اخباروگزارشات کارگری13خرداد1394

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری13خرداد1394

– پاسخ سندیکا به مدیر کل سازمان های کارگری و کارفرمایی: حقیقت پوشاندنی نیست!

– نامه اتحادیه آزاد کارگران ایران به کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری در خصوص دستگیری شاپور احسانی راد و جعفر عظیم زاده

– گزارش خبرنگار پیام سندیکا از کارخانه ایران خودرو

– کارگران شرکت استیم دست از کار کشیدند

– عدم پرداخت عیدی کارگران شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد وامضای قراردادهای یک ماه و7روزه!

پاسخ سندیکا به مدیر کل سازمان های کارگری و کارفرمایی: حقیقت پوشاندنی نیست!

در پی نامه درخواست تهیه و تامین مکان جهت برگزاری مجمع عمومی سندیکای کارگران شرکت واحد از وزارت کار، مدیر کل سازمان های کارگری کارفرمایی این وزارتخانه سخنانی را در این باره به خبرگزاری ایلنا اعلام کرده که کاملا خلاف شعار به اصطلاح « دولت راستگو» ریاست جمهوری است دراین باره توضیحات کوتاه و فشرده ای داده شود.

۱) همه آشنایان به حقوق کارگری بخوبی می دانند که تشکلات پیش بینی شده در قانون کار بویژه شورای اسلامی کار به دلیل اشکالات ذاتی قانونی همچون دخالت مدیران دولتی و کارفرمایان در تعیین نامزدهای این شورا به هیچ وجه نماینده واقعی کارگران محسوب نمی شود. آخر چگونه می شود پذیرفت که نمایندگان عالی کارفرمایان مثلا در شورای عالی کار بدون دخالت کارگران انتخاب شوند اما به اصطلاح نمایندگان کارگران در این شورای عالی از دل قانون انتخاباتی بیرون بیایند که کارفرمایان و مدیران دولتی در هیات تشخیص صلاحیت تعیین نامزدهای کارگری دست بالا و نقش اصلی را دارا هستند. بنابراین ادعای این مدیر کل مبنی بر اینکه شورای اسلامی کار از جمله در شرکت واحد نمایندگان صنفی کارگران هستند صد در صد خلاف واقع بوده و حقیقت ندارد و مغایر سه جانبه گرایی این وزارتخانه می باشد.

۲) از آن گذشته به علت شکایت های متعددی که در چند سال گذشته در وزارت کار مطرح شده و نامبرده کاملا از آنها مطلع و آگاه می باشد و بهتر از هر کسی میداند که شورای اسلامی کار در شرکت واحد از سوی زحمتکشان شریف این شرکت فاقد اعتبار بوده و اصولا علاوه بر این هیچ یک از شوراهای سامانه های این شرکت طبق همان قانون ناقص مورد اشاره ایشان تشکیل نشده اند و جزییات عدم برگزاری مجمع عمومی و دخالت های متعدد مدیریت شرکت واحد و چشم پوشی گوناگون ماموران ناظر وزارت کار از تخلفات در سرهم بندی کردن این شوراها قبلا در شکایت های کتبی و شفاهی به اطلاع مسئولان وزارت کار رسیده است. و در این رابطه حتی آقایان مرتضی کمساری و حسن سعیدی به دلیل پیگیری تخلفات آشکار آقایان با پرونده سازی حراست شرکت واحد دو روز بازداشت و در آخر تبرئه و آزاد شدند. و همچنین آقایان امیر تاخیری، رضا توسلی، کیومرث الفتی و اکبر پیرهادی توسط حراست و مدیریت سامانه پنج مورد تهدید و ارعاب قرار گرفتند.

۳) نامگذاری شورای فرمایشی و شورای تحمیلی از سوی رانندگان آگاه شرکت واحد به این شوراها نشان از بیزاری گسترده ایی از عمل کرد این شوراها دارد و بدین وسیله تحت فرمان بودن این شوراها را افشا می کنند و نمایندگی آنان را مردود می شمارند.عدم تشکیل شوراهای مذکور در سامانه های یک و نه شاهد گویایی به این بیزاری عمومی می باشد. و خلاف گفته های مدیر کل سازمان های کارگری و کارفرمایی وزارت کار درباره تشکیل شورای اسلامی کار در مناطق (سامانه های) شرکت واحد را اثبات می کند.

