اخباروگزارشات کارگری15و16آبان

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

 – کارگر زندانی محمد جراحی آزاد باید گردد

– آزادی تعدادی از بازداشتی های روز جهانی حمایت از کوبانی در سنندج

– نامه سرگشاده کارگران کارخانه لوله صفا

– مخالفت تامین اجتماعی با کسر بیمه از پاداش افزایش تولید معدنچیان چادرملو- پیگیری نماینده اخراجی کارگران برای بازگشت به کار

– تجمع اعتراضی اهالی بولوار صبای مشهد به آستان قدس

– دومین تجمع اعتراضی در مدت ۲۰ روز گذشته در اسلام آبادغرب

– کارگران معدن چشم انتظار بیمه مشاغل سخت

– دست وپنجه نرم کردن کارگران سلماس با مشکل بیمه و پرداخت حقوق!

– رونمایی از معضل پنهان بازار کار/ ۲۴ درصد خانوارها «بدون فرد شاغل» هستند+جدول

– یک کارگر40ساله در رودان براثر برق گرفتگی جان خود را ازدست داد

– پیاده‌روی ۷۵۰ کیلومتری کارگران معدن در موریتانی دراعتراض به شرایط کاری خود و برخورد ظالمانه پیمانکاران

– اعتصاب سراسری وتظاهرات دربلژیک دراعتراض به سیاست های ریاضتی دولت ویورش پلیس!

– آغاز طولانی ترین اعتصاب رانندگان قطار در آلمان

– اعتراض دبیرستانی ها در خیابانهای آتن

کارگر زندانی محمد جراحی آزاد باید گردد

در روزهای اخیر زندانبانان بند8 با حضور  ناگهانی در بند زندانیان را از بند خارج میکنند .زندانیان نیز وقتی که علت را میپرسند باهجوم وتوهین و ضرب شتم  نگهبانان روبرو میشوند.زندانیان نیز مقاومت میکنند.

تا اینکه  نگهبانان زندان موفق میشوند  زندانیان را از بند خارج  کرده وبه جستجوی بند میپردازند.در عاقبت کلیه وسایل شخصی وضروری محمد جراحی را با خودشان میبرند.

ما ضمن اینکه اذیت و آزار زندانیان را محکوم میکنیم. ازمسئولین زندان میخواهیم که به این گونه رفتارهای غیر انسانی پایان دهند وکلیه وسایل محمد جراحی و دیگر زندانیان را به آنها بازگرداند.

همچنین از سازمانهای مدافع  حقوق بشر میخواهیم که به وحشیگریهای نگهبانان ومسئولین  زندان واکنش نشان دهند.

کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری ایران-14/8/1393

آزادی تعدادی از بازداشتی های روز جهانی حمایت از کوبانی در سنندج

بنا به گزارش رسیده در پی پیگیریهای چند روز گذشته ی خانواده فعال کارگری خالد حسینی و دیگر بازداشتیهای روز جهانی حمایت از کوبانی و مراجعه به دادگستری سنندج، سرانجام امروز 15/8/93 قاضی شعبه پنجم دادیاری برای ادامه تکمیل پرونده به زندان مرکزی سنندج مراجعه و بازداشت شدگان را مورد بازجویی قرار داده و در نهایت تعداد چند نفر از آنان را در همانجا تبرئه و آزاد نمود. همچنین تعداد 8 نفر دیگر را که اسامی تعدادی از آنها جهانبخش وکیلی، فریدلطفی، شارام بخشنده، نعمت نعمتی می باشد، با قید وثیقه ده میلیون تومانی آزاد نمود و به دیگر خانواده های بازداشت شدگان اعلام کرده است که روز شنبه به دادگاه مراجعه کنند.

لازم به ذکر است که قاضی پرونده در زندان به پشتیبان حسینی (فرزند سید خالد حسینی) گفته است که شما نیز تبرئه می باشید اما تا لحظه ارسال این خبر هنوز وی آزاد نگردیده است. کمیته هماهنگی ضمن محکوم کردن ادامه بازداشت خالد حسینی فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری و دیگر بازداشتی ها، خواهان آزادی بی قید و شرط این عضو خود و دیگر بازداشتیهای روز جهانی حمایت از کوبانی در سنندج می باشد.

