این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

 کارگری13تیر1394

– حکم زندان فرزاد مرادی نیا از دوسال به سه سال اضافه شد

– اعتصاب کارگران پروژه سد تنگ سرخ یاسوج(شرکت پیماب)دراعتراض به عدم پرداخت عیدی،حق سنوات و7ماه حقوق

– اعتصاب کارگران کارخانه سیمان کارون یک هفته راپشت سرگذاشت!

– تفرقه اندازی کارفرما برای شکستن اعتصاب 45روزه کارگران کارخانه ایران برک رشت!

– کارگران اخراجی آنومالی شمالی و معدن مهدی آباد کماکان بیکارند!

– عدم پرداخت 2ماه حقوق و4ماه حق بیمه 3هزارکارگر شهرداری آبادان وتجمع اعتراضی کارگران واحد اتوبوسرانی درهمین رابطه

– بلاتکلیفی 400کارگر بیکارشده کارخانه قند ورامین ادامه دارد

-40میلیون و291هزار نفر در کشور مشمول خدمات سازمان تأمین اجتماعی هستند

– روند رو به گسترش قراردادهای سفید امضا واخذ چک وسفته ازکارگران درکرمانشاه

– به روایت آمار رسمی هم کارنامه یکساله اشتغالی دولت یازدهم منفی است!

– تجمع رانندگان اتوبوس کرمانشاهی مقابل استانداری در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات

– تجمع اعتراضی کشاورزان شرق اصفهان در مقابل استانداری

– کشته و زخمی شدن ۴ کولبر براثر شلیک نظامیان مرزی

حکم زندان فرزاد مرادی نیا از دوسال به سه سال اضافه شد

بر پایه ی گزارش رسیده روز  سه شنبه 9 تیر ماه 94 فرزاد مرادی نیا فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری که در دادگاه بدوی  به ریاست قاضی سعیدی  محاکمه وبه دو سال زندان محکوم شده بود ، به حکم صادره اعتراض کرد ه و…

دادگاه تجدید نظر  طی دادنا مه ای که از طریق پست به درب  منزل نامبره  ارسال نمود ، حکم را  به ترتیب دو سال به اتهام واهی عضویت در کومله ویک سال تبلیغ علیه نظام صادر نموده و این در حا لی است که این فعال کارگری هرگونه ارتباط با احزاب را به شدت رد کرده  و در عین حال لازم به ذکر است دادگاه به این فعال کارگری اجازه مطا لعه پرونده را نداده تا بر اساس اتهامات وارده از خود دفاع کند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری  ضمن محکوم کردن این احکام واهی علیه اعضای  خود  خواهان شکسته شدن حکم فرزاد مرادی نیا می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

13 تیر 94

اعتصاب کارگران پروژه سد تنگ سرخ یاسوج(شرکت پیماب)دراعتراض به عدم پرداخت عیدی،حق سنوات و7ماه حقوق

80 نفر از کارگران پروژه سد تنگ سرخ یاسوج نیز این روزها در حال اعتصاب هستند چراکه شرکت پیماب با وجود گرفتن 9.5 میلیارد تومان از آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد حقوق، سنوات و عیدی این افراد را به مدت 7 ماه پرداخت نکرده است.

به گزارش13تیرتسنیم،ترس از اخراج شدن سبب شده که کارگران پروژه یاسوج بسیار محتاطانه سخن بگویند و اصرار دارند که نامشان در گزارش ذکر نشود. آنها می‌گویند مسئولان شرکت پیماب در پاسخ به اعتصاب و اعتراض کارگران هیچ گونه واکنشی از خود نشان ندادند.

پروژه یاسوج که از آبان 90 شروع شده پس از گذشت 4 سال تنها 6 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و با وجود اینکه بنا بوده ظرف 40 ماه تکمیل شود هنوز ناتمام است.

حجم تنظیمی دریاچه این پروژه 200 میلیون مترمکعب آب است که 70 میلیون آب شرب شیراز را نیز تامین می‌کند و مابقی در صنعت، کشاورزی و آب شرب استان کهگیلویه و بویراحمد مور استفاده قرار می‌گیرد.

بنابهمین گزارش، پروژه سد تنگ سرخ در شیراز و یاسوج دو پروژه با یک نام، یک شرکت پیمانکاری در دو استان همجوار و ۲۰۰ کارگری که ۷ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند.

پروژه سد تنگ سرخ در شیراز و یاسوج دو پروژه با یک نام، یک شرکت پیمانکاری در دو استان همجوار و 200 کارگری که به دلیل عدم پرداخت معوقات 7 ماهه یا بیکارند یا در اعتصاب به سر می‌برند.

120 تن از این کارگران در استان فارس مشغول به کار بودند که البته همگی استان فارسی نبودند و از شهرهای مختلف برای کار آمده بودند و پس از گذشت 7 ماه بدون حقوق و سنوات و عیدی مجبور به بازگشت به شهرهای خود شدند. البته در این میان برخی نیز با خانواده آمده بودند و در خانه‌ای استیجاری زندگی می‌کردند.

