اخباروگزارشات کارگری16دی1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری16دی1393

– تجمع بیش از 400 نفر از رانندگان شرکت واحد جلوی شهرداری تهران

– اخراج۱۵ کارگر(11 مرد و 4 زن)  کارخانه صنایع کم مصرف ایرانیان در پی اعتصاب در اعتراض به تعویق شش ماه حقوق

– بازداشت ۲۴ ساعته کارگرساختمانی شاکی از مدیران منطقه آزاد قشم

– اعتصاب کارگران شرکت کشت و صنعت هفته تپه دراعتراض به تاخیر 6 ماهه در پرداخت حقوق

– تجمع کارگران شرکت کشت و صنعت بهکده رضوی مقابل استانداری خراسان شمالی در اعتراض به عدم پرداخت10 ماه حقوق وواریزنشدن 5ماه حق بیمه!

– تجمعات کارگران کارخانه سها سرام مقابل فرمانداری یزددراعتراض به عدم پرداخت ۶ ماه حقوق و بیش از یک سال بیمه !

– عدم پرداخت 4ماه حقوق کارگران کارخانه فولاد و چدن درود

– تورم روستایی هم صعودی شد

– سقوط مرگبار کارگر جوان از بالای سوله به چاه 35 متری

تجمع بیش از 400 نفر از رانندگان شرکت واحد جلوی شهرداری تهران

بیش از 400 نفر از رانندگان شرکت واحد ظهر امروز در مقابل شهرداری تهران تجمع کردند آنان به وضعیت تعاونی مسکن اعتراض داشتند.

تعاونی مسکن رانندگان شرکت واحد سال هاست که از آنان وجوهی را دریافت کرده اما نتوانسته است به تعهدات خود عمل کنداین رانندگان زحمتکش که برای چندمین بار است اعتراض خود را به گوش مقامات می رسانند تا کنون جواب معین و مشخصی از مسئولین نگرفته اند آنان که بخشی از خواسته های خود را راه اندازی پروژه مسکن سپیدار(واقع در انتهای فردیس) می دانند در حالی که فریاد می زدند مشکل ما رو حل کن از مقامات می خواستند که به وضعیت آنان رسیدگی کنند در ساعت مخابره این خبر تجمع این کارگران هم چنان ادامه دارد .

منبع:سایت کانون مدافعان حقوق کارگر

درهمین رابطه: مراجعه و تجمع رانندگان شرکت واحد در مقابل شورای شهر و شهرداری تهران روزسوم آذرماه1393

http://vahedsyndica.com/archive/729

اخراج۱۵ کارگر(11 مرد و 4 زن)  کارخانه صنایع کم مصرف ایرانیان در پی اعتصاب در اعتراض به تعویق شش ماه حقوق

در پی اعتصاب دراعتراض به تعویق شش ماه حقوق بیش از ۹۰ کارگر کارخانه صنایع کم مصرف ایرانیان زیر مجموعه کارخانه کنتور سازی ایران(واقع در استان قزوین) ، ۱۵ نفر از کارگران این واحد تولیدی بیکار شدند.

به گزارش16دی ایلنا،یکی از این کارگران اخراجی که خواست هویتش محفوظ بماند، درباره دلایل اعتراض کارگران توضیح داد: کارفرمای کارخانه صنایع کم مصرف ایرانیان (واقع در استان قزوین) از تیر ماه سال جاری هیچ حقوقی به کارگران پرداخت نکرده است به همین دلیل کارگران این مجموعه در واکنش به بی‌تفاوتی کارفرما در پرداخت مطالباتشان روز پانزدهم آذرماه دست از کار کشیدند. اما کارفرما روز بعد (۱۶ آذر) حکم اخراج ۳۰ نفر از کارگران را به آنان ابلاغ کرد که کارگران در حمایت از همکاران اخراجی‌شان، تجمعی اعتراضی برپا کردند.

این کارگر اخراجی ادامه داد پس از حمایت سایر کارگران با برگزاری تجمع، کارفرما راضی شد به شرط امضای تعهدنامه کارگران اخراجی را به کار بازگرداند اما ما 15 کارگر (11 مرد و 4 زن) راضی به امضای تعهدنامه نشدند و به همین دلیل اخراج شدند.

این کارگران اخراجی کارخانه صنایع کم مصرف ایرانیان با بیان اینکه تمامی ۱۵ کارگر اخراجی برای دریافت مطالبات معوقه خود به اداره کار شهرستان البرز قزوین شکایت کرده‌اند، گفت: اداره کار با تعیین دو فرصت ده روزه از کارفرما خواسته است مطالبات ۱۵ کارگر اخراجی را پرداخت کند و در غیر اینصورت پرونده شکایت کارگران را به مراجع قانونی بالا‌تر ارجاع می‌دهد.

