اخباروگزارشات کارگری18اسفند1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری18اسفند1393

– تجمع رانندگان و کارگران شرکت واحد در مقابل وزارت کار برای افزایش دستمزد!

– دستگیری فعالان کارگری در آستانه روز جهانی زن

– تجمع اعتراضی کارگران معدن سنگرود در برابر ساختمان وزارت کار

– دور جدید اعتراض کارگران فاز‌های  ۱۵ و ۱۶ عسلویه

– بیکارشدن 300کارگر کارخانه فولاد میانه

– احتمال بیکارشدن 400کارگرباتغییر کاربری کارخانه بنیان دیزل تبریز

– خروج 40 درصد کارخانجات لبنی از چرخه تولید

– خیمه‌سنگین بیکاری در بازار کار

– پیام سندیکا 35 منتشر شد

– شماره پنجم نشریه علیه بیکاری منتشرشد

– یک کارگر پروژه مشهد مال بر اثر سقوط بازوی جرثقیل جان باخت

– مرگ خاموش یک نگهبان کارخانه در فراهان

تجمع رانندگان و کارگران شرکت واحد در مقابل وزارت کار برای افزایش دستمزد!

رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به در خواست سندیکای کارگران شرکت واحد امروز ۱۸ اسفند ماه در مقابل وزارت کار برای تعیین دستمزدی عادلانه دست به تجمع اعتراضی زدند ،این تجمع در حالی در مقابل وزارت کار انجام شد که کمتر از دو هفته بپایان سال نمانده و هنوز سرنوشت مزد کارگران در سال ۹۴ از سوی شورای دستمزد تعیین نگردیده و زمزمه های ۱۵ تا ۱۶ در صد جهت افزایش مزد کارگران از سوی وزارت کار شنیده می شود  .این تجمع از ساعت ۱۱و ۳۰ صبح شروع و تا ساعت ۱۵ عصر ادامه داشت حضور لباس شخصی ها و عوامل نیروی انتظامی در این تجمع پررنگ بود اماپایان این تجمع که تا ۳عصر ادامه داشت بدون هیچ درگیری به اتمام رسید . در پایان دبیر شورای عالی مزد آقای ماندی با تعدادی از تجمع کنندگان دیدار و گفتگو کرد که از صحبت های ایشان می شود نتیجه گرفت که دسمزد ۹۴ زیر ۲۰ درصد تعیین خواهد شد .

منبع:رسانه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

درهمین رابطه:

*تجمع رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران مقابل وزارت کار-باتصاویر

تعدادی از رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه امروز هجدهم اسفندماه به در خواست سندیکای کارگران شرکت واحد جهت تعیین مزد عادلانه در مقابل وزارت کار دست به تجمع اعتراضی زدند .این اعتراضات از ساعت یازده و نیم صبح شروع و تا ساعت 3 عصر ادامه داشت ،که در تمام مدت رانندگان با شعارهایی همچون کارگر کارگر اتحاد اتحاد ،دستمزد عادلانه حق مسلم ماست ،هزینه ها دلار ء حقوق ما ریال ء،کارگر اخراجی شاغل باید گردد،در طول این اعتراضات حضور پلیس امنیت و عوامل انتظامی پررنگ بود و از عکاسی و فلیمبرداری مردم حاضر جلوگیری بعمل می آوردند واین تجمع بدون در گیری بپایان رسید و بعد از تجمع دبیر شورای مزد آقای ماندی با تجمع کنندگان گفتگو کرد و قول رسیدگی دادند .این تجمعات برای تعیین نرخ عادلانه دستمزد بوده که امیدورایم تاثیری بر تعیین دستمزد بگذارد هر چند که دبیر شورای مزد از گفته هایش به نظر میرسید که بیش از 17درصد حقوق کارگران افزایش نخواهد یافت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Partager

منبع:https://www.facebook.com/davood.syndica

*تجمع کارگران سندیکای شرکت واحد در مقابل وزارت کار

حدود ۱۵۰ نفر از کارگران سندیکای شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه در اعتراض به افزایش حقیرانه دستمزد ۹۴ در مقابل وزارت کار تجمع کردند .

