اخباروگزارشات کارگری19خرداد1394

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری19خرداد1394

– بازخواست تعدادی ازکارگران پیمانی حامی جویندگان کار عسلویه وشرکت درتجمع اعتراضیشان!

– مصاحبه سایت اتحاد با پروین محمدی درباره گسترش اعتصابات کارگری و دستگیری جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد

– اتحادیه کارگری ترانسپورت سوئد،سازمان سراسری کارگران سوئد:

ما خواهان احترام به حقوق بشر و آزادی فعالیت اتحادیه ای در ایران هستیم!   

– رد صلاحیت قطعی پرستاران در انتخابات نظام پرستاری بدلیل شرکت درتجمعات اعتراضی!

– پیش بینی مجازات اعتصاب در قراردادهای کار خلاف قانونی اساسی است

– اعتصاب کارگران قراردادی مس سرچشمه مقابل کارخانه در اعتراض به دستمزدهای نابرابر و عدم تبدیل وضعیت قراردادها!

– کارگران کارخانه ایران برک در بیست و دومین روز اعتصاب مقابل فروشگاه «برک گلسار» تجمع کردند

– گزارشی درباره اعتصاب یک روزه کارگران شرکت استیم

– اعتراض کارگران شرکت ماشین سازی اراک به عدم پرداخت3ماه حقوق

– خصوصی‌سازی کارخانه فولاد آذربایجان سرانجام لغو شد

عدم پرداخت یک ماه حقوق معوقه، عیدی و یکسری از مزایای سال ۹۳ کارگران

– طی 2سال گذشته دولت یازدهم هیچ مبلغی ازبدهی 90هزارمیلیارد تومانی خودبه سازمان تامین اجتماعی را پرداخت نکرده است!

– واردات کارگر چینی این بار در پروژه آلومینیوم جنوب

– کشاورزان با تجمع مقابل استانداری خوزستان خواستار اختصاص سهمیه آب برای کشت تابستانه شدند

– تجمع دوباره مردم اهرم مقابل فرمانداری تنگستان  وجلوگیری از تردد وسایط  نقلیه دراعتراض به کم آبی مفرط

– شهرداری تهران مقصر کشته شدن دو کارگر در آتش‌سوزی خیابان جمهوری

– جان باختن کارگرجوان کارخانه شهرک سرمایه‌گذاری خارجی صوفیان شبستردرحین کار

– ریزش کوه و جان باختن یک کارگر معدن در باخرز 

– آغاز اخراج 25هزارنفرازکارکنان بانک «اچ اس بی سی»

بازخواست تعدادی ازکارگران پیمانی حامی جویندگان کار عسلویه وشرکت درتجمع اعتراضیشان!

ایلنا طی گزارشی بتاریخ19خرداد از احضاروبازخواست تعدادی از شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی جویندگان کار عسلویه،خبرداد.

برپایه این گزارش،پس از این تجمع اعتراضی، گروهی از شرکت کنندگان از روی عکس‌ها شناسایی و بازخواست شده‌اند.

بازخواست شدگان کسانی بوده‌اند که در حال حاضر به عنوان کارگر پیمانکاری در منطقه عسلویه کار می‌کنند و برای حمایت از جویندگان کار در تجمع مذکور شرکت کرده بودند.

این اقدام توسط نیروهای انتظامات مستقر در واحدهای مختلف عسلویه با کارگران شاغلی که در تجمع جویندگان کار حضور پیدا کرده بودند انجام گرفته باشد.

درهمین رابطه:

  تجمع جوانان متقاضی کار در دفاتر اداری مدیریت کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس

کارحق مسلم ماست

تعدادی از جوانان و اهالی شهرستان عسلویه،بخش چاه مبارک و شهرستان پارسیان نسبت به عدم بکارگیری نیروهای بومی منطقه در شرکت های مستقر در پارس جنوبی،با حضور در مدیریت کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به این رویه اعتراض کردند.

به گزارش11خرداد پارس خلیج،بنقل ازیک منبع آگاه، صبح امروز تعدای از جوانان و اهالی جویای کار شهرستان عسلویه،بخش چاه مبارک و شهرستان پارسیان با حضور در دفاتر اداری مدیریت کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس خواسته اند با توجه به مدارک تحصیلی آنان فرصت های کاری را در اختیار آنها بگذارند و نسبت به بی توجهی مسئولان معترض شده اند.

وی که خواست نامش در این خبر فاش نشود افزود: این افراد با شکستن برخی از وسایل و سر دادن شعارهایی باعث شدند که مدیریت کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تعطیل شود که با حضور به موقع نیروهای امنیتی این فضا آرام شد.

این در حالیست که تا زمان مخابره این خبر از ورود ارباب رجوع به این اداره جلوگیری به عمل می آید.

مصاحبه سایت اتحاد با پروین محمدی درباره گسترش اعتصابات کارگری و دستگیری جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد

گوش کنید:http://www.etehadeh.com/sounds/1433792896kargari2.mp3

اتحادیه کارگری ترانسپورت سوئد،سازمان سراسری کارگران سوئد:

ما خواهان احترام به حقوق بشر و آزادی فعالیت اتحادیه ای در ایران هستیم!     

