اخباروگزارشات کارگری17دی1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری17دی1393

– بیش از ۱۰۰ کارگر معدن سنگرود دست به اعتصاب وحبس خودشان درمعدن زدند!

– درباره تجمع اعتراضی دیروزصدها تن از رانندگان شرکت واحد مقابل شهرداری تهران

– شکل گیری زنجیره ای از اعتصاب غذا در بخشهای مختلف شرکت ایران خودرو با خواست افزایش مزد

– حمایت سندیکای کارگران فلزکارمکانیک از اعتصاب کارگران ایران خودرو

– اعتصاب غذا در ایران خودرو

– ما کارگران، اعضای کمیته پیگیری وخانواده بهنام ابراهیم زاده، حکم دادگاه اخیر را محکوم می کنیم

– حکم جدید بهنام ابراهیم زاده

– تجمع اعتراضی کارگران ایران تایر و 500 کارگر برق منطقه ای تهران در مقابل مجلس شورای اسلامی

-۹۰۰ کارگر قطار شهری اهواز ۴ ماه حقوق نگرفته‌اند

– پادرهوا بودن امنیت شغلی کارگران واحدهای تولیدی نجف آباد – دریافت تسهیلات بانکی بنام تولید وبکام کارفرمایان

– واژگونی وانت نیسان حامل کارگران نی برمزارع نیشکرشوش 9کشته وزخمی برجاگذاشت!

– بزرگترین اعتصاب بخش معدن در هند از ششم ژانویه آغاز شده است

بیش از ۱۰۰ کارگر معدن سنگرود دست به اعتصاب وحبس خودشان درمعدن زدند!

تا کی این وضعیت را تحمل کنیم. همهٔ کارگران تصمصم گرفتند امروز با حبس کردن خودشان در تونل به این شرایط سخت خاتمه دهند. مردن بهتر از زندگی است که ما داریم!

بیش از ۱۰۰ نفر از کارگران بخش‌های مختلف معدن زغال سنگ سنگرود (البرز غربی) از صبح امروز دست از کار کشیده و در یکی از تونل‌های این معدن دست به تحصن زده‌اند. کارگران اعتصاب کننده می‌گویند به دلیل عملی نشدن وعده‌های داده شده می‌خواهند خود را در معدن حبس کنند.

به گزارش17دی ایلنا،، کارگران بخش های انتظامات و اداری این معدن هم در جمع اعتصاب کنندگان حضور دارند. آنان می‌گویند هر لحظه بر تعداد کارگران متحصن افزوده می‌شود.

یکی از کارگران در حالیکه در حال ورود به تونل بود در ارتباط با دلایل این اعتصاب گفت: مسولین می‌خواهند هرجور شده این معدن را منحل کنند. علی رغم مصوبه هیئت دولت در خصوص حل مشکل بیمهٔ بیکاری و بازنشستگی کارگران معدن سنگرود، تامین اجتماعی هنوز ساز خود را می‌زند.

به گفتهٔ این کارگر، «مشکلات این کارگران یکی دوتا نیست.» از ۸ ماه حقوق معوق گرفته تا مشکلات حل نشده در زمینه بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور و…

یکی دیگر از کارگران درباره این مشکلات و در ‌‌نهایت اعتصاب کارگران گفت: دیگر خسته شده‌ایم. نزدیک به ۸ ماه حقوق طلبکاریم، بیشتر کارگران این معدن تا یک دوسال سال آینده بازنشسته می‌شوند و هنوز مشکل بیمه‌ای‌شان حل نشده است.

این کارگر اضافه کرد: تا کی این وضعیت را تحمل کنیم. همهٔ کارگران تصمصم گرفتند امروز با حبس کردن خودشان در تونل به این شرایط سخت خاتمه دهند. مردن بهتر از زندگی است که ما داریم!

