداشت در سال جاری داشته‌اند.

اقلیت‌های مذهبی ۱۶۵ نفر بازداشت
اقلیت‌های مذهبی  از جمله بهاییان، مسیحیان، دروایش گنابادی، اهل سنت و …  بعد از دانشجویان دارای بیش‌ترین بازداشت هستند. بهاییان در سال ۱۳۸۹ بیش‌ترین تعداد بازداشت را در بین اقلیت‌های مذهبی داشته و ۸۲ نفر از آنان بازداشت شدند.
دراویش گنابادی نیز در ۳۹ مورد شاهد بازداشت پیروان خود بوده و مسیحیان و نوکشیان مسیحی نیز دست کم در ۱۹ مورد بازداشت شدند. همچنین باید اشاره کرد به بازداشت گسترد مسیحان در دی ماه که اطلاعی از اسامی آنان در دست نیست.
اهل سنت نیز شاهد دستگیری ۱۲ نفر از پیروان خود بوده و شش نفز از هواداران آیت‌الله بروجردی نیز در سال ۸۹ بازداشت شدند.

فعالین سیاسی ۱۲۹ نفر بازداشت
فعالین سیاسی نیز در سال جاری با بازداشت‌های گسترده و پیش‌گیرانه روبرو بوده‌اند. بسیاری از فعالین سیاسی به دلیل جلوگیری از تاثیر فعالیت‌های‌ اعتراضی‌شان بازداشت شدند. در سال جاری دست کم ۱۲۹ نفر از فعالین سیاسی بازداشت و روانه زندان‌ها شدند. نهضت آزادی ایران، جبهه مشارکت ایران اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، سازمان ادوار تحکیم وحدت، جبهه ملی ایران از جمله احزابی هستند که در سال جاری بسیاری از اعضای آنان بازداشت و روانه زندان‌ها شدند.

فعالین کرد ۱۲۹ نفر بازداشت
نقض حقوق بشر در کردستان به عنوان یکی از مهم‌ترین کانون‌های نقض حقوق بشر در ایران در سال جاری علاوه بر اعدام‌ها و صدور حکم‌های سنگین حبس و زندان، بازداشت دست کم ۱۲۹ نفر از فعالین سیاسی مدنی و خانواده‌های زندانیان کرد را در بر داشت.
بسیاری از فعالین کرد تنها به خاطر سو ظن و یا این‌که خانواده‌ی یک زندانی محکوم به اعدام بوده بازداشت و مورد بدرفتاری قرار گرفتند. که از جمله آن‌ها می توان به خانواده حبیب‌الله لطیفی دانشجوی کرد محکوم به اعدام یاد کرد.

 

روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس ۴۳ نفر بازداشت
در سال جاری همزمان با توقیف نشریات، سانسور در اینترنت و بستن فضای اطلاع‌رسانی ۴۳ روزنامه‌نگار بازداشت و به زندان‌ها منتقل شدند. این روزنامه‌نگاران  و وبلاگ‌نویسان به دلیل فعالیت‌های حرفه‌ای خود مورد قهر دستگاه‌های قضایی و امنیتی قرار گرفته و بازداشت شدند.
۱۰ تن از وبلاگ‌نویسان که هفت ماه است در بازداشت و زندان به سر می‌برند، با اتهام‌های سنگینی چون محاربه و سب‌النبی روبرو بوده و ماه‌ها است که در سلول‌های انفرادی به سر می‌برند. خانه حقوق بشر ایران با پیگیری مداوم، وضعیت این افراد را دنبال می‌کند.

فعالین ترک ۴۰ نفر  بازداشت
فعالیت مدنی و سیاسی ترک نیز در سال جاری به خاطر حقوق خود بارها مورد بازداشت قرار گرفته و ماه‌های طولانی را در زندان سپری کردند. فعالین ترک در سال جاری دست کم در ۴۰ مورد بازداشت شده و به زندان‌ها منتقل شدند.

فعالین کارگری ۲۲ نفر بازداشت
فعالین کارگری و سندیکایی در حالی که منصور اسانلو رئیس سندیکای کارگران شرکت واحد و ابراهیم مددی دیگر فعال این سندیکا چهارمین سال زندان خود را سپری می‌کنند، در سال جاری ۲۲ بازداشت داشته‌اند تا در کنار نقض حقوق صنفی خود و اخراج‌های‌شان از کارخانه‌ها، مورد قهر بیش‌تر قراری بگیرند.

فعال حقوق بشر ۲۰ نفر بازداشت
در سال جاری ۲۰ تن از فعالین حقوق بشر بازداشت و روانه زندان‌ها شدند. نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که در طول سال‌های گذشته وکالت بسیاری از زندانیان سیاسی؛ دانشجویی و مطبوعاتی را بر عهده داشت و تلاش‌های بسیاری برای احقاق حقوق آنان کرده بود در شهریور ماه بازداشت و با حکم سنگین و غیر قانونی ۱۱ سال زندان روبرو بوده و همچنان در زندان به سر می‌برد.
همچنین عمادالدین باقی فعال برجسته حقوق بشر ایران نیز برای اجرای حکم ۷ سال زندان خود از آذر ماه بازداشت و به زندان منتقل شده است.

