اخباروگزارشات کارگری13دی1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری13دی1393

– پایان اعتصاب غذای بهنام ابراهیم زاده بعد از ۳۱ روز

– کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری:بهنام جان اعتصاب خود را پایان بده

– نماینده کارگران سیمان سپاهان اصفهان بدستورشفاهی دادستان اخراج شد

وزارت کار معتقد است کارگران قراردادی از مصونیت نمایندگی برخوردار نیستند

– اختصاص منابع بیمه بیکاری برای اشتغال کارگران بیکار جرم است

– وضعیت دردناک کارگران معدن نگین طبس

– نگرانی کارگران کارخانه کندر سمنان ازقرادادهای یک ماهه – اخراج 180کارگرطی 3سال

– ادامه مخالفت قرارگاه خاتم الاوصیاء با بازگشت بکاررئیس حراست وشورای اسلامی کارکارخانه واگن پارس اراک

رفت و آمد ماموران لباس شخصی وابسته به یک نهاد نظامی  در کارخانه

– تعویق ۶ ماه حقوق و بیمه ۱۲۰ کارگر صنایع P.V.C سمنان

– تجمع جمعی از صاحبان مسکن مهر پردیس مقابل مجلس در اعتراض به دولت

– پیشنهاد وزارت کاربرای ایجادامنیت شغلی:قراردادهای شفاهی‌ ۲۹روزه بجای قراردادهای سفید امضا

– وضعیت بحرانی 12 تا 14 هزار واحد تولیدی!

– جان باختن کارگرجوان فاز ۲۱ عسلویه در هنگام کار

اطلاعیه شماره ۴۳ کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده

پایان اعتصاب غذای بهنام ابراهیم زاده بعد از ۳۱ روز

کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده

بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری زندانی از اعضای کمیته پیگیری و عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان بعد از ۳۱ روز اعتصاب غذا امروز جمعه ۱۳ دی‌ ماه ۱۳۹۳  با توجه به درخواست‌های مکرری که بسیاری از دوستان ، آشنایان ، خانواده ، هم بندیان و مخصوصا فرزند بیمارش نیما همزمان با بستری مجدد نیما در بیمارستان محک به اعتصاب غذای خود  پایان داد.

قابل ذکر است  بهنام از تاریخ ۱۲ آذر ماه ۱۳۹۳ به خاطر تبعید از زندان اوین به زندان گوهر دشت ، محاکمه‌ مجدد و تشکیل پرونده جدید و همینطور توهین و شکنجه‌های بی‌ رحمانه از سوی ماموران زندان بعد از ۴ سال زندان دست به اعتصاب غذا زده بود.  

ما اعضای کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن محکومیت ادامه بازداشت و زندانی کردن  فعالین کارگری از تمامی‌ کسانی‌ که در این مدت به هر طریق ممکن بهنام و خانواده‌اش را مورد لطف و عنایت قرار دادند و در این روز‌های سخت کنار این خانواده بودند و یا به هر طریق ممکن با ارسال پیام‌هایی‌ حمایت خود را از بهنام و خانواده‌اش دریغ نکردند کمال تشکر و قدردانی را داریم.  

سیزدهم دی‌ ماه ۱۳۹۳

شماره تلفن سخنگوی کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده آقای محمود صالحی ٠٩٣۵٧٣۵٣۴١٢

k.d.behnam.ebrahimzadeh@gmail.com 
komitehbehnam1.blogfa.com

کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری:بهنام جان اعتصاب خود را پایان بده

ما اعضای کمیته ی پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری ضمن اینکه از بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری ،عضو شورای نمایندگان کمیته پیگیری و فعال دفاع از کودکان کار و خیابان بنا به شرایط جسمی خطرناک ایشان می خواهیم برای حفظ سلامتی خود به اعتصاب غذای خود پایان دهد در همین حال از تمامی کارگران ،فعالین کارگری ، جنبشهای اجتماعی و همچنین از تمامی تشکلهای کارگری از جمله سندیکای شرکت واحد ، سندیکای هفت تپه ، سندیکای نقاشان تهران و فلزکار مکانیک ،سندیکای خبازان ، سندیکای نقاشان البرز ، همین طور از کمیته هماهنگی و کمیته های دفاع از زندانیان می خواهیم حمایت و دفاعیات خود را از تمامی زندانیان کارگری و در شرایط فعلی بخصوص از بهنام ابراهیم زاده هر چه بیشتر گسترش بدهند تا کارگران زندانی بتوانند با حمایت و پشتیبانی شما عزیزان به خواسته های قانونی و حقوق حقه و انسانی خود دست یابند .