او همچنین گفت: در روزی که کارگران اعتراض کردند نماینده اداره کار شهرستان البرز در جمع معترضین حضور پیدا کرد. وقتی کارگرانی که او را نمی‌شناختند از او درخواست کارت شناسایی برای بیان مشکلاتشان کردند، نماینده اداره کار به شدت ناراحت شد و محل اعتراض کارگران را ترک کرد.

او درباره مطالبات معوقه کارگران گفت: از تیر ماه سال جاری هیچ حقوقی به کارگران پرداخت نشده است. مشکلات کارگران هر روز بیشتر می‌شود اما کارفرما با بی‌تفاوتی به این موضوع دائما به کارگران وعده پرداخت مطالبات‌شان را می‌دهد.

این کارگر میانگین مطالبات معوقه هر یک از کارگران را حدود ۵ میلیون تومان ذکر کرد که علاوه بر ۶ ماه حقوق، کارگران ۳۰۰ هزار تومان حق بن به همراه حق سنوات سال ۹۲ را از کارفرما طلب دارند.

این کارگر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مزد کارگران شاغل در این کارخانه بر مبنای رقم حداقل دستمزد  محاسبه می‌شود، در ادامه گفت: کارگران این کارخانه هیچ گونه مزایای جانبی همانند اضافه کاری و… برای بالا بردن مبلغ دریافتی خود ندارند.

وی همچنین درباره نوع قرار داد همکارانش گفت: با وجود ماهیت دائمی و مستمر شغل ما در این کارخانه، قرارداد کارگران موقتی است که هر ماه یکبار از سوی کارفرما تمدید می‌شود.

وی در مورد وضعیت فعلی خود و سایر همکارانی که راضی به امضای تعهدنامه نشده‌اند گفت: کارکردن در کارخانه‌ای که کارفرمای آن توجه‌ای به نیروی کار خود ندارد بیهوده است. ما چندین سال از عمرمان را با کار کردن در این کارخانه هدر دادیم. در حال حاضر هم با انجام دادن کارهای ساختمانی معاش خانواده خود را تامین می‌کنیم.

بازداشت ۲۴ ساعته کارگرساختمانی شاکی از مدیران منطقه آزاد قشم

ایلناطی گزارشی بتاریخ16دی از بازداشت ۲۴ ساعته یک کارگرساختمانی درقشم به دلیل پیگیری شکایت از دو مدیر ارشد سازمان منطقه آزاد این جزیره،خبرداد.

برپایه این گزارش،این کارگرساختمانی در شهریور ماه امسال از دو مدیر سازمان منطقه آزاد قشم به دلیل خودداری این سازمان از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی کارگران ساختمانی به سازمان تامین اجتماعی شکایت کرده بود.

درهمین رابطه:

در دوران احمدی‌نژاد، مصوبه خلاف قانونی در منطقه آزاد قشم نوشته شد که سازمان این منطقه را به جای سازمان تامین اجتماعی ملزم می‌کرد کارگران ساختمانی را بیمه کند.

این تخلف در دوره مدیریت حال حاضر سازمان منطقه آزاد قشمکماکان ادامه دارد.

روز ۲۳ مهر ماه بود که این کارگربازداشتی ، نسبت به دور جدید تلاش‌های مدیران سازمان منطقه آزاد این جزیره برای راه اندازی یک صندوق بیمه‌گر کارگران ساختمانی به جای سازمان تامین اجتماعی هشدار داد. او تاکید کرد این تلاش‌ها در صورتی که به ثمر برسد به منزله بازگشت به سیاست‌های بیمه‌ای دولت احمدی‌نژاد در جزیره قشم است.

این هشدار‌ها در شرایطی داده می‌شد که سازمان منطقه آزاد قشم از تاریخ ۱۵ شهریور سال ۹۰ تا ۲۰ بهمن سال ۹۱ بیمه کارگران ساختمانی را قطع کرده بود. مدیران این سازمان‌‌‌ همان زمان در جلسه‌ای با نمایندگان کارگران وعده داده بودند کارگران ساختمانی را با تمام شرایطی که سازمان تامین اجتماعی آن‌ها را بیمه می‌کرد، در صندوق دیگری بیمه کنند.

سازمان منطقه آزاد قشم در آن برهه زمانی یک کارگر ساختمانی را نیز بیمه نکرد، آنهم در حالی که فقط در آن برهه حدود ۱۷۸ کارگر حادثه دیدند و ۱۱ کارگر فوت شدند، بدون آنکه تحت پوشش بیمه قرار داشته باشند.

