اخباروگزارشات کارگری19اسفند1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری19اسفند1393

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:زندگی شایسته با مزدی عادلانه حق مسلم ماست

– بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون خمیه شب بازی تعیین حداقل مزد

– دستگیری و تهدید کارگران معترض به اخراج

– بیانیه کانون مدافعان حقوق کارگر به منا سبت روز زن

– برگزاری مراسم 8 مارس در شهر اندیمشک

– اعتصاب کارگران شرکتهای پیمانکاری مجتمع پتروشیمی بندر امام پایان گرفت

– گزارش کارگر فلزکار از پارس خودرو

-90 کارگر کارخانه فراورده های تزریقی و داروئی ایران اخراج شدند

– تجمع چندین‌باره کارگران ذوب‌آهن اردبیل درپی وعده های مکرر توخالی

– تجمعات کارگران پارس جنوبی، این بار در پتروشیمی جم بدنبال نگرانی از مخدوش شدن سوابق کار

– آغازدورجدید اعتراض صدها کارگر کارخانه تبریز کف مرند

– کارگران شرکتی مخابرات پلدختر در انتظار اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

– عدم پرداخت6ماه حقوق کارگران شرکت‌های چهارگانه سبز مهاباد

– حقوق آبان ماه کارگران شهرداری بروجردهنوزپرداخت نشده است

– اخراج گسترده کارگران کارگاه های کوچک در سمنان

– حداقل‏‌های کارگری در سکون، رکود و سکوت فعلی

– از اعتراف نماینده وزارت کار تا قانونی که رعایت نمی‌شود

– مرگ دردناک کارگری جوان براثر سقوط سنگ در معدن شن شهرضا اصفهان

– یک کولبر دیگر براثر شلیک نیروهای سپاه جان باخت

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:زندگی شایسته با مزدی عادلانه حق مسلم ماست

در حالی که در یک سوی اجتماع اقلیتی نوکیسه و تازه به دوران رسیده از برج داران و بانک دارن و کلان تاجران وارد کننده و بزرگ دلالان اقتصاد انگلی دست در دست مافیای زر و زور مرتبط با شبکه اقتصادی فساد اداری قدرت مدار به کوه ثروت های باد آورده رسیده و با خودروهای چند میلیاردی و قصر و خانه های شکوهمند چند ده میلیاردی همچون شیوخ پولدار عرب خلیج فارس بر فراز برج های سر به فلک کشیده، با سفرهای پرهزینه و گران قیمت در ویلا های شخصی مناطق خوش آب و هوای ایران و جهان زندگی شاهانه و فوق اشرافی برای خود ترتیب داده و با عیش و نوش سلطنتی روزگار می گذرانند. و به اعتراف مسئولان مالیاتی صاحبان همین شبکه های اقتصاد غارتی سالیانه فقط حدود دویست و پنجاه هزار میلیارد تومان از فرار مالیاتی به جیب زده و به یغما می برند و اضافه بر این به گفته معاون اول رئیس جمهور سیستم فساد اقتصادی شکل گرفته در دستگاه ها رکورد دار همه ی دوران ها شده و نمونه های بابک زنجانی و رحیمی و مرتضوی تنها مشتی نمونه از هزاران خروار است.

و اما با تاسف بسیار در سوی دیگرهمین اجتماع، اکثریت چند ده میلیونی کارگران و زحمت کشان شهری و روستایی و حقوق بگیران پایین دستی همچون بیشتر بازنشستگان کارگری و غیر کارگری و معلمان و پرستاران و خرده پایان اقتصادی و مستمری بگیران فرو دست و بی پناه هان اجتماعی همچون هزاران هزار کودکان کار و خیابان و زنان بی سرپرست و بی خانمانان زیر فشار گرانی، تورم، بیکاری و تعبیض ها و ناروایی های گسترده دیگر روزگار را با سختی و رنج می گذارنند و البته صدای ناله و فریاد اعتراضی به آسمان رسیده شان به گوشی نرسیده است.

دراین میان هزینه و بودجه های بر باد رفته از جیب مردم و ریخت و پاش های آنچنانی دستگاه ها و سازمانهای بی سر و ته و بی بو و خاصیت بیرون از نظارت همگانی مردم و سمینار ها، همایش ها و کنفراس ها ی بی ثمر بار زندگی را بر دوش مردم این سرزمین سنگین و سگنین تر می-کند.هوشیاران دلسوز اجتماعی با نگرانی از این تنور داغی که مقصران داخلی لاف زن دوستی با مردم، برای پختن نان قدرت های جهان سرمایه داری بوجود آورده اند، تنها راه برون رفت از این گرداب نابسامانی های عدالت سوز را به درستی دگرگونی های بنیادین بر پایه گسترش دادگری و عدالت اجتماعی و رعایت حقوق عمومی مردم دانسته و از آن میان تعیین دستمزد عادلانه برای کارگران و زحمت کشان و دیگر اقشار آسیب دیده را سرآمد این حقوق مسلم مردمی می دانند. در این راستا سندیکای کارگران شرکت واحد چون دیگر کارگران و زحمت کشان این مرز و بوم رفع ریشه ای بی عدالتی های اجتماعی و تعیین دستمزدی عادلانه بر اساس تامین زندگی آبرومند و شایسته برای کارگران و زحمت کشان و بازنشستگان کارگری و عموم حقوق بگیران خواستاربوده و تلاش و پیگیری و اعتراض جمعی در این باره راحق خود و همه ی کارگران و عموم مردم ایران می داند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۱۹اسفند ۱۳۹۳

