اخباروگزارشات کارگری13اسفند1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

– تبریک به مناسبت آزادی افشین ندیمی و زانیار دباغیان از فعالین کارگری عضو کمیته هماهنگی‌

– خبر تکمیلی درباره ی اعتصاب اخیر کارگران ایران خودرو

– مدیریت ایران خودرو در برابر اعتراضات قاطعانه کارگران مجبور به عقب نشینی شد

– کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه :درخواست افزایش عادلانه دستمزد سال ۱۳۹۴

– کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:«برای تحقق دستمزد 3 میلیون تومانی مبارزه کنیم!»

– اعتراضات معلمان و پرستاران هشداری جدی به دولت بود/ احتمال واکنش کارگران به مزد 94

– کارگران شرکت پایدار سازه در اعتراض به عدم پرداخت مزد دست به اعتصاب زدند

– کارگران کارخانه کنتور سازی ایران دردومین روزاعتصاب با همراهی خانواده‌هادست به تجمع زدند

– کارگران کارخانه کاشی کویر یزد دست به اعتصاب وتجمع زدند- احضار نیروی انتظامی توسط کارفرما

– اعتصاب کارگران معدن زمستان یورت به دومین روز متوالی رسید

– کارگران نورد لوله صفا در پی خلف وعده کارفرما بلافاصله دست به اعتصاب زدند

– اعتراض کارگران پایانه مخازن بوشهرنسبت به تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی

– اعتراض کارگران فولاد بافت بدنبال تعطیلی پروژه وبیکارشدن

– روایت ۵ ماه بی‌مزدی کارگران فرش باستان یزد

– ادامه تجمعات کارگران قند ورامین برای بازگشایی کارخانه وبازگشت بکار

– شکاف بیکاری استان‌ها ۳ برابر شد

– سوختن2کارگرجوان به دنبال آتش سوزی در کارخانه قیرسازی مشهد

– انفجار در تنها معدن فعال دونتسک جان ۳۲ کارگر را گرفت

*اخبارمعلمان:

– درخواست رسمی کانون صنفی معلمان برای آزادی میلاد درویش

– بازداشت دو تن از شرکت کنندگان تجمع سکوت معلمان

– گزارشی درباره تجمع ده اسفند معلمان سنندج

– گزارش تکمیلی در مورد تجمع معلمان کرمانشاه و روانسر

اطلاعیه شماره ۳۵ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

تبریک به مناسبت آزادی افشین ندیمی و زانیار دباغیان از فعالین کارگری عضو کمیته هماهنگی‌

کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده

دیروز سه شنبه دوازدهم اسفند ماه افشین ندیمی فعال کارگری عضو کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری با اتمام دوران محکومیت ۱ ساله زندان خود از زندان سنندج آزاد شد و همچنین زانیار دباغیان دیگر عضو کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری که روز ۱۲ بهمن ماه سال جاری در شهر سنندج بازداشت شده بود بعد از گذراندن ۱ ماه بازداشت با سپردن وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی  روز گذشته آزاد شد.

از سوی دیگر اما احضار ، بازداشت و صدور احکام زندان برای فعالین کارگری همچنان ادامه دارد و طبق اخبار منتشره روز نهم اسفند ماه جمیل محمدی از فعالین کارگری عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران که جهت محاکمه‌ به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران مراجعه کرده بود قاضی شعبه حکم ۴۲ ماه زندان را برای او صادر کرد.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن تبریک به خانواده‌های ندیمی و دباغیان حکم صادره علیه جمیل محمدی را محکوم کرده و خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی‌ کارگران زندانی و زندانیان سیاسی است.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

شماره تماس با سخنگوی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد، عثمان اسماعیلی :