ما مصرانه خواهان اتحاد بیشتر برای کسب حق و حقوق کارگران هستیم که یکی از این حقوق آزادی فوری و بدون قید و شرط کارگران زندانی است .

کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری

12/10/1393

نماینده کارگران سیمان سپاهان اصفهان بدستورشفاهی دادستان اخراج شد

وزارت کار معتقد است کارگران قراردادی از مصونیت نمایندگی برخوردار نیستند

 محسن نیرومند، معاون روابط کار اداره کار استان اصفهان طی گفتگویی باایلنا بتاریخ13دی،درباره اخراج آقای نادری، نماینده کارگران پیمانی سیمان سپاهان اصفهان، گفت: قرارداد کار این نماینده کارگری یکساله بوده است و در پایان آبان ماه به اتمام رسیده است.

 او همچنین تصریح می‌کند که آقای نادری به دستور شفاهی دادستان شهرستان مبارکه اخراج شده است.

نیرومنددرپاسخ به این پرسش که دادستان چنین حقی دارد،گفت:

نه چنین حقی ندارد ولی وقتی برای دادستان اثبات شود که امنیت در خطر است می‌تواند ورود کند. برای دادستان مبارکه به عنوان مدعی العموم مشخص شده است که آقای نادری عامل تحرکات است.

معاون روابط کار اداره کار استان اصفهان همچنین مدعی شده است «هیچ راه قانونی برای بازگشت به کار او در مراجع حل اختلاف وجود ندارد زیرا دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های این قضیه عینا از طرف وزارت کار ابلاغ شده است.

اودراین رابطه گفت: آقای نادری در پایان قراردادش اخراج شده است اما در قانون کار، مصونیت نمایندگی فقط برای اعضای شوراهای اسلامی کار وجود دارد .همچنین مکاتباتی از طریق وزارت کار شده است مبنی بر اینکه قرارداد بر هر چیز دیگری ارجحیت دارد. یعنی اگر فردی قرارداد بست و زمان قراردادش تمام شد نمی‌توانیم به دلیل مصونیت، او را بازگشت به کار دهیم. حتی ابتدای قضیه وقتی می‌خواهند انتخابات برگزار کنند، توصیه می‌کنند که افراد قراردادی کاندیدا نشوند چون ممکن است کارفرما با آن‌ها لج کند و در پایان قرارداد، اخراجشان کند. وزارت کار معتقد است کارگران قراردادی از مصونیت نمایندگی برخوردار نیستند حتی اگر در شورای اسلامی کار باشند.

وی درادامه گفت:علی رغم آنکه سال‌ها به آقای نادری تذکر ‌دادم که صبر کارفرما روزی تمام می‌شود، اما آقای نادری با این استدلال که کارگران پشت سرش هستند، هر روز به یک بهانه کار را در کارخانه می‌خواباند.

نیرومند درپاسخ به این سئوال که کارفرما در اداره کار استان اصفهان به واسطه بازنشسته‌های یک نهاد نظامی نفوذ داردگفت:

من هم مثل شما این موضوع را شنیدم. به این دلیل که تعدادی از مشاوران کارفرمای سیمان سپاهان نظامی هستند و رئیس اداره کار استان هم نظامی است این شایعه به وجود آمده است.

اختصاص منابع بیمه بیکاری برای اشتغال کارگران بیکار جرم است

یک فعال کارگری از تصمیم اخیر دولت برای اشتغال کارگران بیکار شده از طریق منابع صندوق بیمه بیکاری انتقاد کرد.

