نسرین ستوده، وکیل ایرانی به سکوت وادار شده

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

این حقوقدان ایرانی که ۴ ماه پیش دستگیر شده است بتازگی به ۱۱ سال زندان محکوم شده است. این حکم دستگاه قضایی رژیم ملاها بهایی است که او بخاطر مبارزه اش به نفع حقوق زنان، کودکان و خبرنگاران پرداخت میکند.رضا خندان، همسر نسرین ستوده : «نسرین در گذشته همه چیز را برای میهنش فدا کرده است. او بدترین تهدیدها را متحمل شده است… من شک دارم که فشارهای بیشتری که اخیرا علیه او اعمال شده اند باعث ساکت شدن او بشوند».

روزنامه فرانسوی فیگارو ـ سه شنبه ۱۱ ژانویه ۲۰۱۱
مقاله ای به قلم : دلفین مینویی
برگردان : انوشیروان بزرگمهر

در نظر او هیچ آرمانی را نباید از پیش شکست خورده بشمار آورد و در هر شرایطی باید قربانیان را مورد دفاع قرار داد. نسرین ستوده، وکیل پر شور ایرانی هم اکنون در کنج یک سلول در زندان غم انگیز و معروف اوین بسر میبرد. او در ابتدا یک اعتصاب غذا را آغاز کرده بود ولی سرانجام در ماه گذشته بخاطر دلایل پزشکی اعتصاب غذایش را موقف کرد. نسرین بتازگی در گفتگو با مخاطبانش خواستار شده بود که «همه زندانیان سیاسی آزاد بشوند.» او در زمانی این خواسته را مطرح کرده بود که حکم دادگاه در مورد خود او هنوز صادر نشده بود. با توجه به وسعت سرکوب به اجرا گذاشته شده پس از انتخاب جنجالی محمود احمدی نژاد در ژوئن ۲۰۰۹، احتمال چندانی وجود ندارد که خواسته او در مورد آزادی زندانیان سیاسی برآورده بشود. دوستان نسرین از حکم سنگین یازده سال حبس که علیه او صادر شده است هنوز بهت زده هستند. یکی از دوستان او که بصورت تلفنی با او گفتگو کردیم میگوید : «نسرین کسی است که کارهایش را تا به سرانجام رساندن پیگیری میکند. او برای مبارزه اش هیچ حد و مرزی قائل نیست. اکنون مقامات رژیم ایران در جستجوی این هستند که او را بخاطر متعهد بودنش مورد مجازات قرار بدهند.» این زن حقوقدان و متخصص پرونده های مرتبط با حقوق بشر به مدت ۲۰ سال از حق پرداختن به حرفه وکالت و نیز از حق ترک کشور محروم شده است. دادگاه تهران در حکمی که در مورد نسرین صادر کرده این اتهامات را علیه او مطرح کرده است : «انجام اقدامات بر ضد امنیت ملی، تبلیغ بر ضد رژیم ایران». همسر او، رضا خندان، که در تهران زندگی میکند و بصورت تلفنی با او تماس گرفتیم میگوید : «این اتهامات بی معنی هستند. از کی تا بحال دفاع قانونی از افراد مورد اتهام قرار گرفته یک جنایت محسوب میشود ؟» رضا خندان اینگونه هشدار میدهد: « نسرین در گذشته همه چیز را برای میهنش فدا کرده است. او بدترین تهدیدها را متحمل شده است. ظرف چهار ماه اخیر او در بازداشت موقت قرار داشته است. در این مدت او ۱۴ کیلو وزن کم کرده و مرگ را از نزدیک دیده است. من شک دارم که فشارهای بیشتری که اخیر علیه او اعمال شده اند باعث ساکت شدن او بشوند.»   
نسرین ستوده که در تاریخ ۴ سپتامبر ۲۰۱۰ زندانی شده است یکی از آخرین صداهای آزاد در ایران بوده است. این زن ۴۵ ساله که اندامی نحیف و چهره ای رنگ پریده دارد خودش میدانست که در معرض خطر قرار دارد. در تهران این یک امر متداول است که که رژیم یک وکیل را دستگیر میکند تا موکلینی که او از آنها دفاع میکرده صدایشان خفه بشود. ۲ نفر از دستیاران او بنام های شیوا نظراهری و محمد صیفی زاده نیز هم اکنون در حال پرداختن بهای فعالیت هایشان هستند. برای اینکه از این سرنوشت در امان بماند، محمد مصطفایی، وکیل سابق سکینه (زن ایرانی که به سنگسار محکوم شده بود) در ژوئیه سال گذشته بصورت پنهانی کشور را ترک کرد و راه تبعید را در پیش گرفت. شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، به سهم خودش، پس از آخرین انتخابات ریاست جمهوری پایش را به ایران نگذاشته است. ولی نسرین هیچگاه به این فکر نیفتاده که کشورش را ترک بکند. چند سال پیش در حالی که فشارها علیه او آغاز شده بودند، او به ما میگفت : «ترک کردن صحنه یک نوع پذیرش شکست است.»
