در افشای ادعای بی بی سی به بیطرفی درخواست بی بی سی از آذر ماجدی برای مقاله، عدم انتشار آن بخاطر نقد تند نویسنده!

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

بمناسبت ۸ مارس وب سایت فارسی بی بی سی طی تماسی تلفنی با آذر ماجدی از او درخواست کرد که مقاله ای برای وب سایت بمناسبت ۸ مارس بنویسد. آذر ماجدی گفت بشرط آنکه نوشته اش سانسور نشود، مقاله ای خواهد نوشت. در همین رابطه به سیاست راست حاکم بر بی بی سی، دفاع آن از رژیم اسلامی، اصلاح طلبان حکومتی و سیاست ضد کمونیستی بنگاه اشاراتی کرد و درخواست کرد که این نکات به مسئولین بی بی سی فارسی انتقال داده شود. پس از آنکه قول داده شد که سانسوری انجام نخواهد گرفت، آذر ماجدی قول داد که در تاریخ معین مقاله را ارسال کند. مقاله ای تحت عنوان "ایران: انقلاب زنانه، مصافی مهم علیه اسلام" برای بی بی سی ارسال شد*. 

روز دوشنبه ۷ مارس سردبیر وب سایت فارسی با آذر ماجدی تماس گرفت. این تماس تلفنی بیش از نیم ساعت بطول انجامید. سردبیر وب سایت به آذر ماجدی گفت که نثر مقاله اش "خشن" است و بی بی سی نمیتواند چنین نثری را منتشر کند و خواهان تعدیل مقاله بود. (سه نمونه در خشونت نثر از طرف سردبیر بعنوان مثال نام برده شد: استفاده از صفت "مخوف" برای توصیف زندان های رژیم؛ عقب مانده و مرتجع خواندن محمد رضا پهلوی، رئیس اسبق حکومت ایران؛ "مذبوحانه" نامیدن تلاشهای جریانات ملی – اسلامی و اصلاح طلب حکومتی در دفاع از حقوق زن.)
آذر ماجدی به او گفت که مساله آنها نه "خشونت نثر" بلکه تندی نقد به رژیم اسلامی، جریانات ملی – اسلامی و اصلاح طلبان حکومتی و سیاست ضد کمونیستی بی بی سی است. آذر ماجدی اعلام کرد که پرنسیپ هایش به او اجازه خودسانسوری نمی دهد. او گفت: "اگر قرار بود که بخاطر چاپ مقاله ام در یک وب سایت پرنسیپ هایم را زیر پا گذارم، الان جای دیگری بودم. الان یک انجمن ان جی او طرفدار حقوق بشر زده بودم، از دموکراسی حرف میزدم و با دلارهای آمریکا زندگی میکردم."
آذر ماجدی بمنظور اثبات نقطه نظرش در مورد سانسور جریانات چپ رادیکال و کمونیست، به ایشان گفت که بطور نمونه علیرغم اینکه رادیوهای مختلف بی بی سی انگلیسی با وی هر چند ماه یکبار مصاحبه می کنند، رادیو بی بی سی فارسی فقط یکبار با او پس از مرگ همسرش، منصور حکمت مصاحبه کرده است و تلویزیون فارسی بی بی سی سال گذشته در برنامه ای در رابطه با موقعیت حقوق بشر در زمان حکومت سلطنتی گفتگو کرد. (که اتفاقا با استقبال بسیار از جانب بینندگان، بویژه در ایران روبرو شد.)
وی همچنان افزود که برنامه "پرگار" سال گذشته با او تماس گرفته است و از او پرسیده است که آیا تمایل دارد بعنوان کارشناس در لیست کارشناسان این برنامه باشد، اکنون پس از یک سال هنوز با او تماسی گرفته نشده است. و زمانی که به یکی از اپیزود های این برنامه در مورد جنبش کمونیستی در ایران نقدی برای تولید کنندگان می نویسد، حتی به نقدش پاسخ هم نمی دهند. اسم آذر ماجدی، یکی از چهره های سرشناس کمونیست در اپوزیسیون ایران، از رهبران حزب اتحاد کمونیسم کارگری، رئیس سازمان آزادی زن، صرفا قرار است بعنوان تزئین چهره "بیطرفی" بی بی سی در لیست قرار داشته باشد. نام آذر ماجدی در لیست کارشناسان قرار است برای "دموکرات" نمایی استفاده شود. این تمام بضاعت بی بی سی در بیطرفی و تعهد به دموکراسی است.                       
این حرکت بی بی سی و مکالمه تلفنی آذر ماجدی با سردبیر سایت فارسی بی بی سی یکبار دیگر سیاست راست حاکم بر این بنگاه خبری، دفاع آن از وضع موجود در ایران، از نظام اسلامی و حداکثر از "اپوزیسیون" درباری رژیم را نشان می دهد. صحبت از بیطرف بودن، دفاع از حق ابراز نظر تمام نظرات و گرایشات یک لاف و گزاف پوچ بیشتر نیست. ما بارها این واقعیت را نقد و افشاء کرده ایم و یکبار دیگر در عمل آنرا شاهد شده ایم.
سازمان آزادی زن
۸ مارس ۲۰۱۱
*این مقاله در همین نشریه بچاپ رسیده است.
 

                                                          جامعه رنگین کمان

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.