دور جدید برخوردها با فعالان حوزه علوم انسانی

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

محمدرضا شکوهی فرد

اخراج دکتر سید حسین سیف زاده استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، از سویی می تواند نشانه افزایش فشار بر اساتید منتقد تلقی گردد و از دیگر سو شاهدی بر عزم جدی حاکمیت برای برخورد با فعالان حوزه علوم انسانی
اگر چه از ابتدای پیروزی انقلاب تصفیه اساتید دانشگاه مسبوق به سوابق متعددی بوده است، اما موج جدید بازداشت، اخراج و بازنشستگی اجباری اساتید دانشگاه های ایران پس از آغاز جنبش معترضان در ایران شروع شد و به تدریج دامنه ای وسیع تر پیدا کرده است.

جدیدترین و خبرساز ترین این تصفیه ها، اخراج دکتر حسین سیف زاده استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران بوده است.
در این راستا جمعی از دانشجویان و اساتید دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، طی نامه ای سرگشاده خطاب به فرهاد رهبر ریاست این  دانشگاه اعتراض خود را به موج روز افزون فشار بر اهالی دانشگاه، از جمله تازه ترین آن، اخراج دکتر سیف زاده اعلام داشتند. .
دانشجویان و اساتید دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه با ارسال این نامه به فرهاد رهبر ریاست دانشگاه تهران، با بیان دلایل و شواهدی که حاکی از نقش گروه های موسوم به خودسر در تهدید فضای دانشگاه و فشار بر اساتید و دانشجویان منتقد، خواستار لغو فوری حکم بازنشستگی اجباری یا به تعبیری اخراج دکتر سیف زاده شدند..
امضاء کنندگان این نامه سرگشاد  صدور حکم بازنشستگی اجباری برای این استاد شناخته شده و محبوب دانشگاه را مبیّن دخالت نیروهای غیر مسئول در دانشگاه خوانده اند..
متن نامه جمعی از دانشجویان و اساتید دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر فرهاد رهبر، ریاست محترم دانشگاه تهران؛ متأسفانه روز دوشنبه هفته جاری با خبر شدیم که دکتر سید حسین سیف زاده استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با حکم مستقیم حضرت عالی بازنشسته شده اند و نکته جالب آن است که این بازنشستگی در حالی صورت می پذیرد که تعداد بسیاری از دانشجویان این دانشکده با ایشان در ترم جاری واحد درسی داشته اند.
بر هیچ یک از اساتید و دانشجویان این دانشکده پوشیده نیست که این حکم بازنشستگی، پوششی رسمی برای اخراج این استاد منتقد می باشد. جالب است که مدیران این دانشکده با بیرون راندن افرادی چون دکتر سیف زاده و دکتر حسین بشیریه و دهها استاد مطرح دیگر که هر یک ذخیره ای ارزشمند در علوم انسانی می باشند، اقدام به دعوت از افرادی چون حسین الله کرم و افرادی هم طیف فکری خود برای تدریس در این دانشکده می نمایند که این افراد فاقد حداقل سواد علمی در علوم سیاسی و حقوق می باشند.
لازم است به اطلاع حضرت عالی برسانیم که متأسفانه شاکله فعلی مدیریت دانشکده به دست افراد نالایقی افتاده است که در چند ماه گذشته در راستای افکار متحجرانه خود دست به افعالی زده اند که نتایج آن جز بدبین نمودن دانشجویان نسبت به مسائل دینی و همچنین افول سطح علمی دانشکده فایده دیگری در بر نداشته و نخواهد داشت که به عنوان مثال در این خصوص چند مورد را ذکر می نمائیم :
جمع آوری صندلی های محوطه داخل دانشکده به بهانه جلوگیری از اختلاط دانشجویان دختر و پسر  ، تخریب بوفه قدیمی دانشکده و انتقال آن به دو فضایی کاملا مجزا و بسته به همین منظور، گرفتن تعهد کتبی از ۷ الی ۸ نفر از کارمندان دانشکده برای ادای فریضه نماز ، تهدید مداوم اساتید منتقد توسط برخی دانشجویان حامی دولت با ضبط صدای اساتید در هنگام تدریس در کلاس درس با پشتیبانی مدیران دانشکده ، ورود نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه به دانشکده و مورداً دستگیری دانشجویان در ایام تجمعات اعتراض آمیز اخیر ، تهدید مداوم اعضای انجمن اسلامی و دانشجویان منتقد دولت در دانشکده ، تحت فشار قرار دادن اساتید منتقد از هر جهت و تنگ نمودن عرصه برای حضور آنان در دانشکده ….
با توجه به شواهد موجود به نظر می آید اخراج دکتر سیف زاده که ماهها توسط همین گروه تحت فشار و اذیت قرار می گرفت و اخبار مختلفی در این خصوص در سایت های اینترنتی انتشار یافته در همین راستا باشد.
لذا ما جمعی از دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی از حضرت عالی استدعا داریم تا ضمن جلوگیری از اخراج این استاد برجسته با تغییر ساختار مدیریت دانشکده از ادامه فعالیت این گروه متحجر جلوگیری به عمل آورید. .
جمعی از دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.
به نظر می رسد جدیت حاکمیت در برخورد حذفی با اساتید و دانشجویان فعالان حوزه علم انسانی همراستا با تقابل سیستم با دانشجویان منتقد به صورت اعم، به مثابه استفاده حاکمیت از یک نرم افزار سیاسی جهت سازماندهی دلخواه بدنه علمی و فعال دانشگاه عمل نموده است و در راستای اهداف بلند مدت ترسیم شده برای آن گستره بیشتری یافته است.
بی تردید این خطری جدی و بنیادی برای هویت دانشگاه به عنوان یک نهاد مستقل و ذاتا منتقد و حوزه علوم انسانی به مثابه ساحت سازنده و شاکله بخش فکری جامعه خواهد بود.
 

گزارش ویژه برای سایت رنگین کمان

 

                                                          جامعه رنگین کمان

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.