گزارشی از سمینار علیه حکم اعدام و سنگسار سکینه محمدی آشتیانی با حضور نمایندگان ۵ حزب پارلمانی سوئد و محمد مصطفایی

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

به دعوت انجمن حق زنان و شبکه سراسری مبارزه با خشونت های ناموسی روز جمعه سوم سپتامبر در استکهلم سمیناری با شرکت نمایندگانی از ۵ حزب پارلمانی سوئد همچون احزاب حکومتی  محافظه کار مودرات  و حزب لیبرال مردم و احزاب اپوزیسیون،  حزب سوسیال دمکرات و حزب سبز سوئد و  آقای محمد مصطفایی وکیل سکینه محمدی آشتیانی، برگزار شد.

 این سمینار که حدود ۷۰ نفر در آن شرکت کردند، به منظور برجسته کردن پرونده‌ی سکینه‌ی محمدی آشتیانی  و درخواست از دولت سوئد و اتحادیه اروپا  برای اعمال فشار بیشتر به جمهوری اسلامی ایران در رابطه با نقض حقوق بشر برگزار شد و در آن تعداد قابل توجهی از شخصیت های فرهنگی ، سیاسی، دانشگاهی و فعالان جنبش زنان سوئدی و ایرانی  شرکت داشتند.  در این میز گرد آنا کونیگ یرلمیر، نماینده‌ی پارلمان از حزب مودرات، گولان آوچی، نماینده‌ی پارلمان از حزب لیبرال مردم، اوا لارشون از حزب سبز و برین بالتا از  سازمان زنان حزب سوسیال دموکرات و  محمد مصطفایی به عنوان سخنران و  ماریا هاگ بری از شبکه مبارزه با خشونت ناموسی و ماریا رشیدی از انجمن حق زن به عنوان مجریان برنامه شرکت داشتند.
انجمن حق زن و شبکه مبارزه علیه خشونت های ناموسی از زمره نهادهای فعال ایرانی و سوئدی هستند که در رابطه با حقوق زنان و به ویژه خشونت علیه زنان در سال گذشته و امسال فعالیت های چشمگیری را سازمان داده اند.
در سمینار روز جمعه کلیه نمایندگان احزاب پارلمانی سوئد  در پاسخ به سئوال، سکوت دولت سوئد در برابر خشونت های ناموسی در میان مهاجرین در مدارس سوئد و  تبعیضات علیه دختران مهاجر که با محدودیت های بیشتری از سوی خانواده های خود روبرو هستند، اشاره کردند که برابری جنسیتی در مدارس مستقل از تعلقات دینی و قومی باید رعایت شود. همچنین کلیه نمایندگان احزاب  سوئدی در پانل ضمن اشاره به مجازات سنگسار و حکم اعدام برای سکینه‌ی  محمدی آشتیانی  در ایران و توحش آمیز خواندن آن خواستار شدند که دولت سوئد فعالیت چشمگیرتری را  برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام  وی در پیش گیرد. لازم به یادآوری است که هفته گذشته روزنامه افتون بلادت بزرگترین روزنامه عصر کشور، کمپین تبلیغاتی بزرگی را علیه حکم سنگسار و اعدام سکینه محمدی آشتیانی آغاز کرده بود که بازتاب بسیار گسترده ای یافت. امری که در توجه نمایندگان احزاب پارلمانی به این پرونده آنهم در اوج کارزار انتخاباتی سوئد موثر بوده است.  
سخنران آخر این سمینار آقای محمد مصطفایی وکیل خانم سکینه محمدی آشتیانی بود که ضمن اشاره به  فعالیت‌هایش در زمینه  دفاع از پرونده کودکان و زنان محکوم به اعدام، به کارشکنی های دولت در این زمینه پرداخت که در جریان پرونده سکینه محمدی آشتیانی به تهدید او و سرانجام تلاش برای دستگیری خود وی و  بازداشت و به سلول انفرای انداختن همسرش برای دسترسی به او منجر گشت. آقای مصطفایی ضمن تشکر از نهادهای بین المللی حقوق بشر در یاری رساندن به ایشان و خانواده اشان اشاره کردند که به فعالیت های خود در تبعید نیز ادامه خواهند داد. او  گرچه رنج تبعید را از دشوارترین دردها دانست اما تاکید کرد که ازامکانات رفاهی خود در ایران گذشته است اما از وجدان حرفه ای خود نمیگذرد و بر شدت فعالیت های خود در دفاع از حقوق بشر در ایران ادامه خواهد افزود. محمد مصطفایی در پاسخ به پرسش شرکت کنندگان که در باره این همانی رابطه اسلام و قوانین مذهبی حاکم در ایران و همچنین مسئله برانگیز بودن قوانین و یا اجرای آن پرسیده بودند گفت گرچه بسیاری از قوانین شرع در قانون اساسی ناقض حقوق بشر است، اما مسئولان کشور برای تامین منافع خود حتی به قوانین قضایی حقوق شهروندی در قانون اساسی ایران نیز بی اعتنا هستند و هر جا که لازم دیدند آنرا بی مهابا زیر پا میگذارند.

این سمینار که  فرصت کوتاهی برای سازماندهی آن وجود داشت با توجه درخوری روبرو گشت و تاثیر ارزشمندی در پیگیری این پرونده توسط سوئد در پی
خواهد داشت. اما برغم همه دستاوردهای آن بدلیل محدودیت زمان و امکانات تدارکاتی با نواقصی نیز روبرو بود که در جلسه به آن اشاره شد و برگزارکنندگان ضمن پوزش از شرکت کنندگان، وعده کردند که در برنامه های بعدی خود به آنها توجه بیشتری کنند
برای تماس با ما میتوانید به شماره تلفن دفتر انجمن
۰۰۴۶۸۷۵۲۶۶۳۶
www.womansrights.org
info@womansrights.org
Rashidi_Maria@yahoo.se

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.