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون خمیه شب بازی تعیین حداقل مزد

تحمیل حداقل مزد فلاکت بار، کارگران ایران را بر سر معیشت به اعتراضاتی زیر و  رو کننده خواهد کشاند

شرایط معیشتی فلاکتبار میلیونها خانواده کارگری و اعتراضاتی که کارگران ایران با طومار 40 هزار نفری برای افزایش حداقل مزد از سال 91 آغاز کردند، امروزه  چنان ابعادی را بر خود گرفته است که بیش از هر زمان دیگری دولت و صاحبان سرمایه و نهادهای دست ساز کارگری را در تعیین حداقل مزد سال 94 به تکاپو واداشته است. طوریکه در روز 13 اسفند ماه در اقدامی کم سابقه، وزرای اقتصاد، صنایع، کار و رئیس سازمان تامین اجتماعی با حضور در جلسه شورایعالی کار در صدد بر آمدند تا این بار در چنین سطحی از تصمیم گیری دست به تحمیل حداقل مزدی خفت بار بر طبقه کارگر ایران بزنند.

اما با توجه به روند رو به گسترش اعتراضات کارگری و احتمال خیزشهای کارگری غیر قابل پیش بینی در اعتراض به ستم معیشتی، دولت و صاحبان سرمایه قادر نشدند براحتی از بالا و همچون سالیان گذشته اقدام به دیکته کردن افزایش 15 درصدی حداقل مزد در جلسه 13 اسفند ماه بکنند و مجبور شدند کار را بیش از پیش بدست نماینده ها و تشکلهای دست ساز کارگری بسپارند تا در فرصت باقی مانده به پایان سال، خطر اعتراضات کارگری نسبت به تحمیل ستم معیشتی بر میلیونها خانواده کارگری را علی الحساب هم که شده خنثی نمایند. از همین رو هم بود که پس از این جلسه، صادقی معاون دبیر کل خانه کارگر، امضا نکردن حداقل مزد پایین از سوی نماینده های به اصطلاح کارگری را با این بهانه که در این صورت میشود شکایت کرد مطرح نمود و در ادامه طرح شکایت در سازمان جهانی کار از سوی برخی دیگر از نهادهای دست ساز کارگری مطرح شد و اخیرا مهدی نجف پور از اعضای هیات مدیره نهاد موسوم به اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی اعلام کرد بعید است نماینده های کارگری زیر بار امضای زیر 25 درصد افزایش مزد بروند و به موکلان خود خیانت کنند؟!!

چنین درجه وقیحانه ای  از خیمه شب بازی برای چپاول و غارت سفره های خالی کارگران ایران در شرایطی صورت میگیرد که دیگر، دنیا  دنیای 35 سال پیش نیست. اما همه غارتگران دسترنج ما کارگران ایران، چنان غرق در استیلای چپاول گرانه خود هستند  که چشمان شان بر روی واقعیتهای موجود کور شده است و قادر به درک این مسئله نیستند که 40 هزار امضای کارگری در ایران یعنی یک راهپیمائی میلیونی کارگری در خیابانهای پاریس و تجمع 50 – 60 نفره کارگران امضا کننده طومار و کارگران شرکت واحد تهران در مقابل مجلس و وزارت کار یعنی محاصره کاخ سفید توسط صدها هزار کارگر امریکائی در قلب جهان سرمایه داری.

ما اصراری برای درک این واقعیت انکار ناپذیر از سوی صاحب منصبان وزارت اقتصاد و صنایع و کار و رئیس تامین اجتماعی و کل حکومتگران و کج فهمان ایدئولوژیک مدعی طبقه کارگر نداریم.

اما در پاسخ به وضعیت فلاکتبار موجود و تلاش بی وقفه دولت روحانی و صاحب منصبان رنگ وارنگ  حکومتی در شورایعالی کار برای تحمیل گرسنگی بیشتر بر میلیونها خانواده کارگری اعلام میداریم:

ما کارگران ایران مطلقا تن به خودکشی تدریجی نخواهیم داد. اگر دیروز کارگران ایران با چهل هزار امضا خواهان پایان دادن بر ستم معیشتی شدند و امروز معلمان و پرستاران و کارگران صنایع خودرو سازی و دیگر صنایع  ریز و درشت کشور با خواست تامین شرافتمندانه معیشت شان دست به اعتراض میزنند، معنایش این است که دیگر دوره تحمیل گرسنگی و فلاکت بر کارگران و زحمتکشان ایران به سر رسیده است. لذا ما با بر حذر داشتن دولت روحانی و فرو مایگان لم داده بر نهادهای دست ساز کارگری از تحمیل دستمزدی خفت بار بر طبقه کارگر ایران، بر تحقق تامین سبد هزینه یک خانوار کارگری در تعیین حداقل مزد طبق نظر خود کارشناسان حکومتی که بالای سه میلیون تومان اعلام شده است پای می فشاریم.