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

15 آبان 1393

نامه سرگشاده کارگران کارخانه لوله صفا

۱۲۰۰ نفراز کارگران شرکت نورد لوله صفا در ساوه که از تاریخ ۲۸ مهرماه در اعتراض به تعویق ۴ ماه حقوق معوقه دست از کار کشیده و متحصن شده‌اند، با ارسال نامه سرگشاده‌ای به اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی ساوه خواستار اقدام جدی مسئولان این نهاد کارگری در زمینه مشکلات خود شدند.

به گزارش 15آبان ایلنا کارگران شرکت نورد لوله صفا در این نامه که رونوشت آن را به مجلس شورای اسلامی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرمانداری ساوه، دفتر امام جمعه شهرستان و تشکیلات خانه کارگر ساوه ارسال شده‌است؛ با بیان مشکلات سه سال گذشته خود، آورده‌اند: کارگران شرکت نورد لوله صفا از ۴ ماه پیش حقوقی دریافت نکرده‌اند و کارفرما در واکنش به حرکت اعتراضی ۱۲۰۰ کارگر این واحد صنعتی از روز ۲۹ مهر ماه درهای کارخانه را به روی کارگران بسته است و تا به امروز از ورود آنها به داخل کارخانه جلوگیری می‌کند.

آنان تاکید کرده‌اند: ۱۲۰۰کارگر کارخانه لوله صفا با احتساب امروز ۱۷ روز است که به دلیل بسته شدن درب‌های ورودی کارخانه از سوی کارفرما و متوقف شدن فعالیت تولیدی آن بلاتکلیف شده‌اند و کسی تا به امروز پاسخگوی آنها نبوده است.

در ادامه این نامه، کارگران کارخانه نورد لوله صفا تصریح کرده‌اند: با وجود تجمعات متعددی که کارگران لوله صفا در اعتراض به تعویق افتادن پرداخت مزد، حق بیمه و سایر مطالبات صنفی خود درمقابل ساختمان فرمانداری و اداره کار و تامین اجتماعی شهرستان ساوه داشته‌اند اما تا به امروز نتیجه‌ای جز اخراج جمعی از همکارانشان بدست نیامده است.

کارگران نورد لوله صفا در بخش دیگری از نامه خود از مسئولان بویژه مسئولان اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی در خواست کردند تا قضاوت کنند که چگونه خانواده‌های کارگران لوله ساوه می‌توانند در شرایط اقتصادی کنونی ۴ ماه را بدون دریافت حقوق و مزد سپری کنند.

مخالفت تامین اجتماعی با کسر بیمه از پاداش افزایش تولید معدنچیان چادرملو- پیگیری نماینده اخراجی کارگران برای بازگشت به کار

سازمان تامین اجتماعی با درخواست حدود ۲ هزار کارگر معدنچی که به واسطه شرکت پیمانکاری آسفالت کار طوس در معدن سنگ آهن چادرملو مشغول کار بوده و از سال گذشته تاکنون خواستار کسر شدن حق بیمه از از پاداش افزایش تولید خود شده‌اند؛ مخالفت کرده است.

به گزارش15آبان ایلنا،آقای بهرام حسنی‌نژاد که برای بازگشت به کار خود از طریق مراجع حقوقی تلاش می‌کند، در رابطه با آخرین وضعیت خود گفت: هیات حل اختلاف اداره کار یزد در تاریخ ۱۱ خرداد سال جاری حکم اخراج او را تایید کرد و او هم اکنون منتظر است تا دیوان عدالت اداری به درخواست اعتراض وی رسیدگی کند.

وی ‌اضافه کرد: علی رغم اینکه به موجب قانون رسیدگی به اینگونه پرونده‌ها به خصوص پرونده‌های کارگری باید ظرف مدت ۳ماه انجام شود ولی در آخرین پیگیری‌ها مشخص شد که رسیدگی به شکایت من به سال آینده موکول شده است.

حسنی‌نژاد همچنین به کثرت پرونده‌های کارگری موجود در دیوان عدالت اداری اشاره کرد و گفت: به من گفته‌اند به دلیل کثرت شکایات کارگری برخی شکایات در بازه‌های زمانی ۴ تا ۵ ساله رسیدگی می‌شوند که بسیار زمانبر و خسته کننده است.