ال.او و اتحادیه کارگری ترانسپورت به کرات علیه اعدام های بی پایه قضایی و زندان، آزار و اذیت که در ایران اتفاق می افتد اعتراض کرده و آن را محکوم کرده اند. رشته های شغلی بسیاری از فشار رژیم آسیب می بینند: رانندگان، معدنچیان، معلمان، پرستاران، خبرنگاران و وکلا. فعالین اتحادیه ای در این مشاغل که برای تشکیل تشکلهای مستقل و آزاد مبارزه میکنند بطور ویژه ای تحت این فشار قرار دارند.

خصوصی سازی های بخش دولتی، معادن و بخش تولید شرایط کاری در بسیاری از عرصه های شغلی را بطور چشمگیری بدتر کرده است. عدم پرداخت دستمزدها و حقوق بازنشتگی عادی شده و سیستم پرداخت حقوق ایام بیکاری کار نمیکند. این شرایط به اعتراضات و اعتصاب های سراسری درشش ماهه اخیر منجر شده و این توسط رژیم با نیروهای انتظامی پاسخ میگیرد. بسیاری از رهبران اتحادیه ای که در این اعتراضات دخیل بوده اند مورد بازجویی قرار گرفته و به اتهام اخلال در نظم عمومی محاکمه و زندانی میشوند.

پاسخ رژیم به اعتراضات اتحادیه ای به کاربردن خشونت بوده است. بسیار روشن است که رژیم ایران حقوق پایه ای بشر و مقاوله نامه های پایه ای سازمان جهانی کار را رعایت نمیکند. ال.او و اتحادیه کارگری ترانسپورت خواهان جلب توجه به مواردی است که آزادی های فعالین اتحادیه ای به انحاء مختلف از آنان سلب شده است.

محمود صالحی، از مؤسسین انجمن صنفی کارگران خباز(سقز)، چند روز قبل از اول ماه مه دستگیر شد و بعد از 32  روز به خاطر وضعیت وخیم کلیوی از زندان آزاد شد. ایشان از کمک های پزشکی و دارویی در زندان برای مقابله با بیماری کلیوی  محروم بوده و شرایط سلامتی ایشان چنان بحرانی بود که مسئولین زندان در مورد سلامتی او از خود سلب مسئولیت کرده و او را با قید ضمانت آزاد کردند.

بهنام ابراهیم زاده، که ال.او و اتحادیه کارگری ترانسپورت قبلا در مورد او گزارش کرده اند هنوز هم در زندان بند 2 رجایی شهر، “بند دارالقرآن”، که در آن زندانیان مجبور به انجام ضوابط سخت مذهبی از جمله خواندن قرآن و انجام 5 وعده نماز میشوند، بسر میبرد. به بهنام اجازه تماس با خانواده و پسر تحت درمان سرطان اش داده نشده و از درمان صدمات شکنجه محروم بوده است. بعد از بروز اختلاف با مسئولین زندان بهنام مورد ضرب و شتم مأمورین  قرار گرفته و به سلول انفرادی منتقل شد و هیچ گونه اطلاعاتی راجع به سلامتی ایشان در دست نیست.

جعفر عظیم زاده، دبیر هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران بخاطر فعالیت های اتحادیه ای به اتهام تشویش اذهان عمومی و اخلال در نظم عمومی به 6 سال زندان محکوم شده است،  او هم اکنون به همراه شاهپور احسانی راد، دیگر عضو هیئت مدیره این اتحادیه نیز در بازداشت به سر می برد و هنوز از وضعیت آنان اطلاعی در دست نیست.

ابراهیم مددی و داود رضوی از سندیکای کارگران شرکت واحد بعد از 22 روز زندان با وثیقه آزاد شده اند.

علاوه بر این ده ها فعال اتحادیه ای بخاطر اقدام به برگزاری مراسم اول ماه مه در زندانهای مختلف ایران بسر میبرند.

 ال.او و اتحادیه کارگری ترانسپورت با نگرانی زیاد شکار وحشیانه دگراندیشان توسط رژیم ایران و واکنش سیستم قضایی ایران مبنی بر محاکمه های بدون پایه قضایی را دنبال میکند. تعداد اعدام ها بعد از روی کار آمدن روحانی از سال 2013  بطور چشمگیری افزایش پیدا کرده است، بر عکس آن چیزی که او قول داد.

همزمان مایلیم که بگوییم که فعالیت های ما هم نتایج مثبت خود را دارد. بنا بر اطلاعات کمپین های بین المللی اتحادیه ها و مبارزات دیگر نقش مهمی در آزادی رضا شهابی و دیگر فعالین اتحادیه ای داشته است. حمایت های بین المللی نقش تعیین کننده ای در امکان معالجه رضا شهابی در بیمارستان داشته است.

ال.او و اتحادیه کارگری ترانسپورت می خواهد :

•         توقف همه اعدام ها

•         آزادی همه زندانیان اتحادیه ای و سیاسی

•         توقف رفتار وحشیانه با دگراندیشان و احترام به حقوق بشر

•         تشکیل یک کمیسیون بین المللی حقیقت یاب برای تحقیق شرایط زندانیان اتحادیه ای و سیاسی در ایران و تحقیق در مورد موارد مرگ قبلی در زندان ها

اتحادیه کارگری ترانسپورت سوئد

سازمان سراسری کارگران سوئد

استکهلم

4 ژوئن 2015

رد صلاحیت قطعی پرستاران در انتخابات نظام پرستاری بدلیل شرکت درتجمعات اعتراضی!