عبدالـله وطن‌خواه در این باره گفت: این اقدام به معنی آن است که منابع صندوق بیمه بیکاری به نقدینگی و سرمایه در گردش کارفرمایان تبدیل شود.

پیش از این «علی ربیعی»، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفته بود که وزاتخانه متبوعش آماده است تا ۲ هزار میلیارد تومان از اعتبارات صندوق بیمه بیکاری را برای اشتغال مجدد کارگران بیکار در بخش تعاونی اختصاص دهد.

عبدالـله وطن‌خواه یادآور شد: در روابط کار از نظر ماهیت حقوقی هیچ تفاوتی میان کارفرمایان دولتی، تعاونی یا خصوصی وجود ندارد.

وی افزود: مطابق قانون بیمه بیکاری منابع صندوق بیمه بیکاری تنها برای پرداخت مستمری به کارگران بیمه شده‌ای که کار خود را از دست داده‌اند در نظر گرفته شده است.

وطن‌خواه افزود: اینکه دولت می‌خواهد از محل اعتبارات این صندوق کارفرمایان را به استخدام دوباره کارگران بیکار ترغیب کند عملی خلاف قانون است و این احتمال وجود دارد که از این پس همه کارفرمایان توقع داشته باشند که با پولی که توسط کارگران در صندوق بیمه بیکاری جمع آوری شده است دستمزد آن‌ها را پرداخت کنند.

بنا به گفته این فعال کارگری،ممکن است سازمان تامین اجتماعی بتواند به استناد ماده ۱۲ قانون بیمه بیکاری با سرمایه گذاری بخشی از اعتبارات صندوق بیمه بیکاری نسبت به تامین هزینه‌های این صندوق اقدام کند اما هیچ ماده قانونی اجازه نمی‌دهد که از اعتبارات این صندوق به عنوان سرمایه درگردش بنگاه‌های اقتصادی استفاده شود.

وطن‌خواه گفت: اگر قرار است دولت به عنوان متولی صندوق بیمه بیکاری از محل منابع این صندوق به تولیدکنندگان کمکی کند این کمک باید در چارچوب قوانین سرمایه گذاری صورت گرفته و نحوه بازپرداخت آن مشخص باشد.

وی گفت: صندوق بیمه بیکاری موسسه خیریه یا خزانه عمومی نیست که دولت و کارفرما توقع استفاده از منابع مالی آنرا داشته باشند، مطابق قانون دولت موظف است از محل درآمدهای عمومی زمینه اشتغال پایدار را در جامعه فراهم کند.

منبع:ایلنا-13دی

وضعیت دردناک کارگران معدن نگین طبس

علاوه بر تعویق در پرداخت حقوق از سوی شرکت معدنی نگین، یکی از عمده‌ترین مشکلات کارگران این است که علی رغم کار طاقت فرسایی که انجام می‌دهند اصلا استراحتی ندارند و حقوق بسیار پایینی دریافت می‌کنند.

منابع کارگری در طبس از تعویق ۳ ماهه در پرداخت حقوق و مزایای بیش از ۳۰۰ نفر از کارگران شرکت معدنی نگین خبر می‌دهند.

به گزارش13دی ایلنا،یک فعال کارگری در این باره گفت: حقوق ماه‌های آبان و آذر هنوز پرداخت نشده و تنها بعد از پیگیری‌های فراوان نیمی از حقوق مهرماه طی ده روز گذشته وصول شده است.

وی ضمن بیان این مطلب که علاوه بر مشکل تعویق در پرداخت حقوق و مزایا، کارگران معدن نگین با مشکلاتی چون کم بودن میزان حقوق نیز مواجه‌اند گفت: علاوه بر تعویق در پرداخت حقوق از سوی شرکت معدنی نگین، یکی از عمده‌ترین مشکلات کارگران این است که علی رغم کار طاقت فرسایی که انجام می‌دهند اصلا استراحتی ندارند و حقوق بسیار پایینی دریافت می‌کنند.

این منبع خبری افزود: برای کارگری با ۲۱ ساعت کار روزانه و ۲۰ روز کار در ماه نهایتا ۱میلیون ۵۰۰ هزار تومان حقوق در نظر می‌گیرند که با توجه به شرایط سخت کار و مدت زمان بالای آن غیر منصفانه است.

