اخباروگزارشات کارگری16تا18مهر1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری16تا18مهر1393

– هزاران نفر از مردم سنندج بر علیه جنایهای داعش و در حمایت از مردم کوبانی اقدام به تظاهرات خیابانی کردند

– تشکیل جلسه شورای تامین فرمانداری شهرستان رودبار همزمان با بیست و دومین روزاعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا

– عدم صدوراجازه تولید توسط سازمان توسعه معادن در معدن سنگرود

– تعداد بیکاران به 9میلیون و 500 هزار نفر رسید!

– گزارش طبقه دات کام از اعتراضات کارگری در معدن سنگ آهن بافق

– مروری بر اعتراضات کارگری ازمرداد 92 تا شهریور 93

باضمیمه سیاهه اعمال سرکوبگرانه وضدکارگری دولت یازدهم طی یکسال گذشته

– جمعی از کارگران تهران:موانع تشکل‌یابی کارگران و اصلاح سبک کار موجود

– مصاحبه اختصاصی حقوق معلم و کارگر با آقای محمود صالحی، فعال کارگری و سخنگوی کمیته دفاع از رضا شهابی

– مرگ 1کارگرویک نفرازاهالی در شرکت نکاچوب به دلیل استنشاق گاز مرگبار

– کشته شدن یک کارگر برق کار در هنگام کار

– کشته شدن یک کارگر بر اثر انفجار در کارخانه پمپ‌های صنعتی هشتگرد

هزاران نفر از مردم سنندج بر علیه جنایهای داعش و در حمایت از مردم کوبانی اقدام به تظاهرات خیابانی کردند

اتحادیه آزاد کارگران ایران: ظهر امروز بیش از پنج هزار نفر از مردم شهر سنندج در اعتراض به جنایتهای دولت اسلامی داعش به خیابانها ریختند و حمایت خود را از مردم قهرمان کوبانی اعلام کردند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، این تظاهرات که گروههای مختلف مردم منجمله کارگران سنندجی و اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران و کمیته هماهنگی نیز در آن شرکت داشتند از ساعت 30/13 ظهر از خیابان امام آغاز شد و جمعیت تظاهر کننده به سمت میدان انقلاب به حرکت در آمد و پس از رسیدن به این میدان تظاهر کنندگان تلاش کردند راهپیمائی خود را به سمت خیابان فردوسی ادامه دهند که با ممانعت نیروهای انتظامی مواجه شدند و  به همین دلیل این تظاهرات و تجمع پرشکوه در میدان انقلاب  ادامه پیدا کرد.

بنا بر این گزارش، در این تظاهرات پلاکاردهای زیادی با مضمون حمایت از مردم کوبانی و اعتراض به توحشی که دولت اسلامی داعش براه انداخته است در دست معترضین  بود و افرادی نیز (منجمله برخی اعضای شورای شهر سنندج)به  سخنرانانی پرداختند اما به محض قرار گرفتن صدیقی کریمی عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در پشت تریبون سخنرانی، اقدام به قطع میکروفون شد که با عکس العمل قاطعانه تجمع کنندگان و شعار”میکروفون میکروفون” آنان، بار دیگر میکرفون سخنرانی وصل گردید و صدیق کریمی به سخنرانی بر علیه جنایات دولت اسلامی داعش پرداخت.  صدیق کریمی در این سخنرانی ضمن اعلام  حمایت کارگران ایران از مردم قهرمان کوبانی، با تاکید بر اینکه دوران توحش و بربریت در تاریخ بشر به سر آمده  جنایات دولت اسلامی داعش را بشدت محکوم کرد و خواهان حمایت قاطعانه از مردم کوبانی شد.