بی تردید هر سیاست عوامفریبانه ای برای گذر از این خواست بر حق  میلیونها کارگر، ما کارگران و زحمتکش شان مزد بگیر  در سراسر کشور را به مصافی تعیین کننده با وضعیت موجود خواهد کشاند و شرایط پیش رو در کشور را به صحنه اعتراضات میلیونی کارگران بدل خواهد نمود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 19 اسفند ماه 1393

دستگیری و تهدید کارگران معترض به اخراج

بر اساس خبر ارسال شده به کمیته هماهنگی،  روز دوشنبه 18 اسفندماه 93 پاسگاه انتظامی( پلیس) کرخه در محور اندیمشک-شوش تعداد 8 کارگر معترض به اخراج خود را دستگیر و در پاسگاه آنان را تهدید و مجبور به سپردن تعهد برای پیگیری نکردن حقوق خود کرد. کارگران که به اخراج خود از شرکت ” پدیده دوکوهه” به بهانه ی پایان پروژه جاده سازی اعتراض کرده بودند توسط پاسگاه تهدید شدند که در صورت ادامه اعتراض خود، با برخورد امنیتی و قضایی مواجه خواهند شد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

18/12/93

بیانیه کانون مدافعان حقوق کارگر به منا سبت روز زن

در حالی که بیش از یک صد سال از تعیین روزی به عنوا ن سالگرد مبارزات زنان کارگر برای آزادی و حق زندگی میگذرد ،اما هم چنان حقوق زنان در سراسر جهان پایمال میشود . او لین بار در سالهای 1907و1909 بود که در کشور های امریکا و آلمان به پاسداشت قر با نیان کشتا رزنان کارگر در نیویورک در 8 مارس 1875 این روز را به عنوان روز زن گرامی داشتند

اکنون از ان سالها بیش از یک قرن میگذرد و در این یک قرن جامعه انسانی تحولات زیادی را از سر گذرانده است . پیشرفت های زیادی در علم و تکنو لو ژی به و جود امده است و دست اوردهای بزرگی در زمینه ارتباطات و نزدیکی جوامع انسانی را مشاهده میکنیم که این دست اوردها محصول کار زنان و مردانی است که همچنان در زیر یو غ نظام سر مایه داری روزگار میگذرانند .

به رغم انکه این دست اوردهای جامعه بشری محصول کار و تلاش شبانه روزی زنان در همه عر صه های اجتماعی است اما نظام سر مایه داری همچنان بر انکار حقوق زنان پای میفشارد و با تقویت افکا رمتحجرانه و زن ستیزانه تلاش میکند تا از نیرو ی کار آنان به شدید ترین و جه در جهت سود اوری سر مایه های خود استفاده کند . ا

این نظام با تقویت بنیاد گرائی در منا طق مختلف جهان و بستن چشم خو به جنایات انجام شده علیه زنان برای حفظ منافع حقیر خود هم چنان حقوق زنان وکارگران را پایمال میکند و میخواهد از جوانه های ازادی و شرافت انسانی به هر تر تیب جلو گیری کند . . این نظام با خصوصی سازی ها و تحمیل فقر به کارگران و زحمتکشان انان را وادار میکند تا نیروی کار خودشان را به ارزانترین و جه ممکن در اختیار نظام سر مایه داری قرار دهند و به درو غ هم از گرامی داشت زنان حرف میزند و تلاش میکند که روز گرامی داشت زنان را نیز از محتوای اصلی خود که حفظ شرامت انسانی است تهی کند .

ما ضمن گرامی داشت این روز از همه زنان و مردان کارگر و زحمتکش گه سازندگان واقعی تمدن بشری هستند میخواهیم با اتحاد و همبستگی و فشرده تر کردن صفوف خود علیه تمام ظلم و ستم و استثمار تحمیلی نظام سر مایه داری متحد شده تا جامعه ای عاری از پایمال شدن حقوق انسانی به و جود آورند که در ان زنان و مردان و کودکان وهمه افرا د انسانی با برابری و دو ستی و عشق در کنا ریکدیگر زندگی کنند .

برگزاری مراسم 8 مارس در شهر اندیمشک

بر اساس  خبر دریافتی،  روز یکشنبه 17 اسفندماه 93 به مناسبت 8 مارس روز جهانی زن مراسمی در شهر اندیمشک برگزار شد. در این مراسم که به ابتکار جمعی از فعالین کارگری و اجتماعی در منزل یکی از آنان برگزار شد جمعی از زنان و مردان حاضر در مراسم که از شهرهای شوش و اندیمشک گردهم آمده بودند به مدت دو ساعت به بزرگداشت روز جهانی زن پرداختند.

قرائت تاریخچه ی 8 مارس و صحبت های تنی چند از زنان در ارتباط با مسایل و حقوق زنان، قرائت بیانیه ای توسط یکی از زنان به مناسبت این روز ، خواندن سرود ” من یک زنم” به صورت دسته جمعی، سخنرانی یکی از فعالین کارگری در ارتباط با روز جهانی زن و مسایل کارگری و زنان از جمله برنامه های این مراسم بود.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

18/12/93

اعتصاب کارگران شرکتهای پیمانکاری مجتمع پتروشیمی بندر امام پایان گرفت

اتحادیه آزاد کارگران ایران: در دومین مرحله اعتصاب کارگران شرکتهای پیمانکاری مجتمع پتروشیمی بندر امام که از صبح روز یکشنبه 17 اسفند ماه آغاز شده بود این اعصاب دیروز دوشنبه با موفقیت این کارگران پایان گرفت.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، در پی اعتصاب مرحله دوم کارگران شرکتهای پیمانکاری مجتمع پتروشیمی بندر امام، کارفرمای این پتروشیمی برای پایان دادن به اعتصاب کارگران ناچار شد به منظور اثبات اقدامات در دست اجرا برای تحقق خواست کارگران، کار گروهی را از تهران به بندر ماهشهر اعزام کند.