وی همچنین به مشکلات بیمه‌ای کارگران این شرکت معدنی اشاره کرد و گفت: متاسفانه بیمهٔ مسولیت این شرکت به درستی به وظایف بیمه‌ای خود عمل نمی‌کند و کارگران با کمترین حمایت بیمه‌ای در این شرکت کار می‌کنند.

این منبع آگاه در ادامه از وجود نهاد کارگری ضعیف در این شرکت خبر داد و گفت: بیش از ۳۶۰ کارگری که در این شرکت فعال هستند تنها دو نماینده کارگری و یک نفر ناظر از طرف خود شرکت دارند در حالیکه از نظر قانون کار، شرکتی با چنین وسعتی باید ۵ نفر نماینده کارگری داشته باشد نه سه نفر! که از آن سه نفر هم یک نفر به عنوان ناظر از سوی کارفرما تعیین شده است.

وی همچنین از تخصیص ۴۰ درصدی حقوق، در روزهای تعطیل خبرداد و گفت: قبلا به ازای کار در روزهای تعطیل ۳برابر حقوق به کارگران پرداخت می‌شد اما در حال حاضر به ازای کار در روز تعطیل ۴۰ درصد حقوق را محاسبه می‌کنند و دیگر سه برابر حقوق پرداخت نمی‌شود.

این منبع کارگری همچنین تصریح کرد: همه می‌دانند که شرایط کار در معادن چقدر سخت است. بسیاری از کارگران در مجموع ۹ ماه کار می‌کنند و تنها ۳ماه در کنار خانواده‌هایشان هستند. بسیاری از کارگران چون اصلا در خانه حضور ندارند، نمی‌توانند بزرگ شدن فرزندانشان را ببینند. اگر به همه این سختی‌ها عدم دریافت حقوق و مطالبات کارگران را اضافه کنید آنوقت متوجه می‌شوید که کارگران معدن چه شرایط سختی را تحمل می‌کنند. وی اضافه کرد: متاسفانه هیچکس جوابگوی این مشکلات نیست و روز به روز هم بر این مشکلات اضافه می‌شود.

این کارگر در انتها ضمن تاکید بر وضعیت بد اقتصادی کارگران معدن نگین گفت: شهر ما کوچک است، کارگران به سختی تامین معاش می‌کنند. بالا رفتن خرید‌های قسطی برای مخارج روزمره خانواده‌ها فشار سنگینی بر کارگران وارد می‌کند. وقتی این قسط‌های دیر به دیر پرداخت شود آبروی کارگر در خطر می‌افتد. در نظر بگیرید، اگر همین حقوق نصفه و نیمه هم به موقع پرداخت نشود از پس مخارج روزمره زندگیشان به هیچ وجه بر نمی‌آیند.

نگرانی کارگران کارخانه کندر سمنان ازقرادادهای یک ماهه – اخراج 180کارگرطی 3سال

منابع کارگری در شرکت تولیدی «کندر» (آ. ب. ث) از کاهش امنیت شغلی‌ ۳۴۷ کارگر قرار موقت این واحد تولید کننده انواع محصولات شوینده در سمنان خبر می‌دهند.

به گزارش13دی ایلنا،کارگران این کارخانه گزارش داده‌اند که این واحد تولیدی پیش از سال ۹۰ حدود ۵۲۷ کارگر داشت که این تعداد به تدریج تا به امروز به ۳۴۷ نفر تقلیل یافته است.

بنا بر این گزارش، مدیران کارخانه کندر در سال ۹۰ حدود ۱۵۰ کارگر قرارداد موقت این واحد تولیدی را یکجا اخراج کردند. همچنین ۳۰ نفر از کارگران قرار دادی نیز در شهریور ماه سال جاری با اتمام قرار داد کارشان اخراج شدند.

کارگران کارخانه کندر می‌گویند با وجود آنکه کارفرمای این کارخانه دستمزد کارگران را به موقع پرداخت می‌کند اما کارگران با قراردادهای کوتاه مدت یک ماهه کار می‌کنند و در پایان هر ماه نگران از دست دادن شغل‌شان هستند.