در فاصله ی یک روز مانده به اعلام نهایی نتایج تایید صلاحیت شدگان انتخابات نظام پرستاری، خبر می رسد رد صلاحیت سه نفر از اعضای ارشد خانه پرستار به طور قطعی تایید شده است. محمد شریفی مقدم، محمد نظری اشتهاردی و حمید تاج الدینی سه عضو ارشد تشکل صنفی «خانه پرستار» هستند که رد صلاحیت آنها به طور قطعی تایید شده است. در سایر نقاط کشور هم بسیاری از پرستاران معترض به وزارت بهداشت رد صلاحیت شده اند.

به گزارش19خردادایلنا،دبیر کل خانه پرستار ، ضمن اعلام رد صلاحیت خود و دو تن دیگر از اعضای خانه پرستار در انتخابات نظام پرستاری، این رد صلاحیت ها را غیرقانونی و سیاسی خواند. او معتقد است رد صلاحیتها از جانب وزارت بهداشت و در واکنش به اعتراضات اخیر پرستاران صورت گرفته است.

محمد شریفی مقدم در خصوص دلایل رد صلاحیت خود و دیگر اعضای خانه پرستار گفت: ظهر امروز از ستاد اجرایی انتخابات نظام پرستاری در تهران با ما تماس گرفتند و گفتند از سوی هیئت نظارت رد صلاحیت قطعی شما ابلاغ شده و اعضای این هیئت، اعتراض شما به رد صلاحیت ها را وارد ندانسته اند.

شریفی مقدم در خصوص مواردی که در اعتراض خود ذکر کرده بود گفت:در متن اعتراضی که من به هیئت نظارت داده بودم خواسته بودم که در صورتیکه دلیلی قانونی برای رد صلاحیت من دارند آن را اعلام کنند.

وی ادامه داد: استعلام کاندیداها از مراجع 4 گانه پلیس امنیت نیروی انتظامی، ثبت احوال، وزارت اطلاعات و دادستانی انجام می شود و بر اساس ماده 22 آیین نامه در صورتی که نامزد انتخابات محکومیت هایی که منجر به محرومیت اجتماعی و تظاهر به فساد اخلاقی و یا عدم التزام به قانون اساسی نداشته باشد، می تواند در انتخابات شرکت کند.تا آنجایی که من می دانم این کاندیداها توسط سه مرجع تایید شده اند و مرجع چهارم نیز نظر خود را در این خصوص اعلام نکرده است

به گفته ی این عضو کنونی نظام پرستاری، با توجه به صحبتهای یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر دلیل برخی رد صلاحیت ها در تهران به نظر می رسد دلیل اصلی رد صلاحیت ما شرکت در  تجمعات اعتراضی  پرستاران در چند ماهه ی گذشته است که مسولین آن را غیر قانونی می دانند.

شریفی مقدم گفت: آریایی نژاد عضو ناظر مجلس بر انتخابات نظام پرستاری در مصاحبه ای اعلام کرده  که دلیل رد صلاحیتها برگزاری تجمعات غیرقانونی بوده که موجب برهم زدن نظم و قانون شده است.خطاب به ایشان می گویم، شرکت در تجمع مسالمت آمیز نمی تواند دلیل رد صلاحیت افراد باشد. رد صلاحیت ها باید طبق ماده 22 صورت بگیرد و هیچ یک از افراد رد شده هم مشمول مشخصاتی که این ماده ذکر کرده است نمی شوند. از این رو رد صلاحیتها به هیچ وجه جنبه ی قانونی ندارد و تنها نوعی تسویه حساب با منتقدین جریان حاکم بر وزارت بهداشت است که مرتبا و به اشکال مختلف قصد دارد صدای منتقدین را حذف و سیستم پزشک سالار را بر کل نظام درمانی کشور مسلط کند.

دبیرکل خانه پرستار در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سیستم پزشک سالار کل نظام درمان را قبضه  کرده و حالا به دنبال این است تا انتخابات نظام پرستاری را نیز تحت تاثیر سیاستهای خود قرار دهد گفت:خواسته ی جامعه پرستاری مگر چه بوده که منتقدینش باید حذف شوند. تنها خواسته ای که معترضین داشتند عدالت در پرداخت ها و رفع تبعیض های نابجا در سیستم درمانی کشور بین پزشکان و پرستاران است.

وی با انتقاد از خط مشی وزارت بهداشت در برخورد با منتقدین سیاست های این وزارتخانه گفت:خطاب من به آقای روحانی که چندی پیش از مسولین دولتی خواستند در انتخابات مجلس شفاف عمل کنند تا اعتماد عمومی جامعه نسبت به برگزاری انتخابات سالم جلب شود این است که چرا در وزراتخانه ای که از دل همین دولت بیرون آمده این شفافیت در عملکرد و برگزاری سالم انتخابات رعایت نمی شود.

گفتنی است آخرین مهلت رسیدگی به اعتراض رد صلاحیت شدگان در انتخابات نظام پرستاری روز چهارشنبه، بیستم خردادماه تعیین شده است.

پیش بینی مجازات اعتصاب در قراردادهای کار خلاف قانونی اساسی است

گنجانده شدن شروط جدید و بدیعی در قرارداد کار گارگران فازهای 15 و 16 منطقه ویژه عسلویه این روزها به مهم‌ترین موضوع بحث کارگران مناطق آزاد تبدیل شده است. آنان نگرانند قراردادهای جدید به سایر بخش‌ها تسری یابد. در متن جدید قرار دادهای کار پیمانکاران فازهای 15 و 16 عسلویه با کارگران آمده است که در صورت اعتصاب، پیمانکار می‌تواند بدون پرداخت مزد با کارگر تسویه حساب کند.