بر اساس یک روایت، درآمد سازمان منطقه آزاد قشم از سهم کارفرمایی حق بیمه کارگران ساختمانی در یک سال و نیم یاد شده بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان بوده است. بر اساس روایت دیگری، مدیران سازمان منطقه آزاد قشم در حال حاضر از حق بیمه سهم کارفرمایی کارگران ساختمانی روزانه بین ۷۰ تا ۹۰ میلیون تومان درآمد دارند.

بنابه گفته این کارگرساختمانی: یک سال و نیم از تغییر دولت می‌گذرد اما آقای ترکان، دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد برای رسیدگی به این موضوع هیچ اقدامی نکرده است و تمامی نامه‌های ما را بی‌پاسخ گذاشته‌ است.

بنابه گزارش روز یازدهم آبان ماه همین منبع،قاضی در دومین جلسه رسیدگی به شکایت کارگران ساختمانی از دو مدیر سازمان منطقه آزاد قشم، به مدیران این سازمان مهلت داده است در مدت یک هفته، پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی را از سر بگیرند.

به نظر می‌رسد جلسات بعدی رسیدگی به این شکایت شکل دیگری پیدا کرده است و جای متهم و شاکی عوض شده است.

لازم به ذکر است نزدیک به ۳۵۰۰ کارگر ساختمانی در جزیره قشم تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی قرار ندارند.

اعتصاب کارگران شرکت کشت و صنعت هفته تپه دراعتراض به تاخیر 6 ماهه در پرداخت حقوق

کارگران شرکت کشت و صنعت هفته تپه 6 ماه است حقوق دریافت نکرده اند که در اعتراض به این موضوع دست به اعتصاب زده اند.

به گزارش16دی اکسین پرس، یکی از شرکت هایی که کارگران ان سال ها است با  تعلل عدم پرداخت در حقوق مواجه هستند شرکت کشت و صنعت هفته تپه است که هر از چند گاهی اخباری از اعتراضات و اعتصابات کارگران آن به دلیل عدم دریافت حقوق به گوش می رسد در حال حاضر نیز کارگران این کارخانه 6 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند و به همین دلیل دست به اعتصاباتی زده اند.

کارگران شرکت کشت و صنعت هفت تپه بارها برای دریافت حقوق معوقه و تحقق سایر درخواست های خود به اعتصاب دست زده اند، اما در نتیجه ی این اعتراضات مسئولان کارخانه تنها بخش کوچکی از حقوق معوقه ی آن ها را پرداخت کرده اند، در گذشته این کارگران در پی چندین ماه مبارزه برای دست یابی به حقوق معوقه ی خود٬ از ارسال نامه به سازمان های بین المللی کارگری و حقوق بشر نیز مضایقه نکرده اند.

کارشناسان اذعان دارند که بحران کارخانه ی نیشکر هفت تپه در نتیجه ی واردات بی رویه ی شکر و بی کفایتی مدیران کارخانه به وجود آمد و در صورت ادامه ی این بحران امکان بیکاری کارگران این کارخانه و همین طور صنایع وابسته وجود دارد و معمولا هم مدیران مالی و اداری این شرکت در شرایط اعتصاب و اعتراضی کارگران به بهانه مرخصی محل کار خود را ترک می کنند.

تجمع کارگران شرکت کشت و صنعت بهکده رضوی مقابل استانداری خراسان شمالی در اعتراض به عدم پرداخت10 ماه حقوق وواریزنشدن 5ماه حق بیمه!

حدود ۱۰۰ نفر از کارگران شرکت کشت و صنعت بهکده رضوی در اعتراض به عدم دریافت حقوق و واریز حق بیمه در مقابل استانداری خراسان شمالی تجمع کردند.

به گزارش 16دی مهر، صبح سه شنبه نزدیک به ۱۰۰ نفر از کارگران شرکت کشت و صنعت بهکده رضوی در شهرستان مانه و سملقان استان خراسان شمالی در اعتراض به آنچه که عدم دریافت حقوق به مدت ۱۰ ماه و واریز نشدن حق بیمه آنها به مدت پنج ماه ذکر می کردند؛ در مقابل استانداری خراسان شمالی تجمع کردند.

این کارگران پلاکاردهایی با مضمون عدم دریافت حقوق به مدت ۱۰ ماه، عدم واریز حق بیمه به مدت پنج ماه، وضعیت نامناسبت معیشت، مهاجرت از روستای بهکده رضوی، بلاتکلیفی کارگران و … در دست داشتند و خواستار رسیدگی به مشکلات خود از سوی استانداری بودند.