«کجروی » های دستگاه قضایی ـ نسرین مدتها بود که میدانست در معرض خطر قرار دارد. او مسرا بر ضد نقض ضوابط و آیین نامه های حقوقی توسط دستگاه قضایی ایران شوریده بود : موانع موجود علیه تماس وکیل ها با موکلان آنها، عدم امکان دسترسی وکیل ها به پرونده قضایی موکلان آنها، صدور احکام اعدام علیه جوانانی که در هنگام ارتکاب جرم نابالغ بوده اند،…
او در سال ۲۰۰۳ در یک دفتر وکالت کوچک باز کرده بود و  محل این دفتر در محل آژانس گرافیسم متعلق به همسر او قرار داشت. او در دفتر وکالتش بطور رایگان خانواده های موکلان را به حضور میپزیرفت : فعالان حقوق زنان، خبرنگارن، وبلاگ نویس ها،…
بتازگی او پذیرفته بود که از افراد متعدد و ناشناسی که در جریان تظاهرات به راه افتاده پس از آخرین انتخابات ریاست جمهوری در ایران دستگیر شده اند دفاع کند. صریح اللهجه بودن این وکیل، تندروهای حاکم بر ایران را رنجانده بود. بخاطر اعدام ناگهانی یکی از موکلان او بنام آرش رحیم پور که به «محاربه با خدا» متهم شده بود نسرین ستوده بسیار آشفته خاطر شده بود و به آخرین سلاحی که در دسترس او بود متوسل شده بود : رسانه های بین المللی. او با رسانه های خارجی و برنامه های فارسی بی بی سی و صدای آمریکا که از طریق ماهواره برای ایران پخش میشوند مصاحبه های متعدد انجام داده بود. نسرین در این مصاحبه ها «کجروی» های دستگاه قضایی را مورد انتقاد قرار داده بود : گرفتن اعترافات غیرواقعی در زیر شکنجه، سندسازی برای محکوم کردن متهمان، ممنوعیت ورود وکیل ها به محوطه دادگاه برای شرکت در جلسه دادگاه متهمان. رژیم سریعا او را مورد تنبیه قرار داد : سرویس های امنیتی به مدت ۲ ماه خط تلفن دستی او را بلوکه کردند. ولی نسرین ساکت نشد. او در گذشته به یک خبرنگار غربی گفته بود : «اگر یک روز من زندانی بشوم وضعیتم نسبت به الآن که باید علیه یک دستگاه قضایی خودسرانه بجنگم آسان تر خواهد بود.»
آیا او پیشاپیش مطلع بوده که او به این شدت مورد مجازات قرار خواهد گرفت؟ او از هنگام دستگیریش تاکنون فقط در ۲ نوبت اجازه یافته که با فرزندانش (مهرآوه، ۱۱ ساله، نیما، ۱۳ ساله) کند. پدر او در پایان سال ۲۰۱۰ و در دورانی که او در زندان بوده است در گذشت. نسرین از حق شرکت در مراسم خاکسپاری پدرش نیز محروم شده بود. چهار وکیل که دفاع از او را بر عهده گرفته اند مرتبا تحت رعب و وحشت قرار دارند. شوهر شجاع نسرین ستوده که نقش سخنگوی او را بر عهده گرفته است یک بسیج بین المللی به نفع نسرین را برای همسرش بسیار تسلی بخش میداند و میگوید : «در جریان آخرین ملاقاتم با او در زندان اوین، نسرین از من خواست که در ملاقات بعدی یک کتاب واکلاو هاول را برای او ببرم، زیرا او مطلع شده بود که رئیس جمهور  سابق چکسلواکی در بسیج جهانی به نفع او شرکت کرده است.» رضا خندان می افزاید همبستگی غیر مترقبه ای که مردم ایران بطور روزمره نسبت به نسرین ابراز میکنند برای او بسیار ارزشمند و تسلی بخش است. همسایگان، کاسبان محله، رانندگان تاکسی و دیگر افرادی که او در زندگی روزمرده با آنها روبرو میشود، مستقل از گرایش سیاسی ، مسترما به او دلداری میدهند و همسرش را مورد حمایت قرار میدهند. رضا خندان : «در ماه گذشته، معلم کلاس دختر مان مهرآوه از همه شاگردهای کلاس خواسته بود که برای نسرین دعا کنند. معهذا تا آنجا که من میدانم این زن معلم کسی است که در انتخابات قبلی به نفع احمدی نژاد رای داده بوده است.»

جامعه رنگین کمان

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.