فعالین زن ۸ نفر بازداشت
۸ فعال زن نیز در سال جاری بازداشت شدند که در این میان نسرین ستوده وکیل دادگستری را نیز می‌توان به آن‌ها افزود. در میان این فعالین فاطمه مسجدی عضو کمپین یک میلیون امضا در دی ماه جاری برای گذراندن حکم یک سال خود بازداشت و به زندان قم منتقل شده است.
این در حالی است که بسیاری از زنان و دخترانی که در روز ۸ مارس برابر با ۱۷ اسفند ماه که روز جهانی بود برای اعتراض و دفاع از حقوق خود به خیابان‌ها آمده بودند بازداشت و روانه زندان‌ها شدند که از اسامی آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

فعالین عرب ۸ نفر بازداشت
همچنین در سال جاری، بازداشت ۸ تن از فعالین عرب گزارش شد که به طور معمول اخبار نقض حقوق بشر در مورد آنان همچون بلوچ‌های ایران کم‌تر به گوش می‌رسد و گزارش می‌شود. از علت بازداشت این ۸ فعال عرب گزارشی منتشر نشده و مسئولین قضایی در مورد آن توضیحی نداده‌اند.

 

نمودار نوع فعالیت‌ها در بازداشت‌های سال ۱۳۸۹

 

بازداشت‌های بیش‌تر
در طول سال جاری به خاطر تدوام اعتراض‌ها، شاهد بازداشت‌ها و دستگیری‌های گسترده‌ای در ایران بوده‌ایم. تمام اعداد و ارقام این گزارش که در بالا آمده تنها از میان اسامی منتشر شده بوده و بسیاری از فعالین سیاسی، مطبوعاتی، شهروندان و… که نامی از آن‌ها منتشر نشده است را در بر نمی‌گیرد. آمار بالا حداقلی از آمار نقض حقوق شهروند در رابطه با بازداشت آن‌ها است.

در خرداد ماه، بهمن ماه و اسفند ماه سال ۱۳۸۹ بسیاری از شهروندان در نقاط مختلف کشور به خاطر اعتراض‌ها بازداشت و به زندان‌ها منتقل شدند که نه قوه قضاییه و نیروهای نظامی و انتظامی و نهادهای بازداشت کننده اطلاع‌رسانی شفافی از تعداد آن‌ها ارائه دادند و نه گزارش‌های موثقی از آنان ارائه شد. برای ارائه وضعیت تعداد بازداشت شدگان و دلیل  بازداشت در سال ۱۳۸۹ گزارش‌های ماهانه‌ که پیش‌تر در تارنمای رهانا، سامانه خبری خانه حقوق بشر ایران منتشر شده و برای این گزارش به روز شده است در پی می‌آید:

 

جدول بازداشت‌ها در فروردین ماه

بازداشت ۸۷ نفر در فروردین ماه ۱۳۸۹ در ایران
در طی فروردین ماه سال ۱۳۸۹ در نقاط مختلف کشور، هفت نفر از اقلیت‌های مذهبی‌، دو دانشجو، چهار روزنامه‌نگار، دو فعال کرد و دو فعال سیاسی و… بازداشت شده‌اند.
اولین ماه سالی که گذشت با بازداشت و دستگیری دست کم ۸۷ تن از فعالین سیاسی و مدنی و مطبوعاتی در شهرهای مختلف ایران دنبال شد. این در حالی است که صدها زندانی از سال گذشته در زندان‌های ایران به سر می‌بردند.

به گزارش خانه حقوق بشر ایران و بنابر آمارهای گردآوری شده، ۷ نفر از اقلیت‌های مذهبی‌ که عمدتا از بهاییان بودند در ماه گذشته بازداشت شده‌اند. دو دانشجو، چهار روزنامه‌نگار، دو فعال کرد و دو فعال سیاسی نیز در این ماه بازداشت شده‌اند.

در تاریخ ۱۳ فرودین ماه حدود ۳۰ تن از فعالین و دوستداران محیط زیست در آذربایجان بازداشت شدند که بیش‌تر آن‌ها در همان روز اول آزاد شدند. هم‌چنین در مراسم ختم بانو ربانی همسر مرحوم آیت‌الله منتظری نیز ۳۰ تن دیگر بازداشت شده بودند.

هم‌چنین به دنبال تجمع اعتراضی مردم سردشت در مقابل فرمانداری این شهر که در اعتراض به قتل یک کاسبکار توسط نیروهای انتظامی اتفاق افتاده بود، ۱۰ تن از شهروندان سردشت را به اتهام حضور در این تجمع بازداشت و روانه زندان شدند که تنها نام ۵ تن از آنان را در اختیار داریم.
در میانی اسامی بازداشت شدگان نام دو زن در به چشم می خورد.

