به سرکوب وکلای دادگستری پایان دهید

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

 وکلای شش کشور اروپا طی نامه ای سرگشاده به  علی خامنه ای و محمود احمدی نژاد ضمن تاکید بر حق دفاع متهمین و حفظ استقلال وکیل مدافع، خواهان پایان دادن به بازداشت و سرکوب وکلای دادگستری در ایران شدند. متن نامه که یک نسخه از آن در اختیار کمیته بین المللی وکلای مدافع حقوق بشر قرار گرفت به شرح زیر است:

۹ دسامبر روز بین المللی وکلای در معرض خطر

رم، بروکسل، مادرید، پاریس، لاهه، برلین

آقای احمدی نژاد رییس جمهور جمهورد اسلامی ایران

آیت اله سید علی خامنه ای

آیت اله صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه

عالیجنابان

وکلای دموکرات اروپا(AED "www.aed-edl.net") فدراسیونی متشکل از ۸ سازمان دموکرات وکلا در شش کشور اروپایی (بلژیک، فرانسه، ایتالیا، آلمان، اسپانیا و هلند) است.

از میان اهداف این سازمان می توان به این موارد اشاره نمود، برپا داشتن حق دفاع، حفظ آزادی و امنیت فیزیکی وکلا در مقابل همه تهدیدهایی که ممکن است متوجه آنها باشد و تضمین اینکه شهروندان دسترسی واقعی به جبران خسارت و حمایت قانونی چه در سطح داخلی و چه بین المللی دارند.

AED بر اساس مقدمه عملکرد وکلا در جامعه که توسط CCBE (شورای کانونهای وکلا و انجمنهای حقوقی در اتحادیه اروپا )پذیرفته شده است عمل می کند.

در جامعه ای که براساس احترام به قوانین حقوقی بنا شده باشد وکلا نقش ویژه ای دارا هستند. وظایف وکلا با تعهد به اجرای دستوراتی که در محدوده ی قانون به آنها داده میشود آغاز نشده و پایان هم نمی یابد.

یک وکیل باید همانطور که حق ها و آزادیهایی که از او خواسته شده است را مطرح نموده واز آنها دفاع نماید، باید حافظ فواید ناشی از عدالت نیز باشد.وظیفه وکیل تنها طرح دعوی برای موکل نیست بلکه باید مشاور موکل خود نیز باشد.

احترام به عملکرد حرفه ای وکیل شرط لازم برای حکومت قانون و دموکراسی در یک جامعه است.

بنابراین عملکرد یک وکیل دامنه ی گسترده ای از وظایف حقوقی و اخلاقی را نسبت به افراد مختلف بر دوش او می گذارد (که گاهی برخی از آنها در تقابل با یکدیگر هستند):

– وظیفه نسبت به موکل

– وظیفه نسبت به دادگاه و سایر مقاماتی که وکیل باید پرونده موکل خود را از طرف اونزد آنها مطرح نماید.

– نسبت به حرفه ی حقوق به طور کلی ونسبت به هر یک از همکاران بطورخاص

– نسبت به عموم مردم که برای آنها وجود یک حرفه ی آزاد و مستقل با احترام به قوانینی که توسط خود آن حرفه ایجاد شده گره خورده است، و وسیله ای ضروری برای محافظت از حقوق بشر در مقابل قدرت دولت و سایرمنافع اجتماعی می باشد.

موقعیت وکلا در ایران

از آنجاییکه امروز سالروز روز جهانی حقوق بشر می باشد، ما احساس وظیفه نمودیم که از این فرصت استفاده نموده و مراتب گسترده ی نگرانی خودمان را نسبت به وضعیت حق دفاع در ایران و محدودیتها، تهدیدها و موانعی که وکلا در سالهای اخیر با آن مواجه بودند را خدمت مقامات عالی ایران بیان نماییم.

در سال، ۲۰۰۸، محمد دادخواه، سیف زاده، عبدالفتاح سلطانی و فریده غیرت، وکلای سرشناس و موسس مرکز مدافعان حقوق بشر که غیر قانونی اعلام شده است، به دلیل فعالیتهای آنها در دفاع از حقوق بشر به آنها اجازه داده نشد که عضو هیات مدیره ی کانون وکلا باشند.

در ژانویه ۲۰۰۳ شیرین عبادی، برنده ی جایزه ی صلح نوبل و اولین زن قاضی در ایران صرفنظر از این که ایشان مدیر مرکز مدافعان حقوق بشر بودند، به علت در خطر بودن جانشان مجبور به ترک ایران شدند.در دسامبر ۲۰۰۹ دفتر ایشان مورد هجوم پلیس قرار گرفت و بسیاری از پرونده های محرمانه ی موکلانشان از دفتر ایشان خارج شد.