کارگران سنگرود چندی پیش در پی مصوبهٔ هیئت دولت مبنی بر حل مشکل بیمهٔ بیکاری با شرایط ویژه‌ای که هیئت وزیران برای این کارگران در نظر گرفته‌ مدارکشان را برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار شهرستان رودبار ارسال کردند. این کارگران بعد از پایان دوره مقرری بگیری ایام بیکاری تا پایان سال ۹۴ و ۹۵ بازنشسته می‌شوند. علی رغم این مصوبه به گفتهٔ کارگران اعتصاب کننده هنوز تامین اجتماعی به وظایف خود در این خصوص عمل نکرده است.

یکی از کارگران اعتصاب کننده گفت: سازمان تامین اجتماعی قوانین خودش را یکجانبه و بدون در نظر گرفتن مصوبهٔ هیئت دولت در خصوص سنگرود اجرا می‌کند و همچنان بر مواضع خودش پافشاری می‌کند. در شرایطی که هیئت دولت به ما امتیاز ویژه داده است، تامین اجتماعی به وظایفش عمل نمی‌کند.

به گفتهٔ این کارگر با توجه به قانون جدید مشاغل سخت و زیان آور به دلیل فاصله‌ای که در سالهای گذشته در کار معدن افتاد و کارگران بدون تحت پوشش قرار گرفتن بیمه بیکاری، بیکار شدند، هیچ کارگری نمی‌تواند در سنگرود بازنشسته شود مگر اینکه تامین اجتماعی مصوبهٔ هیئت دولت را اجرا کند.

گفتنی است در ماههای گذشته بسیاری از کارگران این معدن در پی اقداماتی مبنی بر خصوصی سازی شرکت و به گفته ی آنها حرکت مسولین در مسیر انحلال این شرکت معدنی به معادن دیگر منتقل شده اند.

تجمع اعتراضی صدها تن از رانندگان شرکت واحد مقابل شهرداری تهران

صدها تن از رانندگان شرکت واحد روز شانزدهم دی ماه ۹۳ از ساعت ده صبح در مقابل ساختمان شهرداری دست به تجمع اعتراضی زدند.

کارگران به توزیع ناعادلانه بودجه ۷۵ میلیارد تومانی مسکن اعتراض داشتند که از محل فروش زمین های مازاد شرکت واحد تامین شده بود وقرار بود برای تهیه مسکن کارگران بصورت بلاعوض به آنها پرداخت گردد. ولی متاسفانه با مدیریت ناکارآمد شرکت واحد بیش از نیمی از کارگران شرکت واحد هیچ مبلغی برای تهیه مسکن دریافت نکردند. و کارگرانی هم که برای دریافت کمک بلاعوض مسکن با اجبار  مدیریت شرکت واحد در تعاونی مسکن که اعضای هیات مدیره آن همگی از مدیران شرکت واحد و شخص مدیر عامل بود عضو شدند؛ گروهی از رانندگان که واحد مسکونی شان در پروژه سپیدار۱و۲ است با توجه به اینکه بیش از هفتاد درصد از مبلغ خانه تحویلی را پرداخت کرده اندو نزدیک به دو سال از موعد تحویل خانه هایشان گذشته اما تا کنون نتوانسته اند منازل خود را تحویل بگیرند و همچنان سرگردان هستند. متاسفانه پروژه تنها چهل درصد پیشرفت داشته است و گروهی از آن کارگران هم که با تاخیر چند ساله خانه خود رو تحویل گرفته اند واحد مسکونی شان امکانات مناسبی ندارد و تعاونی مسکن از آنان مبلغی بیش از آنچه در قرارداد بوده طلب کرده است.

صبح همین روز آقای حقانی عضو شورای اسلامی شهر در جلسه علنی شورا با یادآوری اعتراض و اعتصاب رانندگان شرکت واحد در سال ۸۴ در مورد لزوم توجه به خواسته ها و مطالبات کارگران سخن گفت. اعتراض کارگران با مذاکره نمایندگانشان با آقای دنیا مالی عضو شورای شهر و توافق بر پیگیری مطالبات کارگران در روزهای آینده در ساعت شانزده به پایان رسید.