این 120 تن اکنون از کار اخراج شده و با وجود شکایت به اداره کار شیراز هنوز نتوانسته‌اند به حقوق خود دست پیدا کنند.

درهمین رابطه:

اخراج120کارگرشاکی شرکت پیماب (پیمانکارپروژه سد تنگ سرخ شیراز) با عدم پرداخت7ماه حقوق،عیدی وحق سنوات

120کارگر شرکت پیماب (پیمانکارپروژه سد تنگ سرخ شیراز) که بدلیل عدم پرداخت7ماه حقوق وعیدی اقدام به شکایت دراداره کار شیراز کردند،همگی اخراج شده و افراد دیگری به جای آنها استخدام شده‌اند.

مدت ۷ ماه است که کارگران پروژه سد تنگ سرخ شیراز حقوقی دریافت نکرده‌اند و تلاش آنها برای احقاق حقشان تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

 به گزارش 9تیرتسنیم ، 120 نفر از کارگران پروژه سد تنگ سرخ شیراز مدت 7 ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند و این امر سبب شده که مشکلات بسیاری برای آنها و خانواده‌هایشان رخ دهد و دردهایی از جنس شرمندگی را برای این کارگران به ارمغان آورده است.

یکی از کارگران این پروژه می‌گوید: مسئولان دانشگاهی که دخترم در آن تحصیل می‌کند به علت پرداخت نکردن شهریه مانع ورود وی به سالن امتحان شدند.

مهدی نظری، معاون فنی کارگاه این پروژه مطالبات این کارگران را به اضافه عیدی و سنواتی که پرداخت نشده، معادل یک میلیارد و 200 میلیون تومان می‌داند که عدم پرداخت شرکت سبب شده که کارگران برای شکایت به اداره کار شیراز مراجعه کنند ولی تاکنون نتیجه‌ای نگرفتند.

وی می‌گوید این 120 کارگر که برای مطالبه حق خود اقدام به شکایت کرده‌اند، اخراج شده و افراد دیگری به جای آنها استخدام شده‌اند که براساس عرف شرکت‌های عمرانی نیز شرکت می‌تواند به افراد تازه استخدام شده تا 3 ماه حقوق ندهد.

نظری این امر را راه فراری می‌داند که شرکت پیماب انتخاب کرده است تا ضمن پیشبرد کار خود مجبور به پرداخت حقوق به کارگران نباشد.

براساس گفته کارگران آخرین حقوق پرداختی به کارگران متعلق به مهر 93 بوده که در تاریخ 27 اسفند 93 پرداخت شده و پس از آن حقوقی به کارگران داده نشده است که البته این پرداخت حقوق نیز متعلق به تیر تا مهر 93 بوده که پس از انتشار نامه حق‌خواهی کارگران با رونوشت به نماینده ولی فقیه و استاندار فارس شرکت این مبلغ را پرداخت می‌کند.

کارگران این شرکت گفتند: زمان‌بر بودن زمان بررسی شکایت در واقع فرصت دادن به شرکت برای پایمال کردن حقوق کارگران است چراکه اغلب این کارگران از شهرها و روستاهای کوچک استان فارس هستند و امکان رفت‌وآمد و پیگیری این پرونده را ندارند کما اینکه شرکت پس از محکوم شدن بر پرونده‌ها درخواست تجدیدنظر می‌دهد و این امر روند بررسی پرونده را بیشتر می‌کند.

مهدی پردازی، مجری این طرح و نماینده اداره آب منطقه‌ای گفت: مطالبات این شرکت به طور کامل پرداخت شده و آخرین پرداختی آذر ماه 93 بوده است و این شرکت هیچ طلبی از اداره آب منطقه‌ای ندارد.وی معتقد است مشکلات کارگران و عدم پرداخت حقوق ایشان به عهده شرکت است و این شرکت به علت پرداخت نکردن حقوق کارگران مقصر است و باید جوابگو باشد.

در حالی‌که پردازی مشکلات داخلی و مالی شرکت را مهم‌ترین علت این مشکل می‌داند اجرای پروژه سد قیر و کوار نیز به این شرکت سپرده شده است.

تلاش برای ارتباط با مدیر این پروژه بی‌نتیجه بود و در تماسی که با معاون اجرایی این شرکت داشتیم ایشان ضمن اظهار بی‌اطلاعی پاسخ‌گویی درباره این موضوع را به آب منطقه‌‌ای استان فارس حواله داد.

اعتصاب کارگران کارخانه سیمان کارون یک هفته راپشت سرگذاشت!

کارگران کارخانه سیمان مسجد سلیمان در اعتراض به تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی خود و نیز عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل از یک هفته پیش (صبح  روز شنبه ششم تیرماه) همزمان با آغاز فصل  تعمیرات سالیانهدست ازکارکشیده و در اعتراض به سر می‌برند.

