خباروگزارشات کارگری17فروردین1394

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

خباروگزارشات کارگری17فروردین1394

– تجمع کارگران معدن منگنز بافت با خانواده درفرمانداری دراعتراض به تعطیلی معدن وعدم پرداخت6ماه حقوق ومطالباتشان!

– کارخانه لوله و نورد صفا بعد از دو روز اعتصاب کارگران تعطیل شد

-ادامه بلاتکلیفی وتعویق دو ماه حقوق و عیدی ۵۷۰ کارگر فولاد آذربایجان

– تعطیلی معدن‌جو و بیکاری ۳۸۰کارگر از ابتدای سال

– برخورد ماموران سد معبر شهرداری تهران با فرزند علی چراغی در هنگام دستفروشی

تجمع کارگران معدن منگنز بافت با خانواده درفرمانداری دراعتراض به تعطیلی معدن وعدم پرداخت6ماه حقوق ومطالباتشان!

روزدوشنبه حدود 40 نفر از کارگران معدن منگنز بافت روز دوشنبه به همراه خانواده در فرمانداری این شهرستان دراعتراض به تعطیلی معدن وعدم پرداخت6ماه حقوق ومطالباتشان دست به تجمع زدند.

به گزارش17فروردین ایرنا،حدود 40 نفر از کارگران معدن منگنز بافت روز دوشنبه به همراه خانواده در فرمانداری این شهرستان حضور یافتند.

این کارگران تعطیلی دو ماهه معدن و پرداخت نشدن مطالبات آنها از سوی کارفرما را علت تجمع اعتراضی امروزعنوان کردند.

شماری از کارگران این معدن اظهار کردند که بیش از شش ماه است مطالبات و دستمزد دریافت نکرده اند.

کارگران معدن منگنز بافت خواستار دریافت مطالبات معوقه خود و همچنین از سرگیری فعالیت معدن هستند.

بنا بر اظهارات مسوولان فرمانداری مقرر شد طی یک هفته آینده نشستی با کارگران، کارفرما و متولی این معدن برگزار و نسبت به رفع مشکل نیز اقدام اساسی انجام شود.

معدن منگنز شهرستان بافت با بیش از 30 سال سابقه فعالیت اکنون بیش از 50 کارگر دایمی را زیر پوشش دارد و دو ماه است به دلیل معوقات مالی و عدم پرداخت حقوق و مزایای کارگران بلاتکلیف و تعطیل است.

معدن منگنز بافت در روستای گدار سبز منطقه کوشک واقع در 70 کیلومتری جنوب غربی از مرکز شهر بافت واقع شده است.

16 نفر از کارگران این معدن در سال 90 به علت واژگونی کامیون حامل کارگران از کوه مشرف به معدن مصدوم و روانه بیمارستان شدند .تا به امروز هزینه های درمان این کارگران توسط کارفرما پرداخت نشده است.

کارخانه لوله و نورد صفا بعد از دو روز اعتصاب کارگران تعطیل شد

کارخانه لوله و نورد صفا دو روز بعد از پایان تعطیلات سال نو (دوشنبه ۱۷ فروردین) به دلیل آنچه مدیران این کارخانه کمبود مواد اولیه می‌خوانند تعطیل شد.

به گزارش 17فروردین ایلنا، بیش از ۱۰۰۰ کارگر لوله و نورد صفا در دو روز گذشته در اعتراض به تعویق سه ماه حقوق و عیدی و پاداش دست از کار کشیده بودند اما این کارخانه صبح امروز تعطیل شد. مدیران لوله و نورد صفا دلیل تعطیلی کارخانه را کمبود مواد اولیه اعلام کرده‌اند.

علاوه بر تعویق حقوق و عیدی، حق بیمه  کارگران لوله و نورد صفا به مدت بیش از ۱۶ ماه پرداخت نشده است.

این در حالی است که شورای تامین پیش‌تر مصوب کرده بود عیدی و پاداش این کارگران در تاریخ ۲۸ اسفند پرداخت شود.

گفتنی است کارخانه لوله و نورد صفا در مجاورت بزرگراه ساوه به تهران و در کیلومتر نهم این بزرگراه قرار گرفته است.

ادامه بلاتکلیفی وتعویق دو ماه حقوق و عیدی ۵۷۰ کارگر فولاد آذربایجان

منابع کارگری از بلاتکلیفی نزدیک به ۵۷۰ کارگر فولاد آذربایجان خبر می‌دهند. این کارخانه که در شهرستان میانه واقع شده است از اسفند پارسال تولیدی ندارد.

به گزارش 17فروردین ایلنا، کارگران فولاد آذربایجان که در پایان بهمن ماه پارسال اخراج شدند تا امروز با دستور شورای تامین شهرستان میانه در کارخانه حاضر شده‌اند.

این کارگران پس از آن اخراج شدند که کارخانه فولاد آذربایجان در پاییز سال گذشته به بخش خصوصی واگذار شد.