یک  وکیل دادگستری درباره این قراردادهای جدید گفت: شروطی که به تازگی در قراردادهای جدید کار کارگران عسلویه پیش بینی شده در تعارض با اصول قانون اساسی است و ماهیت و مبنای قانونی ندارد.

وی یادآور شد در حالی که برابر قانون اساسی نمی توان هیچ فردی را از داشتن حقوق اولیه‌ای همچون حق معاش آبرومند و حق اعتراض منع کرد، در متن این قراردادها به صراحت به کارگران تکلیف شده است که پس از امضای این قرارداد اگر رابطه کاری آنها زودتر از موعد قطع شود از حقوق قانونی آنها کسر خواهد شد و در عین حال آنها حق هیچ اعتراضی را ندارند.

وی افزود: از نظر حقوقی این بخش از متن قرارداد کار دارای نوعی شرط محال است زیرا هیچ کارگری وجود ندارد که بخواهد با چشم پوشی از حقوق قانونی خود در شرایط سخت و طاقت فرسای منطقه عسلویه کار کند.

وی افزود: مشخصا این بخش از شرایط قرارداد حتی در چارچوب مقررات اشتغال مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم که در بسیاری موارد ناقض حقوق کارگران است، قابل تعریف نیست.

وی معتقد است در مواجه با چنین قراردادهایی بهترین واکنش این است که کارگران از امضای متن قراردادهای جدید خودداری کنند اما چون در عمل فشار اقتصادی می‌تواند انسان را به انجام هر کاری وادارد می‌توان از طریق دادگاه مدنی نیز برعلیه این شیوه عقد قراداد کار اقدام کرد.

به گفته این کارشناس حقوقی حتی در مناطق آزاد که به منظور جذب سرمایه اجرای برخی مقررات از جمله قانون کار به حالت تعلیق درآمده است هنوز اصول قانون اساسی و حقوق مدنی پابرجاست و نمی توان در تنظیم معاهدات حقوقی و عقود قانونی مختلف آنها را نادیده گرفت.

اعتصاب کارگران قراردادی مس سرچشمه مقابل کارخانه در اعتراض به دستمزدهای نابرابر و عدم تبدیل وضعیت قراردادها!

منابع کارگری در کرمان از تجمع نزدیک به 200 نفر از کارگران مس سرچشمه در مقابل درب ورودی این مجتمع صنعتی خبر داده اند. گفته می شود از صبح امروز (19 خرداد)، کارگران قراردادی در برخی از بخش های این شرکت در اعتراض به دستمزدهای نابرابر و محقق نشدن وعده استخدام رسمی از سوی شرکت مس، دست از کار کشیده‌اند.

به گزارش19خرداد ایلنا، جمعی از کارگران قراردادی مجتمع مس سرچشمه از صبح امروز در بخش هایی مانند معدن، ذوب و تغلیظ دست از کار کشیده اند و به نمایندگی از سایر کارگران در مقابل درب ورودی این مجتمع تجمع کردند.

به گفته یکی از کارگران معترض، با وجود اینکه مدتهاست وعده استخدام نیروهای قراردادی از سوی مسئولین این شرکت به آنها داده شده اما همچنان مسلئه عدم تبدیل وضعیت قراردادها مهمترین معضل کارگران قراردادی مس عنوان می‌شود.

این کارگر می گوید، کارگران قراردادی از حقوق و مزایای مناسب برخوردار نیستند در نتیجه تفاوت در پرداخت آنها را نسبت به ادامه شرایط تحت پوشش قراردادهای موقت و پیمانی نگران کرده است.

پیش از این نیز برخی از کارگران شرکتهای  پیمانکاری طرف قرارداد با مس سرچشمه، اعلام کرده بودند که امتیازاتی که شرکت مس سرچشمه برای سایر کارگران خود قائل می‌شود به آن‌ها تعلق نمی گیرد.

کارگران کارخانه ایران برک در بیست و دومین روز اعتصاب مقابل فروشگاه «برک گلسار» تجمع کردند

همزمان با بیست و دومین روز از شروع اعتصاب کارگران کارخانه «ایران برک»، صبح امروز حدود 70 نفر از کارگران این واحد صنعتی در اعتراض به انباشته شدن حجم مطالبات معوقه خود در مقابل ساختمان فروشگاه اصلی این کارخانه در محله گلسار رشت تجمع کردند.

به گزارش19خرداد ایلنا، صبح امروز (19 خرداد) در بیست و دومین روز از آغاز اعتصاب 120 کارگر در  محوطه کارخانه، کارگران تصمیم گرفتند اعتراضات خود را در  واکنش به بی‌توجه‌ای کارفرما در پرداخت مطالباتشان به  بیرون از کارخانه و مقابل فروشگاه عرضه محصولات برک واقع در خیابان 93 محله گلسار انتقال دهند. کارگران به نحوه فروش ساختمان این فروشگاه معترض‌‌اند.

به گفته کارگران این کارخانه؛ دلیل اعتراض امروز در مقابل فروشگاه برک در منطقه گلسار رشت این است که قرار بود کارفرما با درآمد حاصل از فروش ساختمان این فروشگاه، بخش عمده‌ای از معوقات 120 کارگر شاغل در کارخانه را پرداخت کند که متاسفانه  درآمد حاصل شده از این معامله صرف سایر بدهی های کارخانه شده است.