۴) بر خلاف ایشان، کارشناسان راستین حقوق کار و حتی بسیاری از کارشناسان روابط کار این وزارتخانه تشکیل سندیکای کارگری را حق مسلم کارگران می دانند و فعالیت سندیکای کارگران شرکت واحد را به لحاظ قانونی و حقوق کارگری تایید می کنند.

۵) دولت ایران هشت مقاوله نامه ای بنیادین کار از جمله مقاوله نامه های ۸۷و۹۸ سازمان بین الملی کار را پذیرفته است بنابرمقاوله نامه های مذکور کارگران باید این حق را داشته باشند که تشکل های خود را که مقررات تشکیلاتی آنها تنها توسط خودشان تدوین و تعیین می شود، به انتخاب خود و بدون کسب اجازه قبلی بر پا کنند یا به چنین تشکل هایی بپیوندند و مقامات دولتی می باید از مداخلاتی که این حق را محدود می کند خودداری کنند.

۶) اکنون پرسش این است در حالیکه ریاست جمهوری در سخنرانی روز جهانی کارگر سال نود و سه از تشکیلات مستقل کارگری دفاع کرده و انجام این کار را به وزیر سفارش می کند و وزیر هم مرتبا شعار سه جانبه گرایی سر می دهد اما اینکه چرا در عمل این وزارتخانه از فراهم نمودن شرایط آزاد مطابق استانداردهای سازمان بین المللی کار درباره تشکیل سندیکاهای واقعی کارگری و نمایندگان پانزده میلیون کارگر ایرانی کماکان کوتاهی و خودداری می کند مصیبت نامه ای است که تاوان آن را کارگران مظلوم این سرزمین با رنج و فقر و نداری خود و خانواده هایشان می پردازند.

که به سخن فردوسی بزرگ:

این داستان یکی داستان است پر از آب چشم!

یاد آور می شود سندیکای کارگران شرکت واحد آنچنان که چندین بار در گذشته مطرح کرده است آماده برگزاری مناظره، گفتگو و میزگرد در این باره و دیگر امور کارگری می باشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

12خرداد1394

نامه اتحادیه آزاد کارگران ایران به کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری در خصوص دستگیری شاپور احسانی راد و جعفر عظیم زاده

دبیرکل محترم کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری (ITUC)جناب شارون بارو؛

با درودهای فراوان

احتراما به استحضار میرساند:

شاپور احسانی راد عضو هیئت مدیره و جعفر عظیم زاده رئیس هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران به ترتیب در روزهای بیست و ششم اردیبهشت(16 می) و سوم خرداد(24می) توسط نیروهای امنیتی شهرستان ساوه و با دستور مقامات قضایی این شهرستان دستگیر شده اند و تا کنون در بازداشت به سر میبرند و به دلیل ممانعت مسئولین از ملاقات با خانواده هایشان،هیچگونه اطلاعی از وضعیت ایشان در دسترس نیست.

این اقدام دستگاه قضایی و نیروهای امنیتی در ضدیت بااعتصاب قدرتمند و متحدانه کارگران لوله و نورد صفا صورت گرفت که 35 روز در اعتصاب بودند و با قدرت اتحاد خود توانستند کارفرما را وادار به تحقق مطالبات خود نمایند. این کارگران در اعتراض به عدم پرداخت 5 ماه از حقوقشان دست به اعتصاب زده بودند و در مجمع عمومی قانونی خود شاپور احسانی راد عضو هیئت مدیره اتحادیه ما که نماینده اخراجی کارگران کارخانه پروفیل ساوه نیزهست را به عنوان مشاور و نماینده خود در مذاکره با کارفرما انتخاب نموده بودند.

شاپور احسانی راد و جعفر عظیم زاده هیچ جرمی به جز حمایت و مشاوره به همکاران خود در کارخانه لوله و نورد صفا که در سمت نمایندگی آنان بودند مرتکب نشده اند و دستگیری آنان اقدامی آشکار در ضدیت با کارگران ایران از جانب مسئولین قضایی و امنیتی است.

حتما مستحضر هستید که این دو عضو اتحادیه ما به همراه چند نفر دیگر از همکارانمان از سه سال قبل به نمایندگی از چهل هزار کارگر به عنوان هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی کارگران برای افزایش دستمزد، از دولت خواهان اجرای ماده 41 قانون کار و افزایش دستمزد کارگران متناسب با استاندارد های زندگی برای خانواده های کارگران بوده اند و در این راستا نیز مدام تحت فشار نیروهای امنیتی قرار داشته اند و سال گذشته در آستانه روز جهانی کارگر نیز دستگیر و مدت طولانی را در بازداشت به سر بردند و متعاقب آن جعفر عظیم زاده از سوی مراجع قضایی به 6 سال حبس و جمیل محمدی عضو هیئت مدیره اتحادیه و یکی دیگر از هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی کارگران به سه سال و نیم حبس محکوم شده اند که سال گذشته و در زمان بازداشت این دو همکار ما، جنابعالی در نامه ای به رئیس جمهور روحانی به این بازداشت معترض شده و خواهان آزادی ایشان شدید.