یکی از کارگران در این باره گفته «این واگذاری در حالی صورت گرفت که ما نسبت به تعدیل گسترده کارگران قراردادی پس از خصوصی سازی کارخانه به مقام‌های دولتی هشدار داده‌ بودیم و متاسفانه این هشدارها در نزدیک‌ترین زمان ممکن با اخراج همه کارگران و توقف خط تولید به وقوع پیوست».

بر اساس این گزارش، کارگران فولاد آذربایجان در دو ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند و پاداش و عیدی آن‌ها نیز تا امروز به تعویق افتاده است.

براساس این گزارش،در جلسه‌ای که در هفته پایانی اسفند بین مدیران سازمان خصوصی سازی، مدیران ایمیدرو [سازمان دولتی (زیرمجموعه وزارت اقتصاد) فعال در بخش معدن] و نمایندگان میانه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد تصمیم گرفته شده است که کارخانه فولاد آذربایجان دوباره دولتی شود و کارگران اخراجی به کار بازگردند.

شورای تامین شهرستان میانه پیش از واگذاری کارخانه فولاد آذربایجان به بخش خصوصی تصویب کرده بود کارفرمای جدید این واحد تولیدی حق ندارد هیچ کارگری را اخراج کند.

گفتنی است کارخانه فولاد آذربایجان با نزدیک به ۳۳۰ کارگر قراردادی و ۲۴۰ کارگر رسمی در پاییز سال گذشته توسط گروه مالی بانک ملت و یک شخص حقیقی خریداری شده است.

تعطیلی معدن‌جو و بیکاری ۳۸۰کارگر از ابتدای سال

به دلیل تعلیقی که از ابتدای سال ۹۴ در فعالیت‌های معدن‌جو به وجود آمده است هم اکنون وضعیت اشتغال نزدیک به ۳۸۰ کارگر این واحد معدنی نامعلوم است.

به گزارش17فروردین ایلنا،کارگران ذغال سنگ معدن جو در کرمان می‌گویند به دلیل تعلیقی که از ابتدای سال ۹۴ در فعالیت‌های این واحد معدنی به وجود آمده است هم اکنون وضعیت اشتغال نزدیک به ۳۸۰ کارگر این واحد معدنی نامعلوم است.

برپایه این گزارش،اعتبار آخرین قرارداد کاری آن‌ها در تاریخ ۲۹ اسقند سال گذشته خاتمه یافت اما با وجود گذشت بیش از دو هفته از شروع سال جدید هنوز این واحد معدنی در تعطیلی به سر می‌برد.

به گفته کارگران معدنجو تا به این لحظه از سوی کارفرما هیچ اقدامی برای ادامه استخراج ذغال سنگ صورت نگرفته است.

این کارگران گفتند سوابق شغلی بیشتر آن‌ها بالای ده سال است‏ و افزودند: مراجعات کارگران نیز به نهادهای اداری استان تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

به گفته آن‌ها حتی از طرف اداره کار و سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به درخواست کارگرانی که خواهان دریافت مقرری بیمه بیکاری بوده‌اند گفته شده است که چون بیش از ۱۵ روز از زمان اتمام آخرین قرارداد کاری آن‌ها می‌گذرد احتمال برقراری بیمه بیکاری آن‌ها وجود ندارد.

کارگران یادآور شدند وضعیت نامعلوم فعالیت معدن جو برای سال ۹۴ در حالی است که پیش از این فعالیت این واحد معدنی از روز ششم تا پانزدهم فرودین هرسال شروع می‌شد.

کارگران معدن جو با اعلام اینکه در چند سال اخیر شرکت ذغال سنگ کرمان مشتری اصلی ذغال سنگ استخراجی این واحد معدنی بوده است می‌گویند احتمال دارد دلیل تعلیق فعالیت این واحد معدنی با خودداری دو ساله شرکت ذغال سنگ کرمان برای افزایش قیمت خرید سنگ آهن معدن جو در ارتباط باشد.

کارگران در عین حال افزودند: طبق گفته‌های کارفرما در سال گذشته شرکت ذغال سنگ کرمان تعهدات مالی خود را از طریق واگذاری اوراق حواله ‌های آهنی انجام داده است که هنوز عواید مالی آن‌ها وصل نشده‌اند.

این کارگران می‌گویند به همین دلیل هنوز بخشی از مطالبات سال گذشته آن‌ها وصول نشده و آن‌ها منتظرند تا نوبت وصول چک‌های بانکی که توسط کارفرما برای اواخر فرودین اردیبهست و خرداد سال جاری صادر شده است برسد.

در همین رابطه محمد مجتهدزاده مدیرعامل معدن‌جو گفت: تعطیلی این واحد معدنی تا زمانی که تحقیقات کار‌شناسی در رابطه با برآورد هزینه استخراج سنگ آهن خاتمه یابد متوقف خواهد شد.

