اخباروگزارشات کارگری19شهریور1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

 – تجمع مربیان پیش دبستانی به چهارمین روز متوالی رسید

– عدم پرداخت6ماه حقوق کارگران کارخانه قندقهستان- بیکاری 300 کارگردرصورت عدم راه اندازی کارخانه

– تعویق ۵ ماه حقوق ۳۲ کارگر نگهبان زاگرس خودرو بروجرد

– کارگران پیمانی در ازای انجام کار مساوی با سایرین، مزد مساوی دریافت نمی‌کنند

– حال ناخوش صیادان در فصل غیرصید – 60 سال کار 30 سال سابقه بیمه

– کارگر باطری سازی در انفجار مغازه جان باخت

– چاه 2 کارگر ساختمانی در پایتخت را بلعید

– شماره سوم پیام آور سندیکا (پیام سندیکای زبان انگلیسی) منتشر شد

– اعتصاب خلبانان باعث لغو ۱۴۰ پرواز در مونیخ شد

تجمع مربیان پیش دبستانی به چهارمین روز متوالی رسید

مربیان پیش دبستانی معترض صبح امروز (چهارشنبه ۱۹ شهریور) مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند. این چهارمین تجمع متوالی آنان در هفته جاری است.

به گزارش19شهریور ایلنا، این مربیان که عموما از شهرهای دیگر خود را به پایتخت رسانده‌اند، طی سه روز گذشته تجمعاتی مقابل نهاد ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش برگزار کرده بودند.

بنابه گزارش ظهرامروزهمین منبع،چهارمین تجمع متوالی مربیان پیش دبستانی معترض که صبح امروز (چهارشنبه ۱۹ شهریور) مقابل نهاد ریاست جمهوری آغاز شده بود، دقایقی پیش به مقابل وزارت آموزش و پرورش منتقل شد.

برپایه این گزارش، در حالی که تجمع کنندگان از چهار روز پیش (یکشنبه ۱۶ شهریور) به منظور مشخص شدن تکلیف استخدام حداقل ۳۰ هزار مربی پیش دبستانی مقابل نهادهای دولتی تجمع کرده‌اند، هیچ مقام دولتی تا این لحظه حاضر نشده است پاسخ روشنی به مطالبات معترضان بدهد.

گفتنی است تجمع کنندگان به صدور بخشنامه اخراج مربیان پیش دبستانی، اجرا نشدن قانون تعیین تکلیف آنان، استنکاف دولت از تخصیص ردیف بودجه استخدامی و توهین آقای عسگری آزاد، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور در صحن علنی مجلس (که مربیان پیش دبستانی را بی‌سواد خوانده بود) معترض‌اند.

عدم پرداخت6ماه حقوق کارگران کارخانه قندقهستان- بیکاری 300 کارگردرصورت عدم راه اندازی کارخانه

افزایش بدهی های کارخانه قند قهستان بزرگترین صنعت شهرستان درمیان در آستانه ورشکستگی قرار داده و عقب ماندگی شش ماهه حقوق کارگران می رود تا بیش از 300 کارگر این کارخانه را بیکار کند.

به گزارش 19شهریورمهر، «حقوق کارگران کارخانه قند قهستان پرداخت نشد »، «کارخانه قند قهستان در آستانه ورشکستگی است»، «نگذاریم کارخانه قند قهستان  تعطیل شود» و عباراتی دیگر، تیترهای تکان دهنده ای هستند که طی 10 سال گذشته تاکنون در نشریات و روزنامه های خراسان جنوبی نگاه ها را به مشکلات موجود در بزرگترین صنعت شهرستان درمیان متوجه ساخته است.

کارخانه‌ پیر و پا به سن گذاشته قند قهستان که در سالیان گذشته مقداری از بار اشتغال‌زایی و نان‌آوری به سفره خانواده‌های درمیانی را بر دوش کشیده است طی 10 سال گذشته دشوارترین و پرتنش ترین دوران خود را در طول حیات53 ساله اش سپری کرده است.