کارگران با در دست داشتن پلاکارد و پرده نوشت شعار سر می دادند که :

زندگی شایسته حق مسلم ماست

دستمزد عادلانه حق مسلم ماست

اشتغال و ایمنی حق مسلم ماست

پیگیری حقمان حق مسلم ماست و …

به گزارش رسیده متن پرده نوشت ها نیز از این قرار است :

شکنجه اقتصاد خانوار کارگری را پایان دهید !

کارگران را قربانی مافیای ثروت دلالی نکنید !

فرار مالیاتی غارتگران اقتصادی را از مزد کارگران بر ندارید و …

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

۹۳/۱۲/۱۸

*ساعتی پیش جمعی از کارگران شرکت‌ اتوبوسرانی در مقابل ساختمان وزارت کار در خیابان آزادی تهران اعتراض کردند و درخواست افزایش حداقل مزد با توجه به کاهش قدرت خرید طی سال‌های گذشته شده‌اند.

براساس این گزارش، این کارگران نسبت به کاهش قدرت خرید طی سال‌های گذشته و نحوه تعیین حداقل مزد کمتر از میزان تورم سالانه بوده است، اعتراضاتی را مطرح کردند.

یکی از کارگران به نام رضوی 53 ساله خواسته اصلی این کارگران را پایین بودن حداقل مزد سالانه عنوان می‌کند و خطاب به هفده تن معاون وزیر کار گفت، قدرت خرید کارگران به یک سوم طی 10 سال گذشته کاهش یافته و سال گذشته با همه این تفاسیر باز هم حداقل حقوق 10 درصد کمتر از تورم تعیین شد.

از سال گذشته تا کنون قیمت تمام اقلام و کالاها دو یا سه برابر شده‌اند، اما ببینید که چقدر دستمزد کارگران افزایش پیدا کرده است؛ هر ساله نمایندگان کارگری و کارفرمایی در نشست‌های شورای عالی کار حداقل دستمزد را با افزایش 15 تا 16 درصدی تصویب می‌کنند، اما طبق آمار قدرت خرید بیش از آن چیزی است که دستمزد تعیین می‌شود، کاهش پیدا کرده است.

این کارگران پلاکاردهایی در دست خود گرفته‌اند که روی آن عناوینی همچون دستمزد عادلانه حق مسلم ماست، زندگی شایسته حق مسلم ماست و عدالت دستمزدی قید شده است.

در این میان فردی به نام بیرام‌زاده خود را کارشناس روابط کار معرفی کار می‌کند و می‌گوید از کارگران می‌خواهیم در نشستی با آقای ماندنی دبیر شورای عالی کار مشکلات خود را بیان کنند.

یکی دیگر از این معترضان به نام ابراهیم مددی از بازنشستگان شرکت اتوبوسرانی می‌گوید: این افراد اعلام می‌کنند که برای رایزنی و مذاکره با آقای ماندنی صحبت کنیم، اما ایشان هیچ گونه رأی و نفوذی در شورای عالی کار ندارد و تنها دبیر شورای عالی کار است.

قدرت خرید کارگران به یک سوم کاهش پیدا کرده و میلیون‌ها خانواده کارگری به سختی و با مشقت زندگی می‌کنند.

یکی دیگر از معترضان می‌گوید: تشکیلات نماینده‌ای کارگری را قبول نداریم، چرا که طی سال‌های گذشته نتوانسته‌اند، حقوق واقعی کارگران را از دولت و کارفرمایان بگیرند و هر ساله با برگزاری نشست‌های به خواسته‌های آنان تن می‌دهند.

این کارگر می‌گوید، مشکلات اخراج و دیگر مسائل را می‌پذیریم، اما نباید از حقوق کارگران چیزی کم شود، اکنون علاج واقعی رسیدن به مشکلات واقعی کارگران است.

کارگر دیگری با اشاره به اینکه ساختمان بزرگ وزارت کار با پول کارگران ساخته شده است، می‌گوید: در این ساختمان صدها کارمند از معاون، مدیرکل و مدیر گرفته تا کارمند ساده وجود دارد، اما کدامیک به مشکلات کارگری رسیده‌اند، ما خدمتگزار ملت هستیم و خواهان عدالتیم.