شعارهایی که در این تجمع داده شد (کارگران بیدارند از حق کشی بیزارند) (راننده اخراجی شاغل باید گردد) (مدیر بی کفایت خجالت خجالت) (مسکن ما رو آبه سنندجی تو خوابه) (مسکن ما رو آبه مدیر ما تو خوابه) (قالیباف اعتصاب یادت نره) (مدیر خیانت میکنه شهردار حمایت میکنه)

منبع:http://vahedsyndica.com/archive/744

شکل گیری زنجیره ای از اعتصاب غذا در بخشهای مختلف شرکت ایران خودرو با خواست افزایش مزد

اتحادیه آزاد کارگران ایران: بدنبال اعتصاب غذای کارگران سواری سازی و سالن رنگ شرکت ایران خودرو که ظهر روز 15 دی ماه با خواست افزایش دستمزد آغاز شد این اعتصاب دیروز هنگام شام به سالن 206 و ظهر امروز به قسمت نیرو محرکه این شرکت بزرگ خودروسازی  کشیده شد.

بنا بر  گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران اعتصابی در اعتراض به پایین بودن دستمزدها از دریافت ناهار و شام خودداری میکنند و بطور نانوشته ای ادامه این نوع اعتصاب و گسترش آن در دستور کارگران ایران خودرو قرار گرفته است و با سرعت در حال گسترش به تمامی بخشهای کارخانه می باشد. زمزمه اعتراض به دستمزد پایین در شرکت ایران خودرو مدتهاست در میان کارگران وجود دارد و بنا بر اظهار برخی از کارگران این کارخانه، طی روزهای آینده این اعتراض گسترش بیشتری خواهد یافت.

علیرغم اینکه صنعت خودور سازی در ایران بدلیل انحصار موجود در آن یکی از پرسود ترین صنایع کشور است اما اکثریت قریب به اتفاق کارگران این شرکت بزرگ خودرو سازی با اضافه کاری و سایر مزایا از 900 تا یک میلیون و یکصد هزار تومان دستمزد دریافت میکنند و فقط بخش اندکی از آنان که در آستانه بازنشستگی قرار دارند و دارای سابقه 25 سال به بالا می باشند تا حدود یک میلیون و چهار صد هزار تومان دستمزد میگیرند.

 اتحادیه آزاد کارگران ایران – 17 دی ماه 139

حمایت سندیکای کارگران فلزکارمکانیک از اعتصاب کارگران ایران خودرو

از اعتصاب کارگران ایران خودرو حمایت می کنیم

کارگران ایران خودرو به دلیل گرانی و کم بودن دستمزد و قول های انجام نشده ی مدیر عامل در خصوص افزایش دستمزد ها از ساعت ۱۰ صبح امروز اعتصاب غذا نموده اند و طی پیامی از همه کارگران ایران خواسته اند که از آن ها حمایت کنند .

متن پیام : ما کارگران ایران خودرو به دلیل پائین بودن دستمزد که خانواده ما را دچار آسیب کرده بسختی و با مشکلات فراوان ، اعتصاب غذا ترتیب داده ایم . از ما و خانواده ی خود حمایت کنید و همراه ما باشید .

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکار مکانیک

۱۳۹۳/۱۰/۱۷

اعتصاب غذا در ایران خودرو

در پی اعتصاب غذای کارگران کارخانه پارس خودرو، که به وعده و قول مدیریت مبنی بر تحقق خواست های کارگران انجامید، امروز(چهارشنبه 17 دی 1393) چندین هزار کارگر شرکت ایران خودرو نیز دست به اعتصاب غذا زدند و بدین وسیله اعتراض خود را نسبت به وضعیت دستمزدها و دیگر مسائل و مشکلات کار و زندگی خود اعلام کردند. اخبار موثق حاکی از آن است که این حرکت اعتراضی سراسری بوده و تمام قسمت های مختلف کارخانه عظیم ایران خودرو را در بر گرفته است، به طوری که جز مدیران و افرادی از میان سرپرستان هیچ کس برای خوردن غذا به سالن های غذاخوری نرفته است. بر اساس قول و قرارهایی که از درون خود کارگران جوشیده و بیرون آمده است، قرار است شیفت های دیگر نیز از خوردن غذای شرکت خودداری کنند و فردا پنج شنبه 18 دی کارگران شب کار همراه با کارگران شیفت صبح به صورت دسته جمعی خواست های خود را به مدیریت شرکت اعلام کنند.