شرایط به طوری رقم خورده که امروز این کارخانه با برخی از مشکلات از جمله سوء مدیریت‌، فرسوده بودن تجهیزات،کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، بدهی به چغندرکاران،کارگران و دولت مواجه است.

به گفته مدیرعامل کارخانه قند قهستان این کارخانه برای راه اندازی در فصل خرید چغندر قند به هفت میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و بدهی این کارخانه به چغندرکاران  و کارگران خود باعث شده است که در سال جاری چغندرکاران خراسان جنوبی محصول خود را این کارخانه ارسال نکنند.

با تعطیلی این کارخانه چغندر کشاورزان خراسان جنوبی به دلیل نبود صنایع تبدیلی جان خواهند داد و دامداران شهرستان درمیان به دلیل نبود تفاله و کارگران به دلیل نبود کار با مشکلاتی جدی مواجه خواهند شد.

از مدت ها پیش صاحب نظران و کارشناسان فعال در حوزه صنعت خراسان جنوبی نسبت به سیاست گذاری های غلط مدیریت این کارخانه پیش بینی هایی مبنی بر خطر ورشکستگی داده بودندخطری که علاوه بر بیکاری هزاران کارگر و کشاورز مرتبط با این بخش، ضررهای هنگفتی نیز به اقتصاد شهرستان درمیان وارد می کند.

کارگران کارخانه قند قهستان شش ماه حقوق دریافت نکرده اند

مدیرکارخانه قند قهستان ، با بیان اینکه کارگران این کارخانه شش ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند، افزود: تنها مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به صورت جزئی در این مدت به کارگران پرداخت شده است.

شمس خواجوی با اشاره به اینکه مسئولین استانی از مشکلات این کارخانه آگاه هستند، افزود: ولی تاکنون در خصوص رفع این مشکل اقدامی انجام نداده اند.

وی افزود: در سال گذشته با وجود اینکه بهره‌برداری در کارخانه داشته‌ایم بیمه دو ماه دی و بهمن ماه کارگران پرداخت نشده و باعث  نارضایتی  کارگران این کارخانه شده است.

مدیرکارخانه قند قهستان با بیان اینکه این کارخانه هم اکنون با کمبود نقدینگی مواجه است، گفت: مهم‌ترین راهکار خروج از این وضعیت دریافت تسهیلات ویژه از بنیاد برکت و صندوق تعاون است.

بدهی یک میلیارد تومانی کارخانه به کشاورزان و کارگران

وی با اشاره به اینکه راه اندازی این کارخانه در فصل برداشت چغندرقند در آبان ماه سال جاری  به هفت میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: در حال حاضر ۳۰۰ نفر نیروی انسانی ثابت و فصلی در این کارخانه اشتغال دارند.

خواجوی با بیان اینکه  هم‌اکنون این کارخانه ۴۰۰ میلیون تومان به چغندرکاران بدهکار است، افزود: علاوه بر این600 میلیون تومان بیمه و حقوق کارگران پرداخت نشده است که در سال جاری برخی از تجهیزات این کارخانه به فروش رسیده است.

وی تصریح کرد: به دلیل عدم پرداخت بدهی 400 میلیون تومانی چغندر کاران در سال گذشته کشاورزان در سال جاری تهدید کرده اند که محصول خود را به این کارخانه نمی فروشند که با این اقدام کارخانه تعطیل خواهدشد.

مدیرکارخانه قند قهستان افزود:علاوه بر این اگر کشاورزان محصول خود را به ما بفروشند و ما نتوانیم سوخت این کارخانه را تامین کنیم این عامل نیز کارخانه را ورشکست خواهد کرد.

سرپا ماندن کارخانه نیازمند هفت میلیارد تومان اعتبار

خواجوی با بیان اینکه در حال حاضر این کارخانه به دولت بدهکار است به همین خاطر دولت نیز نمی توانند از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی سرمایه در گردش این کارخانه را تامین کند.