این کارگراخراجی، در عین حال از احتمال طرح شکایت دیگری برعلیه خود خبر داد.

وی در خاتمه با تاکید براینکه در زمانی که اعتراض کارگران معدن آسفالت‌طوس در سال گذشته جریان داشت، معترضان تنها به شیوه‌قانونی مطالبات خود را پیگیری کردند، افزود: هیچ کدام از خواسته‌های کارگران معترض خارج از مقررات کار و تامین اجتماعی نبود، از یکسو کارگران می‌خواستند که طرح طبقه بندی مشاغل آن‌ها به شیوه‌ای درست بازنگری شود و از سوی دیگر این کارگران می‌گفتند که در حالی که ماده ۹ آیین نامه اجرایی مزد و پاداش و ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی بر کسر شدن حق بیمه از مزایای پاداش بهره‌وری تاکید دارد پس چرا این قوانین در زمان محاسبه حق بیمه کارگران معدن که از طریق شرکت آسفالت طوس در معدن‌چادرملو کار می‌کنند رعایت نمی‌شود.

تجمع اعتراضی اهالی بولوار صبای مشهد به آستان قدس

جمع کثیری از مردم بولوار صبا مشهد در اعتراض به ادعای مالکیت آستان قدس نسبت به منازل آنها و درخواست مبلغ 100میلیون تومان برای هر ملک، در بزرگراه منتهی به پلیس راه مشهد تجمع اعتراض آمیز به پا کرده اند.

به گزارش15آبان قاصدنیوز،شهروندان از حدود ساعت 12 روز15آبان به نشانه اعتراض در جاده تجمع کرده اند و خواستار رسیدگی مسئولان آستان قدس به مشکلاتشان هستند. در دست این تجمع کنندگان پرده نوشته با متن ” چرا باید تاوان آستان قدس را مردم بدهند؟” دیده می‌شود.

یکی از شهروندان می گوید: قبلا زمین های این مناطق مال شهرداری بوده و شهرداری آنها را واگذار به آستان قدس کرده است و آستان قدس هم ادعا کرده است که هر ملک باید 100 میلیون پرداخت کند و الا پلمپ می کند!

براساس این گزارش،ترافیک سنگین در جاده منتهی به بهشت رضا از ابتدای تجمع با ترافیک بسیار سنگین مواجه شد.

دومین تجمع اعتراضی در مدت ۲۰ روز گذشته در اسلام آبادغرب

برای دومین بار پیاپی یک تجمع دیگر در مقابل فرمانداری اسلام آبادغرب بعد ازتجمع اهالی مسکن مهر این بار توسط کسبه پاساژ علی مددی انجام گرفت.

 به گزارش16آبان کرمانشاه دیلی،این پاساژ که توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان پلمپ شده است تمامی کسبه آن از مردم کم در آمد و بی بضاعت شهرستان می باشند که دیروز با تجمع درمقابل فرمانداری خواستار گوش دادن یک مدیر به درد دل های آنها شدند .

لازم به ذکر می باشد که ۱۵ماه پیش این گاراژ با ۸۰درصد مغازه هایش به طور صدرصدی به علت نوسانات برقی در آتش سوخت و این کسبه های  بی گناه هر کدام از ۵ میلیون تومان تا ۲۰ میلیون متضرر شدند و هنوز قسط آن اجناس سوخته شده را نداده اند که حالا صبح روز چهارشنبه ۱۴ آبان ماه با یک پلمپ و یک علامت سوال بزرگ روبرو شده اند .

آیا این کسبه کم درآمد غیر از طلب یک تکه نان حلال آن هم با دست فروشی مگر چیز دیگر می خواهند. با فروختن چند جفت جوراب و چند عدد شال و کلاه  آیا می شود برایشان شال و کلاه کرد؟

به جای پلمپ این گاراژ جای دست فروشان بیایید نان آنها را آجر کردن فکری به حال میراث گرانهای شهرمان تپه چقاگاوانه و این همه فیلترسیگار و سرنگ اطرافش کنیم!