کارگران معترض همچنین گفتند این فروشگاه به قیمت واقعی خود فروخته نشده است و از مسئولان اداره کار و صنایع استان گیلان خواسته‌اند به این موضوع رسیدگی کنند.

گفتنی است دیروز در بیست و یکمین روز اعتراض کارگران ایران برک، سهام دار اصلی کارخانه به کارگران پیشنهاد پرداخت دو ماه از حقوق را داده است و برای پرداخت مابقی مطالبات به کارگران گفته شده باید تا زمان فروش سایر املاک کارخانه صبر کنند که این موضوع با مخالفت کارگران روبرو شده است.

گزارشی درباره اعتصاب یک روزه کارگران شرکت استیم

منابع کارگری از اعتصاب یک روزه حدود ۵۰۰ کارگر شرکت استیم در هفته گذشته خبر می‌دهند.

به گزارش19خرداد ایلنا، روز سه‌شنبه هفته گذشته (۱۲ خرداد)، هنگامی که کارگران شرکت استیم به محل کار مراجعه کردند، با ابلاغ افزایش ساعت کاری مواجه شدند و در اعتراض به این موضوع دست از کار کشیدند.

در همین رابطه یکی از کارگران که نخواست نامش فاش شود گفت: در حالی که ساعت کاری در شرکت استیم از ۷ صبح تا ۵ و نیم عصر است، پیمانکار در روز یاد شده تصمیم گرفته بود ساعت کاری را به ۷ و نیم صبح تا ۷ و نیم عصر تغییر دهد.

او ادامه داد: کارگران در اعتراض به تصمیم پیمانکار که آنها را به اضافه‌کاری اجباری ملزم می‌کرد، دست از کار کشیدند. افزایش ساعت کاری در شرایطی اعلام شده بود که پیمانکار حقوق سه ماه گذشته کارگران را پرداخت نکرده بود.

این کارگر ناراضی تصریح کرد: در پی این اعتصاب، پیمانکار با نمایندگان کارگران جلسه گذاشت. بر اساس توافق‌نامه‌ای که در این جلسه به امضای طرفین رسید، ساعت کاری به روال همیشگی برگردانده شد و مقرر شد دو ماه از سه ماه حقوق معوقه کارگران پرداخت شود.

او افزود: علاوه بر این مقرر شد سرویس‌های رفت و برگشت، کارگران را براساس ساعت کاری جا‌به‌جا کنند، چرا که پیمانکار از دو هفته پیش‌تر از سرویس‌های برگشت خواسته بود ساعت ۷ و نیم عصر کارگران را به خانه بازگردانند تا برای اجباری کردن اضافه‌کاری زمینه چینی شود.

او در ادامه بیان کرد: روز گذشته (دوشنبه ۱۸ خرداد)، دو ماه حقوق به کارگران پرداخت شد. علاوه بر این سرویس‌ها در این هفته به روال همیشگی کار می‌کنند و ساعت کاری نیز مثل همیشه است، اما براساس شایعه‌هایی که در بین کارگران پیچیده است، پیمانکار قصد دارد به هر ترتیبی کارگران را به اضافه کاری اجباری ملزم کند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با انتقاد از حراست پتروشیمی ایلام، گفت: حراست از ورود مینی‌بوس‌های رفت و برگشت کارگران به درون واحد جلوگیری می‌کند و کارگران هر روز مجبورند ۲۰ دقیقه تا محل کار پیاده‌روی‌ کنند.

او در عین حال افزود: از طرفی ۱۳ کارگر مجموعه که ساکن روستای آبزا هستند، اگر بتوانند از «درب ورودی کارکنان رسمی» رفت و آمد کنند، با پای پیاده ده دقیقه‌ای به محل کار می‌رسند، اما حراست به دلایل نامعلوم اجازه این کار را نمی‌دهد و کارگران مجبورند از «درب محصول» برای ورود به پتروشیمی استفاده کنند که باعث می شود این ۱۳ کارگر با صرف سه برابر زمان یاده شده و با استفاده از سرویس‌های رفت و برگشت خود را به مجتمع برسانند.

اعتراض کارگران شرکت ماشین سازی اراک به عدم پرداخت3ماه حقوق

کارگران شرکت ماشین سازی اراک، پیمانکار احداث تقاطع غیرهمسطح چهارراه شهدای بجنورد خواستار پرداخت حقوق عقب مانده خود و توجه مسئولان به این موضوع شدند.

مهرطی گزارشی بتاریخ 19خرداد، ازاعتراض کارگران شرکت ماشین سازی اراک و پیمانکار احداث تقاطع غیر همسطح چهار راه شهدای بجنورد در مرکز خراسان شمالی نسبت به عدم پرداخت سه ماه حقوقشان،خبرداد.

براساس این گزارش،در همین رابطه معاون فنی و عمرانی شهرداری بجنورد اظهار کرد: شرکت ماشین سازی اراک در بجنورد طرف قرارداد مستقیم با شهرداری بجنورد بوده و مشکل خاصی نیز ندارد.

محمدعلی کشمیری افزود: با توجه به بخش های مختلف کار در اجرای پروژه تقاطع غیر همسطح چهار راه شهدای بجنورد، شرکت ماشین سازی اراک برحسب نیاز بخشی از فعالیت ها را به پیمانکاران دست دوم واگذار می کند که این پیمانکاران با کارگران خود دچار مشکل شدند.