مدیرکارخانه قند قهستان اظهارکرد:در سال های گذشته کارخانه قند قهستان که زمانی قطب تولید شکر استان محسوب می شد به دلایل مختلفی همچون کمبود نقدینگی، بدهی های زیاد بانکی، عدم پرداخت پول چغندر کشاورزان و ناتوانی در پرداخت حقوق کارگران ضربانش در حال ایستادن است.

وی تصریح کرد: سرپا ماندن این کارخانه در فصل خرید چغندر حداقل نیازمند هفت میلیارد تومان اعتبار است تا بتواند ادامه فعالیت داشته باشد.

وی در پایان یادآور شد: اگر این کارخانه در سال جاری راه اندازی نشود باید کارگران این کارخانه به صندوق بیمه بیکاری معرفی شوند.

تعویق ۵ ماه حقوق ۳۲ کارگر نگهبان زاگرس خودرو بروجرد

یکی از کارگران شاغل کارخانه «زاگرس خودرو» در بروجرد از بیش از ۵ ماه تأخیر در پرداخت حقوق ۳۲ کارگر قراردادی این کارخانه خبر داد.

به گزارش19شهریورایلنا،این کارگر که به نمایندگی از همکارانش سخن می‌گفت، در تشریح جزئیات این خبر گفت: شرکت زاگرس خودرو تولید کننده انواع خودرو پروتون در بروجرد واقع است که در اسفند ماه سال ۹۱ به سبب افزایش مشکلات مالی با بیش از ۴۰۰ کارگر تعطیل شد و فقط حدود ۴۰ نگهبان در این کارخانه باقی ماندند.

او با بیان اینکه این واحد از مرداد ماه سال جاری فعالیت تولیدی خود را با ۱۵۰ کارگر از سر گرفته است افزود: معوقات حقوقی مربوط می‌شود به ۳۲ کارگری که از زمان تعطیلی کارخانه زاگروس خودرو محافظ اموال کارخانه بودند.

این کارگر در خصوص معوقات حقوقی ۳۲ کارگر نگهبان شرکت زاگرس خودرو بروجرد گفت: معوقات حقوقی این تعداد کارگر مربوط می‌شود به حقوق دو ماهه بهمن و اسفند و عیدی و پاداش سال ۹۲ و حقوق فروردین، اردیبهشت و مرداد ماه سال جاری. در ضمن حقوق مهر و آبان ماه سال ۹۱ این کارگران بصورت علی‌الحساب واریز شده است.

وی همچنین در مورد معوقات بیمه این کارگران اظهار داشت: هم‌اندازه معوقات حقوقی، بیمه کارگران به تامین اجتماعی نیز پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه مشکلات معیشتی این ۳۲ کارگر به تبع عدم دریافت حقوق روز به روز بیشتر می‌شود. تصریح کرد: بدون تردید بی‌توجه‌ای کارفرمایان واحد‌های تولیدی به مشکلات کارگران‌شان مستقیما در کیفیت محصولات تاثیر گذار است، اما ۳۲ کارگری که به امید آینده بهتر در زمان تعطیلی کارخانه از اموال آن محافظت کردند نبایستی امروز دچار بلاتکلیفی در تامین معاششان بشوند.

به گفته این کارگر، ورود این کارخانه به کشورمان، طی ۱۴ سال فعالیت بدون اینکه تکنولوژی خاصی را جز «مونتاژ» برای صنعت کشور به ارمغان آورد، فایده دیگری نداشته است.

کارگران پیمانی در ازای انجام کار مساوی با سایرین، مزد مساوی دریافت نمی‌کنند

یک فعال کارگری از جاری بودن رویه‌ای تبعیض‌آمیز در محاسبه دستمزد کارگران پیمانی در بسیاری از کارخانه‌های غرب تهران خبر داد.

به گزارش19شهریورایلنا،نماینده کارگران کارخانه کاشی ایرانا در تشریح این رویه گفت: دستمزد کارگران تحت قرارداد با پیمانکاران از نظر حداقل‌های قانونی معمولا تفاوتی با دستمزد کارگرانی که در استخدام مستقیم کارخانه هستند ندارد اما مسئله تبعیض به نحوه محاسبه و پرداخت مزایای جانبی این کارگران مربوط می‌شود.