وی بایادآوری اینکه سابقه بهره‌برداری از این واحد معدنی دست کم به بیست و پنج سال پیش بازمی‌گردد افزود: از نظر فنی هرچه عمق بهره برداری از ذخایر معادن بیشتر می‌شود هزینه تمام شده استخراج سنگ معدن نیز افزایش می‌یابدواین مقام کارفرمایی با یادآوری اینکه در کشور معادن سنگ آهن دیگری با شرایط استخراج و بهره‌برداری معدن‌جو وجود دارند افزود: در دو سال گذشته شرکت ذوب آهن حاضر به اجرای مصوبه دولت در خصوص افزایش بهای خرید سنگ آهن نشده است.

وی افزود: توجیه شرکت ذوب آهن این است که براساس تعرفه مصوبه دولت خرید سنگ آهن از واحدهای معدنی داخل کشور توجیه اقتصادی ندارد و این درحالی با این شرایط ادامه فعالیت معادنی مانند معدنجو صرف اقتصادی خود را از دست داده‌اند.

وی در عین حال افزود: به دلیل بدحسابی شرکت ذوب آهن هنوز بخشی از مطالبات این واحد معدنی وصول نشده است و به همین دلیل از طریق صدور چک‌های مدت دار سعی کردیم به تعهدات مالی خود در قبال کارگران عمل کنیم.

مجتهد‌زاده همچنین در خصوص مشکلی که به گفته کارگران برای استفاده از مزایای بیمه بیکاری ایجاد شده است افزود: طبق قانون اعتبار قرارداد کار همه کارگران شاغل در این معدن در خاتمه سال گذشته پایان یافته است و برفرض آنکه فعالیت معدن متوقف هم شود نباید از نظر قانون مشکلی از بابت دسترسی کارگران این معدن به حمایت‌های بیمه تامین اجتماعی وجود داشته باشد.

برخورد ماموران سد معبر شهرداری تهران با فرزند علی چراغی در هنگام دستفروشی

ابوالفضل چراغی فرزند کارگری که ۲۳ مردادماه سال گذشته بر اثر ضرب و شتم ماموران پیمانکاری شهرداری تهران کشته شده بود، صبح امروز در هنگام دستفروشی میوه در نزدیکی محل زندگیشان مورد برخورد ماموران پیمانی سد معبر شهرداری تهران قرار گرفت اما با دخالت کسبه و اهالی محل ماموران از صحنه درگیری گریختند.

به گزارش 17فروردین ایلنا، ابوالفضل چراغی، فرزند ۱۵ ساله علی چراغی که در مردادماه سال ۹۳ شاهد حمله ماموران پیمانی سد معبر شهرداری منطقه ۴ تهران به پدرش بود، ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح امروز (۱۷ فروردین ۹۴) هنگامی که در خیابان ۲۰ متری طالقانی واقع در منطقه پاسگاه نعمت آباد مشغول فروش میوه با چرخدستی بود، با برخورد ماموران سد معبر شهرداری تهران مواجه شد.

شاهدان عینی گزارش داده‌اند پس از آنکه ماموران سد معبر چرخ میوه ابوالفضل چراغی را واژگون کردند و قصد ضبط ترازوی  این نوجوان ۱۵ ساله را داشتند، کسبه و اهالی محل که از هویت ابوالفضل آگاه شده بودند با ماموران شهرداری درگیر شدند.

هرچند از شدت درگیری مردم و ماموران شهرداری گزارشی در دست نیست، اما بر اساس اطلاعاتی که رسیده، ماموران صحنه درگیری را با عجله ترک کرده‌اند به طوری که دوربین عکاسی آنان جا مانده است.

خانواده چراغی گفتند با وجود آنکه پس از قتل علی چراغی وعده‌های بسیاری برای تامین معاش و آتیه خانواده او از جانب مقامات عالی رتبه شهرداری و هیات رئیسه وقت شوای شهر تهران مطرح شده بود، اما تنها هزینه‌های بیمارستان مقتول پرداخت شده است و وعده‌های مربوط به تامین مسکن و بیمه خانواده چراغی محقق نشده است. آنان می‌گویند در این شرایط ابوالفضل چراغی به عنوان بزرگ‌ترین فرزند خانواده پنج نفره علی چراغی برای تامین معاش مادر و سه خواهر و برادر کوچکترش ترک تحصیل کرده و چند ماهی است که به کار دستفروشی میوه در اطراف محل زندگیشان اشتغال دارد.

جان باختن نگهبان یک ساختمان نیمه کاره در ساوه بر اثر سقوط درچاه

فرمانده انتظامی شهرستان ساوه گفت: نگهبان یک ساختمان نیمه کاره در این شهرستان بر اثر سقوط جان باخت.

به گزارش 17فروردین ایرنا بنقل ازپایگاه خبری پلیس، سرهنگ علی اصغر طالبی افزود: قربانی این حادثه مردی 40 ساله است که یکشنبه شب در حال نگهبانی و گشت زنی در ساختمان نیمه کاره به داخل چاه سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

وی بیان کرد: در بررسی های اولیه مشخص شد این نگهبان به دلیل نبود نور کافی به داخل یکی از چاه های فنداسیون این ساختمان سقوط کرده است.

هفدهم فروردین ماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.