به گفته کارگران آ.ب.ث این کارخانه در سال جاری به دلایلی همچون مشکلات قیمت گذاری محصولات و ورود رقبای جدید دچار کاهش تولید و سفارش شده است. بطوری که اگرچه اخراج کارگران قرار دادی این کارخانه در سال ۹۰ به دلیل بحران اقتصادی ناشی از تحریم‌ها اتفاق افتاد اما اخراج کارگران در شهریور ماه امسال به سبب پائین بودن حجم سفارشات محصولات تولیدی انجام شده است.

ادامه مخالفت قرارگاه خاتم الاوصیاء با بازگشت بکاررئیس حراست وشورای اسلامی کارکارخانه واگن پارس اراک

رفت و آمد ماموران لباس شخصی وابسته به یک نهاد نظامی  در کارخانه

مذاکرات امروز (شنبه ۱۳ دی) اعضای شورای اسلامی کار واگن پارس اراک با کارفرما برای بازگشت به کاررئیس حراست وشورای اسلامی کارکارخانه نتیجه‌ای در برنداشت.

به گزارش13دی ایلنا، اگر چه کارفرما در این جلسه به دریافت نامه شورای تامین شهرستان اراک مبنی بر بازگشت به کار آقای درخشنده‌بخت اعتراف کرد اما در عین حال گفت که قرارگاه خاتم الاوصیاء اجازه بازگشت به کار این کارگر را نمی‌دهد.

کارگران همچنین می‌گویند در پایان ساعت کاری، رفت و آمد ماموران لباس شخصی وابسته به یک نهاد نظامی را در کارخانه  مشاهده کرده اند.

کارگران می‌گویند احتمال می‌رود فرمانده قرارگاه خاتم الاوصیاء فردا به کارخانه بیاید و این موضوع به نگرانی‌هایی دامن زده است.

پیش از این، نماینده قرارگاه خاتم الاوصیاء در کارخانه حاضر شده بود و به گفته کارگران با لحن تندی با آنان صحبت کرده بود.

بر اساس گزارش دیگری از کارگران، کارکنان ساختمان اداری به دستور کارفرما و مدیر داخلی کارخانه صبح امروز به کارگاه آمده بودند تا تولید را راه بیاندازند.

یکی از کارگران که نخواست نامش فاش شود در این رابطه گفت: کارفرما بر خلاف دستوری که صادر کرده بود خود در کارگاه حاضر نشد اما مدیر داخلی به کارگاه آمد که کارگران به او اجازه صحبت کردن ندادند.

او افزود: البته شماری از مدیران میانی برای کارگران صحبت کردند که این صحبت‌ها به درگیری لفظی میان تعدادی از کارگران موافق و مخالف راه اندازی خط تولید منجر شد‌ اما در ‌‌‌نهایت کارکنان ساختمان اداری به کار خود بازگشتند و تولید همچنان متوقف ماند.

تعویق ۶ ماه حقوق و بیمه ۱۲۰ کارگر صنایع P.V.C سمنان

یکی از بازرسان اداره کار برای پی گیری موضوع حقوق معوقه و بیمه کارگران به کارخانه پی وی سی آمد. او بجای رسیدگی به مشکلات کارگران با دفاع از کارفرما سعی می‌کرد به نوعی کارگران را متقاعد کند که از حقوقشان چشم‌پوشی کنند.

منابع خبری در کارخانه صنایع P.V.C سمنان از تعویق ۶ ماهه حقوق و بیمه ۱۲۰ کارگر این کارخانه خبر می دهند.

به گزارش13دی ایلنا،کارگران گفته‌اند با وجود آنکه چند ماهی است به صورت مرتب حقوق دریافت می‌کنند ولی دریافتی‌های آنان مربوط به معوقات حقوقی شش ماه گذشته‌شان است.

به گفته کارگران، در حال حاضر مشکل اصلی آنان پرداخت نشدن حق بیمه‌شان به تامین اجتماعی (شعبه مهدیشهر سمنان) است بطوری که خانواده‌های اکثر کارگران در طول دو ماه گذشته بیمه نداشته‌اند.