بنا بر این گزارش، این کار گروه اجرائی دیروز دوشنبه طی جلسه ای با نمایندگان کارگران در حضور ریاست حراست پتروشیمی دیدار و آنان را در جریان اقدامات انجام شده جهت تحقق خواست کارگران قرار داد. در این دیدار و مذاکره، هیات مذکور نماینده های کارگران را در جریان تحقق مطالبات کارگران اعتصابی در چهارچوب اجرای طرح طبقه بندی مشاغل که مراحل مختلف آن پایان گرفته است قرار داد. بنا بر این مذاکرات  و تعهد کار گروه اجرئی از آنجا که تاریخ قرارداد کارگران شرکتهای پیمانکاری با توجه به پایان سال در حال اتمام است، قراردادهای جدید در چهار چوب این طرح منعقد خواهد شد و بر این مبنا  امکان گنجاندن خواسته های مطرح شده از سوی کارگران  به لحاظ قانونی میسر خواهد شد.

بنا بر اظهار کارگران اعتصابی مجتمع پتروشیمی بندر امام، آنان در پی این جلسه خواهان انتشار رسمی و علنی مذاکرات و توافقات صورت گرفته شدند. در پی این خواست از سوی کارگران مقرر شد انتشار رسمی این موضوع پس از طی مراحل اداری آن تا اواخر اسفند ماه انجام گیرد.

بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران اعتصابی پتروشیمی بندر امام بدنبال گزارش نماینده های خود از جلسه، طی تصمیمی جمعی به اعتصاب خود تا عقد قرارداد جدید که در  پایان اسفند ماه صورت خواهد گرفت خاتمه دادند.

کارگران شرکتهای پیمانکاری مجتمع پتروشیمی بندر امام اعلام کرده اند چنانچه در تجدید قراردادشان در پایان اسفند ماه وعده های کار گروه اجرائی محقق نشود اعتصاب و اعتراض خود را با شدت بیشتری از سر خواهند گرفت.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 19 اسفند ماه 1393

گزارش کارگر فلزکار از پارس خودرو

کارگر فلزکار از پارس خودرو گزارش می دهد:

امسال به خاطر رکود که به دلیل تحریم ها بود حدود ۶۰۰ کارگر کارخانه پارس خودرو را بازخرید کردند و همچنین مبلغ کارانه تولید یا همان آکورد را از ۱۰۰ هزار تومان سال گذشته به ۲۰ هزار تومان رساندند. الان مدت ۲ ماه هست که مبلغ کارانه ما را به ۶۰ هزار تومان رسانده اند. که آن هم به خاطر فروش ال ۹۰ است. در حال حاضر کارخانه تکنولوژی ساخت یکی از محصولات بی ام و را وارد کرده و پیش فروش این محصول را که از سال آینده تولید خواهد شد را شروع کرده به قیمت ۵۰ میلیون تومان. کارگران امیدوارند که سال آینده تولید با این پیش فروش ها بالا باشد که حداقل بازخرید و اخراج نداشته باشیم.

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

۹۳/۱۲/۱۹

90 کارگر کارخانه فراورده های تزریقی و داروئی ایران اخراج شدند

نزدیک بر نود کارگر قرار دادی کارخانه «فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران» واقع در شهرستان ری طی دو ماه گذشته پس از اتمام قرارداد کارشان در آستانه سال نو بیکار شدند.

آقای مهندس فرهادی مدیر عامل و عضو هیئت مدیره شرکت فرآورده های تزریقی و دارویی ایران هم پس از اخراج کارگران در تاریخ ۹۳/۸/۲۸ در همایش ملی کارآفرینی و تولید ملی به عنوان کارآفرین برتر کشور انتخاب و معرفی گردیدند.

خبر ایمیل شده به سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران

تجمع چندین‌باره کارگران ذوب‌آهن اردبیل درپی وعده های مکرر توخالی

این چندمین باری است که کارگران ذوب آهن اردبیل به نشانه اعتراض مقابل استانداری این شهر تجمع می‌کنند تا شاید با احقاق حق‌شان شب‌عیدی، شرمنده اهل و عیال نشوند.

به گزارش 19اسفند سبلانه، این چندمین باری است که امسال کارگران ذوب آهن اردبیل به نشانه اعتراض مقابل استانداری این شهر تجمع می کنند و خواستار حل مشکلات معوقاتی و نابسامانی کارخانه ذوب آهن می شوند.

 11 بهمن ماه امسال آخرین تجمع اعتراض آمیز چند ساعته کارگران ذوب آهن اردبیل در مقابل استانداری انجام شد، که در پی آن برخی از مسئولین از جمله مصطفی افضلی فرد نماینده مجلس ازاردبیل در کارخانه ذوب اهن حضور یافت و اعلام کرد که به‌زودی مشکلات این کارخانه رفع می شود.

کارگران ذوب آهن اردبیل امروز هم در مقابل استانداری اردبیل تجمع کردند تا شاید مشکل حقوق و معوقات‌شان حل شود.

برخی از کارگران  تجمع کننده ذوب آهن اردبیل با یادآوری وعده های مسئولین مبنی بر حل مشکلاتشان گفتند: با وجود تمام وعده های داده شده هنوز هم حقوق 10 ماهه و عیدی سال 93 را هم دریافت نکرده‌ایم.

 تجمع کارگران معترض کارخانه ذوب آهن اردبیل هم اکنون مقابل استانداری اردبیل ادامه دارد تا استاندار و مسئولین به مشکلات آنها رسیدگی کنند.

 28 مردادماه امسال، یک روز قبل از سفر رئیس‌جمهور به اردبیل بود که کارگران ذوب آهن اردبیل مقابل استانداری این شهر تجمع کردند؛ این تجمع با قول مساعد مسئولان استانداری و مدیرعامل کارخانه ذوب آهن پایان یافت اما کارگران امید چندانی به وعده های داده شده نداشتند و امیدوار بودند با آمدن رئیس جمهور به اردبیل و ایجاد اعتباری ویژه روزنه امیدی برای کارخانجات اردبیل و بویژه راه آهن اردبیل ایجاد شود.