یک کارگر اعتصابی ایران خودرو

17 دی 1393

منبع:https://derabaa.wordpress.com/2015/01/

۹ سال و۴ ماه دیگر به دوران محکومیت بهنام ابراهیم زاده افزوده شد

ما کارگران، اعضای کمیته پیگیری وخانواده بهنام ابراهیم زاده، حکم دادگاه اخیر را محکوم می کنیم.

بهنام ابراهیم زاده، طی هفته های اخیر به دادگاه فراخوانده شد. در این دادگاه که برای این کارگر زندانی تشکیل شد اتهاماتی به اتهامات گذشته اش افزوده گردید. متعاقبا طی هفته اخیر حکم جدید دادگاهش به وی اعلام شد. بهنام ابراهیم زاده طی این حکم به ۹ سال ۴ ماه زندان محکوم شده است.

بهنام ابراهیم زاده کارگر زندانی، صدای اعتراض میلیونها کارگر جان به لب رسیده است. دولت و قوه قضائیه با این احکام غیر انسانی هرگز قادر نخواهد بود که اعتراضات کارگران برای تامین یک زندگی انسانی را سرکوب و خاموش نمایند.

بهنام ابراهیم زاده نه اولین کارگر زندانی است و نه آخرین کارگر زندانی

ما کارگران جهت تامین رفاه زندگی خود هرگز با ابزارهای نظام ضد انسانی سرمایه داری و دولتش از مطالبات مان کوتاه نخواهیم آمد.

کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای آزاد کارگری ایران

حکم جدید بهنام ابراهیم زاده

محکومیت بابت اطلاع رسانی!

بهنام ابراهیم زاده که ماه‌های پایانی محکومیتش را می‌گذراند به نه سال و نیم حبس دیگر محکوم شده است. وی پس از هجوم ماموران به بند 350 و ضرب و شتم زندانیان و تخریب اموالشان به زندان گوهردشت تبعید شد و مجددا مورد محاکمه قرار گرفت.

یکی از مهم‌ترین “جرم‌های” جدید وی اطلاع‌رسانی از داخل زندان است. زندانیانی که در یکی از امنیتی‌ترین زندان‌های ایران، با محدودیت‌ها و فشارهای بسیاری روبرو هستند و مدت‌های مدید حتا از داشتن تماس تلفنی با خانواده‌ی خود محروم بوده‌اند، حق طبیعی خود می‌دانند که از هر طریق ممکن با خارج زندان ارتباط داشته و اطلاع‌رسانی کنند.

کانون مدافعان حقوق کارگر ضمن اینکه بار دیگر خواستار آزادی بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی از جمله زندانیان کارگری، بهنام ابراهیم زاده، شاهرخ زمانی، محمد جراحی و … است، اعلام می‌کند که اطلاع‌رسانی از وضعیت زندان‌ها و بدرفتاری با زندانیان سیاسی جرم نیست، بلکه اساسا زندانی کردن انسان‌ها به اتهام داشتن عقیده‌ای خاص یا دفاع از حقوق کارگران جرم است. بدرفتاری و ایجاد محدودیت‌های غیر انسانی، غیر منطقی و غیرقانونی، برای همه زندانیان جرم است و کسانی باید محکوم شوند که این اعمال را انجام می‌دهند.