به گزارش13تیرایلنا،در کارخانه سیمان مسجد سلیمان بیش از 500 کارگر رسمی، قرار دادی و روزمزد مشغول بکارند که از سه ماه پیش پرداخت دستمزد کارگران قرار دادی وروز مزدی به تعویق افتاده است وهمچنین دستمزد کارگران رسمی این کارخانه نیز باتاخیر 10 تا 20 روزه پرداخت می شود .

کارگران معترض می‌گویند تاخیر‌هایی که در پرداخت مطالبات مزدی آنها ایجاد شده است به هیچ وجه با کار سخت و دشواری که آنها هر روز انجام می‌دهد  همخوانی ندارد و آنها علاوه جبران این وقفه خواستار اجرای طرح طبقه بندی مشاغل نیز هستند.

معترضان با یادآوری اینکه آنها در ماه گذشته نیز در اعتراض به تاخیر افتادن مطالبات مزدی کارگران رسمی اعتراض مشابهی را انجام داده‌بودند افزودند: پس از این اقدام اعتراضی کارفرما وعده داد که مطالبات کارگران رسمی را به موقع پرداخت کند که تا این لحظه این وعده نیز محقق نشده است.

کارگران کارخانه سیمان مسجد سلیمان در باره سایر مشکلات خود می‌گویند؛ به غیر بحث تاخیری که در پرداخت معوقات مزدی آنها وجود دارد هنوز وضعیت استخدامی 34 نفر از همکاران آنها مشخص نشده است.

به گفته آنها این 34 کارگر روز از زمان اشتغال در این کارخانه بصورت روز مزد مشغول فعالیت بوده‌اند و مشاهده شده که کارفرما به بهانه مشکلات مالی از پرداخت همه مطالبات مزدی آنها خودداری کرده است.

به گزارش13تیر بولتن نیوزدرهمین رابطه، مشکلات اضافه کار، پایین بودن پایه حقوق، انتخاب پیمانکار و قرارداد پرسنل با پیمانکار، وضعیت کارخانه پاکت زنی در دل کارخانه ورشکسته فرش پارس، حرص 45 هکتار درختان اکالیپتوس فضای سبز، و عملکرد سهامدار عمده از نکاتی است که کارکنان خواستار رسیدگی به آن هستند…

یکی از کارکنان سیمان کارون گفت: مدیریت شرکت، شخصی را به عنوان پیمانکار معرفی کرده و با کارکنان شرکت قرارداد بسته است تا کارکنان به جای آن که با خود کارفرما و شرکت در ارتباط باشند، با پیمانکار به صورت موقت و طبق قرارداد پیمانکاری قرارداد داشته باشند و هر گاه نیازی به نیروها نداشتند با آنها تسویه حساب کنند.

وی افزود: نکته مهمی که به اطلاع اداره کار مسجد سلیمان نیز رسیده است، نداشتن صلاحیت لازم توسط پیمانکار است زیرا وی نه تنها کارت پایان خدمت ندارد بلکه استانداردهای دیگر از جمله مجوز شرکت پیمانکاری را ندارد و با این وضعیت قادر به بستن قرارداد پیمانکاری با کارکنان و خود شرکت نیست و مشخص نیست که مدیریت شرکت بر چه اساس، چنین اقدامی را انجام داده و به شخصی که صلاحیت کافی ندارد، اجازه بستن قرارداد پیمانکاری داده است.

وی ادامه داد: پیمانکار مذکور، با تاخیر نسبت به پرداخت حقوق و مزایا اقدام می کند، در بسیاری موارد کارکنان مجبور به اضافه کاری هستند اما اضافه کاری آنها یا پرداخت نمی شود و یا بسیار کمتر از قاعده انجام می شود.

پایین بودن سطح حقوق و مزایا و عدم پرداخت به موقع و تاخیر چند ماهه و همچنین فشارهای کاری به کارکنان، باعث دلسردی و کاهش انگیزه در بین کارکنان شده است و تعداد قابل توجهی از کارکنان با مشکلات عدیده مواجه هستند.

وی با اشاره به تکرار این موضوع در پتروشیمی همدان گفت: کارفرما در شرکت پتروشیمی همدان که حدود 90 درصد سهام آن متعلق به ایشان است نیز همین رفتار را داشته است، و با عدم پرداخت حقوق و مزایا، کارکنان را دچار مشکل کرده است.

وی تصریح کرد: وزارت نفت، به کارفرما و مالک اکثریت سهام پتروشیمی همدان هشدار داده که چنانچه نسبت به رفع مشکلات موجود تا دی ماه امسال اقدام نکند، نسبت به بازگشت شرکت پتروشیمی به دولت اقدام خواهد کرد.

وی افزود: از سال 86 تاکنون قرار بوده که براساس چارت سازمانی شرکت، نسبت به پرداخت درست حقوق و مزایا اقدام شود. اما متاسفانه نه تنها به حقوق و مزایا و اضافه کاری و… توجه نشده بلکه حقوق کارکنان به موقع پرداخت نمی شود و با تاخیر انجام می شود.