تجمعات کارگران پارس جنوبی، این بار در پتروشیمی جم بدنبال نگرانی از مخدوش شدن سوابق کار

با حضور یکی از مدیران پتروشیمی جم در میان معترضان که شمار آنها حدود 150 نفر بوده، آنها متقاعد شدند به تجمع خود پایان داده و تا پایان هفته جاری به مسئولان برای رفع نگرانی شان فرصت دهند.

تجمعات کارگری هفته های اخیر در برخی فازهای پارس جنوبی که عمدتا درباره تاخیر چندماهه در دریافت حقوق بوده، روز دوشنبه کارگران پتروشیمی جم نیز دست به تجمع  اعتراضی زدند.

به گزارش 19اسفند خلیج فارس، شرکت پتروشیمی جم یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده اتیلن در جهان است که سال 86 راه اندازی شده و سهام آن متعلق به سازمان بازنشستگی کشوری می باشد.

تجمع کنندگان نگران‌اند که در نتیجه جابجایی پیمانکار پتروشیمی جم سوابق سخت و زیان‌آور شغلی آن‌ها مخدوش شود.

یک منبع آگاه گفته: در حال حاضر بیش از هزار کارگر از طریق شرکت پیمانکاری «جم صنعتکاران» در پتروشیمی جم مشغول کارند که به تازگی از سوی مدیریت پتروشیمی جم به آن‌ها ابلاغ شده تا برای سال جدید با یک شرکت پیمانکاری دیگر به نام «پادکو» قرارداد کار خود را امضا کنند.

وی ادامه داد: کارگران پیمانکاری پتروشیمی جم نگرانند با جابجایی پیمانکار تکلیف سوابق سخت و زیان آور آن‌ها مبهم شده و بنابراین آن‌ها ترجیح می‌دهند که در صورت جابجایی پیمانکار، به طور مستقیم با شرکت پتروشیمی جم طرف قرارداد شوند.

این منبع شاغل در منطقه ویژه پارس گفت: به گفته این کارگران، شرکت پیمانکاری «جم صنعت‌کاران» حداقل از هفت سال پیش مسئولیت تامین خدمات نیروی انسانی بخش‌های مختلف پتروشیمی جم را برعهده داشته است و در این مدت کارگران شاغل در واحدهای فنی و تعمیرات مشمول مقررات مشاغل سخت و زیان آور قرار می‌گرفتند.

کارگران که معتقدند با توجه به ماهیت فعالیت مجتمع پتروشیمی و نیز شرایط آب و هوایی منطقه تمامی کارگران اداری و فنی نیز مشمول قانون «سختی کار» قرار می‌گیرند، می‌گویند: طبق تحقیقاتی که از اداره کار و تامین اجتماعی انجام داده‌اند در صورت جابجایی پیمانکار ممکن است در سابقه سخت و زیان آور آن‌ها اخلال ایجاد شود.

اشاره این کارگران باید به شرایط قانونی باشد که به موجب آن کارفرمایان مشمول مقررات مشاغل سخت و زیان‌آور موظفند تا بابت بازنشستگی پیش از موعد کارگران دارای سابقه کار در مشاغل سخت و زیان آور به ازاء هر سال سابقه ۴درصد بیشتر حق بیمه پرداخت کنند.

نگرانی این کارگران پیمانی زمانی معنا پیدا کرد که متوجه شدند مطابق مقررات تامین اجتماعی این حق بیمه اضافه باید توسط آخرین کارفرما و در زمان تایید سابقه سخت وزیان آور متقاضیان بازنشستگی پیش از موعد به حساب سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود.

کارگران پیمانی پتروشیمی جم با توجه به مشکل مشابه همکاران‌شان در سایر مجتمع‌های پتروشیمی، نگرانند پیمانکار بعدی در زمان بازنشستگی آن‌ها حاضر به پرداخت چنین هزینه سنگینی نشود.

به گفته این منبع آگاه، با حضور یکی از مدیران پتروشیمی جم در میان معترضان که شمار آنها حدود 150 نفر بوده، آنها متقاعد شدند به تجمع خود پایان داده و تا پایان هفته جاری به مسئولان برای رفع نگرانی شان فرصت دهند.

آغازدورجدید اعتراض صدها کارگر کارخانه تبریز کف مرند

پس از عدم تحقق چندین وعده پشت سر هم مدیران کارخانه تبریز کف، نماینده کارگران از آغار تحصن در محوطه کارخانه خبر داد.

به گزارش 19اسفندپیام مرند، صدها کارگر و پرسنل کارخانه تبریز کف شهرستان مرند که ماهها حقوق و مزایای خود را طلب دارند پس از محقق نشدن وعده ای که مدیر کارخانه و مدیرعامل شرکت در مهرماه در حضور فرماندار مرند داده بودند، در اواخر بهمن ماه امسال طی بازدید هوشنگ فاخر مالک کارخانه از روند فعالیت شرکت، از خروج وی از کارخانه ممانعت کردند و این اقدام نزدیک به ۲۴ ساعت طول کشید تا اینکه فاحر مهلت ۱۵ روزه خواست و از این ماجرا رها شد.

روز شنبه ۱۶ اسفند ماه کارگران در محل کارخانه به نشانه اعتراض تجمع کردند و این تجمع نیز با حضور و سخنرانی و وعده سه روزه یکی از مسئولین شهرستان پایان یافت.