کانون مدافعان حقوق کارگر

دی ماه 93

ایجاد تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار متوقف باید گردد

تجمع اعتراضی کارگران ایران تایر و 500 کارگر برق منطقه ای تهران در مقابل مجلس شورای اسلامی

اتحادیه آزاد کارگران ایران: صبح امروز کارگران ایران تایر در اعتراض به شرایط تبعیض آمیز در کارخانه و بکار گیری کارگران با چهار شیوه مختلف و اعتراض به ایجاد تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار دست به تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی زدند و خواهان رسیدگی فوری به خواستهای خود شدند. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران بدنبال این تجمع که همزمان با تجمع اعتراضی 500 کارگر برق منطقه ای در مقابل مجلس بود دو نفر از نماینده های مجلس آقایان موید حسینی صدر نماینده شهرستان خوی و محجوب یکی از نماینده های تهران در میان کارگران حاضر شدند و با دریافت نامه این کارگران قول رسیدگی به خواستهای آنان را دادند. در این تجمع کارگران ایران تایر در قالب سه الی چهار کارگر از هر قسمت کارخانه به عنوان نماینده های کارگران پیمانکاری این کارخانه تجمع کرده بودند.

کارگران ایران تایر در نامه خود که در اختیار اتحادیه ازاد کارگران ایران قرار داده اند خطاب به نماینده های مجلس شورای اسلامی در مورد شرایط استخدامی کارگران در کارخانه ایران تایر نوشته اند: با سلام و احترام به استحضار می رساند در شرکت ایران تایر  کارگران با چهار نوع قرارداد  در شرایط سخت و زیان آور با حقوق و مزایای ناعادلانه مشغول به کار هستند .

1-  قرارداد دائم ؛ که شامل همکاران استخدامی ما می شود .

2-قرارداد موقت ؛ همکاران عزیزمان که مستقیم با خود شرکت به صورت ماهیانه قرارداد می بندند .

3-قرارداد پیمانکاری ؛ که توسط چندین شرکت واسطه ای منعقد می گردد .

4-روزمزد ؛ کارگران زحمتکش که در کار مستمر در قسمت انبار لاستیک و مواد بدون حق بیمه مشغول به کار هستند.

این در حالی است که قراردادهای مختلف کاری با مزایای نابرابر در شرایط کاری مساوی و کار مشابه در مشاغل سخت و زیان آور بسته می شود .  چرا این همه  تبعیض  و  بی عدالتی ؟!   با وجود اینکه پس از مناقشات فراوان ، طرح طبقه بندی مشاغل اجرا شده ولی در حقیقت ، اساس این طرح که ملهم از سازمان بین المللی کار در خصوص منع تبعیض در پرداخت دستمزد و به منظور برقراری عدالت مزدی برای  کار هم ارزش در شرایط یکسان  است اجرا نمیشود . از طرف دیگر کارگران پیمانکاری که اکثر نیروهای خط تولید را تشکیل میدهند و سابقه برخی از آنها  بیش از 15 سال می باشد و عمر و جوانی و سلامتی خود را در معرض انواع مواد شیمیایی ، آلودگی های تنفسی و شنوایی و غیره سپری کرده اند ، از مزایای مشاغل سخت و زیان آور از جمله بازنشستگی پیش از موعد بی بهره اند و بیمه آنها بصورت عادی  گزارش و ثبت می شود و این با ماهیت شغلی ایشان مطابقت ندارد.

کارگران پیمانکار که  بیشترین نیروهای خط تولید  هستند با  کمترین درآمد  بیشترین سود  را برای شرکت  به ارمغان آوردند چرا که در همه بخشها تعدیل نیرو صورت گرفته و کارگران شریف و زحمتکش پیمانکار با نگاهی مثبت به آینده و  امیدی روشن ،  باعث کاهش هزینه ها ، صرفه جویی ، افزایش بهره وری ، بالا رفتن  شاخص تولید  و  بهبود درآمد شدند . با وجود اینکه  کارگران پیمانکار  همیشه و در همه حال  با مدیریت همکاری و تعامل داشته اند ولی مدیریت نه تنها  از  زحمات بی شائبه  ما تشکر و قدردانی نکردند بلکه از حسن نیت ما سوء استفاده کرده و اغلب رویکرد تقابلی و تنازعی  در پیش گرفته است و با شعارهای تو خالی  دیوار بلند بی اعتمادی را بوجود آورده است و همچنان حق تولید و حق مهارت ما را  که می بایست  به نسبت درصد افزایش مزد  افزوده میشد که نشده است  بلکه  5 %  کمتر از پارسال حساب می کنند و علیرغم  نامه های متعدد به وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و بنیاد مستضعفان و جلسات مدیریت شرکت ایران تایر با مسئولان اداره کار  هنوز فرمول حق تولید مشخص نشده است و شنیده ها  حاکی از ارائه حق تولید  با زمانسنجی جدیدی که توسط یک شرکت خصوصی با کارشناسان تازه وارد و کم تجربه صورت گرفته ، می باشد.