به گفته این فعال کارگری با وجود آنکه حتی ممکن است کارگران پیمانکاری به نسبت کارگران طرف قرارداد مستقیم کار سخت و دشوار‌تری انجام بدهند اما در عمل هنگام پرداخت مزایای جانبی همچون پاداش و کمک‌های نقدی و غیر نقدی دریافتی آن‌ها به نسبت دیگر کارگران کمتر است.

وی بابیان اینکه  چنین نحوه پرداختی مصداق بارز تبعیض است، افزود: برابر مواد ۶ و ۴۱ قانون کار همه کارگران شاغل در یک کارگاه صرف‌نظر از هر نوع تفاوتی باید در برابر انجام کار مساوی مزد مساوی دریافت کنند.

وی با یادآوری اینکه امنیت شغلی بسیار ناپایدار کار کارگران پیمانکاری اجازه هرگونه اعتراض به وضع موجود را از آن‌ها سلب کرده است، افزود: حتی در مواردی که نهاد‌های صنفی کارخانه‌ها قصد پیگیری حقوق این کارگران را دارد، کارفرمایان کارگاه‌ها و مسئولان اداره کار با این استدلال که تشکل صنفی کارگری یک کارگاه تنها مسئول پیگیری حقوق کارگرانی است که در استخدام مستقیم کارگاه هستند به نمایندگان کار اجازه ورود به چنین مسائلی را نمی‌دهند.

این فعال صنفی کارگری بابیان اینکه در بعضی موارد مدیران کارگاه از معرفی پیمانکاران نیروی انسانی به نهادهای صنفی مستقر در آن کارگاه خودداری می‌کنند، افزود: مسئولان اداره کار نیز در مواجه با چنین موضاعتی خواهان اطلاع دقیق از وضعیت کارگران پیمانکاری مورد نظر هستند و این درحالی است ارائه اطلاعات جزئی این کارگران می‌تواند منجر به تهدید امینت شغلی‌آن‌ها شود.

وی در خاتمه گفت: استمرار چنین رویه تبعیض آمیزی ممکن است به لحاظ تامین برخی منافع اقتصادی کوتاه مدت توجیه پذیر باشد اما در دراز مدت به زیان منافع کارگاه خواهد بود.

حال ناخوش صیادان در فصل غیرصید – 60 سال کار 30 سال سابقه بیمه

 فصل صید ماهیان استخوانی تا یکماه دیگر شروع می شود و ماهیگیرانی که بی صبرانه صید روزیشان از دریا لحظه شماری می کنند اما حال و روز، این روزهایشان همانند حال دریا، ناخوش است

به گزارش 19شهریورمهر، در مدت پنج ماهی که از فصل صید قبلی گذشته است، کار هر روزشان این است که از دور دریا را به نظاره نشینند و برای شروعی فصل صیدی دیگر لحظه شماری کنند.

این ماهیگران، رفیق روزهای سرد و طوفانی دریا هستند که از خروسخوان سحر برای کسب روزی به دل دریا می زدند و تا پاسی از شب با موجهای دریا دست و پنجه نرم می کردند اما براستی، در این روزهای داغ تابستان که نه از صید ماهی خبری است و نه از موج دریا، ماهیگیران خزر چه می کنند؟

 دستهای خالی ماهیگیران/ شش ماه فصل غیرصید بیکاریم

بیش از چهار هزار صیاد در قالب 54 شرکت تعاونی پره در مازندران فعالیت دارند که حدود شش ماه از سال به صید ماهی مشغولند و شش ماه دیگر از سال بیکارند. تورهای این صیادان که در فصل صید به دلیل صیدهای غیرمجاز خالی بود و اینک دست صیادان به دلیل نبود حمایتهای اساسی خالی تر از گذشته است.

