سی‌ امین سالمرگ سهراب سپهری

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

sohrab_sepehri_01۳۰ سال پیش -اول اردیبهشت سال۱۳۵۹ هجری شمسی: سهراب سپهری شاعر و نقاش معاصر ایران روی در نقاب خاک کشید. سهراب در کاشان معلم بود اما روح بی قرارش او را از ادامه کار بازداشت و بعد ازسفر به تهران به طراحی و نقاشی پرداخت و پس ازچند سال در این زمینه های هنری صاحب سبکی ویژه و ممتاز شد.

مرگ رنگ  به عنوان نخستین شعر سهراب سپهری است که در سال۱۳۳۰شمسی چاپ شد. همچنین نقاشی های سهراب در نمایشگاههای داخلی و خارجی جوایز ارزنده ای به دست آورده اند. از سهراب سپهری آثار دیگری چون «حجم سبز، صدای پای آب و زندگی خوابها» نیزبه یادگار مانده است.

سهراب سپهری شاعر و نقاش ایرانی بود که در ۱۵ مهر ۱۳۰۷  در کاشان متولد شد. او از مهمترین شاعران معاصر ایران است و شعرهایش به زبانهای بسیاری از جمله انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شده است. وی پس از ابتلا به بیماری سرطان خون در بیمارستان پارس تهران درگذشت.

زندگینامه
دورهٔ ابتدایی را در دبستان خیام کاشان (۱۳۱۹) و متوسّطه را در دبیرستان پهلوی کاشان (خرداد۱۳۲۲)گذراند و پس از فارغ‌التحصیلی در دورهٔ دوسالهٔ دانشسرای مقدماتی پسران به استخدام ادارهٔ فرهنگ کاشان درآمد.
در شهریور۱۳۲۷  در امتحانات ششم ادبی شرکت نمود و دیپلم دورهٔ دبیرستان خود را دریافت کرد. سپس به تهران آمد و در دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت و هم زمان به استخدام شرکت نفت در تهران درآمد که پس از ۸ ماه استعفا داد.
سپهری در سال ۱۳۳۰ نخستین مجموعهٔ شعر نیمایی خود را به نام مرگ رنگ منتشر کرد. در سال ۱۳۳۲  از دانشکده هنرهای زیبا فارغ التحصیل شد و به دریافت نشان درجهٔ اول علمی نایل آمد. در همین سال در چند نمایشگاه نقاشی در تهران شرکت نمود و نیز دومین مجموعهٔ اشعار خود را با عنوان «زندگی خوابها» منتشر کرد. آنگاه به تأسیس کارگاه نقاشی همت گماشت. در آذر ۱۳۳۳  در ادارهٔ کل هنرهای زیبا (فرهنگ و هنر) در قسمت موزه‌ها شروع به کار کرد و در هنرستانهای هنرهای زیبا نیز به تدریس می‌پرداخت. در مهر ۱۳۳۴ ترجمهٔ اشعار ژاپنی از وی در مجلهٔ «سخن» به چاپ رسید.در مرداد ۱۳۳۶  از راه زمینی به کشورهای اروپایی سفر کرد و به پاریس و لندن رفت. ضمنا در مدرسهٔ هنرهای زیبای پاریس در رشتهٔ لیتوگرافی نام نویسی کرد. وی همچنین کارهای هنری خود را در نمایشگاهها به معرض نمایش گذاشت. حضور در نمایشگاههای نقاشی همچنان تا پایان عمر وی ادامه داشت.
سهراب سپهری مدتی در ادارهٔ کل اطلاعات وزارت کشاورزی با سمت سرپرست سازمان سمعی و بصری در سال ۱۳۳۷ مشغول به کار شد. از مهر ۱۳۴۰  نیز شروع به تدریس در هنرکدهٔ هنرهای تزئینی تهران نمود. در اسفند همین سال بود که از کلیهٔ مشاغل دولتی به کلی کناره‌گیری کرد. سهراب سپهری در غروب ۱ اردیبهشت سال۱۳۵۹  در بیمارستان پارس تهران به علت ابتلا به بیماری سرطان خون درگذشت. صحن امامزاده سلطانعلی روستای مشهد اردهال واقع در اطراف کاشان میزبان ابدی سهراب گردید. 

 

sepehri_01
sepehri_02
sepehri_03

نوروز سال ۱۳۴۶، بابل، درحال پول ریختن بر سر بچه ها

sepehri_04

مهرماه سال ۱۳۴۷، منزل بهمن محصص

sepehri_05
sepehri_06

آذر ۱۳۴۵

sepehri_07

قمصر۱۳۲۷شمسی

sepehri_08
sepehri_10
۱۳۲۴شمسی
sepehri_11

کاشان، قریه برزک، تیرماه سال ۱۳۵۱

sepehri_12

۱۳۴۰شمسی

sepehri_13

کاشان ۱۳۲۵

sepehri_09

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.