کارگران معدن چشم انتظار بیمه مشاغل سخت

خطرات موجود در معادن فعالیت در این بخش را در ردیف سخت‌ترین مشاغل دنیا قرار داده به گونه‌ای‌که افراد فعال در این حوزه و کارگران مشغول در معدن از مزایای بیمه مشاغل سخت استفاده می‌کنند.

اما بررسی این موضوع در واقعیت کمی متفاوت‌تر از قوانین نوشته شده بر روی کاغذ است. کارگران این بخش با فعالیت در شرایط سخت کاری همچون کارکردن در عمق زمین، زندگی در مناطق سخت بیابانی و دوری از خانواده تنها از مزایای ثبت شده در بیمه تامین اجتماعی استفاده می‌کنند که یک کارمند در شهر تهران با ۸ساعت فعالیت کاری در یک اداره از آن استفاده می‌کند. در واقع بیمه یک کارگر فعال در بخش معدن تفاوتی با بیمه یک کارمند ندارد در حالی که از لحاظ سختی شغل کار کردن در بخش معدن برای هر کسی قابل تحمل نخواهد بود.

فرقی بین کارگر بخش معدن و یک کارمند نیست

به سراغ یکی از فعالان بخش معدن می‌رویم که در یکی از معادن زغال‌سنگ موجود در کشور فعالیت می‌کرد. اوکه روزی نماینده کارگران معدن معروف «چشمه پودنه» بود امروز درخصوص وضعیت بیمه کارگران فعال در بخش معدن گفت: متاسفانه بیمه کارگران بخش معدن شامل بیمه مشاغل سخت نمی‌شود. ما برای پیگیری این موضوع حتی به مجلس شورای اسلامی نیز نامه ارسال کردیم و مکاتبات انجام دادیم اما دست آخر پاسخ این بود که اگر کارفرما ۴درصد حق بیمه این قانون را به حساب بیمه مربوطه واریز کند کارگران آن معدن مشمول بیمه مشاغل سخت خواهند شد.

وی درخصوص برخوردکارفرمایان برای پرداخت این رقم اظهار کرد: متاسفانه در بیشتر مواقع ما شاهد نپرداختن این رقم از سوی کارفرما هستیم و در نتیجه یک کارگر معدن پس از بازنشسته شدن مزایایی همچون کارگران دیگر نخواهد داشت.

اوتصریح کرد: برای حل این مشکل رفت و آمدهایی به مجلس شورای اسلامی داشتیم. کارگران بخش معدن به‌دلیل سختی موجود در کار خود خواستار پرداخت ۴درصد حق بیمه از سوی دولت بودند اما پاسخ مسئولان وزارت کار در دولت گذشته به این درخواست این بود که اجرای چنین درخواستی بار مالی زیادی بر دوش دولت خواهد داشت.

در واقع درهای امید از سوی دولت برای استفاده از بیمه مشاغل سخت بر روی کارگران بخش معدن بسته شد که این موضوع موجب دلسردی آنها و پیگیری نکردن در دولت جدید شد. شاید وقت آن رسیده باشد که دولت جدیت بیشتری در اجرای این قانون در بخش معدن نشان دهد زیرا کارگران مشغول در بخش معدن با فعالیت‌های سخت خود مواد معدنی را از دل زمین خارج کرده و با فرآوری آنها سرعت چرخش چرخ اقتصاد کشور را بیشتر می‌کنند.

اما بدون شک مواردی برای برخورد قانونی با کارفرمایانی که در اجرای این قانون کوتاهی کرده‌اند وجود دارد.

مرجع : بخشی ازیک گزارش روزنامه گسترش صمت بتاریخ15آبان

دست وپنجه نرم کردن کارگران سلماس با مشکل بیمه و پرداخت حقوق!

رییس صنعت و معدن سلماس در خصوص پیگیری مشکلات کارگران واحدهای تولیدی شهرستان، تصریح کرد: همکاران ما توسط کارگروه تعیین شده در این زمینه، با حضور در واحدهای تولیدی و دیدار چهره به چهره با کارگران، مشکلات آنها را بررسی می‌کنند و تا کنون مشکل بیمه کارگران و پرداخت حقوق و پاره‌ای از مشکلات مربوط به خود کارگران اصلی ترین مشکلات شناسایی شده در این بازدیدها بوده است.