بنا بر این گزارش، از فروردین ماه سال جاری کارفرما تنها سه ماه از حق بیمه کارگران را – به صورت نامنظم – به تامین اجتماعی پرداخت کرده است.

یکی از کارگران که نخواست نامش منتشر شود با بیان اینکه دفترچه تامین اجتماعی ۹۰ درصد از کارگران فاقد اعتبار است، در ادامه مهم‌ترین خواسته کارگران این کارخانه را تمدید دفترچه‌های فاقد اعتبار از سوی تامین اجتماعی ذکر کرد و گفت: با وجود اقساطی شدن مطالبات بیمه‌ای این کارخانه، متاسفانه کارفرما به موقع اقساط بیمه‌ای کارگران را به تامین اجتماعی مهدیشهر پرداخت نمی‌کند.

این کارگر همچنین افزود: با افزایش مشکلات کارگران کارخانه پی وی سی سمنان، در سال جاری شخص استاندار بازدیدی از کارخانه انجام داد. در این بازدید استاندار ضمن برسی وضعیت کارخانه و کارگرانش نامه‌ای را به اداره کار وتامین اجتماعی نوشت تا به نوعی به مشکلات بیمه‌ای و حقوقی کارگران رسیدگی شود.

او گفت: در پی نامه استاندار، یکی از بازرسان اداره کار برای پی گیری موضوع حقوق معوقه و بیمه کارگران به کارخانه پی وی سی آمد. او بجای رسیدگی به مشکلات کارگران با دفاع از کارفرما سعی می‌کرد به نوعی کارگران را متقاعد کند که از حقوقشان چشم‌پوشی کنند.

این کارگر کارخانه پی وی سی سمنان در بخش دیگری از سخنانش درباره دلایل به تعویق افتادن حقوق و بیمه کارگران این کارخانه گفت: کارفرمای کارخانه پی وی سی دلیل مشکلات مالی کارخانه را به تبع کاهش فروش عنوان می‌کند در حالی که که وضعیت فروش این کارخانه به نسبت سالهای گذشته بهتر است.

او در اثبات صحت ادعای خود تصریح کرد: کارفرما در ماهای اخیر برای به موقع تحویل دادن محصولاتی که سفارش گرفته است ناچار شد ۴۰ نفر نیروی کار جدید استخدام کند.

تجمع جمعی از صاحبان مسکن مهر پردیس مقابل مجلس در اعتراض به دولت

جمعی از صاحبان مسکن مهر پردیس در اعتراض به اقدام دولت مبنی بر درخواست پرداخت 12 میلیون تومان از افراد برای ارایه این مسکن‌ها به مالکان، مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش 13دی خبرگزاری مجلس، امروز شنبه (13 دی‌ماه) جمعی از صاحبان مسکن مهر پردیس در اعتراض به اقدام دولت مبنی بر درخواست پرداخت 12 میلیون تومان از افراد برای ارایه این مسکن‌ها به مالکان مقابل مجلس تجمع کردند.

به گفته یکی از تجمع‌کنندگان در حالی که دولت باید اکنون مسکن‌ها را به صاحبانشان تحویل دهد درخواست 12 میلیون تومان برای تحویل مسکن‌ها کرده است.

پیشنهاد وزارت کاربرای ایجادامنیت شغلی:قراردادهای شفاهی‌ ۲۹روزه بجای قراردادهای سفید امضا

در حالی که وزیر کار اعلام کرده تدابیری برای حذف قراردادهای سفیدامضا اندیشیده شده و با متخلفان هم به شدت برخورد می شود، در لایحه خروج از رکود قرارداد زیر یکماه آن هم به صورت شفاهی پیش بینی شده است.

به گزارش 13دی مهر، موضوع مربوط به قراردادهای کار، نحوه همکاری، فسخ قرارداد، اخراج و مسائل مرتبط با آن از چالش برانگیزترین مباحث در روابط کار و در عین حال دارای پرونده های بسیاری در هیئت های حل اختلاف کارفرمایان و کارگران است.