 

برای دیدن جدول اسامی و اطلاعات بازداشت شدگان در فروردین به جدول شماره ۱ [2]مراجعه کنید.

 

جدول بازداشت‌ها در اردیبهشت ماه

بازداشت ۴۱ نفر در اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ در ایران
در طی اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ در نقاط مختلف ایران ۱۱ فعال ترک، هفت تن از اقلیت‌های مذهبی، شش فعال دانشجویی، پنج فعال کر، سه روزنامه‌نگار، سه فعال کارگری، سه فعال سیاسی و… بازداشت شدند.
به گزارش خانه حقوق بشر ایران فعالین  مدنی سیاسی ترک در اردیبهشت ماه بیش‌ترین بازداشت را داشتتند که بیش‌تر آنان در استان اردبیل بازداشت شدند.
پانزده تن از فعالین دانشجویی در شهر مریوان که  در اعتراض به اعدام‌های  روز ۱۹ اردیبهتش ماه دست به تجمع زده بودند، روز  ۲۲  اردیبهشت ماه بازداشت شدند که اسامی پنج نفر از آنان منتشر شد.

 

در میان اسامی بازداشت شده این ماه نام چهار زن نیز به چشم می‌خورد.

 

 

برای دیدن جدول اسامی و اطلاعات بازداشت شدگان در اردیبهشت به جدول شماره ۲ [3] مراجعه کنید

 

بازداشت ۳۳۶ نفر در خرداد ماه ۱۳۸۹ در ایران
طی خرداد ماه سال ۱۳۸۹، بر پایه مستندات موجود۳۳۶  شهروند به دلیل فعالیت‌های سیاسی و اعتراضی نسبت به دولت بازداشت شده‌اند.
از ابتدای خرداد ماه سال جاری، روند بازداشت‌ها در ایران افزایش یافت به صورتی که در سال روز انتخابات ریاست جمهوری، تعداد زیادی از مردم معترض که به خیابان‌ها آمده بودند بازداشت شدند.
خرداد ماه سال گذشته، مصادف بود با انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری در ایران که با بازداشت و سرکوب گسترده‌ی شهروندان در ایران همراه بود.
به گزارش  خانه حقوق بشر ایران در روزهای ابتدایی خرداد ماه ٨٩، همزمان با ورود محمود احمدی نژاد به کرمان، ۱۷ تن از فعالان دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان بازداشت شدند، که اسامی آن‌ها منتشر نشده است.
بر اساس اخبار منتشر شده در هفته اول خرداد ماه نیروهای امنیتی در دانشکده فنی و مهندسی یزدان پناه سنندج اقدام به بازداشت حداقل ۶ دانشجوی کرد اهل شهر کامیاران کرد.
هم‌چنین در روز چهارشنبه ١٩ خرداد ماه، ١۴ تن از فعالین دانش‌جویی دانشگاه کرمان نیز بازداشت شدند که از اسامی دقیق آن‌ها اطلاعی در دست نیست.
در این میان نیز، در روز  ١٨ خرداد ماه سردار علیرضا اکبرشاهی فرمانده انتظامی استان تهران از دستگیری ١١۵ تن از شهروندان، طی اجرای طرح امنیت اجتماعی خبر داد.

در روز ۲۲ خرداد ماه و حضور مردم معترض در خیابان‌ها در سال‌روز انتخابات ریاست جمهوری نیز، بر طبق اعلام رسمی‌ فرمانده نیروی انتظامی‌ ۹۱ نفر بازداشت شدند، که بر اساس گزارش‌ها آمار اصلی بازداشت‌ها اعلام نشده است.

برای دیدن جدول اسامی و اطلاعات بازداشت شدگان در خرداد به جدول شماره ۳ [4] مراجعه کنید

 