در این میان فردی به نام سیدهاشم موسوی که ظاهرا سابقه سکته دارد، از ما می‌خواهد مشکلاتش را بنویسم، وی می‌‌گوید 51 سال دارم و 14 سال در سامانه 9 شرکت اتوبوسرانی کارگری می‌کنم؛ یک ماه پیش سکته مغزی کردم، اما پول نداشتم بیشتر از آن که درمان شوم، در بیمارستان بمانم اکنون دو فرزند دختر دارم و هیچ کدام از مسئولان به سراغ من نیامده‌اند و تمام مخارج بیمارستان را به سختی و تنهایی تأمین کرده‌ام.

وی در حالی که گریه می‌کند، می‌گوید، نصف صورت و دست‌وپایم بی‌حس شده است و مسئولان به من گفته‌اند که در کارواش کار کنی در حالی که توانایی جسمی ندارم و بر اثر مشکلات زیاد سکته کرده‌ام و هیچکدام از مسئولان از مشکلات ما خبری ندارند.

هم‌اکنون در وزارت کار 5 نفر از نمایندگان این کارگران و دبیر شورای عالی کار نشستی برگزار کرده‌اند و در مورد مشکلات و مسائل خود و حداقل دستمزد اعتراضات خود را مطرح می‌کنند.

منبع:فارس-18اسفند

دستگیری فعالان کارگری در آستانه روز جهانی زن

دستگیر کورش بخشنده در استانه روز جهانی زن

کورش بخشنده فعال کارگری در سنندج در آستانه روز جهانی زن دستگیر شد . این فعال کارگری که از اعضاء کمیته دفاع از کارگران مهاباد بود به دنبال دستگیری های قبلی فعالان کارگری در سنندج بدون هیچ تو ضیحی دستگیر میشود .

در چند ماه گذشته فعالان کارگری در سنندج تحت فشار زیادی قرار داشته اند و پس از دستگیری فردین میرکی و زانیار مرادی این چندمین دستگیری این فعالان است . فردین میرکی و زانیار مرادی پس مدتی بازداشت بدون دلیل با و ثیقه های سنگین آزاد شدند و هیچ گونه دلیل مو جهی برای دستگیری این فعالان کارگری تا کنون ارائه نشده است .

منبع:سایت کانون مدافعان حقوق کارگر

تجمع اعتراضی کارگران معدن سنگرود در برابر ساختمان وزارت کار

جمعی از کارگران معدن سنگرود (البرز غربی) در اعتراض به تعویق ۲ ماه حقوق و حق عیدی پایان سال و همچنین درج نشدن حدود 19 ماه از سوابق بیمه‌ای شان تحت عنوان مشاغل سخت و زیان آور امروز (۱۸ اسفند) با سفر به تهران در مقابل ساختمان وزارت کار تجمع کردند.

به گزارش18اسفندایلنا،کارگران حاضر در تجمع امروز که تعدادشان ۱۰۰ نفر گزارش شده، گفته‌اند: سوابق بیمه‌ای ۱۸۶ نفر از کارگران معدن سنگرود، از تاریخ ۱ بهمن ماه سال ۸۳ تا ۱۰ تیر ماه سال ۸۵ در دوره‌ای که این واحد معدنی به بخش خصوصی واگذار شده بود با عنوان مشاغل سخت وزیان آور ثبت نشده است. به همین دلیل این تعداد کارگر که پیرو مصوبه هیات وزیران در تاریخ ۲۸ آبان ماه به پیشنهاد وزارت خانه‌های کار و صنعت – مبنی بر بازنشستگی تا پایان ۹۴ و ۹۵ – امکان بازنشستگی زود هنگام را در آینده نخواهند داشت.

بنا بر اظهارات کارگران، این کارگران که تا پایان سال ۹۴ و ۹۵ مشمول بازنشستگی می‌شوند با شرایط ویژه‌ای که هیئت وزیران برای این کارگران در نظر گرفته‌ است توانسته‌اند مدارکشان را برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار شهرستان رودبار ارسال کنند اما هنوز این مقرری به دلیل آنکه حدود 19 ماه از سوابق شغلیشان به صورت کارگر عادی به تامین اجتماعی ارسال شده، هنوز برقرار نشده است.