مسئولین دولتی در ایران شرایط برده واری را برای کارگران به وجود آورده و با تعیین دستمزدهای چند برابر زیر خط فقر، معیشت و کرامت انسانی کارگران را نشانه گرفته اند و جالب اینجاست که همین میزان نازل دستمزد را نیز به کارگران روا نمیدارند و چنانچه در بالا اشاره شد کارگران لوله و نورد صفا 5 ماه دستمزد معوقه از کارفرما طلبکار بودند و ضد انسانی تر از آن اینکه زمانی که کارگران کارخانه در اعتراض به حقوق معوقه شان دست به اعتصاب میزنند نیروهای امنیتی شاپور احسانی راد و جعفر عظیم زاده را به اتهام نمایندگی و حمایت از این کارگران دستگیر مینمایند.

وضعیت بغایت ضد انسانی در حق کارگران ایران تنها به اعضای اتحادیه ما ختم نشده و در چند ماه گذشته تعداد زیادی ازکارگران از جمله اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری نیز دستگیر و یا محکوم به حبس شده اند.

در ایران کارگران اجازه ایجاد تشکل خود را ندارند و کارگرانی که برای پیگیری خواست و مطالبات خود دست به ایجاد تشکل میزنند با خشن ترین سرکوب ها مواجه میشوند و دولت ایران کوچکترین اعتنایی به حقوق کارگران ندارد و با ارائه گزارش های غیر واقعی به مجامع بین المللی قصد دارد تا نگذارد صدای ما کارگران به نهادهای زیربط برسد.

جناب دبیر کل!

با وجودی که کشور ایران یکی از اولین کشورهایی بود که به سازمان جهانی کار پیوست و اولین مقاوله نامه را در سال 1957 امضا کرد، اما کماکان از امضای مقاوله نامه های پایه ای سازمان جهانی کار(87و98و138) امتناع نموده و حق تشکل یابی و سازماندهی نشست ها و پیشبرد مذاکرات جمعی کارگران را به رسمیت نمیشناسد.

اکنون شاپور احسانی راد و جعفر عظیم زاده در زندان به سر میبرند تنها به این دلیل که نمایندگی و مشاوره کارگران کارخانه لوله و نورد صفا را بر عهده داشته اند و نیز جعفر عظیم زاده و جمیل محمدی به حبس های طولانی مدت محکوم شده اند تنها به این دلیل که خواسته اند با مراجعه به وزارت کار بنابر مسئولیتی که در برابر چهل هزار کارگر امضا کننده طومار اعتراضی برای خواست افزایش دستمزد دارند بار دیگر مطالبه کارگران را جلوی میز وزیر کار بگذارند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با ارسال این نامه از شما درخواست میکند تا با اختیاراتی که دارید این مورد را به عنوان یک مورد نقض آشکار حقوق انسانی کارگران به سازمان جهانی کار(ILO) گزارش نموده و با توجه به بی گناهی همکاران ما، مؤکدا از مقامات مسئول در ایران بخواهید حکم آزادی بی قید و شرط شاپور احسانی راد و جعفر عظیم زاده را صادر کنند و همچنین احکام ناعادلانه حبس علیه  جعفر عظیم زاده و جمیل محمدی لغو گشته و رفع منع قضایی از این کارگران صورت گیرد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

13/3/1394

رونوشت به: سازمان جهانی کار

گزارش خبرنگار پیام سندیکا از کارخانه ایران خودرو

با توجه به تلاش مدیریت برای رسیدن به حداکثر تولید ، کارگران از سال گذشته با سرعت کار در خطوط مواجه شده اند به صورتی که در خطوط مونتاژ خط تولید حتا برای یک لحظه هم متوقف نمی شود و کارگران درجا شیفت را عوض می کنند. در سالن های رنگ این مدت به ۵ دقیقه هم نمی رسد. این بخاطر این است که امسال ایران خودرو کارگر جدید استخدام نکرده و خطوط با حداقل کارگر و حداکثر سرعت کار می کنند.این بخاطر این است که از هزینه کارگری اشان کمی صرفه جویی کنند و در عوض هر کارگر به جای دو کارگر کار کند.