 این راهپیمائی و تجمع پر شکوه با قرائت دو قطعنامه در ساعت  15 در میان شور و همبستگی مردم شرکت کننده در آن پایان گرفت.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 18 مهر

تشکیل جلسه شورای تامین فرمانداری شهرستان رودبار همزمان با بیست و دومین روزاعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا

همزمان با آغاز بیست و دومین روز از اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا، کارگران این واحد صنعتی می‌ِ‌گویند که جلسه امروز شورای تامین فرمانداری شهرستان رودبار بدون حضور مدیریت کارخانه برگزار شده است.

به گزارش16مهر ایلنا،قرار بود جلسه امروز شورای تامین فرمانداری شهرستان رودبار که از ساعت ۱۳ تا حوالی ساعت ۱۵ طول کشید، با موضوع برای رسیدگی به وضعیت بحران پیش آمده در این واحد تولیدی تشکیل شود.

کارگران گیلانا بابیان اینکه با وجود تاثیری که وضعیت بحرانی کارخانه کاشی گیلانا برسرنوشت آن‌ها دارند در این جلسه از نماینده آن‌ها هیچ دعوتی به عمل نیامده است و درمقابل از مدیریت کنونی کارخانه و نمایندگان وزارت صنایع برای شرکت در جلسه یادشده دعوت شده است.

این کارگران می‌گویند: از آنجا که مطابق قانون مدیریت جدید کاشی گیلانا در مقام کارفرمای کنونی و خریدار احتمالی کارخانه برای تصمیم گیری در مورد اعلام انصراف یا ارائه شرایط پیشنهادی خود ۱۰ روز مهلت دارد، برگزاری این جلسه به بعد از اتمام مهلت قانونی موکول می‌شود.

کارگران کاشی گیلانا با یادآوری اینکه به تازگی کار‌شناسان رسمی دادگستری در ارزیابی خود قیمت این واحد صنعتی را حدود ۴۹ میلیارد تومان تعیین کرده‌اند، افزودند: این نظر کار‌شناسی در روزهای اخیر به سهامداران کنونی در مقام فروشنده و مدیریت فعلی کارخانه در مقام خریدار اعلام شده است و به احتمال قوی مهلت قانونی تعیین شده در هفته آینده خاتمه می‌ِ‌یابد.

براساس این گزارش،اگرچه تاکنون سهامداران کارخانه موافقت خود را با فروش سهام خود بر اساس قیمت تعیین شده اعلام کرده‌اند اما هنوز تصمیم مدیریت کنونی کارخانه به عنوان خریدار احتمالی مشخص نیست.

کارگران کاشی گیلانا در عین حال از ادامه اعتصاب خود خبر می دهند.

عدم صدوراجازه تولید توسط سازمان توسعه معادن در معدن سنگرود

کارگران به اعتصاب خود خاتمه داده و از روز شنبه به محل کار خود بازگشته‌اند اما به دلیل صادر نشدن اجازه تولید توسط سازمان توسعه معادن، تا کنون موفق به ادامه کار نشده‌اند.

به گزارش16مهرایلنا،کارگران معدن سنگرود بعد از بازگشت از سفر ۴ روزه خود از تهران طبق وعده‌ای که مسئولان تامین اجتماعی و دولت برای پیگیری خواسته هایشان دادند به اعتصاب خود خاتمه داده و از روز شنبه به محل کار خود بازگشته‌اند اما به دلیل صادر نشدن اجازه تولید توسط سازمان توسعه معادن، تا کنون موفق به ادامه کار نشده‌اند.

برپایه این گزارش،این کارگران منتظر تصمیم سازمان توسعه معادن برای آغاز بکار هستند.با موافقت مسئولان وزارت خانه‌‌های اقتصاد و دارایی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و مسئولان سازمان خصوصی سازی و توسعه معادن به زودی این واحد معدنی فعالیت تولیدی خود را با بیش از ۳۰۰ کارگر معدنچی از سر خواهد گرفت.

گفتنی است،مقدمات انحلال این معدن، در ۹ آذرماه سال گذشته و به بهانه زیان‌ده بودن استخراج زغال‌سنگ‌ انجام شده است.