نماینده کارگران دقایقی پیش در گفتگوی تلفنی گفت: با توجه به اینکه وعده ها پشت سر هم محقق نمیشوند و علی رغم اینکه یقین داریم مسئولین شهرستان برای احقاق حقوق ما تلاش میکنند اما برای کسب نتیجه از امروز ۱۹ اسفند ماه در محوطه کارخانه تحصن خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: در طول این تحصن روند تولید ادامه خواهد داشت و فقط شیفتهای تعطیل به جمع متحصنین می پیوندند و چرخ تولید وقفه ای نخواهد داشت.

نماینده کارگران تبریز کف افزود: در آستانه سال جدید و ده روز مانده به تحویل سال حتی ریالی بعنوان حقوق یا عیدی نگرفته ایم و ماهها حقوق و مزایمان نیز معوق است.

کارگران شرکتی مخابرات پلدختر در انتظار اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

کارگران شرکتی شرکت مخابرات از دسته این کارگران هستند که هنوز مشمول ماده36قانون کار که به منظور اجرای تساوی مزدی برای کار هم ارزش با شرایط یکسان در قالب طرح طبقه بندی مشاغل در مورد پیمانکاران طرف قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی نشده اند.

به گزارش19اسفندبیان روز،علی حیدریان از کارگران شرکتی ،شرکت مخابرات پلدختر با انتقاد از عدم اجرایی شدن قانون طبقه بندی مشاغل در مخابرات افزود:مدت15سال که در قسمت های مختلف اداری و فنی شرکت مخابرات مشغول به کار هستم ولی تا به حال تبدیل وضعیت نشده ام.

وی بیان کرد:این در حالی است که پایه حقوقی کارگران شرکتی براساس قانون کار ماهیانه750هزار تومان است ولی درمقابل حقوق کارمندی که همان شغل انجام می دهد بیش از یک میلیون تومان است که این بی عدالتی در قانون کار را از لحاظ پرداخت حقوق و دستمزد را می رساند.

طبقه بندی مشاغل در مخابرات

وی  با بیان اینکه در شرکت مخابرات پلدختر 22نفر کارگر شرکتی مشغول کار است اظهار کرد:عدم اجرای ماده36قانون کار در مورد طبقه بندی مشاغل فقط مربوط به لرستان نیست بلکه سایر همکاران ما در سایر استان های کشور هم از این عدم توجه گلایه مند هستند.

حیدریان اظهار کرد:آیا سزاوار است پس از 15سال سابقه کار در آزمون های استخدامی شرکت مخابرات شرکت کنیم.

حسین دارایی دیگر کارگر شرکتی مخابرات پلدختر قانون گریزی را علت عدم اجرایی شدن طرح طبقه بندی مشاغل عنوان می کند و افزود:قانون یک برنامه مشخص که نیاز به سواد بالایی نمی خواهد و هر کس حروف الفبایی را لاد باشد می تواند قانون را مطالعه کند.

وی بیان کرد:مدت7سال که نیروی شرکتی مخابرات در بخش های مختلف اداری و خرابی تلفن فعالیت کرده ام  و دارای مدرک تحصیلی عمران هستم.

وی تصریح کرد:هم اکنون در قسمت های روابط عمومی و نماینده حقوقی شرکت مخابرات پلدختر مشغول به فعالیت هستم این در حالی که این قسمت های اداری را قبل از من دو نیروی رسمی با حقوق ماهیانه 4میلیون تومان اداره می کردند ولی ما با حقوق ماهیانه750هزار تومان در این بخش ها مشغول به فعالیت هستیم.

کارگر دیگر شرکتی مخابرات پلدختر با سابقه11سال فعالیت ،مشخص نبودن سرنوشت خصوصی و دولتی در مخابرات را عمل دیگر این ناهماهنگی ها در پرداخت عنوان می کند .جواد خدایی در این رابطه اضافه کرد:زمانی که خبری از پول است پای نیروهای رسمی به میان می آید ولی در مقابل اگر زحمت یا کاری است نیروهای شرکتی باید وارد عمل شوند که این سردرگمی سیستم را می رساند که هنوز تکلیف خصوصی یا دولتی بودن مخابرات معلوم نیست.

جواد خدایی  با بیان اینکه نیروهای شرکت مخابرات تهران به بهانه پرداخت 500هزار تومان حقوق اضافه راضی می کنند تصریح کرد:نیروهای شرکتی مخابرات کشور اگر یک زمانی اعتراض کنند 50هزار تومان به حقوق آنها اضافه می کنند تا اعتراضات خاموش شود و پس از آن هم مبلغ کمکی را حذف می کنند.

عدم پرداخت6ماه حقوق کارگران شرکت‌های چهارگانه سبز مهاباد

به گزارش 19اسفند کردپرس، حدود 200 کارگر شرکت‌های چهارگانه سبز مهاباد که کارخانه‌های «کشت و صنعت مهاباد»، «مجتمع دامداری و صنعتی مهاباد»، «مجتمع هما مرغ مهاباد» و «سردخانه زمزم مهاباد» را شامل می شود، شش ماه است حقوقی دریافت نکرده اند.

در این ارتباط جعفرکتانی فرماندارمهاباد روز سه شنبه (19 اسفند)  اظهار داشت: چند ماه است که کارگران شرکت‌های چهارگانه سبز مهاباد با مشکل دریافت حقوق مواجه اند که به طور جدی پیگیر حل این مشکل هستیم.