” نظم الله” از صیادان حاشیه خزر در مازندران که هر روز غروب کارش این است که از صخره های سنگی ساحل، دریا را به نظاره نشیند، می گوید: دریا را همانند عضوی از خانواده ام دوست دارم، چرا که محل درآمد و کسب روزی ام است.

وی می گوید: با پایان یافتن فصل صید که از اواخر فروردین ماه بود، اعضای شرکت تعاونی مان نیز هر یک به دیار و زادگاهشان که در استانهای دیگر بود بازگشتند.

 این ماهگیر مازندرانی می گوید: شش ماه از سال به صید مشغول هستیم و شش ماه دیگر بیکار و در این نیمه بیکاری، یا کارگری مشغولیم و یا دستفروشی.

 وی بیمه اختیاری فصل غیرصید را از جمله دغدغه ها بیان کرد و گفت: فقط در فصل صید بیمه هستیم و در شش ماه دیگر از سال باید خودمان بیمه را بپردازیم که رقم آن بالاست.

نظم الله از حمایت نشدن از سوی دستگاههای مرتبط گلایمند است و می گوید: حتی در فصل صید کسی سراغی از ما نمی گیرد و در ایام غیر صید که بکلی فراموش شده ایم.

 بیکاری و نداری سهم صیادان در فصل غیرصید است

 اورنگ صیاد دیگری که به گفته خودش هرازگاهی با دوستان ماهیگیرش در کنار ساحل وعده دیدار دارد، می گوید: در این روزهایی که بیکاری و نداری مشکلاتمان را بیشتر کرده است، فقط برای شروع فصل صید لحظه شماری می کنیم.

 این صیاد اردبیلی ادامه می دهد: هر چند در فصل صید نیز وضع مان چندان خوش و رضایت بخش نیست اما صبح به صبح کارمان را می دانستیم و برای کسب روزی به دل دریا می زنیم.

 وی ادامه داد: در فصل غیر صید یا باید بر سر چهارراهها بایستیم تا بسمت خودرویی که ترمز می کند هجوم بریم و به عنوان کارگر سوارش شویم و یا همانند سایر همکارانمان به دستفروشی و  چوپانی بپردازیم.

 این ماهیگر بیان داشت:  60 سال باید کار کنیم تا 30 سال سابقه بیمه داشته باشیم و تمام سختی های، سردی هوا، شرایط نامناسب کار را تحمل کردیم تا روزی برای خانواده مان راحتی و آسایش فراهم کنیم.

 وی که10 سال به کار صیادی اشتغال دارد  می گوید: صیادان هیچگونه حمایت نمی شوند و در فصل صید کنونی هیچ نهادی به ما مراجعه نکرد تا مشکلاتمان را بازگو کنیم.

 سن بازنشستگی صیادان کاهش یابد

 صیاد دیگری خواست تا سن بازنشستگی صیادان را کاهش دهند و برای کاهش حق بیمه نیز حمایتهایی را داشته باشند زیرا برای صیاد پرداخت مبلغ 130 هزار تومان حق بیمه سخت است.

” محرم ” برخی بیماریهای که گریبانگیر صیادان است، اشاره کرد و گفت: روماتیسم، دیسک کمر و … از بیماریهایی است که صیادان از ان رنج می برند و بسیاری از ماهگیران همواره گرفتار بیمارستان و دارو و درمان هستند.

وی بیان داشت: بیشتر صیادان به خاطر بیمه و استفاده از مزایای آن به کار ماهیگیری اشتغال دارند تا شاید روزی بتوانند از آن بهره مند شوند و تابستان و بهار به کارگری مشغولیم و پاییز و زمستان به کار صیادی می پردازیم.

فصل صید ماهیان استخوانی از دهه پایانی مهرماه شروع می شوند و صیادانی که مشتاقانه در آزوی پهن کردن تورهایشان در دریا هستند اما نگرانی از صید غیرمجاز و آلودگی آبهای رودخانه همواره ذخایر دریای خزر را تهدید می کند.