مسئولان وزارت صنعت و شرکت فولاد در حالی معدن زغال سنگ سنگرود را زیان دیده اعلام کرده‌اند که در زمان تولید پیمانکار این معدن ماهیانه درآمد قابل توجهی کسب می‌کرد.

به همین دلیل کارگران معدن سنگرود تجمعات اعتراضی را در منطقه و سطح شهرستان برگزار کردند که  ‌‌به دلیل بی‌توجه‌ای کارفرما و سایر مسئولان مرتبط بعد از شش روز اعتصاب در محل معدن، ادامه اعتراضات به تهران کشیده شد.

کارگران معدن زغال سنگ سنگروددر مدت ۴ روز اقامت در تهران مقابل ساختمانهای وزارت کار، سازمان توسعه معادن و مجلس در اعتراض به دریافت نکردن ۳ ماه حقوق و مصوبه انحلال معدن، تجمع کردند ودر ‌‌نهایت روز چهارشنبه (۹ مهر ماه) با وعده وزیر صنعت و بررسی مشکلات کارگران معدن سنگرود در جلسه هیئت دولت و همچنین وعده پیگیری سایر مسئولان به محل زندگیشان در شهرستان رودبار بازگشتند.

اولین جلسه بررسی وضعیت بازنشستگی کارگران معدن زغال سنگ سنگرود، صبح روز سه شنبه در محل سازمان تامین اجتماعی برگزار شد و جلسه بعدی آن قرار است روز یکشنبه هفته آینده برگزار شود با این حال کارگران به امید پی گیری مسئولان در محل کار خود آماده به کار هستند.

تعداد بیکاران به 9میلیون و 500 هزار نفر رسید!

رییس موسسه کار و تامین اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر 9 میلیون و 500 هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد.

به گزارش17مهرایسکانیوز،محمد رضا سپهری رییس موسسه کار و تامین اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در حاشیه همایش استانی فرهنگ و مدیریت جهادی که در خرم آباد برگزار شد، در جمع خبرنگاران، تعداد افراد شاغل در کشور را نیز 22 میلیون نفر اعلام کرد.

گزارش طبقه دات کام از اعتراضات کارگری در معدن سنگ آهن بافق

تالیف بخش کارگری طبقه دات کام

دسته بندی ها : جامعه, دیدگاه, سیاست

طبقه دات کام : این گزارش ضمن اشاره به سابقه اعتراضات کارگری در معدن سنگ آهن بافق، نگاهی دارد به سیر حوادث این اعتراض از ابتدا تا انتها و دستاوردهای این حرکت کارگری.

بخش کارگری طبقه دات کام :

اعتراضات کارگران معدن سنگ آهن بافق پیشینه تاریخی گسترده ای دارد. اعتصاب ها، تحصن ها و مخالفت ها با خصوصی سازی در سالهای ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴، اعتصاب و تحصن های کارگری جهت پیمانی شدن بین سال های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۶ و غیره ، نشان از وجود نارضایتی دائمی پرسنل شرکت و مردم بافق از سیاست گذاری های شتاب زده حکومت در جهت خصوصی سازی این معدن بوده است.

لینک متن کامل:

https://tabaqe.com/?p=1734

مروری بر اعتراضات کارگری ازمرداد 92 تا شهریور 93

باضمیمه سیاهه اعمال سرکوبگرانه وضدکارگری دولت یازدهم طی یکسال گذشته

علیرضا نوایی- ستار رحمانی

08/10/2014

آمار اعتصابات ، اعتراضات و دستگیری ها در 13 ماهه دولت روحانی از مرداد 1392 تا  شهریور 1393 نشان ازگسترش دارد. دولت یازدهم شتابی بیش از پیش برای خاموش کردن صدای اعتراض کارگران رادردستورکار قرارداده است.