این کارگران در بخش دیگری از نامه خود در اعتراض به ایجاد تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار توسط مجلس شورای اسلامی نوشته اند: در حال حاضر  دولت  تدبیر و امید قصد  ایجاد تغییر  در ماده های 7 ، 27 و 165  قانون کار با هدف از بین بردن آخرین ذره های امنیت شغلی کارگران و سر ریز کردن  تمام  بار بحران اقتصادی کشور  بر دوش قشر ضعیف و زحمتکشی که  حقوقش زیر خط فقر می باشد و تحمیل برده وارترین شرایط برای معیشت ما کارگران است . درد بزرگ کارگر تبعیض و بی عدالتی است . چرا مسئولان می خواهند  ضعف مدیریتی خود را با اعمال فشار بر قشر فقیر کارگران جبران کنند ؟!

کارگران ایران تایر پس از مذاکره و قول رسیدگی به خواستهایش ساعت 30/10 صبح به تجمع خود در مقابل مجلس شورای اسلامی پایان دادند. این کارگران از ساعت 8 صبح دست به تجمع در مقابل مجلس زده بودند و بر این امر تاکید داشتند که ما با این اعتراض امر به معروف ( اجرای قانون )   و نهی از منکر ( بی عدالتی ) میکنیم و در این رابطه پارچه نوشته ای را نیز در دست داشتند.

بنا بر اظهار کارگران ایران تایر همزمان با آنان حدود پانصد کارگر برق منطقه ای نیز از نقاط مختلف کشور در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده بودند و خواهان تبدیل قرار دادهای خود به قرار داد رسمی بودند. مسئله مهمی که در تجمع کارگران برق منطقه ای خودنمایی میکرد این بود که این کارگران همگی بصورت کاملا متحد و یکپارچه ای  از نقاط مختلف کشور در این تجمع شرکت کرده بودند و کلیه مراحل سازماندهی و انجام این اعتراض از طریق سیستم وایبر انجام شده بود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 17 دی ماه 1393

درهمین رابطه:

500کارگر برق منطقه‌ای با لباس کار مقابل مجلس تجمع کردند

. نزدیک به ۵۰۰ کارگر شاغل در شرکت‌های برق منطقه‌ای وزارت نیرو صبح امروز (چهارشنبه ۱۷ دی) مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش17دی ایلنا،این کارگران که از سراسر کشور و به نمایندگی از حدود ۵ هزار تن از همکاران‌شان به تهران سفر کرده‌اند خواستار استخدام رسمی در شرکت‌های برق منطقه‌ای هستند.

بر اساس این گزارش، کارگران معترض با شرکت‌های برق منطقه‌ای قرارداد کار مستقیم و یکساله منعقد کرده‌اند و در قرارداد کارشان آمده است کارفرما تضمینی مبنی بر استخدام آن‌ها ندارد.

در همین رابطه، یکی از کارگران گفت: شرکت‌های برق منطقه‌ای وزارت نیرو در سال‌های گذشته تعداد زیادی کارگر پیمانی استخدام کردند و در قرارداد کارشان آورده‌اند که آن‌ها را بعد از ۵ سال استخدام می‌کنند. حتی وضع حقوقی کارگران پیمانی از ما بهتر است.

او در ادامه بیان کرد: ما بین کارگران رسمی (استخدام دائم) و کارگران پیمانی (طرف قرارداد با شرکت‌های پیمانکاری) گیر افتاده‌ایم. نه ما را رسمی کرده‌اند نه وعده رسمی شدن می‌دهند در حالی که بیشتر ما حدود ۷ سال سابقه کار داریم.