کارگران معدن سنگرود گفته‌‌اند؛ به موجب تصویب نامه هیات وزیران که به استناد اصل یکصد و و سی هشتم قانون اساسی تنظیم شده است، کارگران شاغل معدن زغال سنگ سنگرود که مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری‌اند می‌توانند بعد از اتمام دوره دریافت مقرری با محاسبه ایام بیکاری با قانون مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شوند. با این وجود محاسبه ایام بیکاری با قانون مشاغل سخت وزیان آور که امکان بازنشستگی کارگران را مهیا می‌سازد هنوز کارگران به دلیل درج نشدن عنوان سختی کارشان در طول این 19 ماه دچار مشکل هستند.

کارگران گفتند امروز به تهران امده‌ایم تا همانند گذشته مسئولان وزارت کار به خواسته ما کارگران معدن سنگرود رسیدگی کنند .

گفتنی است پیش از این در تاریخ ۶ مهر ماه سال جاری حدود ۱۵۰ نفر از کارگران معدن سنگرود (البرز غربی)  به تهران سفر کرده و مقابل ساختمان وزارت کار تجمع کرده بودند. سر انجام پس از ماه‌ها اعتراض کارگری در معدن زغال سنگ سنگرود (البرز غربی) ۸۸ کارگر مشمول بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت و زیان آور امکان بازنشسته شدن پیدا کردند که مراحل بازنشستگی انان در حال انجام است. همچنین حدود ۵۱ نفر از کارگران این واحد معدنی تعطیل شده که تا پایان سال ۹۸ به مرور شرایط بازنشستگی را پیدا می‌کنند برای تکمیل سوابق بیمه‌ای‌شان به سایر معادن زیر مجموعه شرکت تهیه تولید همانند معدن پروده طبس انتقال داده شده‌اند.

دور جدید اعتراض کارگران فاز‌های  ۱۵ و ۱۶ عسلویه

دور جدید اعتراض کارگران پیمانکاری فازهای ۱۵ و ۱۶ منطقه ویژه عسلویه در واکنش به پرداخت نشدن دو تا پنج ماه مطالبات مزدی‌ که دیروز آغاز شده بود، امروز نیز ادامه یافت.

به گزارش18اسفندایلنا،به دنبال اقدام اعتراضی که در تاریخ ششم اسفند ماه سال جاری از سوی گروهی از کارگران پیمانکاری شاغل در فازهای ۱۵ و ۱۶ منطقه عسلویه صورت گرفت، گروهی از این کارگران صبح روز گذشته با اجتماع در پشت درب ورودی سایت تاسیسات پتروشیمی از حضور در محل کار خودداری کردند.

این منابع خبری می‌گویند: صبح امروز نیز مانند اقدام اعتراضی روز قبل (17 اسفند) کارگران برای ساعتی از حضور در محل کار خودداری کردند اما در ‌‌نهایت با وعده پیمانکار در محل کار خود حاضر شدند.

گفته می‌شود بیشتر کارگرانی که در این اقدام اعتراضی شرکت کرده بودند از طریق شرکت‌های پیمانکاری «ارش مکانیک»، «توانمند»، «تلاش‌گستر» و «پناه سازان» در پروژه‌های رو به اتمام فازهای ۱۵ و ۱۶ منطقه عسلویه مشغول به کار هستند و برخلاف دیگر کارگرانی که در استخدام سایر شرکت‌های پیمانکاری هستند هنوز مطابات معوقه آن‌ها پرداخت نشده است.

در پی اولین دور این اعتراض برخی شرکت‌های پیمانکاری معادل یک تا دو ماه از معوقات مزدی کارگران معترض را پرداخت کرده‌اند و در حال حاضر به کار مشغولند اما سایر کارگرانی که هنوز بابت معوقات طلبکار هستند در اقدامات اعتراضی دو روز گذشته شرکت کرده‌اند.

پیش از این فعالان کارگری در منطقه ویژه عسلویه گفته بودند که در دور اول اعتراضات که روز ششم اسفندماه آغاز شد، دست‌کم کارگران پنج شرکت پیمانکاری «آذران گسترس‌»، «ارشک مکانیک»، «توانمند»، «ونوسان» و «ژرفا» به مدت چهار روز در اعتراض به دریافت نکردن سه تا پنج ماه معوقات مزدی از انجام کار خودداری کرده‌ بودند.

آن‌زمان کارگرانی که از نزدیک شاهد این اقدام اعتراضی بودند گفته بودند که معترضان با بستن درب ورودی کمپ کارگری، از ورود و خورج هرگونه خودرو به داخل کمپ خودداری می‌کنند اما رفت و آمد از سایر ورودی ‌های سایت جریان دارد.