وی گفت: در شرایطی که شرکت تولید و فروش دارد و شرکت با اختصاص 4 روز عایدات شرکت می تواند حقوق پرسنل را پرداخت نماید، اما مشخص نیست که چرا کارفرما و پیمانکار نسبت به پرداخت حقوق کارکنان با تاخیر عمل می کنند.

یکی دیگر از کارکنان سیمان کارون ضمن تایید سخنان همکار خود گفت: پیمانکار تحت عنوان قرارداد موقت پول را از شرکت می گیرد و به کارکنان می دهد در حالی که کارکنان درخواست دارند که با خود شرکت و کارفرما به صورت مستقیم در قرارداد استخدامی باشند نه این که پیمانکار با آنها قرارداد ببندد.

ما به اداره کار مسجد سلیمان شکایت کرده ایم و پرونده عدم صلاحیت پیمانکار در آن اداره باز است و وی کارت پایان خدمت و مدارک و ضمانت اجرایی و شرکت ندارد و تنها براساس ارتباط با کارفرما، چنین قراردادی را اجرایی کرده است.

وی افزود: پیمانکار باید اهلیت داشته باشد اما کارفرما به اهلیت پیمانکار توجه نکرده و در این شرایط کارخانه عملا متوقف است و خواسته های کارکنان سیمان کارون با بی توجهی مواجه است.

موضوعاتی مانند تعاونی مصرف  و تامین مایحتاج کارکنان نیز با بی توجهی مواجه است. کارکنان به اجبار کار می کنند اما به اضافه کاری مازاد بر 80 ساعت دریافت نمیکنند

یکی دیگر از کارکنان سیمان کارون با اشاره به مشکلات ساختاری سیمان کارون گفت:

با توجه به اینکه 55.15 درصد  از سهام شرکت سیمان کارون متعلق به آقای م ت ع و خانواده است ، شخصا” ریاست هیئت مدیره شرکت را بعهده  داشته اند اما وقتی به علت قرار گرفتن  نام ایشان به عنوان یکی از بدهکاران بزرگ بانکی و عدم پرداخت تسهیلات پرداختی ، کلیه بانکها از ارائه تسهیلات به ایشان سر باز زدند و توقیف کلیه حسابهای شرکت ایشان را به همراه داشت، جهت دور زدن قانون  پسر ایشان ع ر ع  به سمت ریاست هیئت مدیره منصوب شد.

 از آنجایی که عمده سهام شرکت و ریاست هیئت مدیره در اختیار ایشان است با اعمال نفوذ در استخدام پرسنل خودی در دفتر مرکزی و کارخانه و پست های حساس مالی و اداری و …و  دادن مبالغ  ماهیانه در قالب پشت کارتی به مبلغ ماهانه 60 میلیون تومان خارج از فیش حقوقی به نور چشمی ها و نیروهای خودی، زمینه پایمال کردن حقوق پرسنل و نادیده گرفتن حقوق سایر سهامداران را فراهم  کرده اند. با این اقدامات انگیزه کار کردن توسط سایر پرسنل زحمت کش دفتر مرکزی و سایت را از بین برده اند .

-عدم اجرای صحیح طرح طبقه بندی مشاغل توسط پیمانکار (آقای ه ت ) از سال 1386 و پایمال کردن حقوق پرسنل نسبت به سایر کارخانجات مشابه مانند شرکت سیمان خوزستان  نیز از مشکلات دیگر این کارخانه است و کارکنان در خواست دارند که به تفاوت حقوقی بین 400 تا 600 هزار تومان در حقوق پایه نسبت به پرسنل شرکت سیمان خوزستان و سر باز زدن کارفرما از اجرای حکم وزارت کار در خصوص اجرای صحیح طرح طبقه بندی مشاغل و ترمیم و اصلاح حقوق پرسنل  توجه شود.

از سوی دیگر، استخدام افراد سفارش شده توسط کارفرما در پستهای کلیدی و اختصاص مزایای خاص اعم از اضافه کار فیکس از 50 تا 120 ساعت و 60 میلیون تومان بودجه ماهانه جهت پرداخت مبالغ پشت کارتی به این افراد و خودی و غیر خودی کردن پرسنل هر گونه انگیزه کار را از پرسنل دفتر مرکزی و کارخانه سلب نموده است.

-بستن قرار داد پیمانکاری  با افراد فاقد صلاحیت و کارت پایان خدمت که همه از افراد معرفی شده توسط کارفرما میباشند نیز از مشکلات دیگر است.در این راستا خواست پرسنل حذف  پیمانکاری و اجرای کار توسط پرسنل و در قالب تعاونی جهت جذب سود به نفع خود کارگران است.

-همچنین ماهانه میلیارها تومان از شرکت به نفع کارفرما توسط افراد مورد نظر ایشان انجام می شود در حالی که انتظار این است که درآمد شرکت در خود شرکت سرمایه گذاری و بخشی از آن صرف معیشت و بهبود زندگی کارکنان شود.