یکی از این کارگران معترض گفت: به علت عدم دریافت حقوق توان تأمین نیازهای اولیه زندگی خود را نیز ندارد و از طرف دیگر به دلیل عدم واریز حق بیمه، دفترچه های بیمه تأمین اجتماعی آنها در مراکز درمانی پذیرفته نمی شود.

از ساعتی پیش چند تن از نمایندگان کارگران معترض برای مطرح کردن مسائل و مشکلات خود با مسئولان وارد ساختمان استانداری شده اند و مابقی همچنان در مقابل در ورودی استانداری خراسان شمالی تجمع کرده اند.

براساس این گزارش، بهکده رضوی روستایی واقع در ۸۵ کیلومتری غرب شهرستان مانه و سملقان در استان خراسان شمالی است که حدود هزار و ۱۰۰ نفر جمعیت دارد.

این روستا که از بزرگ‌ترین مراکز نگهداری مجزومین بهبود یافته کشور به شمار می‌رود در ابتدا به صورت مجتمع کشت و صنعت زیر نظر کمیته امداد خمینی خراسان شمالی اداره می‌شد اما پس از واگذاری به سازمان جهاد کشاورزی به صورت شرکت سهامی زراعی اداره می‌شود و ۵۱ درصد از سهام آن به نام مردم و ۴۹ درصد نیز برای دولت و به نمایندگی به نام جهاد کشاورزی است.

بر اساس آخرین تغییرات در مالکیت و اموال بهکده رضوی و آمارهای ارائه شده، این شرکت سهامی زراعی دارای هزار و ۴۶۰ هکتار از بهترین و مرغوب ترین اراضی یکپارچه کشاورزی آبی و دیم، هشت هزار و ۷۰۰ راس گوسفند، ۲۵۰ راس گاو از نژاد فرانسوی مون بیلیارد، واحدهای صنعتی، چهار حلقه چاه عمیق و قنوات مختلف و تاسیسات و ابنیه گوناگون است.

تجمعات کارگران کارخانه سها سرام مقابل فرمانداری یزددراعتراض به عدم پرداخت ۶ ماه حقوق و بیش از یک سال بیمه !

منابع کارگری در یزد از تعویق ۶ماهه در پرداخت حقوق نزدیک به ۱۵۰ نفر از کارگران کارخانه سها سرام خبر دادند.

به گزارش16دی ایلنا،این کارگران روز سه‌شنبه (16 دی) گفته‌اند که پرداخت حق بیمه آنان به سازمان تأمین اجتماعی نیز بیش از یک سال به تعویق افتاده است.

کارگران سها سرام می‌گویند با توجه به ماهیت سخت و زیان‌آور شغل‌شان، تعویق در پرداخت حق بیمه آنان را در هنگام استفاده از مزیت بازنشستگی پیش از موعد دچار مشکل خواهد کرد.

به گفته این کارگران، از ۳ ماه گذشته کارخانه تعطیل شده و از آن زمان به بعد تمام کارگران این شرکت که تعدادشان به ۱۵۰ نفر می‌رسد نتوانسته‌اند حقوق و معوقات خود را دریافت کنند.

این منابع کارگری همچنین از عدم پرداخت عیدی و مزایای پیش‌بینی شده در قانون به کارگران در طول سه سال فعالیت این کارخانه خبر داده‌اند.

کارگران بیکار شده کارخانه سها سرام می‌گویند ۸۵ نفر از کارگران این کارخانه در اداره کار اردکان طرح شکایت کرده‌اند امیدوار به رسیدگی هستند.

کارگران همچنین از برگزاری تجمعات اعتراضی بیش از ۶۰ نفر از کارگران شرکت سها سرام در مقابل فرمانداری یزد خبر داده و گفته‌اند: کارگران این کارخانه در یک ماههٔ گذشته دو بار در برابر فرمانداری یزد تجمع کرده‌اند تا به مطالباتشان رسیدگی کنند. اما با وجود جلساتی که توسط فرمانداری و با حضور مدیران شرکت انجام شده، هنوز هیچ اقدامی در راستای رسیدگی به وضعیت کارگران صورت نگرفته است.

گفتنی است «سها سرام» تولید کننده کاشی و سرامیک، شرکتی تازه تاسیس است و تحت مالکیت خصوصی اداره می‌شود. منابع کارگری در یزد کمبود نقدینگی و ضعف مدیریتی را دلیل تعطیل شدن این شرکت صنعتی می‌دانند.

عدم پرداخت 4ماه حقوق کارگران کارخانه فولاد و چدن درود

4ماه حقوق کارگران کارخانه فولاد و چدن درود پرداخت نشده است.

