اخباروگزارشات کارگری15شهریور1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری15شهریور1393

– پایان اعتصاب غذای بهنام ابراهیم زاده

– بازگشت بی سروصدای پیش نویس لایحه اصلاح قانون کار ازمجلس به دولت!

– تجمع کارگران نگین سبز خاورمیانه مقابل اداره کل بنادر و کشتیرانی اهواز در اعتراض به تعویق ۳ ماه حقوق

– تجمع کارگران کارخانه سامان کاشی بروجرد مقابل فرمانداری در اعتراض به تعویق ۳ ماه حقوق وحق بیمه

– اخراج دهها کارگردر دو سد “بنیر” و “هیروی” کُردستان

– تجمع اعضای تعاونی مسکن صنایع و معدن تهران در مقابل اداره کل تعاون استان

-۷ ماه تلاش بی‌مزد کارگران ایرانیت کرمان برای تولید ماده جایگزین آزبست

– پرداخت حقوق 5هزارکارگر دولتی سیستان به تاخیر افتاده است

– مرگ مقنی ۷۰ ساله در پی سقوط به عمق ۶ متری چاه

– اعتصاب کارکنان فرودگاههای سراسر ایتالیا

– اعتصاب کارکنان شبکه ریلی در آلمان

اطلاعیه شماره ۳۱ کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده:پایان اعتصاب غذای بهنام ابراهیم زاده

کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده

همانگونه که در اطلاعیه‌های قبلی‌ کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده اعلام کرده بودیم بهنام ابراهیم زاده از روز ۱۷ مرداد ماه دست به اعتصاب غذا زده بود و بعد از اعتصاب غذا هم به زندان رجایی شهر تبعید شد ، بهنام به خاطر عدم پاسخگویی به خواسته‌هایش از سوی مسئول زندان و تبعید به زندان رجایی شهر از روز دوشنبه ۱۰ شهریور ماه اعتصاب غذای خشک را شروع کرده بود که روز چهار شنبه ۱۲ شهریور مسئولان زندان بهنام را به بند ۱۲ که بند سیاسی می‌باشد انتقال دادند و بهنام هم به اعتصاب غذای خود پایان داد.

کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن تشکر از تمام تشکل‌ها و سازمان‌های کارگری و انسان‌های شریف و آزاده در داخل و خارج ایران که در این مدت برای بهبود شرایط بهنام تلاش کردند اعلام می‌دارد که باید همچنان متحد و یک صدا برای آزادی تمامی‌ فعالین کارگری زندانی و کارگران زندانی تلاش کنیم.

چهاردهم شهریور ماه ۱۳۹۳

 شماره تلفن سخنگوی کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده آقای محمود صالحی ٠٩٣۵٧٣۵٣۴١٢

k.d.behnam.ebrahimzadeh@gmail.com

بازگشت بی سروصدای پیش نویس لایحه اصلاح قانون کار ازمجلس به دولت!

مهرطی گزارشی بتاریخ 15شهریور،ازبازگشت بی سروصدای پیش نویس لایحه اصلاح قانون کارازمجلس به دولت خبرداد.

برپایه این گزارش، اصلاح ماده به ماده قانون کار هم اکنون در دستور کار شورای سه جانبه ملی است.

این گزارش با اشاره به افزایش اختیارات کارفرمایان و آسان شدن اخراج نیروی کارمی افزاید،بررسی ها نشان می دهد متاسفانه روند اصلاحات قانون کار به نفع کارگران نیست و اختیارات کارفرمایان در حال افزایش است.

تجمع کارگران نگین سبز خاورمیانه مقابل اداره کل بنادر و کشتیرانی اهواز در اعتراض به تعویق ۳ ماه حقوق

۸۰ نفر از کارگران شرکت نگین سبز خاورمیانه بندر امام از ظهر امروز در اعتراض به تعویق ۳ ماه حقوق و محاسبه نشدن ۸ ماه بیمه در مقابل اداره کل بنادر و کشتیرانی اهواز دست به تجمع زدند.

به گزارش15شهریورایلنا،یکی از کارگران معترض که نخواست نامش فاش شود گفت: ما به نمایندگی از تمامی کارگران شرکت نگین سبز اینجا حاضر شده‌ایم و نسبت به نادیده گرفته شدن حقوق قانونی و صنفی خود اعتراض داریم.

وی با اشاره به تهدید جدی کارفرما در برابر این اقدام اعتراضی کارگران ادامه داد: ۲۰۰ کارگر شرکت نگین سبز خاورمیانه از ابتدای انعقاد قرارداد این شرکت در آبان‌ماه سال ۹۱ دارای معوقات حقوقی و مشکلات بیمه‌ای هستند.