بازداشت ۸۹ نفر در تیرماه ۱۳۸۹ در ایران
در تیرماه ۱۳۸۹ در نقاط مختلف کشور ۱۸ تن از اقلیت‌های مذهبی، ۱۹ فعال و شهروند کرد، سه فعال و شهروند ترک، چهار دانشجو،‌ چهار فعال دانشجویی، یک فعال کارگری و ۴۴ تن از شهروندان بازداشت شدند.
بازداشت فعالین سیاسی و مدنی در تیر ماه جاری نسبت به ماه گذشته بر اساس آمارهای مستند موجود کمتر از ماه گذشته بوده است و تعداد فعالین بازداشتی در این ماه بالغ بر ۸۸ تن می‌رسد.
انفجارهای زاهدان و کشته و مجروج شدن شهروندان در سیستان و بلوچستان، دستگیری‌های گسترده‌ای را در این شهر به دنبال داشته است،. شنبه ۲۶ تیر حمدرضا رادان با حضور در زاهدان اعلام کرد نیروی انتظامی۴۰ نفر را که قصد ایجاد «ناامنی» در شهر زاهدان را داشتند دستگیر کرده است.
با توجه به وضعیت این منطقه و موارد گسترده‌ای که از نقض حقوق بشر در این منطقه وجود،‌ دارد به نظر می‌رسد بازداشت این شهروندان بدون دلیل و مستندات قانونی صورت گرفته باشد.
فعالین کرد نیز به مانند ماه‌های گذشته یکی از بیش‌ترین آمارهای بازداشت را در این ماه به خود اختصاص داده‌اند که این مسأله باز هم نگاه جدی به وضعیت حقوق بشر در مناطق کردنشین را در صدر فعالیت‌های حقوق بشری قرار می‌دهد.
اقلیت‌های مذهبی نیز ماه پر بازداشتی را پشت سر گذاشته و جمعا ۱۷ تن از آنان بازداشت شدند. دراویش و بهاییان دارای بیش‌تری بازداشت‌ها در این زمینه هستند.
از ۸۸ بازداشتی ماه گذشته تنها خبر آزادی یک تن گزارش شده است و هفت نفر یا حکم دریافته کرده و یا برای اجرای حکم به زندان منتقل شده‌اند.
در میان فعالین بازداشت شده ماه گذشته نام شش زن به به چشم می‌خورد.
همچنین ۱۰ وبلاگ‌نویس نیز در این ماه بازداشت شده‌اند که تنها نام سه نفر از آن‌ها در حال حاضر به نام‌های هانیه فرشی شتربان، لادن مستوفی وسپهر ابراهیمی را در اختیار داریم.

برای دیدن جدول اسامی و اطلاعات بازداشت شدگان در تیر به جدول شماره ۴ [5] مراجعه کنید

 

بازداشت ۷۰ نفر در مردادماه ۱۳۸۹ در ایران
طی مرداد ماه سال ۱۳۸۹ بر پایه گزارش‌ها و اخبار موجود ۷۰ تن از فعالان و سیاسی و مدنی و شهروندان در نقاط مختلف کشور بازداشت شده‌اند.
فعالین و شهروندان کرد بیش‌‌ترین آمار بازداشت را داشته‌اند تا وضعیت نقض حقوق بشر در کردستان همچون همیشه بحرانی‌تر از همیشه باشد. طی مرداد ماه گذشته ۲۵ شهروند کرد بازداشت شدند که یک تن از آنان به نام یحیی صمدی روزنامه‌نگار بوده است. دو ۶ فعال  و شهروند کرد نیز در نهم و هفته اول مرداد ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند که از اسامی آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

به گزارش رهانا سامانه خبری خانه حقوق بشر ایران، اقلیت‌های مذهبی و پیروان مذاهب دیگر در ایران نیز همچنان شاهد بازداشت‌ها و فشارهای مختلف هستند. در مرداد ماه ۱۵ تن از اقلیت‌های مذهبی در ایران بازداشت شدند. در ماه گذشته فشار بر درویش‌های گنابادی در ایران افزایش یافت، به طوری که هشت تن از آن‌ها در لرستان و دیگر نقاط کشور دستگیر شدند. ۵ بهایی نیز بازداشت شدند که دو تن از آن‌ها برای اجرای حکم خود روانه‌ی زندان شدند. یک مسیحی نیز در شهر رشت بازداشت شده است.
دو روزنامه‌نگار، یک فعال دانشجویی، پنج فعال سیاسی نیز در میان بازداشت شدگان به چشم می‌خوردند. سه شهروند که از اعضای خانواده محمد مصفطایی وکیل دادگستری هستند نیز بنابر آنچه «گروگانگیری» برای بازداشت وی خوانده شد، بازداشت و نزدیک به ۱۰ روز در زندان به سر بردند.
هم‌چنین در مراسم بزرگداشت احمد نجاتی کارگر، یکی از کشته شدگان حوادث بعد از انتخابات، سه شهروند بازدشت شدند.
در میان ۶۰ بازداشت شده‌ی مرداد ماه ۱۳۸۹ نام چهار زن نیز به چشم می‌خورد.