به گزارش16دی ماین نیوز،‌ ماشاءالله نعمتی در جلسه شورای کارگری شهرستان دورود با اشاره به معوقات 4 ماهه کارگران کارخانه فولاد و چدن دورود، بیان داشت: طی تماس تلفنی که با مدیرعامل شرکت فارس خوزستان به عنوان سهام‌دار شرکت فولاد و چدن به منظور حل این مشکل داشته‌ام، وی قول داد تا طی هفته آینده با پرداخت دو ماه از حقوق کارگران مشکلات این کارگران حل شود.

تورم روستایی هم صعودی شد

پس از شاخص تورم نقطه‌به‌نقطه شهری که در آذرماه 1.7 درصد رشد کرد و نشانه‌هایی از بازگشت به رالی صعودی را به نمایش گذاشت، این شاخص در مناطق روستایی هم صعودی شد و طی یک‌ماه دو درصد رشد را به ثبت رساند.

بررسی‌های «اقتصادنیوز» از «گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی کشور در آذر‌ماه 93» که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده، نشان می‌دهد: رشد یک‌ماهه این شاخص در آذر‌ماه امسال دو درصد، تورم نقطه به نقطه 14.1 درصد و تورم میانگین 16.8 درصد بوده است. این نخستین ماه پس از خرداد 92 است که شاخص تورم نقطه‌به‌نقطه روستایی نسبت به ماه قبل از خود افزایش نشان می‌دهد.

این دومین ماه پیاپی رشد شاخص تورم نقطه‌به‌نقطه روستایی است. البته در آبان‌ماه نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه تنها 0.3 درصد رشد کرده بود، اما در آذرماه، این رشد به دو درصد رسید. رشد دودرصدی این شاخص تقریباً مشابه رشد 1.7‌درصدی تورم نقطه‌به‌نقطه شهری در آذرماه است و نشان می‌دهد روند صعودی قیمت‌ها در شهرها و روستاها به‌طور همزمان اتفاق افتاده است.

البته شاخص تورم میانگین روستایی -همانند شاخص شهری- همچنان به روند نزولی خود ادامه داده و از 17.3 درصد در آبان‌ماه به 16.8 درصد در آذرماه رسیده است.

بنابر گزارش مرکز آمار ایران، شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات روستایی در این ماه نسبت به ماه قبل 4.1 درصد افزایش را نشان می‌دهد. این شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل 11.2 درصد افزایش یافته و درصد تغییرات این گروه در 12 ماه منتهی به آذر‌ماه 93 نسبت به دوره مشابه سال قبل 12.9 درصد است.

شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات هم در آذر‌ماه 93، 0.8 درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد. میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل 16.6 درصد بوده و نرخ تورم 12ماهه منتهی به آذرماه سال 1393 نسبت به دوره مشابه سال قبل در این گروه 18.6 درصد است. مشاهده می‌شود که بخش عمده رشد تورم نقطه‌به‌نقطه روستایی در ماه‌های اخیر ناشی از افزایش قیمت مواد خوراکی بوده است.

سقوط مرگبار کارگر جوان از بالای سوله به چاه 35 متری

جنازه کارگر ساختمانی که از ارتفاع 15 متری سوله در حال ساخت به داخل چاه سقوط کرده بود با تلاش آتش نشانان تهران از عمق 35 متری چاه بیرون آورده شد.

به گزارش 16دی پایگاه خبری 125، این حادثه مقارن ظهر امروز در شهرک صنعتی سیاه سنگ در جاده دماوند، حوالی شهرک پردیس اتفاق افتاد و منجر به مرگ کارگری 25 ساله شد.

مرتضی بهروز معاون عملیات منطقه سه آتش نشانی تهران که به اتفاق امدادگران آتش نشانی تهران در محل حضور یافته بود، در این باره گفت: کارگر نصاب سقف های شیروانی در یک سوله دو و نیم طبقه در حال ساخت، سرگرم کار بود که به دلیل نامعلومی از بالای سوله و ارتفاع 15 متری به پایین افتاد و سپس به داخل چاه آب به عمق 35 متر سقوط کرد.

وی افزود: نجاتگران آتش نشانی تهران که به کمک آتش نشانان پردیس رفته بودند، بلافاصله پس از ایمن سازی محل و زدن کارگاه، بی درنگ وارد چاه شده و این کارگر 25 ساله بنام سیفان-الف را از درون چاه بیرون آوردند که متاًسفانه عوامل اورژانس پس از انجام معاینات اولیه مرگ وی را تاًیید کردند.

شانزدهم دی ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.