 اعتراضات کارگری سال گذشته در دستمزد هاامسال  تاثیر خود را گذاشت و در مجموع دریافتی کارگران ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان افزایش داشته است که شامل ۱۷ درصد افزایش مزد سالانه و طبقه بندی مشاغل و مبلغی هم که کارخانه خودش اضافه کرده است. هرچند که کارگران اصلن نمی دانند که طبقه بندی مشاغل کی و به چه صورت انجام گرفته است . ماهانه ۲۰۰ هزار تومان هم بابت آکورد ( افزایش تولید ) در کارت کارگران واریز می شود. البته امسال با اضافه کاری شاید یک کارگر ایران خودرویی ۲ میلیون تومان در آمد داشته باشد.

 البته هر چهار سال یک بار حواله خودرو به کارگران تعلق می گیرد که کارگران این حواله ها را ۲ تا ۵/۲ میلیون تومان می فروشند. همچنین هر ده سال یکبار هم شاغلین می توانند یک خودرو از ایران خودرو دریافت کنند که ۵ میلیون حواله می گیرند و ۵ میلیون هم وام تعلق می گیرد که با پراخت مابقی پول شما می توانید صاحب یک خودرو بشوید.

اعتراضات سال گذشته باعث شد که امسال مدیران با یک مخفی کاری حسابی نگذاشتند که کارگران از مبالغ نجومی چند صد میلیونی پاداش و عیدی آنها باخبر شوند و یا از مسافرت های خارجی اشان خبری بیرون درز کند.

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

۱۰/۳/۹۴

کارگران شرکت استیم دست از کار کشیدند

اتحادیه آزاد کارگران ایران : امروز 500 نفر از کارگران شرکت استیم پتروشیمی ایلام  دست از کار کشیدند و مقابل درب ورودی شرکت تجمع نمودند

طبق خبرهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران  امروز ساعت 7 صبح چهارشنبه 13 خرداد 94 پانصد نفر از کارگران شرکت استیم پتروشیمی ایلام که در 15 کیلومتری شهر ایلام واقع شده است جهت اعتراض به افزایش ساعت کار و 4 ماه حقوق معوقه  ی خود دست از کار کشیدند و در مقابل درب ورودی شرکت تجمع نمودند

طبق اخبار ارسالی کارفرما از کارگران خواسته بود تا از ساعت7 و نیم صبح الی 7 و نیم شب کار کنند که مورد اعتراض کارگران واقع شد

اعتراض کارگران تا ساعت 10 صبح طول کشید و در ادامه کارفرما متعهد شد که ساعت کار کارگران را به صورت 7 و نیم صبح الی 5 و نیم عصر بپذیرد و تعهد کتبی مبنی بر پرداخت دو ماه از چهار ماه حقوق معوقه تا 20 خرداد را به کارگران داد

با این تعهد کارگران به اعتصاب خود پایان دادند

اتحادیه آزاد کارگران ایران

13 خرداد 94

عدم پرداخت عیدی کارگران شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد وامضای قراردادهای یک ماه و7روزه!

«عیدی کارگران و نیروهایی را که با پیمانکار شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد قرارداد دارند پرداخت نکرده اند و می گویند بودجه نیست اگر بودجه ندارند چرا به نیروهای قراردادی شرکت امتیازات ویژه، پاداش ، کارانه و هزینه سفر پرداخت می کنند و به مناسبت اعیاد پاداش های 200هزارتومانی پرداخت می کنند.

 به پیمانکار که اعتراض می کنیم چرا به ما این مزایا را پرداخت نمی کنید، پاسخ می دهدپولی برای این کار به ما نداده اند.

در کنار این تبعیض ها امنیت شغلی هم نداریم ودائم می گویند تعدیل نیرو خواهد شد؛ حتی قرارداد هایمان را یک ماهه و در برخی موارد7روزه امضا می کنند .

این دغدغه هرروزه 470 نیروی پیمانکار شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد در بخش های حفاظت فیزیکی، گذربان ،خدمات و مانیتورینگ است. در خواست داریم که مشکلات مارا به گوش مسئولان برسانید.»

این گلایه تعدادی از کارگران پیمانکاری شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد را از طریق شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد پیگیری می کنیم.

منبع:خراسان-12خرداد

سیزدهم خردادماه1394

akhbarkargari2468@gmail

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.