اجرای حکم اعدام در ایران در سال ۱۳۸۹ از نگاه آمار

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

در طول سال ۱۳۸۹ دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران ۱۹۰زندانی را در سرتاسر ایران به پای چوبه‌هاِی دار  برده و آن‌ها را اعدام کرده است.گزارش‌ها و آمار در سطح جهان، جمهوریاسلامی ایران را در زمینه اجرای حکم اعدام در مقام دوم بعد از کشور چین جایداده است. ایران همچنان یکی از چند ده کشوری است که این حکم غیرانسانی رابه اجرا در می‌آورد.

خبرگزاری رهانا، سامانه خبری خانه حقوق بشر ایران، از ابتدای سال جاری به صورت ماهانه گزارش‌های آماری اعدام را براساس اعلام منابع رسمی و دادگستری‌های استان‌ها جمع‌آوری کرده است. بر ایناساس درفروردین ماه سال جاری ۲۶مورد، دراردیبهشت ماه ۱۸مورد، درخرداد ماه ۴۰مورد، درتیر ماه ۱۹مورد، درمردادماه ۲۱مورد،‌ درشهریور ماه ۱۱مورد، درمهرماه ۲۴مورد، درآبان ماه ۱۲مورد و در آذرماه ۱۹نفر اعدام شده‌اند.

جمع این موارد اجرای حکم اعدام به ۱۹۰مورد می‌رسد که با احتساب ۱۳مورد اجرای حکم اعدام در ماه جاری (دی ماه) این رقم به بالای ۲۰۰می‌رسد. همچنین باید توجه داشت که بسیاری از موارداجرای حکم اعدام از طریق منابع رسمی اعلام نشده است که بی‌شک این آمار رابسیار فراتر و سنگین‌تر از آمار کنونی می‌برد.

مواد مخدر چنان که در جدول و نمودارمشاهده می‌کنید با ۱۳۲مورد بیش‌ترین دلیل اجرای حکم در ایران است. تجاوزبه عنف در رتبه بعدی و اتهام محاربه سومین دلیل اعدام در ایران است که علیصارمی روز گذشته از دیگر کسانی است که به همین دلیل به دار آویخته شد. (عکس جدول شماره یک)

استان زیبای اصفهان با ۳۳مورد اجرایحکم اعدام بیش‌ترین آمار اجرای حکم اعدام را در بین استان‌های دیگر کشوردارا است. تهران با ۲۸، خوزستان با ۲۷چنان که در جدول و نمودار مشاهدهمی‌کنید در رتبه‌های بعدی قرار دارند. (عکس جدول شماره دو)

از ۱۹۰نفری که در ۹ماه اول سال جاریاعدام شده‌اند دست کم ۶مورد زنبوده‌اند و مردان با ۱۸۴مورد سهم سهمگینیاز اعدام در ایران دارند. (عکس جدول شماره سه)

بیش‌تر اعدام‌ها در دهه دوم هر ماه اتفاقمی‌افتد. ۸۷مورد از اعدام در دههدوم هر ماه، ۶۶مورد در دهه سوم و ۳۷مورد در دهه اول هر ماه اتفاقمی‌افتد.(  عکس جدول شماره چهار )

برای دیدن نمودارها کافی است بر روی عکس‌ها کلیک کنید

منبع: رهانا

 

                                                                           جامعه رنگین کمان

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.