گفتنی است کارگران معترض در پست های انتقال برق فشار قوی و زیر نظر شرکت‌های برق منطقه ای وزارت نیرو مشغول به کار هستند.

۹۰۰ کارگر قطار شهری اهواز ۴ ماه حقوق نگرفته‌اند

منابع کارگری در پروژه قطار شهری اهواز از تعویق چهار ماه حقوق ۹۰۰ کارگر شرکت پیمانکاری کیسون خبر می‌دهند.

به گزارش17دی ایلنا،کارگران روز چهارشنبه (17 دی) گزارش دادند که با وجود پیگیری مداوم آنان برای دریافت به موقع دستمزدشان، پیمانکار این پروژه چهار ماه حقوق کارگران را پرداخت نمی‌کند.

بر اساس این گزارش، کارگران شاغل در پروژه قطار شهری اهواز که زیر نظر شرکت پیمانکاری کیسون فعالیت دارند هر ماه حقوق خود را با تاخیر دریافت می‌کنند.

یکی از کارگران پروژه قطار شهری اهواز در تشریح جزئیات مطالبات همکارانش توضیح داد: معوقات حقوقی کارگران به ماههای شهریور، مهر، آبان و آذر سال جاری (۹۳) مربوط می‌شود. پیش از این حقوق کارگران ۵ ماه به تعویق افتاده بود که چند روز پیش کارفرما دستمزد مرداد ماه را پرداخت کرد.

او در ادامه گفت: نیروی کار شاغل در پروژه قطار شهری اهواز دارای سوابق کاری ۳ تا ۱۲ساله‌اند که در بخشهای حفاری، تاسیسات، خدمات و حراست پروژه فعال‌اند. علاوه بر این کارگران متخصص، پیمانکار این پروژه تعداد ۳۰ کارگر راننده را با خودروهای شخصی‌شان (اغلب وانت بار‌) به استخدام پروژه در آورده است. مطالبات حقوقی این تعداد راننده ۵ ماه است و مرداد ماه را هم شامل می‌شود.

این منبع خبری دلیل افزایش مشکلات پرداخت حقوق کارگران را سوء مدیریت پیمانکار دانست و در ادامه گفت: شرکت کیسون در اجرای پروژه قطار شهری اهواز حدود ۹۰۰ کارگر قراردادی با سابقه دارد که وضعیت پیش آمده آنان را نگران تامین معاش و امنیت شغلی خود کرده است.

او با بیان اینکه شرکت قطار شهری اهواز باید تکلیف نهایی معوقات حقوقی کارگران را مشخص کند گفت: شرکت کیسون هر ماه به بهانه نداشتن منابع مالی از پرداخت حقوق کارگران در موعد مقرر طفره می‌رود.

این کارگر در خاتمه اضافه کرد: امیدوارم کارگران با همراهی مسئولان قطار شهری اهواز بتوانند مابقی مطالبات قانونی خود را از پیمانکار دریافت کنند.

پادرهوا بودن امنیت شغلی کارگران واحدهای تولیدی نجف آباد – دریافت تسهیلات بانکی بنام تولید وبکام کارفرمایان

 به گزارش17دی ایمنا،برخی واحدهای تولیدی نجف آباد که در ماه‌های اخیر موفق به دریافت تسهیلات بانکی بسیار خوبی نیز شده‌اند به جای استفاده از این منابع در توسعه، بازسازی و افزایش سرمایه در گردش خود، از آن در زمینه‌های غیرضروری استفاده کرده‌اند و به همین دلیل کارگران و واحدهای آنان در حال حاضر با مشکلات عدیده ای مواجه شده‌اند.

براساس این گزارش،در حال حاضر برخی کارخانجات قدیمی نجف آباد مانند کاشی اصفهان و کاشی نیلو که عملکرد موفقی را در سالهای گذشته داشته اند، به دلایل مختلف با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند که این امر امنیت شغلی کارگران و تولید این مراکز را تهدید می کند.