برای دیدن جدول اسامی و اطلاعات بازداشت شدگان در مرداد به جدول شماره ۵ [6]مراجعه کنید

 

بازداشت ۹۹ نفر در شهریور ماه ۱۳۸۹ در ایران
طی شهریور ماه ۱۳۸۹ بر  پایه گزارش‌ها و اخبار موجود ۹۹ نفر از فعالن سیاسی، مدنی و شهروندان ایران در نقاط مختلف کشور بازداشت شده‌اند.
فعالین و شهروندان کرد همچون ماه‌های گذشته بار دیگر بیش‌تر آمار بازداشت و دستگیری‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در شهریور ماه گذشه ۱۲ تن از فعالین کرد در نقاط مخالف کردستان بازداشت شده‌اند.
به گزارش خانه حقوق بشر ایران اقلیت‌های مذهبی و دینی، همچون بهاییان و دراویش  گنابادی نیز ۱۲ مورد بازداشت داشته‌اند. یک تن نیز شهروندی مسیحی بوده که در شهر انزلی بازداشت شده است. دراویش گنابادی در طی دو ماه گذشته با افزایش فشارها بر روی پیروان‌شان مواجه شده و موارد متعددی از بازداشت و احضار و تهدید را داشته‌اند.
هم‌چنین با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید، دانشجویان بار دیگر با احضار‌ها و تهدید‌های گسترده‌ای روبرو شده‌اند. بر طبق اخبار موجود در شهریور ماه دست کم ۹ دانشجو در نقاط مختلف بازداشت شده‌اند. گزارش‌ها اما از تعداد بیش‌تر این آمار خبر می‌دهند، اما اطلاعی دقیقی از این بازداشت‌ها در دست نیست.
درگیری‌های مسجد قبا در شیراز نیز باعث بازداشت‌های گسترده‌ای شده بود، به طوری که ۴۷ نفر از بازداشت شدگان این ماه را پیروان و مقلدان و شاگردان آیت‌الله دستغیب مرجع تقلید منتقد در شیراز به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس گزارش‌ها هشت تن از اینان در همان روز اول درگیری بازداشت و سپس آزاد شدند. ۳۹ نفر دیگر نیز طی روزهای بعد  و در تاریخ ۲۲ شهریور ماه بازداشت شدند.
احسان باکری و نوشین احمدی خراسانی آخرین بازداشت شدگان شهریور ماه هستند که چندین ساعت بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته و سپس آزاد شدند.
شهروندی بهایی به نام حسین شایگان نیز همراه وکیل خود در شهریور ماه بازداشت شده که نام وکیل در گزارش‌ها نیامده است.
همچنین در میان اسامی بازداشت شدگان در شهریور ماه ۱۳۸۹ نام هفت زن به چشم می‌خورد.
نسرین ستوده وکیل دادگستری از سرشناس‌ترین چهره‌های بازداشت شده در ماه گذشته است که هم اکنون در زندان اوین به سر می‌برد.

برای دیدن جدول اسامی و اطلاعات بازداشت شدگان در شهریور ماه به جدول شماره ۶ [7] مراجعه کنید

 

بازداشت ۵۰ نفر در مهر ماه ۱۳۸۹ در ایران
در طی مهر ماه سال ۱۳۸۹ در نقاط مختلف کشور دست کم ۵۰ تن از فعالین سیاسی، مطبوعاتی و شهروندان به دلیل فعالیت سیاسی بازداشت شده‌اند.
به گزارش خانه حقوق بشر ایران در مهر ماه ۱۸ تن از فعالیت سیاسی بازداشت شدند که عمده آن‌ها شامل اعضای نهضت آزادی ایران می‌شود.
فعالین کرد با هشت بازداشت بار دیگر شاهد نقض حقوق گسترده خود بوده و اقلیت‌های مذهبی نیز ۸ مورد از پیروان خود را مورد بازداشت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دیدند.
پنج فعال ترک، چهار دانشجو و چهار فعال زن و سه روزنامه‌نگار نیز در میان افراد بازداشت شده در این ماه وجود دارند.
در مهر ماه سال جاری نام شش زن بازداشت شده به چشم می‌خورد.

برای دیدن جدول اسامی و اطلاعات بازداشت شدگان در مهر ماه به جدول شماره ۷ [8] مراجعه کنید

 

بازداشت ۷۲ نفر در آبان ماه ۱۳۸۹ در ایران
طی آبان ماه ۱۳۸۹ بر اساس گزارش‌های موجود ۷۲ تن از فعالیت سیاسی و مدنی و شهروندان در نقاط مختف کشور بازداشت شده‌اند.
اقلیت‌های مذهبی در ایران در روزهای مختلف آبان ماه دست کم ۲۰ تن از پیروان خود را در معرض بازداشت دیدند. دراویش گنابادی با ۸ مورد بازداشت و بهاییان با ۵ مورد بازداشت بیش‌ترین بازداشت‌ها را در این میان داشته‌اند. همچنین پیروان آیت‌الله بروجردی نیز ۶ تن از اعضای خود را در بازداشت دارند. یک تن نیز از اهل تسنن بازداشت شده است.
به گزارش خانه حقوق بشر ایران در آبان ماه ۹ فعال کرد، هشت فعال سیاسی، هشت دانشجو، ۶ فعال کارگری، پنج وکیل و سه شهروند و یک اقتصاد دان و ورزشکار نیز بازداشت شده‌اند.
همچنین در آبان ماه دو تن از کارمندان دفتر عبدالجبار کرمی نماینده مجلس شورای اسلامی در سنندج و در حین پخش بریده روزنامه‌های رسمی کشور در بین دانشجویان دستگیر شدند که اسامی آن‌ها منتشر نشده است.
در تاریخ ۲۸ آبان ماه نیز رئیس پلیس امنیت اخلاقی ناجا از دستگیری هشت تن با طرح اتهام «شیطان پرستی» در غرب کشور خبر داده بود. پلیس اتهام این افراد را «استفاده از کتاب‌ها و علائم به قصد جذب نیرو و تشکیلات سازمان یافته» عنوان کرده است. ناجا اسامی این شهروندان را اعلام نکرده است.
در آبان ماه همچنین نام ۱۳ زن بازداشت شده به چشم می‌خورد.