اما مشکل این کارگران به همین پرداخت حقوق در چند ماه گذشته ختم نشده است، چرا که شرکت‌های چهار گانه سرمایه گذاری سبز از فرمانداری مهاباد درخواست کرده اند که  به هدف طرح نوسازی و بازسازی دست کم برای یک مدت معین این شرکتها تعطیل و قرارداد کارگران تعلیق شود، که  کتانی از عدم موافقت فرمانداری با این درخواست خبر داد.

این شرکتها در سال 86 و در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شدند و مشکلات از آن زمان آغاز شد، چرا که به گفته فرماندار مهاباد روند واگذاری شرکتهای چهارگانه سرمایه گذاری به بخش خصوصی از ابتدا ناردست بوده است.

حقوق آبان ماه کارگران شهرداری بروجردهنوزپرداخت نشده است

روزهای بروجردطی گزارشی بتاریخ 19اسفندازعدم پرداخت حقوق آبان ماه گارگران شهرداری بروجردخبرداد.

براساس این گزارش شهرداربروجرد وعده پرداخت حقوق آبان ماه این کارگران را در روزهای آینده داده است!

حقوق ماه های آذر،دی،بهمن واسفند کارگران شهرداری معلوم نیست کی پرداخت خواهدشد؟

اخراج گسترده کارگران کارگاه های کوچک در سمنان

موج اخراج کارگران درکارگاه های کوچک استان سمنان از یکماه پیش آغاز شده است  وکارفرمایان این کارخانجات به دلیل آنکه زیر بار پرداخت عیدی و سنوات کارگران قرار دادی نروند از یک ماه پیش با وعده استخدام دوباره بعد از تعطیلات نوروز، آنان را با چند ماه حقوق معوقه اخراج کرده‌اند.

ایلنا طی گزارشی بتاریخ19اسفند،از اخراج گسترده کارگران کارگاه های قطعه سازی در سمنان خبرداد.

برپایه این گزارش، مالکان این واحدهای صنعتی به بهانه عدم دریافت مطالبات خود از کارخانه‌های خودروسازی، شروع به اخراج کارگران قراردادی کرده‌اند.

بنا بهمین گزارش،اخراج ها درشرایطی صورت می گیرد که بسیاری از کارگران به دلیل عدم دریافت حقوق مناسب با مشکلات فراوان مالی روبرو هستند و برخی کارفرمایان نیز به بهانه ترس از شکایت کارگران به مراجع قانونی، با آن‌ها قراردادهای یکسویه سفید امضاء منعقد کرده و به همراه آن تعهدات محضری نیز اخذ می‌کنند.

براساس این گزارش،موج اخراج کارگران درکارگاه های کوچک استان سمنان از یکماه پیش آغاز شده است  وکارفرمایان این کارخانجات به دلیل آنکه زیر بار پرداخت عیدی و سنوات کارگران قرار دادی نروند از یک ماه پیش با وعده استخدام دوباره بعد از تعطیلات نوروز، آنان را با چند ماه حقوق معوقه اخراج کرده‌اند.

حداقل‏‌های کارگری در سکون، رکود و سکوت فعلی

در یک بررسی دربارهٔ شرایط زندگی کارگران ایران که با عنوان «الاکلنگ بر دوش کارگران» در همین سال ۱۳۹۳ در چند سایت منتشر شد، نتایجی را در مورد دستمزد‌ها واقعی و وضع طبقه ‏ی کارگر به دست آوردم. واقعیت ‏های بعدی برآوردهای مرا به طور کلی و با دقتی قابل قبول تأیید کردند.

فریبرز رئیس دانا – اقتصاددان

در سال ۱۳۹۳ حداقل دستمزد و دریافتی واقعی برای شاغلان کارگری عبارت از چیزی بود که در جدول شماره ۱ آورده ‏ام. در این جدول کل دریافتی‏‌ها (شامل حداقل دستمزد، یارانه‏‌ها، ضریب سابقه‏ ی کار، خواربار، کمک عائله‏ مندی، درصد افزایش برای سایر دریافتی‏‌ها و غذا و سرویس و ایاب و ذهاب و بالاخره عیدی و پاداش) در این سال آمده است.

اما هم چنین ارقام برحسب نرخ‏‌های تورم سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ تعدیل شده ‏اند تا کل دریافتی واقعی بر پایه‏ ی قیمت‏‌های سال ۱۳۹۱ به دست آید. این تعدیل هم با نرخ ‏های تورم مورد نظر من (۴۴ و ۴۰ درصد برای سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳) و هم با نرخ‏های تورم مورد نظر دولت (۴۴ درصد و ۲۰ درصد برای همین سال‌ها) محاسبه شده است

جدول ۱- متوسط، حداکثر و حداقل دریافتی کارگران در ایران: ۱۳۹۳۱ و ۱۳۹۳ (ارقام به هزار تومان)

در جدول شماره ۱ ملاحظه می‌‏کنیم که براساس برآوردهای من کل انواع دریافتی توسط کارگران به قیمت ‏های واقعی در سال ۱۳۹۳ معادل ۵۹۰ هزار تومان بوده است که نسبت به سال ۱۳۹۱ در حدود ۲۱ درصد کاهش یافته است.

اگر ارقام را با نرخ‏های تورم رسمی دولتی محاسبه کنیم رقم متوسط به ۶۹۰ تومان می‌‏ رسد که باز هم در حدود ۷/۵ درصد کمتر از سال ۱۳۹۱ است (رقم ‏های حداقل و حداکثر نیز از رقم ‏های سال ۱۳۹۱ کم‏ تراند)، به هر حال با توجه به امکان نادرست بودن ارقام رسمی می‌توانیم بگوئیم وضع متوسط شاغلان کارگری در سال ۱۳۹۳ بین ۷/۵ تا ۲۹ درصد و به طور متوسط ۱۵ درصد پایین‌تر از سال ۱۳۹۱ است.