وی در تشریح  این موضوع گفت: بیش از ۱۰۰ نفر از کارگرانی که از قبل در استخدام نگین سبز خاورمیانه بودند، ۳۶ ماه در فهرست بیمه تامین اجتماعی کارفرما قرار نگرفته‌اند.

این کارگر شرکت نگین سبز ادامه داد: ۱۰۰ نفر از کارگران شرکت پیمانکار قبلی (روبیان) نیز دارای ۸ ماه معوقه حقوقی هستند.

این کارگر دلیل دیگر نارضایتی‌ کارگران را را عدم رعایت قانون کار در قرارداد‌هایشان عنوان کرد و گفت: حقوق و دستمزد‌ها بسیار پایین است و حداقل دستمزد قانونی در مواردی رعایت نشده است.

این کارگر معترض ضمن اشاره به تجمع‌های قبلی در مقابل استانداری و بی‌توجهی کارفرما نسبت به خواسته‌های کارگران ادامه داد: با انتقال قرارداد لایروبی کشتی‌ها از شرکت پیمانکار قبلی (روبیان) به شرکت نگین سبز، کارگران جدید و قدیمی این شرکت مشکل بیمه‌ای و پرداخت حقوق و دستمزد دارند.

وی در خاتمه خواستار رسیدگی به مطالبات خود از سوی کارفرما و اداره بنادر استان خوزستان شد.

لازم به یادآوری است، شرکت مهندسی و خدمات دریایی نگین سبز خاورمیانه فعالیت خود را از سال ۱۳۸۳ آغاز کرده و با سرمایه گذاری کلان صندوق بازنشستگی سازمان بنادر و کشتیرانی، به عنوان با سابقه‌ترین مجری لایروبی کشور به حساب می‌آید.

تجمع کارگران کارخانه سامان کاشی بروجرد مقابل فرمانداری در اعتراض به تعویق ۳ ماه حقوق وحق بیمه

صبح امروز حدود ۸۰ کارگر کارخانه سامان کاشی در شهرستان بروجرد در اعتراض به تعویق ۳ماه حقوق و بیمه مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

به گزارش15شهریورایلنا،نماینده کارگران سامان کاشی با اعلام این خبر گفت: کارخانه سامان کاشی حدود ۴۰۰ کارگر دارد که صبح امروز (۱۵ شهریور ماه) ۸۰ نفر از آنان با تجمع در مقابل ساختمان فرمانداری شهرستان بروجرد خواستار دریافت مطالباتشان شدند.

او با بیان اینکه این تعداد کارگر از شهریور مهاه سال گذشته در شرف بازنشسته شدن قرار داشتند، افزود: موضوع بازنشستگی کارگران کارخانه سامان کاشی برای کارفرما اهمیتی ندارد به همین دلیل علاوه بر آنکه حقوق کارگران را پرداخت نمی‌کند، سهم بیمه ۴ درصدی‌اش را نیز برای بازنشسته شدن این کارگران به تامین اجتماعی واریز نمی‌کند.

نماینده کارگران بابیان اینکه مطالبات کارگران به ۳ حقوق و بیمه در ماههای خرداد، تیر و مرداد سال جاری مربوط می‌شود، در ادامه اظهار داشت: ترک کار ۱۷ کارگر از سوی اداره تامین اجتماعی به کارفرما ابلاغ شده اما کارفرما مشکلات بیمه‌ای این تعداد کارگر را برای بازنشسته شدن برطرف نمی‌کند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به مشکلات معیشتی بیش از ۴۰۰ کارگر به تبع تعویق ۳ ماه حقوق، افزود: با آنکه مسئولان استانی به مشکلات کارگران کارخانه سامان کاشی واقف هستند اما اگر امروز هم به خواسته کارگران اهمیتی داده نشود ناچار خواهیم بود برای احقاق حقوق صنفی خود به تجمعاتمان ادامه بدهیم.

اخراج دهها کارگردر دو سد “بنیر” و “هیروی” کُردستان

کارفرمای پروژه‌ی انتقال آب در استان کُردستان شماری از کارگران  را اخراج کرد.

به گزارش 15شهریورکُردپا، موسسه “آروندان” در پروژه انتقال آب سد آزاد در روستای “بنیر” از توابع سنندج، ۵٠ تن از کارگران رااز کار بیکار کرده است.

این مؤسسه وابسته به سپاه و زیر مجموعه قرار خاتم‌الانیاء می‌باشد.

انتقال آب این سد به منظور ایجاد اشتغال و ممانعت از تعطیلی کارخانه‌ها و همچنین تامین آب شهر قروه و آب کشاورزی دشت قروه می‌باشد که پروژه انتقال آن به دلیل نبود بودجه و اخراج کارگران در شرف تعطیلی کامل است.