برای دیدن جدول اسامی و اطلاعات بازداشت شدگان در آبان ماه به جدول شماره ۸ [9] مراجعه کنید

 

بازداشت ۹۹ نفر در آذر ماه ۱۳۸۹ در ایران
در طی آذر ماه سال ۱۳۸۹ دست کم ۹۹ تن از فعالین سیاسی، مطبوعاتی و دانشجویی در سراسر کشور بازداشت و به زندان منتقل شده‌اند.
به گزارش خانه حقوق بشر ایران، با فرا رسیدن روز دانشجو در ۱۶ آذر ماه بازداشت دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف کشور روند بیش‌تری به خود گرفت و ده‌ها دانشجو بازداشت شدند که اسامی ۲۳ نفر از آن‌ها در جدول آمده است.
فعالین و شهروندان کرد همچون ماه‌های گذشته دارای بیش‌تر تعداد بازداشت بوده و دست کم ۲۵ تن از آن‌ها بازداشت و زندانی شده‌اند.
دستگیری ۸ روزنامه‌نگار در آذر ماه ۱۳۸۹ نشان از برخورد شدید دستگاه‌های امنیتی با اهالی مطبوعات دارد که ۸ تن از آنان در پی حمله به روزنامه‌ی شرق بازداشت و به زندان رفته‌اند.
اقلیت‌های مذهبی به ویژه بهاییان و پیروان اهل حق نیز ۱۱ مورد با بازداشت مواجه بوده‌اند. یک شهروند مسیحی نیز بازداشت شده که بعد از چند روز آزاد شده است.
خانواده‌های زندانیان سیاسی و جانباختگان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ایران نیز در چند مورد بازداشت شده‌اند، که برخی از آنان هنوز در زندان به سر می‌برند.
از ۹۹ بازداشت شده آبان ماه ۱۵ تن نیز زن بوده‌اند.

برای دیدن جدول اسامی و اطلاعات بازداشت شدگان در آذر ماه به جدول شماره ۹ [10] مراجعه کنید

 

بازداشت ۱۰۴ نفر در دی ماه ۱۳۸۹ در ایران
در طی دی ماه سال ۱۳۸۹ دست کم ۱۰۴ تن از فعالین سیاسی و مطبوعاتی و دانشجویی در نقاط مختلف کشور بازداشت شده‌اند.
به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» در دی ماه سال ۱۳۸۹ همزمان با رشد فزاینده‌ی اعدام‌ها در ایران که به رقم ۸۰ مورد در ماه رسید، دست کم تعداد ۱۰۴ نفر در نقاط کشور بازداشت شدند.
در ماه گذشته به خاطر اعدام زندانیان، خانواده‌های زندانیان سیاسی در چندین مورد بازداشت و از یک تا چند روز در زندان نگاه داشته شدند.  خانواده حبیب‌الله لطیفی که در آستانه‌ی اعدام اجرای حکمش متوقف شد از جمله خانواده‌هایی بودند که در منزل‌شان بازداشت شدند. همچنین خانواده علی صارمی زندانی سیاسی که اعدام شد نیز در مقابل زندان اوین بازداشت شدند.
اقلیت‌های مذهبی در طی ۳۰ روز دی ماه، ماه سختی را پشت سر گذاشته و دست کم ۲۷ تن از آنان بازداشت شدند. همچنین در این ماه همزمان با آغاز سال نو مسیحی و تولد عیسی مسیح، شهروندان مسیحی بسیار مورد آزار و اذیت قرار گرفته و ده‌ها تن از آنان مورد بازجویی، تهدید، و بازداشت‌های یک تا چند ساعته قرار گرفتتند. در تاریخ سوم دی ماه ۱۱ تن در شهر دزفول مورد بازداشت یک تا دو ساعته قرار گرفتند. همچنین در تهران نیز گزارش‌هایی مبنی بر بازداشت مسیحیان منتشر شد که اکثریت آن‌ها بعد از چند ساعت آزاد شدند.
فعالین کرد همچون ماه‌های گذشته با بازداشت‌های گسترده‌ای روبرو بودند. جد از خانواده حبیب‌الله لطیفی شهروند کرد که به همراه مهمان‌شان بازداشت شدند، دست کم ۶ فعال کرد دیگر بازداشت شدند. چندین تن از فعالین فرهنگی این شهر نیز در این ماه بازداشت و به زندان‌ها منتقل شدند.
همچنین در دی ماه ۱۵ فعال سیاسی، ۵ فعال کارگری و ۲ روزنامه‌نگار نیز بازداشت شدند. ۱۳ فعال دانشجویی نیز در دی ماه بازداشت شدند که شش تن از آن‌ها از دانشجویان دانشگاه اراک بودند که در ۱۳ دی ماه بازداشت شدند. منابع دانشجویی دلیل بازداشت این دانشجویان را مربوط به سفر احمدی‌نژاد به شهر اراک و افزایش فشارها بر فعالین دانشجویی در این شهر عنوان کرده بودند.
همچنین ۱۰ تن از بازداشت شدگان دی ماه ۱۳۸۹ از شهروندان و فعالین زن هستند. [11]

