بررسی پاسخ ایران به ۱+۵

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

یک تحلیل‌گر مسایل بین الملل می‌گوید بهتر است طرفین با تعدیل موضع اولیه خود در آستانه مذاکرات ماه نوامبر برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تلاش کنند.داوود هرمیداس باوند سخنگوی جبهه ملی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار «فرارو» در ارزیابی مذاکرات میان ایران و ۱+۵ در ماه نوامبر گفت: «در بندی از قطعنامه‌های شورای امنیت تاکید شده است که با وجود اعمال تحریم‌ها مع ذلک باب گفت‌وگوها باز است. این قطعنامه‌ها از ایران خواسته است که مذاکرات دیپلماتیک را برای حل مسئله هسته‌ای ادامه دهد.»

وی افزود: «در حال حاضر این تاکید وجود دارد که این مذاکرات با ۱+۵ دنبال شود. علاوه بر آن موضوعی در رابطه با مسئله‌ تبادل سوخت مطرح شده است، که الان میزان اورانیومی که باید از ایران انتقال پیدا کند به ۲۴۰۰ کلیوگرم افزایش داده‌اند.»

باوند در پاسخ به این سوال که دلایل طرف غربی در پیشنهاد افزایش مقدار اورانیوم برای مبادله چیست، گفت: «ایران اعلام کرده که اقداماتی در تولید اورانیوم ۲۰ درصدی انجام داده است. به همین دلیل آنها معتقدند که باید میزان اورانیومی که از ایران دریافت می‌شود رقمش بالا باشد.»

وی در همین باره توضیح داد: «این پیشنهاد با توافق ۱+۵ به صورت دست جمعی ارائه خواهد شد. به نظر می‌رسد که غرب موضع سختی در پیش گرفته است. نشانه‌هایی دیده می‌شود که حاکی از آن است که آنها در این موضع سخت جدی هستند. به این نحو که اگر این موضع آنها به نتیجه نرسد، زمینه‌ای برای اتخاذ تصمیم‌های جدید علیه ایران می‌شود.»

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ایران پیش شرط‌هایی پیرامون سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل، امنیت جهانی، مبارزه با تروریسم مطرح کرده است، اظهار کرد: «با این حال ۱+۵ تاکید دارد که مذاکرات صرفا پیرامون مسئله هسته ای باشد.»

وی در پاسخ به سوال دیگری در این باره که احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات چه مقدار است، گفت: «بستگی به این دارد که طرفین تا چه حد مواضع اولیه‌شان را برای رسیدن به مذاکرات سازنده، تعدیل خواهند کرد.»

این کارشناس مسایل بین الملل افزود: «در این روزهای نزدیک به شروع مذاکرات، باید طرفین مواضع خودشان را تعدیل کنند؛ چون هدف مذاکره این است که به یک تفاهم و سازشی نسبی منتهی شود. ولی اگر قرار است که هردو طرف بر مواضع خودشان ایستادگی کنند، به نظر میرسد امکان اینکه یک راه حل مرضی الطرفین پدیدار شود، بسیار بعید خواهد بود.»

وی با اشاره به اظهارات فلیپ کروالی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که از تمایل کشورش برای گفتگوهای مستمر با ایران درباره طیف گسترده ای از موضوعات از جمله برنامه هسته ای سخن گفته بود، اظهار کرد: «ایران و آمریکا پیش از این و به طور جداگانه راجع به موضوعاتی مانند افغانستان با یکدیگر مذاکره کرد‌ه‌اند؛ برای مثال نماینده ایران در اجلاس قبرس و بن حضور پیدا کرد. و در مورد عراق نیز مذاکراتی به صورت مقطعی انجام داد.»

باوند با بیان اینکه مسایل عراق و افغانستان مسایلی است که ظاهرا در آن زمینه‌های مشترکی میان دو کشور وجود دارد، عنوان کرد: «همانطوری که آمریکایی‌ها اذعان داشتند هر چند که گویی ایران خط و مشی دوگانه‌ای دارد ولی نهایتا حاضر نیست که در افغانستان طالبان به قدرت بازگردد.»

وی اضافه کرد: «بنابراین مبانی مشترکی در مورد افغانستان و عراق وجود دارد ولی مسئله انرژی هسته‌ای بنیانش متفاوت با این موضوعات است. هر چند که اگر قرار باشد که مسئله هسته‌ای به مسئله افغانستان و عراق پیوند داده شود، می‌تواند در صورت رسیدن به تفاهم‌های جدیدی در این موارد، بر فضای مذاکرات هسته‌ای هم اثر گذار باشد.»

جامعه رنگین کمان

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.