-خروج 27 میلیارد تومان از شرکت سیمان کارون جهت تاسیس کارخانه پاکت زنی در دل کارخانه ورشکسته فرش پارس توسط کارفرما و خرید پاکت توسط شرکت سیمان کارون از این کارخانه خود ساخته سوالاتی را هر ساله در مجمع عمومی سالانه توسط سایر سهامداران مطرح میکند که اگر این کارخانه از اموال سیمان کارون است پس چرا ماهانه شرکت سیمان کارون از آن پاکت خریداری میکند و سود این کارخانه تولیدی به حساب شرکت سیمان کارون پرداخت نمیشود و اگر از اموال فرش پارس است پس چرا فرش پارس 27 میلیارد بدهی خود را به شرکت سیمان کارون پرداخت نمی نماید . از این دست سوالات بی جواب در این شرکت بسیار است.

-حرص 45 هکتار درختان اکالیپتوس فضای سبز شرکت سیمان کارون با برآورد کارشناسی یک میلیارد تومان توسط پیمانکار جذب نیروی معرفی شده توسط کارفرما و فروش آن به کارخانه های چوب بری و بدهکار نمودن  شرکت سیمان کارون به مبلغ 200 میلیون تومان توسط همین پیمانکار را به همراه داشته است.

درهمین رابطه:

اعتصاب کارگران کارخانه سیمان کارون در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات

طی روزهای اخیر  بار دیگر کارگران کارخانه سیمان کارون واقع در شهر گلگیر به دلیل عدم پرداخت حق و حقوقشان دست به اعتصاب زدند .

به گزارش12تیر آسماری نیوز، اعتصاب کارگران کارخانه سیمان کارون موضوعی است که سالیان سال هر از گاهی اتفاق می افتد و به نظر می رسد مدیریت این کارخانه تمایل چندانی به پرداخت به موقع حق و حقوق کارگران خود ندارد و کارگران باید هر چند ماه یکبار برای دریافت حقوق خود دست به اعتصاب بزنند.

در همین رابطه خانم لیلا رخش رئیس اداره کار مسجدسلیمان گفت :قرار است روز شنبه  جلسه ای با حضور اعضای هیئت مدیره کارخانه و فرماندار مسجدسلیمان برای پیگیری مطالبات کارگران کارخانه سیمان  برگزار کنیم .

رئیس اداره کار مسجدسلیمان تاکید کرد : قصد داریم تا از طریق توافق مشکل کارگران را برطرف کنیم در غیر اینصورت اگر کارگران با کارفرما به توافق نرسند هفته آینده موضوع به شورای حل اختلاف خواهد رفت.

کارخانه سیمان کارون واقع در شهر گلگیر یکی از تولید کنندگان بزرگ سیمان در کشور است که سالیانه  علاوه بر فروش داخلی حجم زیادی سیمان را به کشورهای همسایه صادر می کند اما با این حال موضوعاتی از قبیل عدم پرداخت به موقع حق و حقوق کارگران کارخانه و رعایت نکردن مسائل زیست محیطی در شهر گلگیر موجب نارضایتی مردم منطقه از این کارخانه شده است .

گفتنی است سال گذشته جمعی از مردم شهر گلگیر در اعتراض به عدم رعایت مسائل زیست محیطی با نوشتن طوماری خواستار تعطیلی کارخانه سیمان کارون شده بودند.

تفرقه اندازی کارفرما برای شکستن اعتصاب 45روزه کارگران کارخانه ایران برک رشت!

به گفته کارگران کارخانه ایران برک رشت کارفرمای این واحد تولیدی از روز چهارشنبه گذشته با روشن کردن دستگاه‌های خطوط تولید تلاش کرده است تا به اعتراض چهل و پنج روزه آنها خاتمه دهد.

به گزارش13تیرایلنا،120 کارگر کارخانه ایران برک رشت که از چهل پنچ روز پیش در اعتراض به پرداخت نشدن هشت ماه معوقات مزدی فعالیت‌های این واحد تولیدی را متوقف کرده‌اند با اعلام این خبر گفتند که در حال حاضر کارفرما در کارخانه ایران برک حضور دارد و تلاش می کند با روشن نگهداشتن خطوط تولید به اعتراضات آنها خاتمه دهند.

این کارگران می‌گویند: ممکن است تعدادی از همکاران آنها در این اقدام کارفرما حضور داشته باشند اما در عمل تعداد کسانی که در داخل کارخانه حضور دارند آنقدر نیست که بتوانند در طول یک روز کاری همه خطوط تولید را فعال نگهدارند.

این کارگران همچنین از تصمیم 51 نفر از همکاران خود برای مراجعه به کارخانه و دریافت معوقات مزدی خبر داده و افزودند که این کارگران با دردست داشتن نامه اداره کار خوستار دریافت تمامی معوقات مزد و انجام تسویه حساب به نرخ روز شده‌اند.