سد خاکی آزاد که از نوع سنگ‌ریزه‌ای با هسته‌ی رُسی است در سال ٨۴ به صورت رسمی از سوی شرکت “استراتوس” آغاز به کار کرد و در نزدیکی روستای “بنیر” از بخش کلاترزان شهر سنندج واقع شده است.

بنا بهمین گزارش، طی چند روز اخیر کارفرما پروژه انتقال آب سد “هیروی” در بخش نوسود، ٣۵ کارگر این پروژه را به دلیل کمبود بودجه و “کاهش راندمان کاری روزانه” از کار اخراج کرد.

به گفته کارگران این سد، قرار است که طی چند روز آینده شماری دیگر از کارگران مشغول به کار در پروژە سد و تونل انحرافی هیروی اخراج شوند.

سد هیروی در نزدیکی مرز استان کرمانشاه با استان حلبچه و بر روی رودخانه سیروان احداث می‌شود.

تجمع اعضای تعاونی مسکن صنایع و معدن تهران در مقابل اداره کل تعاون استان

تعدادی از اعضای تعاونی مسکن صنایع و معدن تهران در اعتراض به عدم واگذاری زمین‌هایشان در هشتگرد و همچنین انحلال مجمع برگزاری مشترک اداره کل تعاون با این تعاونی در مقابل اداره کل تعاونی استان تهران تجمع کردند.

به گزارش 15شهریورخبرگزاری دانشجو، صبح امروزتعدادی از اعضای تعاونی مسکن صنایع و معدن در اعتراض به عدم واگذاری زمین هایشان در هشتگرد و همچنین انحلال مجمع برگزاری مشترک اداره کل تعاون با این تعاونی در مقابل اداره کل تعاونی استان تهران تجمع کردند.

 یکی از تجمع کنندگان گفت: هشت سال است که این تعاونی تشکیل شده و متاسفانه مبلغ 18 میلیون تومان از هر عضو دریافت نموده و مقرر شده بود در ازای آن زمین 1000 متری در نزدیکی هشتگرد کرج تحویل بگیرد.

به گفته این عضو معترض تعاونی مسکن صنایع و معدن نه تنها با گذشت هشت سال زمینی دریافت نشده بلکه پولی را که از مردم دریافت کرده اند را به ساخت وساز تخصیص دهند و مردم با گذشت هشت سال همچنان بلاتکلیف هستند که نه پولی به آنها برگردانده می شود نه اینکه زمینی را به آنان تحویل می دهند.

 یکی دیگر از تجمع کنندگان اظهار داشت: مقرر شده بود که 13 شهریورماه مجمعی مشترک میان اداره کل تعاون و هیئت مدیره این تعاونی برگزار شود و این موضوع در آن بررسی شود اما متاسفانه این مجمع برگزار نشد و اداره کل تعاون باید پاسخگوی این موضوع باشد.

این عضو تعاونی مسکن صنایع و معدن مدعی شد بیش از دو هزار نفر عضو این تعاونی دارای چنین مشکلی هستند و متاسفانه قوه قضائیه نیز هیچ حمایتی از آنان نکرده و با وجود اینکه بیش از دو سال و نیم است که در این خصوص طرح شکایت شده است و حتی نامه ای به ریاست قوه قضائیه نیز در این خصوص ارسال شده است اما مردم و اعضای این تعاونی همچنان بلاتکلیف هستند.

۷ ماه تلاش بی‌مزد کارگران ایرانیت کرمان برای تولید ماده جایگزین آزبست

نماینده کارگران کارخانه «ایرانیت کرمان»  از تاخیر ۷ ماهه در پرداخت حقوق ۱۰۳ نفر از کارگران این کارخانه خبر داد.

وی در این باره بتاریخ15شهریوربه ایلنا گفت: کارخانه ایرانیت کرمان از فروردین ماه سال ۹۱ به دلیل استفاده از ماده خطرناک آزبست دچار مشکل تولید شده و از ۷ ماه پیش توان مالی خود را برای پرداخت حقوق کارگران از دست داده است.

او با بیان اینکه در این فاصله کارگران بدنبال جایگزین کردن مواد دیگری به جای ماده سمی آزبست (پنبه نسوز) در محصولات این واحد صنعتی بودند افزود: متاسفانه بعد از دو سال تلاش موفق نشدیم تا بدون استفاده از ماده سمی آزبزست ورق‌ و یا لوله‌های سیمانی مرغوبی تولید کنیم.

به گفته این کارگر، آنچه امروز کارگران ایرانیت کرمان از محصولی بنام نانو آزبست بدست آورده‌اند فاقد کیفیت بوده و قابلیت فروش ندارند.

وی افزود: از حدود ۲ سال پیش با دستور دولت فعالیت تمامی کارخانه‌هایی که از آزبست استفاده می‌کنند متوقف شده‌ است و در این شرایط راه نجات این واحد‌ها یا بدست اوردن محصول جدید جایگزین آزبست است یا اینکه به طور کل ساختار کارخانه خود را تغییر کاربری دهند.