برای دیدن جدول اسامی و اطلاعات بازداشت شدگان در دی ماه به جدول شماره ۱۰ [12] مراجعه کنید

 

بازداشت  ۳۳۲+ نفر در بهمن ماه ۱۳۸۹ در ایران
در طول بهمن ماه سال ۱۳۸۸ بر اساس گزارش‌های موجود و تایید شده  ۳۳۲+  تن از فعالین سیاسی، مطبوعاتی، دانشجویی و شهروندان معترض بازداشت شده‌اند.
با نزدیک شدن به روز ۲۵ بهمن ماه و درخواست راهپیمایی میرحسین موسوی و مهدی کروبی از وزارت کشور برای برگزاری راهپیمایی به خاطر حمایت از اعتراض‌های منطقه‌ای در کشورهای چون تونس و مصر، موج جدید بازداشت در ایران آغاز و بسیاری از فعال مدنی و سیاسی و مطبوعاتی بازداشت شدند.
به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» از تاریخ ۲۰ تا ۲۴ بهمن ما دست کم ۳۰ فعالی سیاسی و مدنی در نقاط مختلف ایران بازداشت شدند.
همچنین با برگزاری تجمعات اعتراض‌آمیز در روز ۲۵ روند بازداشت‌های فله‌ای شهروندان بار دیگر منجر به بالا رفتن تعداد آمار بازداشت شد.
جانشین فرمانده‌ی نیروهای انتظامی، سردار رادان در روز ۲۶ بهمن ماه از بازداشت ۱۵۰ تن از معترضان در روز ۲۵ بهمن خبر داد  و گفت به زودی «اسامی آن‌ها منتشر می‌شود» که چنین اقدامی صورت نگرفت. همچنین یدالله موحد، دادستان عمومی و انقلاب کرمان از بازداشت ۱۷ نفر در تجمعات صورت گرفته در شهر کرمان خبر داده بود.
اما بر خلاف گفته‌های سردار رادان، تعداد بازداشت شدگان در نقاط مختلف کشور از طریق گروه‌های مدافع حقوق بشر و سایت‌های خبری بیش‌ از این‌ها عنوان شد.
خانه حقوق بشر ایران از بازداشت‌های گسترده در سطح شهر تهران، مشهد، شیراز، رشت و اصفهان اطلاع پیدا کرد. صدها تن از بازداشت شدگان در تهران در روز ۲۵ بهمن ماه به بازداشت‌گاهی چون «بازداشتگاه سپاه در افسریه»، «مقر فاتب در حوالی میدان انقلاب» و «پلیس امنیت خیابان شریعتی» منتقل شده بودند. چندین تن از کسانی که بازداشت شده بودند، از بازداشت نزدیک به ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در هر کدام از این مراکز خبر داده بودند. به همین دلیل خانه حقوق بشر ایران تعداد بازداشت‌های صورت گرفته در بهمن را بیش از ۳۳۲ نفری که اسامی ۱۶۳ نفر از ان‌ها موجود است و مسئولان نظامی و قضایی بدان اشاره کرده‌اند می‌داند.
بسیاری از این بازداشت شدگان در همان شب و یا دو سه روز پس از تجمعات آزاد شده بودند، اما برخی نیز به زندان اوین تهران منتقل شدند.
بنابر اطلاع نیز تعداد بازداشتی‌های مشهد نزدیک به ۲۰۰ نفر عنوان شده است که بسیاری از آنان نیز در همان روزهای اول آزاد شدند، اما برخی از بازداشت شدگان همچون دانشجویان بازداشت شده کماکان در زندان به سر می‌برند.
خبرهای متعددی نیز از بازداشت‌ها در اصفهان شیراز و چند شهر دیگر گزارش شده که آمار دقیقی همچون موارد فوق در دست نیست.
در بهمن ماه و از فردای اعتراضات صورت گرفته در ۲۵ بهمن ماه میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، مهدی کروبی و فاطمه کروبی رهبران جنبش سبز و مخالفان دولت ایران بازداشت خانگی شده و سپس به نقطه‌ای نامعلوم منتقل شده‌اند. مسئولان قضایی و حکومتی همچنان از اطلاع‌رسانی شفاف نسبت به نوع بازداشت و محل نگهداری آن‌ها خودداری می‌کنند و نگرانی‌ها در مورد بازداشت آنان ادامه دارد.
در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ بیش‌ترین آمار بازداشت متعلق به دانشجویان در سرتاسر ایران بود. در بهمن ماه دست کم ۷۱ دانشجو بازداشت شدند. ۳۲ فعال سیاسی و ۸ روزنامه‌نگار نیز در این ماه بازداشت و به زندان منتقل شدند.
اقلیت‌های مذهبی نیز در ماه جاری شاهد بازداشت دست کم ۱۳ تن از پیروان خود بودند که بیش‌تر آن‌ها را بهاییان تشکیل می‌دهند. دو فعال حقوق زنان، شش فعال عرب و ۳ فعال کرد نیز در این ماه بازداشت شده‌اند.
همچنین از ۱۶۳ نفری که نام آن‌ها در جدول بازداشتی‌ها آمده، ۱۳ نفر را زنان تشکیل می‌دهند