بر اساس این اطلاعات در جریان این اقدام اعتراضی درب‌های کمپ جز برای ورود و خروج ماشین حامل غذا و یا در موارد خیلی ضروری دیگری مانند اعزام آمبولانس بسته شده بود و کارگران شرکت‌هایی که بابت معوقات مزدی طلبکار بودند از ورود و خروج ماشین‌ها به داخل کمپ خودداری می‌کردند؛ بطوری که این وضعیت حتی باعث شده بود تا معدود شرکت‌های پیمانکاری که مطالبات کارگران خود را پرداخت کرده‌اند نیز برای نقل و انتقال کارگران به محل پروژه با مشکل مواجه شوند.

 براساس اطلاعاتی که به تازگی بدست آمده است در پی اولین دور این اعتراضی برخی شرکت‌های پیمانکاری مانند «آزمون فلز»، «ونوسان» و «آذران گس‌تر» معادل یک تا دو ماه از معوقات مزدی کارگران معترض را پرداخت کرده‌اند و در حال حاضر به کار مشغولند اما سایر کارگرانی که هنوز بابت معوقات طلبکار هستند در اقدامات اعتراضی دو روز گذشته شرکت کرده‌اند.

بیکارشدن 300کارگر کارخانه فولاد میانه

ایرنابتاریخ18اسفند بنقل از معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه شهرستان میانه،ازبیکاری300کارگرکارخانه فولادمیانه ،خبرداد.

براساس این گزارش،اسماعیل حیدری آزاد روز دوشنبه گفت: شاغلین فولاد 241 نفر اعلام شده و 300 نفر تولید کننده اصلی کارخانه از کار بیکار شده اند.

وی همچنین موضوع اشتغال و کاهش بیکاری را از مسایل و چالش های مهم شهرستان اعلام و تنها صنعت شهرستان را فولاد خواند و گفت: بیکاری بالای 300 نفر از کارگران مشکلی بر مشکلات شهرستان افزوده که سازمان خصوصی سازی و خریداران باید پاسخگو باشند.

فرماندار ویژه میانه گفت: بلاتکلیفی 250 نفر از قبولین آزمون استخدامی این کارخانه از سال 91 نیز بر مشکلات افزوده که باید وضعیت این افراد مشخص شود.

شهرستان میانه با 180 هزار نفر جمعیت در 178 کیلومتری جنوب شرقی تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده است.

احتمال بیکارشدن 400کارگرباتغییر کاربری کارخانه بنیان دیزل تبریز

مهربتاریخ18اسفند ازتغییرکاربری کارخانه بنیان دیزل تبریز واحتمال بیکارشدن400کارگرش خبرداد.

برپایه این گزارش،قرار است پروژه مشارکتی «آتا سنتر» در زیربنایی حدود ۵۵۰ هزار متر مربع در ۱۵ طبقه و سه طبقه زیرزمین در محل سابق کارخانه بنیان دیزل تبریز احداث می شود

شرکت بنیان دیزل یکی از قدیمی ترین واحدهای صنعتی تبریز است که در منطقه غربی این کلانشهر قرار گرفته و بیش از ۴۰۰ کارگر در این واحد مشغول به کار هستند.

بسیاری از فعالان صنعتی بر این باور بودند که بنیان دیزل واحد صنعتی مادر تبریز بوده و تغییر کاربری آن به منزله تعطیلی این واحد و بیکار شدن کارگران آن است.

 بنیان دیزل یکی از مجموعه های بزرگ صنعتی در غرب کلان شهر تبریز است که در دهه ۵۰ بنیان گذاری شده و تحت لیسانس درمن دیزل انگلستان به تولید موتورهای دیزلی می پرداخت.

خروج 40 درصد کارخانجات لبنی از چرخه تولید

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنایع لبنی درباره تعداد کارخانجات لبنی تعطیل شده،گفت: پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها حدود 40 درصد کارخانجات لبنی کشور تعطیل و از چرخه تولید خارج شده اند.

به گزارش18اسفندایرنا وی افزود: طبق آخرین آمار به دلیل تعطیلی برخی کارخانجات و کاهش توان تولید، ورودی شیر کارخانجات لبنی به یک سوم تقلیل یافته به طور مثال کارخانه ای که ورودی شیر آن در روز 100 تن بود هم اکنون ورودی آن به 30 تا 40 تن شیر در روز رسیده است.

