تا چه حد از جزییات مجازات سنگسار اطلاع دارید؟

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

گزارش مستند روزنامه "نشنال پست" کانادا همراه با مقاله ای تحت عنوان "نظام قضایی مبتنی بر عصر سنگ (حجر) در ایران" به تشریح مجازات وحشیانه سنگسار پرداخته است. این رسانه طی طرح هایی حرفه ای، به تشریح مرحله به مرحله این مجازات همراه با توضیحات و مستنداتی از قانون مجازات سنگسار در ایران پرداخته است که یکی از تحقیقی ترین مطالب گرافیک در زمینه سنگسار به شمار می رود.

در این طرح ها نشان داده شده که طبق قانون، دست محکوم را از پشت می بندند و سپس وی را کفن پیچ کرده و کفن را نیز در سه بخش با طناب می بندند. اندازه سنگ هایی که قرار است به فرد پرتاب شود نبایستی آنقدر بزرگ باشد که فرد را زود بکشد و نه آنقدر کوچک که بی اثر باشد. گفته شده که سنگ هایی به اندازه یک نارنگی مناسب تر از همه هستند.

در روز سنگسار محکوم مرد را تا کمر و محکوم زن را تا سینه در چاله ای قرار می دهند. ماموران تنومند اجرای حکم موظفند همه چیز را پیش از اجرا کنترل کنند. چنانچه حکم سنگسار به موجب اعتراف محکوم صورت بگیرد، قاضی پرونده اولین سنگ را بایستی به وی پرتاب کند و بعد بقیه، اما چنانچه محکومیت فرد بر اثر شهادت فرد دیگری باشد، ابتدا شاهد بایستی سنگ را پرتاب کند، بعد قاضی و بعد سایرین.

قانون مجازات سنگسار در ایران در ابتدا تصریح می کرد که این مجازات بایستی در انظار عموم و با مشارکت اهالی منطقه صورت گیرد و رسانه ها نیز اجرای آن را به اطلاع مردم برسانند. پرتاب سنگ به محکوم می تواند بین ۲۰ دقیقه تا ۲ ساعت به طول بیانجامد و بر اساس گزارش "کمیته بین المللی علیه سنگسار" یک پزشک (ولو علیرغم میل باطنی خود( بایستی در محل اجرای حکم حضور داشته و هر چند وقت یکبار سنگسار را متوقف کنند تا وی اطمینان حاصل کند که محکوم مرده است و اگر نمرده بود پرتاب سنگ مجددا از سرگرفته شود تا جایی که مطمئن شوند محکوم مرده است.

ناظران معتقدند از سال ۱۳۸۵ به این سو، پرتاب کنندگان سنگ، مردم عادی نیستند، بلکه از میان داوطلبان گروه های شبه نظامی برگزیده شده و برای اینکار در نظر گرفته می شوند. فعالان حقوق بشر معتقدند بیشتر پرتاب کنندگان سنگ مرد هستند، با این حال روشن نیست چه محدودیت های سنی و یا جنسی بر اجرای مجازات سنگسار در ایران حکم می راند.

منبع:kanoonjb.com

 

                                                                  جامعه رنگین کمان

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.