مبحث قراردادها به عنوان یکی از موضوعات کلیدی و اساسی گفتگوهای سال های گذشته کارگران، کارفرمایان و دولت برای اصلاح قانون کار بوده که در عین حال نیز پرونده آن به عنوان یک مسئله اختلاف برانگیز و بدون دستیابی به هرگونه توافق جدیدی همچنان مفتوح است.

وزارت کار اخیرا در گزارشی از نابسامانی قراردادهای کاری در ایران خبر داد و اعلام شد بیش از ۹۳ درصد کل قراردادهای کاری در کشور هم اکنون به صورت موقت و غیردائم منعقد می شود و به طور کلی مجموعه قراردادها به زیر یکسال رسیده و قراردادهای ۳ ماهه، ۶ ماهه و ۹ ماهه با کارگران به امضا می رسد.

کارشناسان بازار کار می گویند یکی از دلایل افت بهره وری نیروی کار در ایران و تاثیر پایین سرمایه انسانی در روند تولید به قراردادها و تامین نبودن نیروی کار؛ در نتیجه احساس تعلق خاطر نداشتن به بنگاه و عدم تلاش کارفرمایان به ترمیم این نقیصه بر می گردد.

افت شادمانی نیروی کار

اینکه برخی کارگران به محیط های کاری خود علاقه ای ندارند و تنها از سر اجبار معیشتی هر روز صبح در محل کار خود حاضر می شوند یک پیغام بسیار مهم به همراه دارد که همان کاهش شادمانی نیروی کار کشور است که وزارت کار اعلام کرد.

نیروی کار در ایران با داشتن قرارداد موقت اغلب فکر می کند ممکن است هر روز و هر لحظه شغلش را از دست بدهد، بیکار شود و دیگر امکان حضور در شغلی که روی آن حساب باز کرده است را نداشته باشد؛ اینها باعث می شود تا هیچگونه ارتباط و پیوندی بین نیروی کار و بنگاه حاصل نشود و نتیجه قرار گرفتن سرمایه کارفرما و نیروی کار به صورت اجباری در کنار یکدیگر، تولید محصولات بی کیفیت، ارتباطات کاری شکننده و در نتیجه تضعیف تولید ملی شکل بگیرد.

طبق قانون کار، اولا قرارداد در مشاغلی که دارای جنبه مستمر و دائم است باید به صورت تمام وقت و دائم منعقد شود و قانون کار می گوید این دسته از بنگاه ها نمی توانند نیروی موقت داشته باشند مگر برای آزمایش و آن هم حداکثر در مدت ۳ ماه.

در حال حاضر، نامناسب شدن فضای کسب و کار کشور و نبود چشم انداز مناسب از فعالیت های اقتصادی در آینده و هراس سرمایه گذاران از ریسک در فعالیت های مختلف اقتصادی، باعث شده تا تمایل کارفرمایان به امضای قراردادهای دائم کاری تقریبا به صفر برسد .  که عقد قرار داد دایم  در بخش خصوصی   به کلی وجود ندارد.

همچنین این شرایط باعث شده تا نیروهای کار کشور نیز هیچگونه چشم انداز روشنی از آینده کاری خود نداشته باشند و همواره در نگرانی از دست دادن مشاغل خود به سر ببرند.

براساس این گزارش،در قالب لایحه خروج از رکود اقتصادی برخی تغییرات قانون کاری نیز به زیان کارگران در جریان است که در مورد قراردادها می توان به فراهم شدن زمینه قانونی انعقاد قراردادهای شفاهی زیر یکماه اشاره کرد.

وضعیت بحرانی 12 تا 14 هزار واحد تولیدی!

بین 12 هزار تا 14 هزار واحد تولیدی در این شرایط متوقف شده‌اند و دلیل آن نیز قوانین داخلی بانک‌ها در برخورد با کارفرمایان بوده‌ است.توقف پرداخت تسهیلات باعث رکود شده‌ که تبعات آن تعطیلی واحد‌ها، افزایش بیکاری و ناهنجاری‌های اجتماعی شده است.