وی اضافه کرد: البته پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مقرر شده بود 30 درصد درآمدهای ناشی از این قانون به تولید اختصاص یابد، اما تاکنون این مسئله عملیاتی نشده و صنایع لبنی نیز به دلیل ریسک تولید و هزینه های تمام شده تحت فشار قرار دارند.

خیمه‌سنگین بیکاری در بازار کار

طبق آمار جدید ، بیکاری زیر ۳۰ سال ۲۴درصد و حدود ۲.۵ برابر بیکاری عمومی و جمعیت در مرز بیکاری و اشتغال نیز به۱.۹میلیون نفر رسید. سهم کشاورزی از اشتغال کاهش یافته و ۴۰درصد افراد هم اضافه کاری می کنند.

به گزارش 18اسفندمهر، مرکز آمار ایران گزارش بیکاری سال ۹۲ کشور را در واپسین روزهای سال جاری ارائه کرد که بر اساس آن مقایسه ای بین عملکرد سال های ۹۱ و ۹۲ درباره وضعیت بیکاری و اشتغال نیروی کار کشور صورت گرفته است.

بر پایه این گزارش رسمی دولت، نرخ مشارکت اقتصادی به عنوان یکی از مهم ترین شاخص های نشان دهنده میزان تحرک اقتصادی یک کشور در ایران نشان می دهد که در فاصله سال های ۹۱ تا پایان ۹۲، این شاخص تنها ۲ دهم درصد بهبود یافته است؛ در عین حال، کارشناسان بازار کار و اقتصادی معتقدند این شاخص در ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته پایین است و باید دستکم به ۶۰ درصد برسد.

با وجود اینکه طبق آمارها نرخ بیکاری از ۱۲.۱ درصد سال ۹۱ به ۱۰.۴ درصد سال ۹۲ رسیده، اما این وضعیت برای گروه سنی اصلی جوینده کار کشور یعنی گروه سنی زیر ۳۰ سال، قابل تامل و بحرانی است. مرکز آمار اعلام کرده نرخ بیکاری کارجویان جوان از ۲۶.۸ درصد سال ۹۱ به ۲۴ درصد در سال گذشته رسیده است.

۴۰ درصد کل شاغلان به دنبال اضافه کاری

وضعیت اشتغال ناقص به معنای اینکه افراد در هفته کمتر از میزان استاندارد به کار اشتغال دارند نیز گویای آن است که جمعیت قابل توجهی از نیروی فعلی کار کشور در این وضعیت به سر می برند که به عقیده کارشناسان بازار کار مرزی بین بیکاری و اشتغال است.

تعداد افراد دارای اشتغال ناقص از یک میلیون و ۸۳۳ هزار و ۵۰۷ نفر سال ۹۱ به یک میلیون و ۹۰۹ هزار و ۱۶۹ نفر در پایان سال گذشته افزایش یافته که نشان دهنده نامتعادل بودن شرایط اشتغال در بازار کار ایران و خطر از دست رفتن فرصت های شغلی در برخی حوزه ها است. در عین حال، اشتغال ناقص نمی تواند تامین کننده نیازها و منابع مالی مورد نیاز خانوار باشد.

جمعیتی بالغ بر ۴۰.۱ درصد کل شاغلان بازار کار ایران در سال گذشته بیشتر از ۴۹ ساعت در هفته کار کرده اند که نشان دهنده تمایل نزدیک به نیمی از جمعیت شاغل کشور به انجام اضافه کاری به منظور تامین نیازهای مالی است. این مسئله بر این نکته تاکید دارد که سطح دستمزدها در بازار فعلی کار ایران برای حدود ۵۰ درصد شاغلان ناکافی است و آنها مجبور می شوند برای تامین مخارج خود اضافه کاری کنند.

بر پایه این گزارش، اشتغال زایی در بخش کشاورزی طی سال گذشته نسبت به سال ۹۱ کاهش یافته و در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد کل بازار کار ایران در این حوزه فعال است . طبق اعلام مرکز آمار، بخش کشاورزی در سال ۹۱  میزان ۱۹.۴ درصد  اشتغال   ایجاد کرده بود که این میزان در سال گذشته به ۱۸.۳ درصد کاهش یافت.