در ۱۲ ژوئن ۲۰۰۹ انتخابات ریاست جمهوری به دلیل نتایج بحث برانگیز آن با اعتراضاتی همراه شد. بعد از آن صدها نفر از مردم شامل تعدادی وکیل دادگستری در حالیکه از حمایت قانونی مناسب و ضمانتهای رسیدگی عادلانه برخوردار نبودند، دستگیر شدند.

در ۱۶ ژوئن۲۰۰۹ عبدالفتاح سلطانی دستگیر شد وتا آگوست ۲۰۰۹ در زندان بود.

در ژولای همین سال محمد علی دادخواه به همراه سارا صباغیان بازداشت شد.

شادی صدر ۱۱ روز در ژولای ۲۰۰۹ در زندان بود، و مدت کوتاهی بعد از آن از کشور خارج شد. همکار ما اززنان متعددی که به سنگسار محکوم شده بودند دفاع کرده بود.او به ۶ سال زندان به دلیل اقدام علیه امنیت ملی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد(به دلیل یک مصاحبه)

دو وکیل دیگر از جمله مصطفی دانشجو که در پرونده ی دراویش گنابادی وکالت داشته و دفاع می کردند بدون هیچ دلیل قانونی از پرونده کنار گذاشته شدند.مورد دیگر محمد سیف زاده است که به نه سال زندان و تعلیق از حرفه ی وکالت محکوم شده است و این پرونده در مرحله تجدیدنظر می باشد.

در می ۲۰۱۰ محمد اولیایی فر وکیل و عضو هیئت مدیره ی کمیته دفاع از زندانیان سیاسی در ایران بازداشت و به یکسال زندان محکوم شد. او متهم به تبلیغ علیه نظام به دلیل انتقاد از مجازات مرگ برای کودکان شده بود. او همچنان در زندان است و وکیل او نسرین ستوده می باشد.

در ژولای ۲۰۱۰ همسر محمد مصطفایی وکیلی که دفاع از سکینه آشتیانی زن محکوم به سنگسار به جرم زنا را به عهده گرفته بود دستگیر شد.همکار ما احضار شده بود، اما توانست از کشور خارج شود و اکنون با خانواده ی خود در کشور نروژ زندگی می کند. در نوامبر ۲۰۱۰ به صورت غیابی به ۶ سال حبس در تبعید به جرم اقدام علیه امنیت ملی محکوم شد.

در ۲۸ آگوست ۲۰۱۰، منزل و محل کار نسرین ستوده مورد هجوم پلیس قرار گرفت وحساب بانکی او مسدود شد. ستوده از تعدادی از فعالین حقوق بشر، فمنیستها، و کودکان محکوم به اعدام دفاع کرده است.در ۴ سپتامبر احضاریه ای برای حضور در زندان اوین بدون حضور وکیل او نسرین غنوی برای بازجویی دریافت نمود و از آن روز در بازداشت است، به همراه محدودیتهای سخت برای ملاقات با وکیل و همسرش و برای چهل روز در اعتصاب غذا بوده است.او متهم به اقدام علیه امنیت ملی ،انجمن غیر قانونی و توطئه برای به خطر انداختن امنیت ملی و همکاری با یک سازمان حقوق بشری می باشد.جلسه اول دادگاه او از۱۵ نوامبر به۲۴ نوامبر موکول شد.

وکیل آخر سکینه آشتیانی، جاوید هوتن کیان به همراه پسر نامبرده و دو روزنامه نگار آلمانی در حالیکه مشغول مصاحبه بودند دستگیر و همچنان در زندان تبریز به سر می برند.

اخیرا در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۰ سه وکیل دیگر در فرودگاه امام خمینی هنگام بازگشت ازترکیه دستگیر شدند. یکی از آنها سارا صباغیان وکیل جدید سکینه آشتیانی. مریم کیان ارثی وکیل محمد مصطفایی و همچنین وکیل کبری نجار که او هم به جرم زنا به سنگسار محکوم شده بود و سومین آنها مریم کرباسی می باشد.

دادستان تهران آقای عباس جعفری دولت آبادی تایید کرد که دو وکیل دیگر در ارتباط با سه همکار ذکر شده در بالا بازداشت شده اند. نام آنها هنوز اعلام و تایید نشده است و مورد غفلت قرار گرفته اند اما شاید این دونفر رزا قرچلو و محمد حسین نیری باشند.

کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل

ما متوجه شدیم که کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در نشست سالیانه خود در ۱۸ نوامبر ۲۰۱۰ مراتب نگرانی عمیق خود را درباره وضعیت حقوق بشر در ایران و بر اساس موارد متعدد نقض حقوق بشر توسط این کشور اعلام نموده است .

تمام سازمانها و اتحادیه های وکلا در AED –وکلای دموکرات اروپا تمایل دارد توجه شما را به اصول اولیه نقش وکلا جلب نماید.این اصول توسط کنگره هشتم سازمان ملل برای جلوگیری از جرم و اصلاح مجرمان در هاوانا،کوبا،۲۷آگوست تا ۷سپتامبر ۱۹۹۰تصویب شده است.

ماده ۱۶ ضمانت برای وکلا در انجام وظایف حرفه ایشان

دولتها موظف هستند تضمین نمایند وکلا ۱. قادر به اعمال تمام وظایف حرفه ای خود بدون ترس،مانع، آزار و اذیت و دخالت بیجا هستند. ۲. قادر به مسافرت و مشاوره آزادانه با موکلین خود در داخل و خارج از کشور هستند. ۳.نباید به دلیل اعمالی که به عنوان وظیفه ی حرفه ای، اخلاقی و استاندارد شناخته می شود، با مشکل مواجه شوندویا به صورت قضایی ، اداری و اقتصادی و یا موارد دیگر تهدید شوند.

ماده ۲۳-آزادی بیان ومشارکت

وکلا همانند سایر شهروندان برخوردار ازحق آزادی بیان، عقیده، گردهمایی و مشارکت هستند. بویژه حق شرکت در بحثهای عمومی مربوط به موضوعات حقوقی، اجرای عدالت و حمایت و پیشبرد حقوق بشروعضویت یا تاسیس سازمانهای محلی، ملی و بین المللی و شرکت در جلسات آنها بدون مشکلات ناشی از محدودیتهای حرفه ای و به دلیل اعمال حقوقی یا عضویتشان در سازمانهای قانونی. برای اعمال این حقوق، ولاکلا همواره طبق قانون عمل می نمایند و استانداردها و قوانین و اصول اخلاقی حرفه ی وکالت را می شناسند.

بنابراین ما خواهان اجرای موارد زیر هستیم:

– آزادی فوری تمام همکارانمان که به دلیل انجام وظایف حرفه ای خود از تعقیب قضایی رنج برده اند و قرار گرفتن دوباره آنها در جایگاه اعمال وظایف دفاعی.

– اجرای کامل و آزادانه ی نقش وکیل مستقل.

– فعالیتهای کانون وکلا باید بدون هیچ محدودیتی باید آزاد باشد.

– وکلا باید قادر باشند آزادانه و بدون هیچ محدودیتی با موکلین خود ارتباط برقرار نمایند و به گزارشات دادگاه در ارتباط با بازداشت آنها دسترسی داشته باشند.

– برای برخورداری همه وکلای ایرانی از آزادی که لازمه ی حرفه ی آنها می باشد و همچنین برای تضمین آن در آینده مقتضی است که ایران موارد فوق را که استانداردهای بین المللی اصول اولیه نقش وکیل است را اجرا نماید.

کمیته حقیقت یاب

علاوه بر این به منظور برای داشتن اطلاعات عینی و دست اول در مورد وضعیت واقعی حق دفاع و مدافعان در ایران و شرایط همکاران زندانی خود مقامات و نمایندگان بین المللی وکلا تقاضای بازدید از ایران در آینده ای نزدیک را به دولت ایران تسلیم می نماید.هدف ما از این بازدید ملاقات با اعضای دولت ایران، مقامات قضایی،اعضای کانون وکلای ایران و ملاقات تمام همکاران زندانی خود در زندان می باشد.

ما همچنین از هر اطلاعاتی در مورد وضعیت فعلی و پیشرفت در مورد پرونده هایی که مورد نظر ما می باشد استقبال می کنیم.

با اطمینان از اینکه به درخواستهایمان پاسخ مثبت داده می شود منتظر شنیدن هرچه زودتر از طرف شما هستیم.

یک کپی از این نامه خدمت سفارتخانه های مختلف ایران تقدیم می شود.

با احترام،

۱.رییس A.E.D
Gilberto Pagani

avvocatopagani@io۱.it

۲+۳. Coordinators of the commission defence for the defence:

Mr. Hans Gaasbeek

hgaasbeek@gaasbeekengaasbeek.n۱

Mr. Ivonne Leenhouwers

leenhouwers@vdgnp.n۱
 

جامعه رنگین کمان

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.