موسوی و کروبی ناپدید شده اند – به گروه تحقیق سازمان ملل برای ناپدیدشدن های قهری یا ناخواسته شکایت می کنیم

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

بیانیه مشترک مطبوعاتی
۱۱ اسفند ۱۳۸۹
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) به شدت در باره پیامدهای ناپدیدشدن چهار تن از رهبران مخالف، نامزدهای پیشین انتخابات ریاست جمهوری آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسران ایشان خانم زهرا رهنورد و خانم فاطمه کروبی هشدار می دهند. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران در حال انجام اقداماتی برای طرح شکایت نزد گروه تحقیق سازمان ملل برای ناپدیدشدن های قهری یا ناخواسته (UNWGEID) هستند.

امروز دو تن از مقامات قضایی، یعنی دادستان کل و سخنگوی قوه قضاییه، غلامحسین محسنی اژه ای، و دادستان تهران، عباس جعفری دولت آبادی، بازداشت این چهار نفر را تکذیب کردند و ادعا کردند که آنها در خانه هایشان هستند. از طرف دیگر، فرزندان آقای موسوی و خانم رهنورد و پسر آقای کروبی و خانم کروبی اعلام کرده اند که ده ها مامور امنیتی در روز دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۹ این چهار نفر را از خانه هایشان به محل نامعلومی منتقل کرده اند. گزارش های غیررسمی حاکی است که آنها در زندانی در اختیار سپاه پاسداران به سر می برند. فرزندان آقای موسوی از روز ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ ـ در پی اعتراض های خیابانی ۲۵ بهمن ـ هیچ تماسی با پدر و مادر خود نداشته اند و از آن روز امکان هیچ گونه تماسی با آنها وجود نداشته است. به علاوه به گفته یکی از پسران آقای کروبی، در روز ۹ اسفند ۱۳۸۹ در حدود ۳۰ مامور امنیتی به خانه آقای کروبی و خانم کروبی حمله کرده و آنها را با خود برده اند. یکی دیگر از پسران آقای کروبی دستگیر شده و گویا در زندان اوین به سر می برد. از روز ۹ اسفند تمام تماس ها با آقای کروبی و خانم کروبی قطع شده است.
در روز سه شنبه ۱۰ اسفند، صدهاهزار نفر از مردم ایران در شهرهای مختلف، از جمله تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، رشت و دیگر شهرها، علیه سرکوب ادامه دار و محرومیت از حقوق اساسی تجمع، تشکل و بیان به تظاهرات پرداختند و خواهان پایان یافتن دیکتاتوری و آزادی چهار رهبر مخالف شدند. حکومت یک بار دیگر با استفاده از نیروهای رسمی امنیتی مثل نیروی انتظامی، نیروهای ضد شورش، پاسداران و نیز نیروی شبه نظامی لباس شخصی بسیج به تیراندازی، پرتاب گاز اشک آور و گلوله های رنگی، و حمله با باتوم به سوی معترضان پرداخت و نیز با گلوله های ساچمه ای به سوی آنها شلیک کرد که در نتیجه آن بسیاری از معترضان مجروح شدند. بنا به گزارش ها صدها نفر در شهرهای مختلف دستگیر شده اند.
عبدالکریم لاهیجی، نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و رییس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، گفت: «ماه هاست که نیروهای امنیتی خانه های این چهار رهبر مخالف را محاصره کرده و تمام تماس های آنها را زیر نظر داشته اند. حال آنها ناپدید شده اند. ناپدید شدن آنها مصداق آشکار ناپدید شدن قهری یا ناخواسته است. دولتمردان ایران مسؤول حفظ جان آنها هستند. ما این موضوع را به گروه تحقیق سازمان ملل برای ناپدیدشدن های قهری یا ناخواسته (UNWGEID) اطلاع داده و شکایتی در این باره نزد این گروه طرح خواهیم کرد.
«سرکوب ادامه دار معترضان مسالمت جو و ناپدید شدن ها در جمهوری اسلامی ایران باید جامعه بین المللی را متقاعد کند که قطعنامه قاطعی در شورای حقوق بشر سازمان ملل به تصویب برساند و گزارشگر ویژه ای برای حقوق بشر در ایران منصوب نماید.
«در عین حال ما خوشبین هستیم که اتحادیه اروپا در مورد لیست ناقضان حقوق بشر که در اواسط ماه فوریه ۲۰۱۱ در اختیار آن گذاشتیم، از طریق مسدود کردن دارایی های آنها، برقراری ممنوعیت صدور ویزا برای آنها و نیز تصریح دوباره منع دیدار دولتمردان اروپایی از ایران اقدام خواهد کرد.»

مسؤولان تماس با مطبوعات:
Karine Appy: +۳۳ ۱ ۴۳ ۵۵ ۱۴ ۱۲ / +۳۳ ۶ ۴۸ ۰۵ ۹۱ ۵۷
Arthur Manet: +۳۳ ۱ ۴۳ ۵۵ ۹۰ ۱۹ / +۳۳ ۶ ۷۲ ۲۸ ۴۲ ۹۴

                                                          جامعه رنگین کمان

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.