کشمیری گفت: هم اکنون شرکت ماشین سازی اراک در بجنورد در حال برنامه ریزی و هماهنگی برای احداث رمپ بوده که این موضوع را نیز به شرکت دیگری واگذار کرده است.

وی گفت: بخش ساختمانی شرکت ماشین سازی اراک در بجنورد به دلیل عدم پرداخت حقوق کارگران دچار مشکل شده اما این مشکل به زودی رفع می شود.

معاون فنی عمرانی شهرداری بجنورد افزود: به دنبال اعتراض کارگران شرکت ماشین سازی اراک در بجنورد، طی جلسه ای مقرر شد هر شرکتی که قصد اختلال در انجام پروژه تقاطع غیر همسطح چهار راه شهدای بجنورد را داشته باشد خلع کار شود.

خصوصی‌سازی کارخانه فولاد آذربایجان سرانجام لغو شد

عدم پرداخت یک ماه حقوق معوقه، عیدی و یکسری از مزایای سال ۹۳ کارگران

قرارداد واگذاری کارخانه فولاد آذربایجان به بخش خصوصی فسخ شد.

به گزارش 19خردادایلنا، درجلسه‌ای که روز شنبه (۱۶ خرداد) در سازمان خصوصی‌سازی برگزار شد، قرارداد واگذاری کارخانه فولاد آذربایجان به بخش خصوصی با توافق خریداران [گروه مالی بانک ملت و یک شخص حقیقی]  فسخ شد.

کارخانه فولاد آذربایجان در پی لغو موقتی خصوصی‌سازی به سازمان ایمیدرو [شرکت هلدینگ زیر مجموعه وزارت اقتصاد[ بازگردانده شده است و ظاهرا قرار است از ابتدای ماه آینده، تولید در این مجتمع صنعتی از سر گرفته شود.

علاوه بر این سازمان ایمیدرو در روزهای گذشته با تزریق دو و نیم میلیارد تومان به حساب کارخانه فولاد آذربایجان، سه ماه از چهار ماه حقوق معوقه کارگران را پرداخت کرده است. این کارگران علاوه بر یک ماه حقوق معوقه، عیدی و یکسری از مزایای سال ۹۳ را نیز طلب‌کارند.

گفته می‌شود سازمان ایمیدرو در حال حاضر به دنبال تعیین هیات مدیره و مدیرعامل جدید کارخانه فولاد آذربایجان است.

از سوی دیگر منابع خبری می‌گویند دولت قصد دارد کارخانه فولاد آذربایجان را بعد از اصلاح ساختار، تعیین وضعیت کارگران، تعیین وضعیت وام‌های طرح‌های توسعه، حسابرسی و ارزش‌گذاری مجدد بار دیگر به بخش خصوصی واگذار کند اما این بار با این شرط که امنیت شغلی هر ۵۷۳ کارگر این مجتمع صنعتی تامین شود.

این در حالی است که شورای تامین میانه نیز پیش از واگذاری کارخانه فولاد آذربایجان به بخش خصوصی مقرر کرده بود «کارفرمای جدید این واحد تولیدی حق ندارد هیچ کارگری را اخراج کند»، اما بخش خصوصی تنها چند روز پس از تصاحب کارخانه در اواخر آذر ماه ۹۳ ، ۴۰ کارگر پیمانی را اخراج کرد و دو ماه بعد در پایان بهمن ماه نیز پس از اخراج حدود ۲۴۰ کارگر قراردادی دیگر، تولید در این مجتمع صنعتی را به دلایل نامعلوم متوقف کرد.

گفتنی است کارخانه فولاد آذربایجان با نزدیک به ۳۳۰ کارگر قراردادی و ۲۴۰ کارگر رسمی به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه فولاد شمال غرب کشور و تنها کارخانه تولید فولاد در آذربایجان شرقی در سال ۱۳۸۰ در زمینی به مساحت ۴۶ هکتار در سه کیلومتری جنوب شرق شهر میانه احداث شده است.

طی 2سال گذشته دولت یازدهم هیچ مبلغی ازبدهی 90هزارمیلیارد تومانی خودبه سازمان تامین اجتماعی را پرداخت نکرده است!

نایب رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی ضمن اعلام جزئیات بدهی دولت به تامین اجتماعی، گفت: دولت در دو سال گذشته هیچ مبلغی از بدهی خود را پرداخت نکرده و در صورت ادامه این روند نمره منفی دریافت می کند.

به گزارش19خردادمهر،وی به بدهی های دولت به این سازمان اشاره کرد و افزود: تا پایان سال گذشته بدهی دولت به تامین اجتماعی ۶۰ هزار میلیارد تومان بود که با احتساب ۱۵ هزار میلیارد بدهی جدید در سال جاری و ۱۵ هزار میلیارد سود بدهی های قبلی تا پایان سال مبلغ کل بدهی ها به ۹۰ هزار میلیارد تومان می رسد.

وی گفت: در دولت فعلی که دو سال از عمر آن می گذرد هیچ مبلغی از بدهی ها به تامین اجتماعی پرداخت نشده است اما در دولت قبل نیز ۵ درصد سهام مخابرات و حدود ۵ الی ۶ هزار میلیارد تومان سهام دیگر به تامین اجتماعی داده شد.