برای دیدن جدول اسامی و اطلاعات بازداشت شدگان در بهمن ماه به جدول شماره ۱۱ [11] مراجعه کنید

 

بازداشت صد‌ها نفر در اسفند ماه ۱۳۸۹ در ایران
در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ در نقاط مختلف کشور ۳۲ فعال دانشجویی، ۱۷ فعال سیاسی، ۱۸ تن از اقلیت‌های مذهبی، هفت تن از فعالین کرد، سه روزنامه‌نگار، دو فعال عرب، یک فعال حقوق زنان و صدها تن از شهروندان بازداشت شدند.
به گزارش خانه حقوق بشر ایران در طی ماه اسفند و اعتراض‌های روزهای یکم، دهم، هفدم و روز بیست و چهارم صدها تن از شهروندان بازداشت و به بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها منتقل شدند.
این اعتراض‌ها به خاطر تداوم بازداشت میرحسین موسوی، مهدی کروبی، زهرا رهنود و فاطمه کروبی از طرف شهروندان صورت گرفته و قرار بر برگزاری تجمعات بود، با پادگانی شدن فضای شهرها در ایران منجر به بازداشت صدها نفر از شهروندان شده که دستگاه قضایی و نیروهای نظامی و انتظامی در مورد تعداد بازداشت شدگان اطلاع‌رسانی شفافی را انجام نداده است.صدها تن از شهروندان در تهران، شیراز، مشهد، رشت، زاهدان و دیگر شهرهای کشور در طی این روزها و به خاطر قصد برگزاری راهپیمایی اعتراضی بازداشت شدند. بنا بر اطلاع خانه حقوق بشر ایران این بازداشت در تهران بیش‌تر از دیگر نقاط کشور بوده است.
بسیاری از شهروندان بازداشت شده در همان شب اول آزاد شدند، بسیاری نیز در فواصل ۳  روز تا یک هفته در بازداشت مانده و آزاد شدند. برخی نیز همچنان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می برند.
با وجود این حجم گسترده از بازداشت مقامات قضایی از جمله سیدعلیرضا آوایی  رئیس کل دادگستری استان تهران از اطلاع نداشتن از تعداد بازداشت شدگان سخن گفت.همچنین سرهنگ علی کرمی، معاون عملیات بزرگ نیروی انتظامی در تهران از بازداشت نزدیک به ۵۰۰ نفر از شهروندان در آخرین سه‌شنبه سال (چهار شنبه سوری) برابر با بیست و چهارم اسفند ماه خبر داده بود.
همچنین در این ماه دادستان عمومی و انقلاب بم از بازداشت تعدادی از بهیائیان این شهر که در مهد کودک‌ها مشغول به فعالیت بودند خبر داده بود. به گفته‌ی «محمدرضا سنجری» دادستان عمومی و انقلاب بم این افراد در مهدکودک‌ها با «انتشار نشریه برای کودکان» سعی در «القا مطالب و دیدگاه‌های بهاییت در قالب داستان‌ها و قصه‌های کودکانه» را داشتند.
در میان اسامی بازداشت شدگان این ماه که در اختیار داریم نام ۱۳ زن به چشم می‌خورد.

برای دیدن جدول اسامی و اطلاعات بازداشت شدگان در اسفند ماه به جدول شماره ۱۲ [13] مراجعه کنید

 

خانه حقوق بشر ایران

اسفند ماه ۱۳۸۹

                                                          جامعه رنگین کمان

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.