به گزارش15آبان ایسنا،وی یادآور شد: بررسی دلایل تقلیل کارگران در واحدهای تولیدی و راهکارهای توسعه و ادامه فعالیت این واحدها از جمله موارد دیگری است که توسط این کارگروه بررسی و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

جعفر نوبخت ، در خصوص وضعیت کلی واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان سلماس گفت: در حال حاضر 139 واحد دارای پروانه بهره برداری در شهرستان وجود دارد و 129 واحد دیگر نیز متقاضی دریافت جواز تاسیس در طرح‌های مختلف هم در شهرک صنعتی و هم خارج آن هستند که در حال طی مراحل اداری برای دریافت پروانه بهره برداری‌اند.

نوبخت اظهار کرد: اما از میان 139 واحد دارای مجوز که ظرفیت اشتغال 2751 نفر را دارند، 79 واحد فعال، 17واحد نیمه فعال، 43 واحد فصلی است که از این تعداد 21 واحد راکد و تعطیل هستند.

وی بیان کرد: اختلاف شرکا، عدم نقدینگی، نبود افراد متخصص و نبود مشاور دقیق اقتصادی از جمله دلایل اصلی تعطیلی این واحدها هستند.

رونمایی از معضل پنهان بازار کار/ ۲۴ درصد خانوارها «بدون فرد شاغل» هستند+جدول

گزارشات رسمی حاکی از افزایش خانوارهای بدون فرد شاغل از ۱۵.۵ درصد به ۲۴ درصد در ۱۰ سال گذشته است.

به گزارش16آبان فارس،برخی گزارشات رسمی حاکی از آن است که سال گذشته در بین افراد شش ساله و بیشتر خانوارها، 30.6 درصد «شاغل»، 4.1 درصد «بیکار»، 10.4 درصد «با درآمد بدون کار»، 23.2 درصد «محصل»، 27.4 درصد «خانه‌دار» و 4.3 درصد متعلق به سایر گروه‌ها بوده‌اند.

طبق این یافته‌ها، سهم افراد شاغل و محصل در مقایسه با سال قبل کاهش و سهم افراد بیکار و با درآمد بدون کار افزایش داشته است.

طبق نتایج حاصل از بررسی بانک مرکزی، در سال گذشته،  24 درصد خانوارها «بدون فرد شاغل»، 57.0 درصد دارای «یک نفر شاغل»، 15.5 درصد دارای «دو نفر شاغل» و 3.5 درصد دارای «سه نفر شاغل و بیشتر» بوده‌اند.

البته نگاهی به این آمار در ده سال گذشته بیانگر این است که تعداد خانوارهای بدون شاغل در ده سال گذشته همواره افزایشی بوده و از 15.5 درصد در سال 1383 به 24 درصد در سال 1392 رسیده است.

به گفته کارشناسان، ادامه این روند ممکن است به افزایش تعداد خانوارهای آسیب‌پذیر در جامعه منجر شده و تبعات منفی زیادی به دنبال خواهد داشت.

میزان خانوارهای بدون فرد شاغل و با سه نفر شاغل و بیشتر در سال 1392 در مقایسه با سال 1391، افزایش و در مقابل، درصد خانوارهای با یک نفر شاغل و با دو نفر شاغل کاهش داشته است.

همچنین، توزیع افراد شاغل خانوارها بر حسب رشته فعالیت اصلی محل کار در سال 1392 گویای آن است که 3.8 درصد در بخش «کشاورزی، دامپروری، شکار، جنگلداری و ماهیگیری»، 17.8 درصد در بخش «صنعت و معدن»، 0.8 درصد در بخش «برق، گاز و آب»، 15.3 درصد در بخش «بازرگانی»، 22.4 درصد در بخش «عمده فروشی، خرده فروشی، هتلداری و رستوران»، 11.7 درصد در بخش حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، 7.1 درصد در بخش «خدمات مالی، بیمه، ملکی و حقوق و تجاری» و 21.1 درصد در بخش «خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی» شاغل بوده‌اند.