نایب رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: دولت قبل بازپرداخت ۳۵ هزار میلیارد تومان از بدهی تامین اجتماعی را مصوب کرد، اما متاسفانه در زمان ریاست مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی این مصوبه منتفی شد و معدن گل‌ گهر که دولت قبلی آن را به تامین اجتماعی داده بود، دولت فعلی پس گرفت.

وی تاکیدکرد: وعده های زیادی برای پرداخت بدهی های سازمان داده شده اما متاسفانه هیچ یک تاکنون عملی نشده است.

به گفته وی، ادامه روند فعالیت دولت برای بازپرداخت بدهی های تامین اجتماعی مانند دو سال اول نمره منفی بزرگی خواهد بود و همین باعث می شود که دولت قبل در خصوص بازپرداخت بدهی های دولت نمره بهتری نسبت به سایر دولت ها بگیرد.

وی با اشاره به اینکه عده ای کسری بودجه و تحریم ها را بهانه ای برای عدم پرداخت بدهی از سوی دولت می دانند، گفت: این توجیه درستی نیست چون سهام در بودجه در نظر گرفته نمی شود و دارایی دولت محسوب نمی شود.

به گفته وی، چنانچه ۳۵ هزار میلیارد تومانی را که مصوب شده بود به تامین اجتماعی پرداخت می کردند، هیچ کمبودی در بودجه ایجاد نمی شد، چون سهام دارایی نیست و حتی می توانند از آن مالیات نیز بگیرند، بنابراین پرداخت بدهی در قالب سهام به نفع دولت خواهد بود.

نایب رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی گفت: رشد بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی در دهه گذشته روند صعودی داشته است به گونه ای که این سازمان را از بخش قابل توجهی از حق بیمه ای که باید هر ماه و هر سال دریافت و بر اساس آن خدمات و تعهدات به بیمه شدگان انجام دهد محروم ساخته و با بحران نقدینگی جدی مواجه شده است.

وی اظهار داشت: تامین اجتماعی مجبور است برای تامین نقدینگی یا سهام و ذخائر خود را بفروشد و با اینکه تسهیلات بگیرد و هزینه تامین مالی برای سازمان به شدت بالا می رود.

وی گفت: طبق تبصره (۲) ماده (۲۸) قانون تامین اجتماعی دولت مکلف است حق بیمه سهم خود را به طور یکجا در بودجه سالانه کل کشور منظور و به سازمان پرداخت کند و طبق ماده (۴۹) همین قانون مطالبات سازمان جزو دیون ممتازه است. 

واردات کارگر چینی این بار در پروژه آلومینیوم جنوب

هنوز یک هفته از انتشار خبر ورود ده ها کارگر چینی به کرمان نگذشته است که از شهرستان لامرد در استان فارس خبر می رسد شرکت «ایمیدرو» کارفرمای پروژه «آلومینیوم جنوب» به دنبال دریافت اجازه ورود 100 تا 150 نفر کارگر چینی به کشور برای ساخت این مجتمع صنعتی است.

به گزارش19خرداد ایلنا، یک هفته پس از خبرساز شدن ورود کارگران چینی به پروژه فولاد زرند در کرمان، در نقطه‌ای دیگر از کشور قرار است ده ها کارگر  چینی برای احداث بزرگترین مجتمع آلومینیوم خاورمیانه که در لامرد استان فارس در حال ساخت است وارد کشور شوند.

منابع کارگری در لامرد استان فارس از درخواست شفاهی نمایندگان شرکت ایمیدرو به عنوان کارفرمای اصلی  پروژه آلومینیوم جنوب از طریق اداره کار شهرستان لامرد، برای ورود بیش از 100 کارگر چینی خبر می دهند.

بنابر تایید رییس اداره کار شهرستان لامرد، این درخواست توسط نمایندگان ایمیدرو در لامرد تا این لحظه صرفا به صورت شفاهی ارائه شده و مسولین این اداره هم روال درخواست مجوز کار برای نیروی خارجی را به آنها اعلام کرده اند.

احمد اخلاقی رییس اداره کار شهرستان لامرد ، با اشاره به اینکه در حال حاضر هنوز آمار دقیقی از تعداد نیروی چینی که عنوان شده قرار است به این پروژه وارد شوند نداریم، گفت:هنوز دقیقا نمی دانیم تعداد نیروهای خارجی  که قرار است به این پروژه وارد شوند چند نفر است اما آنچه ما شنیده ایم این است که این پروژه 700 تا 800 نفر نیرو اعم از تکنیسین (کارگر متخصص)، مهندس و کارگر ساده جهت راه اندازی نیاز دارد و در حال حاضر هنوز شروع به کار نکرده است.

رییس اداره کار لامرد در پاسخ به این پرسش که «آیا ورود کارگر چینی در شرایط فعلی بازار کار ایران از نظر اداره کار توجیه منطقی دارد؟» گفت:این مسئله شرایط خاص خود را دارد. زمانی که شرکت چینی صفرتاصد قضیه را در اختیار گرفته است قطعا می خواهد با نیروهای خودش کار کند. دانش فنی آلومینیوم پیچیده است و نیاز به نیروی متخصص دارد.