یکی از شیوه های سرکوبی که در مدت سیزده ماه گذشته افزایش پیدا کرده است دستگیری نمایندگان کارگران در حال اعتصاب، ایجاد رعب و وحشت و تضعیف روحیه کارگران برای ادامه اعتصاب با حضوردرواحدهای تولیدی می باشد. همچنین 3 موردیورش به تجمعات اعتراضی وکارگران اعتصابی  مشاهده شده است. احضار، بازداشت و تعقیب کارگران اعتصابی نیز در این دوره افزایش چشمگیری داشته است.

در همین دوره در 29 واحد تولیدی وخدماتی شاهد اخراج کارگران بدلیل اعتراض، تجمع واعتصاب بودیم وبه همین دلیل191 کارگردر راستای احقاق حقوق حقه شان اخراج شده اند.

در دوره سیزده ماهه دولت یازدهم 222 کارگردر 16 واحد تولیدی وخدماتی  به دلیل دفاع از حقوق خود وبقیه همکارانشان بازداشت شده اند.

لینک متن کامل:

http://www.etehadbinalmelali.com/html_2014/16_Mehr_93_report.html

جمعی از کارگران تهران:موانع تشکل‌یابی کارگران و اصلاح سبک کار موجود

دوزخی که سرمایه‌داری ایران برای کارگران تدارک دیده، تهاجمی که به سطح معیشت کارگران کرده و هر روزه بخشی از دسترنج کارگران را به تاراج می برد، در جهان اگر بی همتا نباشد، در زمره بدترین ها است. به جرات می توان گفت اگر بخش ناچیزی از این تهاجم به کارگران اروپا می شد، بی تردید موج اعتراضات گسترده کارگران آن کشورها را در پی می داشت. نمونه های این اعتراضات را در اسپانیا، یونان و حتی ترکیه شاهد بوده‌ایم.

اما سرمایه‌داری در ایران با اطمینان خاطر از اینکه تاکنون با موج مخالفت گسترده ای رو به رو نشده است، از یورش به سطح معیشت کارگران هر بار جسورتر گردیده است. در یک مرحله یارانه ها را از کالاهای اساسی بر می دارد، بعد اعلام می کند که این حذف یارانه ها مراحل مختلف دارد و طی یک سال در چندین نوبت بر قیمت اقلام اساسی از قبیل حامل های انرژی، آب، برق و سایر کالاها می افزاید و گویا این مراحل مختلف افزایش قیمت کالاها ی عمومی تحت لوای «هدفمند کردن یارانه‌ها» بی‌پایان است.

دستبرد به سطح معیشت کارگران با حذف سوبسیدها و در شرایط تورمی لجام گسیخته تواماً سبب گردیده هر ساله بخش زیادی از کارگران و زحمتکشان به زیر خط فقر رانده شوند و این در حالی است که بریزو بپاش، اختلاس، دزدی و فساد مالی در نظام سرمایه‌داری ایران بیداد می کند و ایران از لحاظ شفافیت اقتصادی در میان سایر کشورهای جهان در پایین ترین سطح جدول قرار دارد.

لینک متن کامل:

http://ma-nashr.blogspot.fr/

مصاحبه اختصاصی حقوق معلم و کارگر با آقای محمود صالحی، فعال کارگری و سخنگوی کمیته دفاع از رضا شهابی

رضا شهابی،  فعال کارگری وعضو سندیکای شرکت واحد، پس از تحمل سختی ها و مرارت های بسیار در زندان وهمچین از سرگذراندن دوران سخت بیماری و انجام عمل جراحی، روز سه شنبه پانزدهم مهرماه با قید وثیقه ، مرخصی درمانی گرفت،  در همین رابطه و همچنین در ارتباط با شرایط فعلی جنبش کارگری ایران گفتگویی ترتیب دادیم با جناب آقای محمود صالحی، فعال کارگری و سخنگوی کمیته دفاع از رضا شهابی:

لینک متن مصاحبه:

http://bield.info/%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5%DB%8C-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D8%A2%D9%82%D8%A7/

مرگ 1کارگرویک نفرازاهالی در شرکت نکاچوب به دلیل استنشاق گاز مرگبار

حادثه مرگبار استنشاق گاز سمی در چاه فاضلاب در شرکت نکا چوب موجب کشته شدن دو نفر و مصدومیت دو نفر دیگر در میاندورود شد.