به گزارش13دی اقتصادنیوز،احمد پورفلاح، رئیس کمیسون صنایع اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه از میزان مطالبات بانکی به بخش خصوصی ارقام متفاوتی نظیر 160 هزار میلیارد تا 150 هزار میلیارد تومان اعلام می‌شود،افزود: اما جمع‌بندی ما در اتاق بازرگانی این بوده است که بدهی بخش خصوصی در کل مطالبات بانکی به 15 درصد هم نمی‌رسد.

او ادامه داد:سهم صنعت در این 15 درصد کمتر از 30 درصد است ولی از آنجایی که اعداد و ارقام مطالبات به نام تولید و صنعت گفته می‌شود مشکلات بسیاری به وجود آمده دریافت تسهیلات بخش صنعت با مشکلات بسیاری مواجه شده است.

پورفلاح با اشاره به این که اما مشکل بزرگ‌تر صنعت بدهی دولت به این بخش است،خاطرنشان کرد: بخش خصوصی ارقام بسیار بالایی از وزارت نیرو و راه طلب دارد که متاسفانه پرداخت نمی‌شود.

رئیس کمیسون صنایع اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این که حتی ارقام بودجه‌ای در بخش صنعت محقق نمی‌شود، گفت:بخش خصوصی از بدهکار بودن و بدهکار شدن همواره گریزان بوده است.از سوی دیگر تحریم‌ها و شوک‌های وارد شده به سیستم بانکی نیز لطمات سنگینی وارد کرده است.

او افزود: مجموعه این عوامل باعث شده است که بخش خصوصی در حوزه صنعت دچار رکود شدید شود، این در حالی است که کل مطالبات کم و در حدود 15 درصد است و مابقی آن متعلق به شرکت‌های بزرگی است که حتی نمی‌توان به آنها بخش خصوصی گفت.

پورفلاح در ادامه با تاکید بر این که تبلیغات در این زمینه علیه کارخانه‌ها و بخش مولد کشور بوده است، اظهار کرد:این موضوع باعث شد که بانک‌ها به شکل قبل با بخش تولید همکاری نکنند.

رئیس کمیسون صنایع اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد:بین 12 هزار تا 14 هزار واحد تولیدی در این شرایط متوقف شده‌اند و دلیل آن نیز قوانین داخلی بانک‌ها در برخورد با کارفرمایان بوده‌ است.توقف پرداخت تسهیلات باعث رکود شده‌ که تبعات آن تعطیلی واحد‌ها، افزایش بیکاری و ناهنجاری‌های اجتماعی شده است.

پورفلاح در پایان گفت:البته این موضوع صرفا به بانک‌ها مربوط نمی‌شود، زیرا خود بانک‌ها نیز با کمبود نقدینگی مواجه هستند. عواملی نظیر رکود، نبود تکنولوژی و نبود امکان رقابت با واردات از عوامل اصلی است ولی در نهایت جمع‌بندی‌ها در اتاق بازرگانی این گونه است که اولین مشکل عدم تزریق تقدینگی به بنگاه‌های تولیدی از سوی بانک‌هاست.

جان باختن کارگرجوان فاز ۲۱ عسلویه در هنگام کار

جان باختن 8کارگرطی یکسال در فازهای ۲۰ و۲۱ منطقه ویژه عسلویه براثر تنفس گاز سمی H۲S

یکی از کارگران شاغل در فاز ۲۱ منطقه عسلویه عصر روز چهارشنبه هفته گذشته در هنگام انجام کار جان خود را از دست داد.

به گزارش13دی ایلنا، سجاد انصاری کارگری که یک ماه از زمان استخدامش در شرکت پیمانکاری I. G. C می‌گذشت عصر روز چهارشنبه (۱۰ دی‌ماه) در محل کار خود هنگام کار جان باخته است.

به گفته فعالان کارگری در عسلویه هنوز علت مرگ این کارگر که  حدود ۲۲ سال سن داشت اعلام نشده است.

این منابع خبری در عین حال یادآور شده‌اند به غیر از حادثه هفته گذشته که هنوز علت دقیق آن مشخص نشده است، از حدود یک سال گذشته تا کنون حدود هشت نفر از کارگران شاغل در فازهای ۲۰ و۲۱ منطقه ویژه عسلویه براثر تنفس گاز سمی H۲S کشته شده‌اند.

سیزدهم دی ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.