از قرار معلوم این اقدام درپی یکی از وعده‌های کارفرمای ایران برک رشت مبنی براینکه حاضر است با کارگرانی که قادر قبول شراریط کنونی نیسستند به نرخ روز تسویه حساب کند و تمامی مطالبات جاری و معوقه آنها را بصورت آنی پرداخت کند.

گفته می‌شود بیشتر این کارگران از نیروهای قدیمی کارخانه ایران برک رشت محسوب می‌شوند و تقریبا سابقه کاری بعضی از آنها تا حدود 18 سال هم می‌رسد و در شرایط نامساعد بازار کنونی کار ممکن است پس از تسویه برای ادامه اشتغال و یا استفاده از مزایای مقررات پیش از موعد دچار مشکل جدی شوند.

کارگران اخراجی آنومالی شمالی و معدن مهدی آباد کماکان بیکارند!

بر اساس گزارش های رسیده ماجراهای کارگران سابق آنومالی شمالی ادامه دارد.

به گزارش13تیربافق پویا،کارگران سابق آنومالی شمالی گفتند: از روز اولی که در معدن مهدی آباد مشغول به کار شدیم با مشکل روبرو شدیم. شیفت های کاری طوری تنظیم شده بود که مدت زمان کمی را در طول هفته می توانستیم در کنار خانواده خود باشیم و در مقابل حقوقی که پرداخت میشد نسبت به کار انجام شده، کم بود.

در ادامه یکی از کارگران عنوان کرد: در کنار همه ی این مسائل این بود که صراحتا اعلام کردند که نمیخواهیم شما اینجا کار کنید، روز ۲۴ یا ۲۳ اردیبهشت کارگران در اعتراض به مقدار حقوق و کارانه ای که بابت فروردین ماه داده بودند (بین ۱٫۸۰۰٫۰۰۰ تا ۲٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان) ،حجم کار خود را پایین آوردند. روز بعد سرپرست با گفتن اینکه آمار سرویس ها پایین آمده و کارگران را اخراج کرد.

وی در پایان افزود : در حال حاضر فرماندار پیگیر مسائل می باشد و با صحبت هایی که با مرشدزاده و شایقی صورت گرفته است قرار شده تعدادی در معدن چاه گز و تعدادی در معدن مهدی آباد مشغول به کار شوند.

عدم پرداخت 2ماه حقوق و4ماه حق بیمه 3هزارکارگر شهرداری آبادان وتجمع اعتراضی کارگران واحد اتوبوسرانی درهمین رابطه

کارگران به دلیل نداشتن امنیت شغلی و ترس از اخراج قدرت بیان مشکلاتشان را ندارند و در صورت اعتراض تهدید به اخراج می شوند.

ایلنا طی گزارشی بتاریخ13تیر از عدم پرداخت 2ماه حقوق 3هزارکارگر شهرداری آبادان وتجمع اعتراضی کارگران واحد اتوبوسرانی درهمین رابطه،خبرداد.

براساس این گزارش،حدود 3 هزار کارگرشاغل در مجموعه های شهرداری آبادان وسازمان های وابسته به آن همانند کارگران شاغل در اتوبوس رانی ,آرامستان ,عمران ,متوری وآتش نشانی حقوق ماه‌های اردیبهشت و خرداد 94 را دریافت نکرده‌اند.

همچنین با وجود تعویق دوماه حقوق در سال جاری،به طور میانگین بیش از 4 ماه است که بیمه  کارگران نیز به تامین اجتماعی آبادان پرداخت نشده است.

برپایه این گزارش،تاخیر در پرداخت حقوق قانونی کارگران خدماتی باعث شد هفته گذشته جمعی از کارگران واحد اتوبوسرانی دست به تجمع یک ساعته بزنند.

این گزارش می افزاید،کارگران به دلیل نداشتن امنیت شغلی و ترس از اخراج قدرت بیان مشکلاتشان را ندارند و در صورت اعتراض تهدید به اخراج می شوند.

بلاتکلیفی 400کارگر بیکارشده کارخانه قند ورامین ادامه دارد

تعطیلی کارخانه قند ورامین و بیکار شدن بیش از ۴۰۰ کارگر با سابقه های چندین ساله به یکی از مهمترین موضوعات این شهرستان بدل شده است.

به گزارش 13تیرمهر، وضعیت کارخانه قند شهرستان ورامین و بیکار شدن صدها کارگر این شهرستان، در اواخر سال گذشته و در اوایل امسال به یکی از مهمترین موضوعات این شهرستان بدل شد.

کارگران کارخانه قند ورامین در طول چند ماه گذشته بارها اعتراض خود را به گوش مسئولان اجرایی رسانده و خواستار تعیین تکلیف هر چه سریعتر وضعیت خود شده اند.

بدون تردید کارخانه قند شهرستان ورامین به عنوان هویت اقتصادی این منطقه محسوب و به عنوان یکی از مراکز مهم اقتصادی این دیار شناخته می شود و امروز بیش از چندماه از تعطیلی این مرکز مهم اقتصادی ورامین می گذرد.