او ادامه داد: در صورت اجرای موفقیت آمیز طرح تغییر ساختار و تولید ایرانیت بدون آزبست در این کارخانه‌ها، می‌توان نسبت به بازگشایی این واحد‌ها و فعالیت مجدد کارگران آن‌ها امیدوار بود.

نماینده کارگران ایرانیت کرمان با اشاره به اینکه هفت ماه است که با اتمام ذخایر مالی کارخانه ایرانیت کرمان همین تحقیقات ابتدایی کارگران برای بدست آمدن محصول جایگزین ازبست متوقف شده است، در ادامه اظهار داشت: دانش ساخت مواد جایگزین آزبست در آلمان وجود دارد اما باید منابع مالی کافی برای خرید ماشین آلات جدید وجود داشته باشد.

به گفته این فعال کارگری، بدون تردید ‌توجه‌ مسئولان به کارگران واحد‌های تولید کننده ورقهای سیمانی که تلاش می‌کنند اشتغالشان را حفظ کنند بی تاثیر نیست و آنان با وجود آنکه از بهمن ماه سال گذشته حقوق نگرفته‌اند تنها به دلیل احساس مسئولیت در قبال سلامت مردم، تمام تلاش خود را برای بدست آوردن مواد اولیه جایگزین انجام می‌دهند.

پرداخت حقوق 5هزارکارگر دولتی سیستان به تاخیر افتاده است

ایلنا طی گزارشی بتاریخ15شهریورازتاخیردرپرداخت حقوق حدود پنج هزار کارگر شاغل در بخشهای تولیدی و خدماتی منطقه سیستان با 2 تا 6 ماه خبرداد.

براساس این گزارش،در حال حاضر تعداد قابل توجهی از کارگران بومی منطقه سیستان و بلوچستان کارگر نهادهایی همچون شهرداری‌ها، اداره نیرو، اداره صنعت، معدن و تجارت و… هستند که این ادارات به دلیل نداشتن منابع مالی کافی حقوق کارگران خود را با تاخیر پرداخت می‌کنند.

درهمین رابطه،کارگران شاغل در شهرداری زابل که ۲ ماه حقوق نگرفته‌اند، روز چهارشنبه (۱۲ شهریور ماه) تجمع اعتراض آمیزی را در مقابل چند نهاد دولتی همچون فرمانداری، شورای شهر و شهرداری زابل انجام دادند.

گفتنی است،سالانه بسیاری از کارگران شاغل در منطقه سیستان، به سن بازنشستگی می‌رسند اما با وجود مشکلاتی که در زمینه سوابق بیمه‌ای این کارگران وجود دارد سال‌ها از زمان بازنشستگی‌شان می‌گذرد اما هنوز امکان بازنشسته شدن ندارند.

مرگ مقنی ۷۰ ساله در پی سقوط به عمق ۶ متری چاه

روز گذشته یک کارگر مقنی ۷۰ ساله بر اثر سقوط به عمق ۶ متری چاه در آدرشهر جان باخت.

به گزارش15شهریور ایلنا، روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان آذربایجان‌شرقی اعلام کرد:  به گفتهٔ شاهد عینی این ماجرا که از همکاران این چاه کن بود، این کارگر ۷۰ ساله در پی سهل‌انگاری و کم‌توجهی با سر، به عمق ۶ متری چاه سقوط کرده بود.

بنا بر این گزارش، پیش از رسیدن عوامل اورژانس به صحنه، این کارگر اقدام به درآوردن همکارش از عمق چاه کرده بود، که متاسفانه اقدامات احیایی تکنسین‌های اعزامی نیز نتیجه نداد و به علت ضربه شدید به سر، کارگر ۷۰ ساله جان باخت.

اعتصاب کارکنان فرودگاههای سراسر ایتالیا

به گزارش6سپتامبریورونیوز،اعتصاب سراسری کارکنان فرودگاههای ایتالیا لغو دهها پرواز و سرگردانی صدها مسافر را در پی داشت.

این اعتصاب در اعتراض به کاهش هزینه هاست که صدمه بسیاری به صنعت هوایی این کشور وارد کرده است.

اعتصاب کارکنان شبکه ریلی در آلمان

به گزارش6سپتامبریورونیوز،کارکنان شبکه ریلی در آلمان با هدف افزایش دستمزدها و درخواست برای کاهش مدت زمان کار از ساعت ۶ صبح تا ۹ شب روز شنبه دست به اعتصاب زده اند.

به گفته مسئولان اتحادیه کارگری، بیش از ۳۷ هزار راننده قطار دست از کار کشیده اند که این امر سرگردانی صدها مسافر را در پی داشت .

پانزدهم شهریورماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.