پیشنهاد سازماندهی کمپین تعطیلی روز جهانی زن در سال ۱۳۹۰!

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

بهرام رحمانی

سال نو و فرارسیدن بهار را به همه انسان های آزادی خواه، برابری طلب و عدالت جو صمیمانه تبریک می گویم. امیدوارم در سال جدید نیز هم چنان سقوط دیکتاتورها با قدرت مردمی ادامه پیدا کند و حکومت اسلامی زن ستیز و آزادی ستیز نیز با مبارزه پیگیر و مداوم سیاسی و اجتماعی زنان و مردان برابری طلب از حکومت ساقط شود تا مردم رنج دیده این کشور، به ویژه زنان بتوانند در فضایی آزاد و برابر و انسانی سرنوشت خود و جامعه شان مستقیما به دست خویش رقم بزنند و جامعه نوینی بسازند که در آن اثری از تبعیض و نابرابری، سانسور و اختناق، به ویژه مردسالاری و زن ستیزی بافی نمانده باشد.

***
صد سالگی هشت مارس، روز جهانی زن را پشت سر گذاشتیم. زنده و پاینده باد همه زنان و مردان برابری طلبی که دوش به دوش هم این روز را در جهان گرامی داشتند؛ به ویژه زنان ایران که در روز جهانی خود، با وجود برقراری حکومت نظامی در تهران و شهرستان ها و تجمع گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی و ضدشورش در خیابان ها، با شجاعت به خیابان ها آمدند تا روز جهانی خود را گرامی بدارند. اما با یورش وحشیانه نیروهای سرکوبگر اسلامی مواجه شدند و مورد ضرب شتم قرار گرفتند و دستگیر و زندانی شدند. قطعا باید برای آزادی همه زندانیان سیاسی، به ویژه دستگیرشدگان روز جهانی زن توسط مامورین حکومت آپارتاید جنسی، تلاش های گسترده ای را در داخل و خارج سازمان داد.
هشت مارس، برای بسیاری از جریانات راست و لیبرال، صرفا یک روز تاریخی محسوب می شود که در آن روز، صرفا جشنی گرفته می شود تا این که هشت مارس سال دیگر از راه برسد. این گرایشات سعی می کنند این روز را از مضمون و محتوای سیاسی – طبقاتی اش تهی کنند. اما برای نیروهای برابری طلب و کارگری کمونیستی، این یک روز هم چون اول ماه می روز جهانی کارگر، روز اوج مبازه برای رهایی زن و طرح شعارها و مطالبات رهایی زن و برابری طلبانه است که در طول سال، برای تحقق آن ها، تلاش و مبارزه می کنند.
اکنون صد سال از هشت مارس می گذرد اما هنوز این روز به عنوان تعطیل رسمی در کشورهای مختلف جهان، به رسمیت شناخته نشده است. چرا که سیستم سرمایه داری و دولت های آن ها، از این تعطیلی ضرر می کنند و ذره ای از سودشان کم می شود. اما تعطلیل رسمی این روز برای میلیون ها زن و مرد کارگر در جهان، بسیار حائز اهمیت است. بنابراین، تعطیلی این روز را دولت های سرمایه داری به راحتی پذیرا نمی شوند مگر این که یک جنبش قوی از پایین در محل کار و زندگی سازمان داده شود و به آن ها تحمیل گردد.
پیشنهاد مشخص من به همه رفقا، دوستان، نیروهای آزادی خواه و برابری طلب به ویژه نیروهای کارگری کمونیستی که همواره برای رهایی زن و تحقق برابری واقعی زن و مرد در همه عرصه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مبارزه می کنند و بر این باورند که هیچ انقلابی بدون حضور زنان به خواست های برابری طلبانه و آزادی خواهانه اش نمی رسد و اساس سنجش معیار آزادی در جامعه را با معیار آزادی زنان محک می زنند وظیفه داوطلبانه و آگاهانه ای دارند تا تلاش های گسترده ای را با هدف تعطیلی رسمی هشت مارس راه بیاندازند.
مشخصا می توان با هم فکران خود در هر کشوری مشورت و تبادل نظر کرد و این پیشنهاد تعطیلی رسمی هشت مارس را به محل هایی که در شهر خود کار و زندگی می کننند برد و در این مورد افکارسازی کرد.
می توان با تشکل های زنان کشور خود و هم چنین سازمان های چپ و تشکل های کارگری تماس گرفت و این پیشنهاد را به آن ها نیز داد.
این پیشنهاد را باید به سمینارها، جلسات، میزگردهای رادیویی و تلویزیونی، توییتر، فیس بوک و سایت های اینترنتی کشاند و بر سر آن بحث و گفتگو کرد و ایده ها و پیشنهادات را جمع بندی نمود تا طرح مدون و شفاف تری در این مورد حاصل شود.
علاوه براین ها، می توان یک سایت اینترنتی، تحت عنوان «هشت مارس، تعطیل باید گردد!» راه انداخت. در این سایت، علاوه بر این که می توان اخبار و مبارزات و مباحثات زنان را انتشار داد اما هدف اصلی سایت باید در جهت افکارسازی برای تعطیلی هشت مارس باشد. یکی از مهم ترین ویژگی های این سایت، باید این باشد که فعالین آن در هر کشوری به زبان همان کشور، گزارش فعالیت های خود را انعکاس دهند. از این طریق می توان گام به گام روابط بین المللی را گسترش داد و قوی تر کرد. قطعا در پروسه عمل، ایده ها و پیشنهادات و ابتکارات متنوع زیادی مطرح خواهند شد که باید به آن ها توجه کرد.
مهم تر از همه، تلاش و پیگیری راه انداختن و سازمان دهی کمپین تعطیلی هشت مارس روز جهانی زن، می تواند ارتباطات وسیع بین المللی برای سازمان دهندگان آن به وجود آورد که به همبستگی زیادی با جنبش آزادی خواهی مردم ایران و به ویژه رهایی زنان بیانجامد.
لازم به یادآوری است که پس از پیروزی انقلاب ۱۹۱۷ روسیه، در قوانین شوروی هشت مارس تعطیل رسمی اعلام گردید. در حال حاضر چندان اطلاعی ندارم که آیا تعطیلی هشت مارس در کدام کشورهای بلوک شرق هم چنان باقی مانده است. اما تاکنون در هیچ یک از کشورهای غربی و یا قاره های دیگر جهان، هشت مارس هرگز تعطیل نبوده است.
بی شک رفقا و دوستان، نهادها و سازمان ها و احزابی که بر علیه ستم و استثمار سرمایه داری به ویژه برای سرنگونی هارترین حکومت سرمایه داری جهان، یعنی حکومت جهل و جنایت و آپارتاید اسلامی مبارزه پیگیر و مداومی می کنند به این پیشنهاد توجه خواهند کرد و در جهت تحقق آن نیز طرح ها و نقشه عمل های خود را ارائه خواهند داد.
فراموش نکنیم که راه انداختن کمپین تعطیلی روز جهانی زن در کشورهایی که کار و زندگی می کنیم، به طور طبیعی ارتباطات و همبستگی وسیعی تری را با مبارزات آزادی خواهانه مردم ایران، به ویژه زنان در پی خواهد داشت.
با سپاس فراوان و آرزوی تعطیلی هشت مارس، روز جهانی زن در ایران و کشورهای دیگر، و به امید پیروزی هر چه زودتر روشنایی بر تاریکی در جامعه مان!

بهاران حجسته باد!

bahram.rehmani@gamil.com
نوروز ۱۳۹۰

یادداشت روز دیدگاه
 

                                                          جامعه رنگین کمان

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.