* بیشتر بی‌سوادها در بخش ساختمان و بیشتر تحصیل کردگان در بخش خدمات شاغلند

توزیع افراد شاغل خانوارها در سال گذشته بر حسب میزان سواد و رشته فعالیت محل کار نشان می‌دهد که بیشترین تعداد افراد شاغل بی‌سواد با سهمی معادل 1.5 درصد در بخش ساختمان، بیشترین تعداد افراد قادر به خواندن و نوشتن با سهمی معادل 0.4 درصد در بخش عمده فروشی، خرده فروشی، هتلداری و رستوران، بیشترین تعداد افراد با تحصیلات ابتدایی با سهمی معادل 3.5 درصد در هر یک از دو بخش ساختمان و عمده فروشی، خرده فروشی، هتلداری و رستوران و بیشترین تعداد افراد دارای تحصیلات راهنمایی و متوسطه با سهمی معادل 13.7 درصد در بخش عمده فروشی، خرده فروشی، هتلداری و رستوران اشتغال داشته‌اند.

بیشترین افراد شاغل دارای تحصیلات دانشگاهی نیز با سهمی معادل 13.3 درصد در بخش خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی به کار اشتغال داشته‌اند.

این گزارش حاکیست که 6.1 درصد از اعضای شاغل خانوارها کارفرما، 32.3 درصد کارکن مستقل، 17.6 درصد کارکن مؤسسات دولتی و عمومی، 41.9 درصد کارکن مؤسسات خصوصی، 0.1 درصد کارکن موسسات تعاونی و 2.0 درصد کارکن فامیلی و کارآموز بدون مزد بوده‌اند.

یک کارگر40ساله در رودان براثر برق گرفتگی جان خود را ازدست داد

یک کارگر 40ساله در رودان هرمزگان روز پنجشنبه براثر برق گرفتگی درپمپ بنزین بهشت زهرای این شهر جان خود را از دست داد.

به گزارش15آبان ایرنا،طبق اظهارات شاهدان عینی ، این شهروند در پمپ بنزین یاد شده مشغول کار لوله کشی ساختمان بوده که ناگهان دچار برق گرفتگی می شود.

به گفته این عده براثر بارندگی شب گذشته،زمین و فضای کار کارگران خیس و مرطوب بوده و رعایت نکردن نکات ایمنی در محیط کار، منجر به اتصالی برق و وقوع این حادثه تلخ شده است.

برپایه این گزارش،شش سال پیش (اسفند ماه 87) یک جوان 20 ساله در همین جایگاه سوخت دچار سانحه شد و بر اثر گازگرفتگی در مخزن گازوئیل جان خود را از دست داد.

رودان در فاصله 90 کیلومتری بندرعباس قرار دارد، براساس آمار سال 1390 جمعیت این شهرستان 118 هزار و 547 نفر اعلام شده است.

پیاده‌روی ۷۵۰ کیلومتری کارگران معدن در موریتانی دراعتراض به شرایط کاری خود و برخورد ظالمانه پیمانکاران

کارگران معدن در موریتانی برای رساندن صدای اعتراض خود به مقامات و رسیدن به پایتخت این کشور 750 کیلومتر را پای پیاده طی کردند.

به گزارش 16آبان ماین نیوز، به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، این کارگران معدن که در اطراف نواکشوت حضور دارند منتظر گرفتن اجازه برای تجمع در برابر کاخ ریاست جمهوری موریتانی هستند.

این کارگران برای رسیدن به پایتخت موریتانی 750 کیلومتر را در منطقه بیابانی این کشور پای پیاده طی کردند.

این کارگران به شرایط کاری خود و برخورد ظالمانه پیمانکاران معترض هستند.

کارگران معادن در موریتانی می گویند که صاحبان این معادن از افراد بانفوذ هستند و دولت به همین علت به اعتراضات آنها رسیدگی نمی کند.

اعتصاب سراسری وتظاهرات دربلژیک دراعتراض به سیاست های ریاضتی دولت ویورش پلیس!

روز پنجشنبه، در میان اعتصاب سراسری وسائل نقلیه عمومی، هزاران تن از شهروندان بلژیک در اعتراض به اقدامات ریاضتی اعلام شده از طرف دولت جدید این کشور دست به تظاهرات زدند. در پایان روز، پلیس به تظاهرکنندگان خشمگین یورش آوردو دهها تن مجروح و تعدادی از معترضان نیز توسط پلیس دستگیر شدند.