نرخ بیکاری بنا به آمارهای رسمی در حدود ۱۲ درصد گزارش می‌شود. رقم مورد ارزیابی من آمد با استدلال کافی در مقاله‌ها «سال ۹۳: بدآیند کارگران» و «میراث داران بحران در سال ۱۳۹۲» آورده‌ام از رقمی در حدود ۱۸/۵ درصد حکایت دارد که هیچ نشانه‌ای هم از کم شدن آن در دست نیست.

بیایید با رقم متوسط کار کنیم. در این صورت برای محاسبه باید در نظر بگریم ۱۵ درصد از کارگران بیکارند. اگر چنین باشد طبقهٔ کارگری که به بازار می‌آید یا شغل متزلزلی دارد به طور متوسط با احتمال ۸۵ درصد یافتن کار رو به رو است.

در حدود ۶۰ درصد از کارگران شاغل وضعی متزلزل یا به شدت متزلزل دارند و به سختی به آن دریافتی کل متوسط (که در جدول بالا نشان داده‌ایم) دست می‌یابند (به مقالهٔ «سال ۹۳، بدآیند کارگران» مراجعه کنید.)

بدینسان میزان دریافتی متوسط در حدود ۵۲ درصد از کارگران با توجه به احتمال بیکاری و یا واقعیت بیکاری‌های فعلی و ساختاری و اصطکاکی، که‌‌ همان دریافتی متوسط یا کمتر از آن را دارند باید دریافتیشان به طور متوسط در عدد ۰/۸۵ (یا احتمال دست یابی به کار) ضرب شود و بدین سان ۱۵ درصد کم‏‌تر از رقم محاسباتی است.

البته هر چه وضع شغلی کارگران بهتر باشد این رقم احتمال دست یابی به کار کمتر می‌شود و به سمت عدد ۱ می‌رود و بر عکس هر چه وضع شغلی کارگران متزلزل‌تر باشد رقم کوچک‌تر و مثلن به سمت ۰/۷۵ می‌رود.

به ارقام زیر نیز نگاه کنیم. رقم تقریبی ۱۳/۲۵ میلیون نفر کارگر به صورت زیر تقسیم بندی می‌شوند (ارقام تقریبی است).

بیکاران و بیکاران دائمن موقت: ۲۶ درصد.

با دریافتی به شدت کمتر از حداقل رقم کل دریافتی: ۱۵ درصد.

با دریافتی حداقلی ۲۲/۵ درصد.

با دریافتی متوسط: ۱۷ درصد.

با دریافتی بالا‌تر از متوسط: ۱۲ درصد.

با دریافتی خیلی بالا‌تر از متوسط: ۷/۵ درصد.

بنابراین در حدود ۶۰ درصد از طبقهٔ کارگر دریافتی کلشان یا صفر است یا کمتر از ۱/۲۱۵ میلیون تومان در ماه (که معمولن بسیار کمتر از آن و در حدود ۶۰ درصد این رقم است).

در نگرش طبقاتی این دریافتی‌ها باید در واقع در عددهای ۰/۷۵ یا ۰/۹ ضرب شود. اما گرانی‌هایی که فقط در دو سال اخیر ۶۵ تا ۸۵ درصد تورم را به کارگران تحمیل کرده‌اند موجب شده است که حتی رقم متوسط حداکثری نیز برای ۸۵ درصد کارگران ناکافی باشد.

از طرف دیگر برآورد هزینهٔ متوسط خانوار شهری در بهترین برآورد‌ها برای سال ۱۳۹۳ نزدیک به ۲۰ میلیون تومان در سال (برای خانوار ۳/۴ نفری) بوده است. این به معنای دریافتی ۱/۶۷ میلیون تومان در ماه است.

اما در حدود ۷۵ درصد از خانوارهای شهری رقمی کمتر از این مقدار را دریافت می‌‏دارند (در حدود ۶۵ درصد از خانوار‌ها زیر خط فقر نسبی‌اند) در نگرش طبقاتی باید اضافه کنم که حتی با توجه به مقدار متوسط شاغلان در خانوار (در حدود ۱/۱ نفر در خانوار، یعنی ۲۰ درصد بیش از دریافتی‌های محاسباتی پیشین) این رقم خط فقر نسبی به بالای ۷۰ درصد جمعیت کارگری می‌رسد.

در حدود ۳۷/۵ درصد از خانوارهای شهری زیر خط فقر مطلق قرار دارند (البته تعریف خط فقر مطلق بستگی به معیار‌ها هم دارد). با توجه به بیکاری‌ها و دریافتی‌هایی که پیش‌تر اشاره کردم رقم خط فقر مطلق برای کارگران شهری به بالای ۴۰ درصد از خانوار‌ها (با متوسط ۳/۴ نفری) می‌رسد.

برای سال ۱۳۹۳ برآورد من این بود که حتی با قبول فلاکت و وضع بد سال ۱۳۹۱ برای آنکه در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ وضع به‌‌ همان سال ۱۳۹۱ بماند کل دریافتی متوسط باید به ۱/۴۳ میلیون تومان در ماه برسد که به ۱/۲۱ میلیون تومان رسید. (مقاله «حداقل دستمزد: حد مجاز برای بقا» اسفند ماه ۱۳۹۲).

اما چنان که دیدیم رقم واقعی سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۹۱،

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.