واژگونی وانت نیسان حامل کارگران نی برمزارع نیشکرشوش 9کشته وزخمی برجاگذاشت!

بر اثر واژگونی یکدستگاه خودرو وانت نیسان در شوش دو تن کشته و هفت نفر مصدوم شدند.

به گزارش17دی ایرنا،فرمانده انتظامی شهرستان شوش سه شنبه شب گفت: این حادثه عصر روز سه شنبه برای یکدستگاه خودروی وانت نیسان حامل کارگران مزارع نیشکر در جاده روستایی اطراف مزارع نیشکر شرکت میان آب شهرستان شوش رخ داد.

سرهنگ ‘ حمیدرضا بهاروند ‘ افزود:کشته شدگان و مصدومان این حادثه همگی از کارگران نی بر مزارع نیشکر و از اهالی روستای بنادر از توابع بخش شاوور شهرستان شوش می باشند.

وی افزود:خودروی مذکور در حال انتقال کارگران از مزارع نیشکر به روستای بنادر بود که دچار حادثه شده و واژگون گردید.

مصدومان این حادثه به بیمارستان نظام مافی شوش منتقل شده و تحت درمان قرار گرفتند.

کارگران مزارع کشاورزی در شهرهای خوزستان توسط وانت بار جابجا می شوند.

انتقال و جابجایی کارگران با وانت بارها در جاده های شمال استان خوزستان منجر به بروز حوادث و تصادف متعدد شده و خسارت های جانی و مالی زیادی در پی دارد.

بزرگترین اعتصاب بخش معدن در هند از ششم ژانویه آغاز شده است

  پنج اتحادیه سراسری کارگران معدن هند فراخوانی برای یک اعتصاب همگانی پنج روزه داده اند. با این اعتصاب، تولید در بخش معدن این کشور موقتا به حالت تعلیق در آمده است. این اعتصاب که از ششم ژانویه آغاز شده است، اعتراضی است به تصمیمات دولت برای خصوصی سازی معادن دولتی این کشور.

نود درصد از 550 هزار کارگر معدن در هند عضو این پنج اتحادیه کارگری هستند. با این حساب، در واقع نزدیک به نیم میلیون کارگر در این اعتصاب شرکت کرده اند که در نوع خود،یکی از بزرگترین اعتصابات بخش معدن در تاریخ است.

اما آن طور که سازماندهندگان این اعتصاب اعلام کرده اند، در صورت عدم موفقیت، اعتراضات پس از این پنج روز هم ادامه خواهد داشت. دبیر کلINTUC ، یکی از پنج اتحادیه فراخوان دهنده اعتصاب، گفته است در صورتی که به درخواست های ما پاسخ مثبتی داده نشود، بعد از این پنج روز، یک اعتصاب نامحدود را آغاز خواهیم کرد.

بیش از نود و پنج درصد معادن این کشور، دولتی ست اما از اواخر 2014 دولت در صدد برآمده است  با صدور دستورالعمل هایی ، سهام این معادن را  از طریق مناقصه به بخش خصوصی واگذار کند.

پس از علنی شدن تصمیمات دولت، اتحادیه ها در نشستی که در پنجم ژانویه توسط وزیر صنایع و معادن ترتیب داده شده بود، شرکت نکردند. آنها این نشست را بایکوت کردند و اعلام کردند قبل از آغاز دور جدید مذاکرات با دولت، خصوصی سازی باید حتما متوقف گردد.یک روز بعد از این نشست، اعتصاب آغاز شد.

اعتصابیون علاوه بر توقف خصوصی سازی، خواسته های دیگری نیز دارند: انعقاد قراردادهای دایم با کارگران معدن و ارتقاء خدمات شغلی.

هند بعد از چین و آمریکا، بزرگترین صنعت معدن جهان را داراست.

نسرین هزاره مقدم

منبع:

وبسایت اتحادیه جهانی صنایع (IndustriALL)

هفدهم دی ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.co

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.