ریزش نیروی کار در بخش کشاورزی

مجموع اشتغال زایی بخش کشاورزی از ۳ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۴۱۷ نفر در سال ۹۱ به ۳ میلیون و ۹۱۳ هزار و ۴۱۲ نفر در سال گذشته کاهش یافته است. بخش صنعت در سال ۹۱ به میزان ۳۳.۴ درصد اشتغال کل کشور و در سال گذشته نیز ۳۴.۳ درصد اشتغال زایی داشته است.

با وجود اینکه در بخش کشاورزی، میزان اشتغال زایی در فاصله ۹۱ تا ۹۲ اندکی کاهش یافته است، اما در حوزه صنعت اشتغال زایی از ۶ میلیون و ۸۹۷ هزار و ۶۰۱ نفر سال ۹۱ به ۷ میلیون و ۳۱۳ هزار و ۶۶۹ نفر در سال گذشته رسید.

خدمات در شرایط فعلی، بالاترین میزان اشتغال زایی کشور را دارد. در سال ۹۱ به میزان ۴۷.۲ درصد و در سال گذشته نیز ۴۷.۴ درصد کل اشتغال کشور از بخش خدمات ایجاد شد. ۹ میلیون و ۷۳۱ هزار و ۷۶۴ نفر در سال ۹۱ و ۱۰ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۳۹۷ نفر در سال گذشته از طریق خدمات به کار اشتغال داشته اند.

طبق آمارهای موجود، تعداد جمعیت فعال کشور از ۲۳ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۴۶۲ نفر سال ۹۱ به ۲۳ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۵۵۲ نفر در سال گذشته افزایش یافته است. در نقطه مقابل، تعداد جمعیت دارای اشتغال ناقص کشور نیز از یک میلیون و ۸۳۳ هزارنفر به یک میلیون و ۹۰۹ هزارنفر افزایش یافت.

پیام سندیکا 35 منتشر شد

پیام سندیکا ؛ پیام آور سندیکاهای کارگری ایران در دو نسخه چاپی و الکترونیکی منتشر شد .

در این شماره می خوانید:

سرپیام

فراخوان کارگران و نیروی کار در ایران در اعتراض به مقررات زدائی از قانون کار

اعتصاب در معدن زغال سنگ سنگرود!

با بی توجهی به خواستهای بر حق کارگران، باد می کارید و توفان درو خواهید کرد!

تکذیبیه!

از اعتصاب معلمان در شهرهای مختلف حمایت می کنیم!

اعتصاب صدها تن از رانندگان شرکت واحد مقابل شهرداری تهران 17 دیماه 1393

با وجود هشدار اتحادیه نیروی کار پروژه ای ایران سه کارگر پارس جنوبی بر اثر تنفس “گاز ترش” مسموم شدند

از اعتصاب کارگران ایران خودرو حمایت می کنیم.

شگردهای مدیریت ایران خودرو را با اتحاد خنثی کنیم!

اعتصاب و اعتراض 1000 کارگر کارخانه واگن پارس اراک

کارگران ساختمانی صاحب نشریه شدند.

حمایت “ایندیستریال” از کارزار سندیکای کارگران فلزکار مکانیک

سازمان تامین اجتماعی بر علیه منافع اقتصادی کارگران

پولهای سازمان تامین اجتماعی چه شده است؟

فساد نتیجه سیستم سرمایه داری

چگونه مردم ایران غارت میشوند!

حمایت از زنان کارگر در دستور کار مسئولان نیست!

شیردختری که یکصد و دو 102 داعشی را جهنم فرستاده.

اگر بخواهیم، میتوانیم!

قطع زندگی برای سودجوئی بیشتر!

نابغه های ایرانی در سازمان فضائی ناسای آمریکا

بانوی ایرانی در فهرست چهره های برتر سال 2014

کارگری فصلی در دهلران به سبب عدم مساعدت مالی نهادهای دولتی از صرف هزینه نگهداری فرزندانش ناتوان گشته است.