به گزارش6نوامبریورونیوز،در این راهپیمایی که در مرکز شهر بروکسل، پایتخت، به ابتکار اتحادیه های کارگری برگزار شد، تظاهرکنندگان به افزایش سن بازنشستگی تا شصت و هفت سال، عدم افزایش دستمزدها، افزایش مالیات ها و کاهش هزینه های عمومی اعتراض کردند.

معترضان، گفتند:

 “من هم به اقدامات جاری (دولت) اعتراض دارم و آنها را بیش از سختگیرانه می بینم. قوانین بازی در جریان کار عوض شده است.”

“ثروتمندان، ثروتمندتر و فقرا فقیرتر می شوند.”

“من در درجه نخست برای کمک به جوانها تظاهرات می کنم. به بازار کار و (فقدان) تضمین های شغلی. مسئله بازنشستگی و بازی با آمار هم هست.”

کشور بلژیک دارای یکی از بالاترین نرخهای مالیات برای طبقه متوسط است، اما امتیازات مالیاتی بسیاری برای طبقه مرفه جامعه در نظر گرفته شده است.

تظاهرکنندگان می گویند اگر تقاضاهایشان برآورده نشود، در ماه دسامبر سراسر بلژیک را به تعطیلی خواهند کشاند.

آغاز طولانی ترین اعتصاب رانندگان قطار در آلمان

رانندگان قطار در آلمان دست به اعتصابی چهار روزه می زنند. اعتصاب چهار روزه از ۲ بامداد پنجشنبه شروع می شود .

این اعتصاب که ششمین نمونه از ماه سپتامبر سال جاری است، طولانی ترین آن در تاریخ اخیر آلمان محسوب می شود و قرار است حداقل تا ساعت چهار بامداد دوشنبه ادامه داشته باشد.

اتحادیه های کارگری و سازمان دهندگان این اعتصاب خواهان شرایط کاری بهتر از جمله افزایش پنج درصدی دستمزد و کاهش ساعات کاری از سی و نه ساعت در هفته به سی و هفت ساعت هستند.

بنابهمین گزارش، دادگاه کار فرانکفورت، با قانونی خواندن اعتصاب بی سابقه رانندگان قطار شرکت “دویچه بان” آلمان، اجازه داد تا ششمین اعتصاب کارکنان این شرکت در دو ماه گذشته، وارد سومین روز خود شود.

دادگاه فرانکفورت، درخواست مدیریت این شرکت مبنی بر غیرقانونی خواندن این اعتصاب را رد کرد.

اعتراض دبیرستانی ها در خیابانهای آتن

اعتراض دانش آموزان یونانی به اصلاح نظام آموزشی این کشور ادامه دارد.

به گزارش6نوامبریورونیوز،هزاران دبیرستانی در اعتراض به اصلاحات مد نظر دولت دو حوزه آموزش و پرورش روز پنجشنبه به خیابانهای آتن آمدند.

دولت در نظر دارد با اعمال تغییرات گسترده در فرایند ارزیابی دانش آموزان، کاهش ساعات آموزشی و همچنین ادغام برخی از رشته های تحصیلی، از هزینه های خود بکاهد.

یکی از تظاهرکنندگان می گوید: «ما برای لغو لایجه جدید آموزشی مبارزه می کنیم. برنامه جدید درسی و کارآموزی ما را بدون اینکه دستمزدی دریافت کنیم، عملا وارد بازار کار می کند.»

دانش آموز دیگری می گوید: «این سیستم جدید هرگز نباید اجرا شود. برای اینکه معنایش کاستن از تعداد دانش آموزان در مدارس است. طاقت فرساست چون والدین باید برای کلاسهای فوق العاده فرزندانشان شهریه بیشتری بپردازند.»

بگفته وزارت آموزش این کشور طی چند روز گذشته بین 350 تا 500 مدرسه، به اشغال دانش آموزان معترض درآمده است.

این درحالیست که نرخ بیکاری در میان جوانان زیر بیست و پنج سال در یونان به مرز پنجاه درصد رسیده است.

شانزدهم آبان ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.