به گزارش 18مهرفارس ، متصاعد شدن گاز خطرناک و ناشناس از سیستم مکانیزه و پیشرفته دفع فاضلاب صنعتی شرکت نکا چوب منجر به مرگ یک کارگر و یکی از همسایگان شد.

یکی از اهالی این منطقه اظهار داشت: مرحوم محمد.ی از کارگران این شرکت بود که حدود 10 سال سابقه کار در امور مربوط به سیستم تخلیه فاضلاب این شرکت داشت.

حیدر.م افزود: وی عصر پنج‌شنبه برای انجام سرویس سیستم فاضلاب مشغول به کار می‌شود که در حین کار زمانی که در کنار یک چاه سه متری ایستاده بود براثر استنشاق گاز ناشناخته بی‌هوش و به داخل چاه سقوط آزاد می‌کند.

این شهروند میاندورودی تاکید کرد: وی یک کارگر تازه‌کار یا ناآشنا با این تجهیزات نبود اما ظاهرا شرایط و محتویات چاه با روزها و ماه‌های گذشته تفاوت داشت.

یکی از شاهدان عینی این واقعه گفت: در حال عبور از جاده بودم که متوجه حادثه فوق شدم و بلافاصله وارد چاه شدم تا بتوانم این کارگر را از درون فاضلاب کم عمق آن خارج کنم اما وقتی وارد چاه شدم به یکباره دچار مشکل تنفسی و با کمک دیگر افراد از چاه خارج شدم.

اسماعیل.ی تاکید کرد: اگر چند ثانیه بیشتر درون چاه می‌ماندم شاید وضعیت ناگوار آن شهروند برای من نیز اتفاق می‌افتاد.

یکی دیگر از اهالی و شاهدان این حادثه اظهار داشت: وقتی مصدوم را در حالت فرو رفته در پساب صنعتی دیدم برای کمک به او وارد چاه شدم که نتوانستم زیاد دوام بیاورم زیرا قبل از من نیز هر کسی وارد چاه شده بود با تنگی نفس شدید و حالت بی‌حالی و بی‌هوشی مواجه شده بود.

کشته شدن یک کارگر برق کار در هنگام کار

یک کارگر برق کار روز گذشته (چهارشنبه ۱۶ مهر) در هنگام کار جان خود را از دست داد.

به گزارش17مهر ایلنا، این حادثه زمانی رخ داد که کارگری بنام «مسعود –ب»، ۲۰ ساله مشغول تعویض و تعمیر سیمهای برق در روستای موسی کلایه رانکوه املش بود.

بر اساس این گزارش، کارگر حادثه دیده حین انتقال به بیمارستان به دلیل ایست قلبی جان خود را از دست داد.

کشته شدن یک کارگر بر اثر انفجار در کارخانه پمپ‌های صنعتی هشتگرد

بر اثر وقوع انفجار شلنگ گاز نیتروژن در کارخانه «پمپ های صنعتی »در هشتگرد، یک کارگر کشته و دو کارگر دیگر مصدوم شدند.

به گزارش16مهر ایلنا، بعد از ظهر روز گذشته سه کارگر شاغل در کارخانه «پمپ های صنعتی» در شهرستان ساوجبلاغ حین تزریق گاز نیتروژن (گاز خنک کننده) با شلنگ مخصوص به پمپ های بزرگ صنعتی که بافشار تزریق و وارد لوله‌ها می‌کرده اند بر اثر شدت انفجار یکی از کارگران در دم جان باخته و دو همکار دیگر وی به شدت مصدوم شدند.

هیجدهم مهرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.