عضو کانون معلمان خبر داد: تعویق سه ماه “اضافه تدریس” قریب به نیم میلیون معلم

اعتصاب یک میلیون نفر در اندونزی پس از افزایش قیمت سوخت

در اعتراض به افزایش کرایه حمل و نقل، اتحادیه های دانشجوئی و کارگری فردا در شیلی اعتصاب میکنند

نقش کارگران معادن در جنبش کارگری ایران

کارت تبریک ارسالی فدراسیون جهانی سندیکاها به سندیکای فلزکار مکانیک به همراه شادباش سال نو 2015 میلادی

کارگران و سندیکا

سازمانهای مردم نهاد و کارکردهایشان

نقش تشکلهای کارگری در تدوین و اصلاح قانون کار از دیروز تا به امروز

طبقه کارگر ایران برای قانونی کردن امتیازات به دست آورده مبارزه میکند.

آنچه پیشروان سندیکائی باید بدانند!

محمد علی معلم طبرسی، مبارز پیش کسوت جنبش سندیکائی زحمتکشان ایران

جلوگیری از ورود 5 کارگر “واگن پارس” به کارخانه  / اعتصاب به دهمین روز رسید

بگو بابا چرا تاخیر کرده؟

سه شعر از فلزبان

تسلیت به شاهرخ زمانی

برای خواندن نسخه پی دی اف:

http://sfelezkar.com/wp-content/PayamSendika35.pdf

” هیئت تحریریه ” و ” روابط عمومی ” سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

شماره پنجم نشریه علیه بیکاری منتشرشد

پنجمین شماره نشریه علیه بیکاری درتبریخ16اسفند در12صفحه منتشرشد.

دراین شماره آمده است:

خفت!روی برنگردانیم، دعا نه، کاری کنیم

طبقه کارگر و مذاکرات هسته ای

جنبش کارگری“مردانه“ و زنان کارگر

بیچاره رضا شاه! نگاهی به سوگواری برای ورشکستگی نساجی ها

ایجاد تشکل کارگری شاخ و دم ندارد، دارد

طنز: پوست اندازی مذهبی در ایران – پیشروی با چراغ خاموش

لینک نشریه:http://www.a-bikari.com/1pdf/AleyheBikari5.pdf

یک کارگر پروژه مشهد مال بر اثر سقوط بازوی جرثقیل جان باخت

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: یک کارگر مشغول به کار در مشهد بر اثر سقوط بازوی جرثقیل جان خود را از دست داد.

به گزارش18اسفندایرنا،ابوالحسن کاملی روز دوشنبه افزود: این حادثه دیروز در پی شکستن و سقوط بازوی جرثقیل بر روی کارگری 30 ساله بوقوع پیوست.

وی گفت: هم اکنون پرونده این حادثه در حال بررسی کارشناسی به منظور تشخیص مقصر و تعیین رابطه کاری قربانی با پیمانکار و پروژه برای ارائه به دادگاه است.

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به مواد 171و 176 قانون کار افزود: با مشخص شدن درصد تقصیر پروژه مشهد مال، مجری بین 200 تا 500 برابر حداقل دستمزد مندرج قانون کار جریمه می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این، پرداخت دیه به خانواده قربانی از سوی مجری پروژه قطعی است.

پروژه مشهدمال که در زمینی به وسعت هشت هکتار با زیربنای حدود ۵۰۰ هزار مترمربع اواخر سال 1391 آغاز شد و مدت زمان اجرای آن پروژه پنج سال و نیم پیش بینی شده شامل 23 طبقه فضای تجاری، هتل، برج اقامتی و 17 طبقه اداری، فضای تاسیساتی و توقفگاه در حاشیه بلوار خیام شهر مشهد است.

مرگ خاموش یک نگهبان کارخانه در فراهان

فرمانده انتظامی شهرستان فراهان، از مرگ خاموش یک نگهبان بر اثر گاز گرفتگی در یکی از واحدهای صنعتی این شهرستان خبر داد.

به گزارش18اسفندایرنا بنقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ صفر علی روشنایی افزود: قربانی این حادثه شامگاه گذشته به دلیل نشت گاز مونواکسید کربن از طریق نقص فنی در مسیر دودکش آبگرمکن محل کار ، جان خود را از دست داد.

وی توضیح داد: با اطلاع از مرگ این نگهبان ، تحقیقات در این خصوص آغاز شد و در بررسی های اولیه بی احتیاطی در خصوص نصب غیر استاندارد وسیله گازسوز عامل این حادثه شناخته شد.

هیجدهم اسفندماه1393

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.