کارگر باطری سازی در انفجار مغازه جان باخت

انفجار در یک مغازه باطری سازی در اراک استان مرکزی موجب کشته شدن کارگر مغازه شد.

به گزارش19شهریور پایگاه خبری پلیس، در ساعت 9 و 49 دقیقه صبح دیروز مرکز فوریت های 110 پلیس حادثه آتش سوزی در یک مغازه در شهرک نبی اراک را اعلام کرد و بلافاصله اکیپی از ماموران انتظامی کلانتری 16 برای بررسی دقیق موضوع در محل حاضر شدند.

با حضور پلیس و بررسی محل حادثه مشخص شد آتش سوزی بر اثر انفجار باک یک دستگاه خودرو در حال جوشکاری و نشت بنزین آن به وجود آمده است.

در این حادثه دلخراش کارگر مغازه حادثه دیده در دم فوت کرد و صاحب واحد صنفی که به شدت مجروح شده بود به بیمارستان منتقل شد.

شماره سوم پیام آور سندیکا (پیام سندیکای زبان انگلیسی) منتشر شد

در این شماره می خوانید:

 سرپیام که اختصاص دارد به مبارزات کارگران در تیرماه سال 1323 و خصوصی سازی است

اعتصاب هفت تپه در رابطه با حقوق پرداخت نشده

مشکلات زنان کارگر به قلم رضا کارشناسان

 10 درصد مردم زیر خط فقر زندگی می کنند

 انتخاب ایران در سازمان جهانی کار

نگاهی به تاریخ جنبش کارگری ایران

اطلاعیه سندیکای کارگران فلزکارمکانیک :نه به صندوق بین المللی پول (در رابطه با معدنچیان بافق)

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

چاه 2 کارگر ساختمانی در پایتخت را بلعید

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از سقوط دو کارگر ساختمانی در چاه واقع در خیابان امام خمینی نرسیده به یادگار امام خبر داد.

به گزارش19شهریورایرنا،سید جلال ملکی  روز چهارشنبه افزود: دو کارگر بین 30 تا 35 ساله تبعه افغانستان مشغول حفر چاه برای آزمایش خاک جهت احداث واحد مسکونی بودند که این افراد به دلیل نامعلومی در داخل چاه گرفتار شدند.

وی با اشاره به اینکه آتش نشانان دو ایستگاه به حادثه اعزام شدند، اظهار کرد: نیروهای آتش نشانان با سعی و تلاش خود این دو نفر را از داخل چاه بیرون کشیدند و تحویل عوامل اورژانس دادند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اظهار کرد: یکی از کارگران بر اثر این حادثه فوت کرد و نفر دوم که دچار مصدومیت شد به مراکز درمانی منتقل تا مورد مداوا قرار گیرد.

اعتصاب خلبانان باعث لغو ۱۴۰ پرواز در مونیخ شد

بدنبال فراخوان اتحادیۀ خلبانان آلمان به اعتصابی دیگر، لوفت هانزا، شرکت هواپیمایی آلمان روز چهارشنبه مجبور به لغو ۱۴۰ پرواز در فرودگاه مونیخ شد.

به گزارش10سپتامبریورونیوز،اعتصاب امروز که در دو هفتۀ اخیر سومین اعتصاب خلبانان لوفت هانزاست باعث سرگردانی و اختلال در برنامه مسافرتی هزاران نفر شد.

رئیس نمایندگی شرکت لوفت هانزا در مونیخ می گوید:«سپتامبر از شلوغترین ماه ها برای مسافرتهای کاری و تعطیلاتی است. انتخاب چنین زمانی برای اعتصاب برای مشتریان ما بسیار بسیار ناخوشایند است.»

لوفت هانزا یک روز پیشتر اعلام کرده بود اعتصاب هشت ساعته خلبانان به انحاء مختلف برنامه مسافرتی ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

خلبانان خواهان مزایا و حقوق بهتر برای بازنشستگی زودتر از موعد مقرر خود هستند.

نوزدهم شهریورماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.