برخی کارگران کارخانه قند ورامین در فرودین ماه امسال اظهار داشتند: مسئولان کارخانه قند ورامین اعلام کرده اند کسانی که استخدام این کارخانه هستند به سر کار بازمی گردند اما کسانی که قراردادی بوده و حتی بیش از ده سال سابقه فعالیت در کارخانه را دارند باید زیر نظر بیمه بیکاری بروند.

یکی از کارگران بیان داشت: بر اساس آمار، حدود سیصد کارگر قراردادی در کارخانه قند ورامین مشغول هستند و انتظار می رود که به این کارگران توجه جدی تر صورت بگیرد.

حال پس از گذشت چند ماه هنوز وضعیت کارخانه قند ورامین مشخص نیست اما برخی تلاش ها برای بازنشسته کردن کارگران و مشخص شدن وضعیت آنان حکایت دارد.

بنابهمین گزارش،چند کارگر کارخانه قند ورامین توانستند بازنشسته شده و از مزایا و حقوق بازنشستگی برخوردار شوند.

یکی از کارگران کارخانه قند ورامین که نخواست نامش منتشر شود و طی ماه های پس از تعطیلی کارخانه قند ورامین بازنشسته شده اظهار داشت: بنده بیش از ۲۵ سال سابقه کار در کارخانه قند ورامین داشتم و پس از تعطیلی این کارخانه و با تلاش های انجام شده بازنشسته شدم.

فرامرز تاجیک معاون فرماندار ورامین نیز درباره آخرین وضعیت کارگران کارخانه قند ورامین به گفت: پیگیری های خوبی با سازمان تأمین اجتماعی انجام شده تا زمینه بازنشسته شدن کارگران این کارخانه فراهم شود.

وی افزود: با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز جلسات و هماهنگی هایی صورت گرفته تا زمینه تأمین مواد اولیه مورد نیاز برای کارخانه قند ورامین فراهم شود.

این مسئول در پاسخ به این سوال که آیا اکنون کارخانه قند ورامین تولید دارد، ادامه داد: هنوز به علت عدم وجود مواد اولیه، کارخانه قند ورامین تولید ندارد.

40میلیون و291هزار نفر در کشور مشمول خدمات سازمان تأمین اجتماعی هستند

تا پایان سال گذشته، 40 میلیون و 291 هزار و 664 نفر در سراسرکشور مشمول خدمات سازمان تأمین اجتماعی هستند و از خدمات متعدد این سازمان برخوردار می شوند.

به گزارش12تیر اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، بر اساس اعلام دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی این سازمان، از کل جمعیت تحت پوشش، 35میلیون و150هزار و858 نفر بیمه شده و 5میلیون و140هزار و806نفر مستمری بگیر سازمان تأمین اجتماعی هستند.

از مجموع بیمه شدگان در همین مدت، 13میلیون و344هزار و498 نفر بیمه شده اصلی و 21میلیون و806هزار و360نفر بیمه شده تبعی محسوب می شوند.

بر اساس این گزارش، در بخش مستمری بگیران، 2میلیون و791هزار و802 نفرمستمری بگیر اصلی و 5میلیون و 140هزار و806 نفر مستمری بگیر تبعی هستند.

روند رو به گسترش قراردادهای سفید امضا واخذ چک وسفته ازکارگران درکرمانشاه

برخی کارفرمایان در استان کرمانشاه زمان استخدام کارگران با گرفتن چک و سفته و قرارداد سفیدامضاء، قدرت چانه‌زنی و اعتراض را از آنان می‌گیرند.

 رنج‌نامه جامعه کارگری داستانی بس دراز دارد؛ برگ برنده کارفرمایان و کابوس کارگران شده است این قراردادهایی که با سلیقه کارفرما تنظیم می‌شود و اعتراضات را خفه می‌کند.

امنیت شغلی آرزو شده است برای کارگران درایران و کرمانشاهیان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. جولان بیکاری و فزونی عرضه بر تقاضای نیروی کار، به‌ویژه در استان کرمانشاه که همواره در رده‌های اول و دوم بیکاری قرار دارد هم مزید بر علت شده تا برخی کارفرمایان با سوءاستفاده از این خلاء به‌سمت قراردادهای چند ماهه‌ای که منافع خودشان را تأمین کند بروند.

تن دادن اجباری به این‌گونه قراردادها همانا و محرومیت از تمام مزایا همانا و در این فضای نامناسب است که خلاقیت کارگر می‌میرد و بهره‌وری در واکنش به این اقدام کارفرما فروکش می‌کند.

در آتش زیر خاکستر قراردادهای سفیدامضاء و فاقد تاریخ اخراج مفری شده برای کارفرمایان متخلف تا جامعه کارگری فریادهای خود را در سکوت پرمعنی فرو برند.