افزایش سرعت کار در برخی از پروژه های صنعتی از جمله موضوعاتی است که بسیاری از شرکت های صنعتی در توجیه ورود کارگران خارجی بیان می کنند. در همین حال مدیر سایت آلومینیوم جنوب با تکذیب ورود کارگران ساده چینی به کشور می گوید ،کارگرانی که می آیند متخصص‌اند.

محمد جعفری مشاور مدیرعامل و مدیر سایت آلومینیوم لامرد با ذکر این نکته که هنوز در  مورد جزییات ورود نیروهای چینی و درخواست شفاهی که مطرح شده اطلاعات دقیقی ندارد گفت:بعید به نظر می رسد که این تعداد به عنوان کارگر ساده وارد پروژه شوند.

جعفری ادامه داد:این قرارداد به صورت EPC  است و صفر تا صد کار به عهده ی پیمانکار چینی طرح یعنی شرکتNFC   است بنابراین این شرکت می تواند برای ادامه کار از ظرفیت های تخصصی خودش که ما در ایران نداریم یا کم داریم استفاده کند و این قطعا شامل کارگر ساده نمی شود.

اما مگر نمی شود این کار تخصصی را به نیروی کار ایرانی آموزش داد .جعفری در پاسخ به این پرسش می گوید:این برمی گردد به بحث دانش و مهارت که در اختیار طرف چینی است .از طرفی ماهیت کار به گونه ای است که نیاز به تخصص و دانش فنی خاص خود دارد. آنچه ما می دانیم این است که طرف چینی ضمن تامین تجهیزات و منابع مورد نیاز پروژه می تواند از کمک نیروهای تخصصی که مشابه آنها در کشور وجود ندارد استفاده کند.

وی در ارتباط با شنیده هایی در مورد حضور کارگران چینی برای ساخت شهرک های مسکونی و بازسازی باند فرودگاه و مواردی از این دست که مرتبط با پروژه است، گفت:نیروهای چینی تنها روی پروژه آلومینیوم جنوب کار می کنند و پروژه های دیگر هم به هیچ وجه مرتبط با پروژه آلومینیوم نیست .اگر هم کارگاهی یا محلی جهت اقامت ساخته شود طبیعتا بعد از اتمام پروژه برچیده می شود بنابراین ساخت شهرک های مسکونی و فرودگاه و اینها به پروژه ربطی ندارد.

پروژه آلومینیوم جنوب که گفته می شود بزرگ‌ترین واحد تولید آلومینیوم خاورمیانه است  با همکاری ایمیدرو،شرکت سرمایه گذاری غدیر، بانک صادارت و توسط شرکت ان اف سی چین با سرمایه 1/2 میلیارد دلار جهت تولید 300 هزار تن محصول در فاز اول از ماههای پایانی سال 93 وارد فاز اجرایی شده است.

منابع کارگری می گویند، قرار است برای راه اندازی بخش های مختلف مرتبط با این پروژه از قبیل سایت پروژه و شهرکهای مسکونی در حال ساخت از کمک نیروی چینی و برای انتقال آب به محل سایت از کارگران اوکراینی استفاده شود. این مسئله موجب نگرانی کارگران بومی حاضر در منطقه شده است.

کشاورزان با تجمع مقابل استانداری خوزستان خواستار اختصاص سهمیه آب برای کشت تابستانه شدند

جمعی از کشاورزان خوزستان خواستار رفع ممنوعیت کشت تابستانه و یا مجوز کشت معوض به کشاورزان شدند.

به گزارش19خردادعصرجنوب،حدود ۲۰۰ نفر از کشاورزان اهواز، حمیدیه ، هویزه ، ماهشهر، هندیجان، شادگان و شهرهایی که در حوزه رودخانه های کارون، کرخه، زهره و جراحی قرار دارند سه شنبه در تجمعی مقابل استانداری خوزستان خواستار اختصاص سهمیه آب یا معوض کشت به کشاورزان شدند.

نماینده کشاورزان خوزستان گفت: کشاورزان در زمستان گذشته هم به دلیل خشکسالی نتوانستند کشت کنند و اکنون نیز که کشت تابستانه ممنوع شده کشاورزان با خسارت بالای مالی روبه رو شده اند.

وی افزود: مسوولان مربوطه به بهانه کمبود آب و خشکسالی به کشاورزان آب اختصاص نداده اند و حتی در جاهایی که هم آب وجود دارد اجازه کشت نمی دهند این در حالی است که کشاورزان برخی استان ها مثل آذربایجان و اصفهان مجوزکشت معوض دریافت کردند.

یک کشاورز هندیجانی نیز گفت: رودخانه زهره ۹۰ روز خشک بوده و کشاورزان در زمستان هم نتوانستند کشت کنند.

وی افزود: چگونه می خواهند طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را اجرا کنند در حالی که نمی توانند ۴۰ هزار هکتار را آبیاری کنند؟

یکی از کشاورزان حمیدیه نیز گفت: آب رودخانه کرخه را چندین سال است بسته اند و اجازه کشت به ما نمی دهند.

وی با بیان اینکه آب رودخانه کرخه کامل خشک شده افزود: حتی برای دام ها نیز آب نداریم.

یکی از کشاورزان هویزه نیز با انتقاد از بی پاسخ ماندن مطالبات کشاورزان گفت: مسوولان جواب خسارت به کشاورزان و مطالبات آنها را نداده اند.

یکی از کشاورزان شادگان نیز در این تجمع با بیان اینکه کشاورزی در این شهرستان نابود شده گفت:کشاورزان به دلیل بی آبی ام

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.