برخی کارفرمایان در استان کرمانشاه در زمان استخدام کارگران با گرفتن چک و سفته و قرارداد سفیدامضاء، قدرت چانه‌زنی و اعتراض را از آنان می‌گیرند و البته شرایط نابسامان بازار کار، کارگر را راضی به انجام کار با کمترین حقوق و بدون هیچ ضمانتی کرده است.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمانشاه در خصوص قراردادهای سفیدامضاء و روند رو به گسترش آن در استان کرمانشاه گفت: این قراردادها موجب عدم امنیت شغلی برای کارگران می‌شود.

کیومرث فلاحی عدم برخورداری از حق سنوات، حق بیمه و… را از مهم‌ترین چالش‌های این نوع قراردادها دانست و گفت: در این قراردادها هر زمان که کارفرما بخواهد می‌تواند کارگر را اخراج کند.

وی تصریح کرد: قراردادهای سفیدامضاء در استان کرمانشاه به‌وفور منعقد می‌شود و در بازرسی‌های سازمان تأمین اجتماعی نیز این موضوع تأیید شده است.

فلاحی فراوانی عرضه بر تقاضای نیروی کار در استان کرمانشاه را یکی از دلایل رونق بازار سیاه قراردادهای سفیدامضاء برشمرد و افزود: هر جا عرضه زیادتر از تقاضا باشد، این مشکل وجود خواهد داشت.

بخشی ازیک گزارش فارس بتاریخ13تیر

به روایت آمار رسمی هم کارنامه یکساله اشتغالی دولت یازدهم منفی است!

 با وجود اینکه دولت می‌گوید تلاش زیادی برای مهار بیکاری انجام می‌دهد اما آمارها نشان می‌دهند در فاصله بهار۹۳تا بهار امسال نه تنها تعداد بیکاران کم نشده بلکه به تعداد آنها ۱۱۷هزارنفر نیز افزوده شده است.

به گزارش 13تیرمهر، سال گذشته گزارشی از سوی مرکز آمار ایران درباره وضعیت بیکاری و اشتغال در کشور منتشر شده بود که تحلیل‌های خوبی به همراه نداشت و نشان می داد دولت باید دست به اقدامات گسترده و قابل توجهی برای خروج بازار کار از بحران بیکاری بزند و اقدامات نمایشی، کوتاه مدت و یا احتمالا ضربتی چاره ساز معضلات بازار کار ایران نخواهد بود.

پس از آن اما مقامات دولتی بلافاصله به تحلیل‌ها ایراد گرفتند و گفتند مقایسه اوضاع بیکاری کشور به صورت یک فصل با فصل گذشته اساسا درست نیست و تحلیل‌های آماری از وضعیت بازار کار باید بر مبنای محاسبات و بررسی آمارهای یکساله صورت گیرد و آنها معتقد بودند اینگونه می‌توان به عملکرد دولت در حوزه بازار کار پرداخت و تحلیل‌های درست تری ارائه کرد.

حال با ارائه گزارش عملکرد بازار کار ایران در فصل بهار امسال و مقایسه آن با بهار سال ۹۳ نیز نشانه هایی از بهبود و یا پیشرفت در این بازار وجود ندارد و تقریبا این موضوع را نشان می دهد که اساسا دولت در فاصله بهار ۹۳ تا بهار ۹۴، اقدام خاص و موثری درباره حل مسئله بیکاری جوانان، با وجود نگرانی‌های مکرر مطرح شده، نداشته و اگر هم کاری شده دستکم خود را در آمارها نشان نمی‌دهد.

باید گفت زمانی عملکرد دولت‌ها در بازار بحران زده کار ایران مثبت ارزیابی می شود که آمارها نشان دهند تعداد بیکاران کاهش یافته و جوانان جویای کار دسترسی های بیشتری برای اشتغال دارند اما در فاصله بهار سال گذشته تا امسال نه تنها اینچنین نشد، بلکه بر تعداد بیکاران مطلق کشور نیز ۱۱۷ هزار و ۱۶۸ نفر هم افزوده شده است. در واقع تعداد بیکاران مطلق از ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۶۴ نفر به ۲ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۲۳۳ نفر افزایش یافته است.

مهم‌ترین سن ورود به بازار کار در تمامی کشورها زیر ۳۰ سال و البته در طول دهه دوم زندگی افراد است. با این وجود نرخ بیکاری جوانان همچنان بحرانی و بیش از ۲ برابر نرخ عمومی بیکاری کشور است. جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله کشور در بهار امسال ۲۵ درصد بیکاری را تجربه کرده‌اند که این میزان ۲ دهم درصد از مدت مشابه در سال گذشته بیشتر است.

یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از کل بیکاران مطلق کشور هم اکنون زیر ۳۰ سال سن دارند و می توان گفت از مجموع ۲ میلیون و ۶۴۷ هزار بیکار مطلق، تنها یک میلیون نفر بالای ۳۰ سال سن دارند که این موضوع نشان دهنده ادامه وضعیت بیکاری و بحران شغل در بین کارجویان جوان و آن بخش از بازار کار است که افراد تاکنون حتی فرصت ورود به یک شغل را نیز نداشته اند.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.