09182842451

komitedefaa@gmail.com

http://komitedemahabad.blogfa.com/

سیزدهم اسفند ۱۳۹۳

خبر تکمیلی درباره ی اعتصاب اخیر کارگران ایران خودرو

چنان که در خبر قبلی از قول یک کارگر اعتصابی ایران خودرو آمده است، امروز سه شنبه 12/12/93 پیش از ظهر در پی اطلاعیه ی مدیریت در این باره که پاداش تولید خودرو «دنا» 200 هزار تومان خواهد بود، کارگران بسیاری از سالن ها و در رأس آنها سالن شاتل (بدنه سازی) دست از کار کشیدند و در خیابان های داخل کارخانه تجمع کردند. این مبلغ در مورد تولید خودروهای دیگر حداقل 500 هزار تومان بوده و کارگران در این مورد نیز انتظار چنین مبلغی را داشتند. به دنبال این حرکت کارگران، ضیائی، «مدیریت حوزه ی مدیر عامل»، از کارگران خواست که در سالن غذاخوری شاتل جمع شوند تا در مورد اطلاعیه توضیح دهد. توضیح این مدیر همچون توضیحات او در اعتصاب غذای پیشین کارگران از سر عجز و التماس کامل و خواهش و تمنا از کارگران برای بازگشت به کار بود. او به کارگران گفت «شما خیلی سریع واکنش نشان دادید و کار را خواباندید و اصلا به ما اجازه ندادید توضیح بدهیم. این 200 هزار تومان صرفاً هدیه ناچیزی از طرف مدیریت است و اصل مبلغی که قراراست تا پیش از عید به شما پرداخت شود بسیار بیش از این است». او ضمن صحبت هایش مبلغی را که قرار است تا پیش از عید پرداخت شود مربوط به پاداش شکستن رکود 600هزار خودرو در سال و نیز مبلغ قابل توجهی علی الحساب بابت طرح طبقه بندی مشاغل ذکر کرد.

به این ترتیب، کارگران با انداختن توپ به زمین مدیریت و متعهدکردن او به پرداخت مبالغ فوق تا پیش از پایان سال، پس از حدود 2 ساعت توقف تولید به سر کارهایشان بازگشتند. گفتنی است که در این حرکت نیز، همچون اعتصاب پیشین، کارگران از روحیه ی تهاجمی بسیار بالایی برخوردار بودند و با وجود آن که نیروهای حراست می کوشیدند حضورشان را به رخ کارگران بکشند تا شاید آنها را مرعوب کنند کارگران کمترین اعتنایی به آنها نکردند و شجاعانه به اعتصاب خود ادامه دادند.

وبلاگ «درابا»

https://derabaa.wordpress.com/2015/03/

12 اسفند 1393

مدیریت ایران خودرو در برابر اعتراضات قاطعانه کارگران مجبور به عقب نشینی شد

اتحادیه آزاد کارگران ایران: بدنبال عکس العمل قاطعانه دیروز کارگران ایرانخودرو به نامه ای مبنی بر پرداخت 200 هزار تومان پاداش دنا که توام با خواباندن تولید و تجمع کارگران در محوطه های مشرف به سالنها بود مدیریت شرکت بلافاصله اقدام به جمع آوری این نامه از قسمتهای مختلف کارخانه کرد.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران ایرانخودرو دیروز در اقدام اعتراضی دیگری تلاش کردند تونلی را که ضلع شمالی این شرکت را در جاده قدیم به ضلع جنوبی آن وصل میکند ببندند. بدبنال این وضعیت ضیائی یکی از معاونین مدیر عامل با دستپاچگی در میان کارگران معترض حضور پیدا کرد و در تلاش برای آرام کردن آنان اعلام نمود: بستن تونل ممکن است اعتراض شما را امنیتی کند. وی در ادامه صحبتهایش مبلغ 200 هزار تومان پاداش دنا را که در نامه نصب شده در قسمتهای مختلف کارخانه مطرح شده بود یک مبلغ علی الحساب عنوان کرد و گفت: از آنجا  که هنوز سقف تولید دنا به ده هزار دستگاه نرسیده  است این مقدار پاداش در نظر گرفته شده است و مابقی آن با رسیدن سقف تولید دنا به ده هزار دستگاه همراه با پاداش رکورد تولید پرداخت خواهد شد.

بنا بر اظهار کارگران ایرانخودرو چنین اقدامی در رابطه با پاداش دنا، تلاشی از سوی مدیریت برای محک زدن کارگران بود تا چنانچه اعتراضی در این رابطه صورت نگرفت به وعد ه های دیگر نیز عمل نشود. این کارگران چنین برخوردی از سوی مدیریت شرکت را طرحی از سوی یکی از مسئولین کارخانه به نام دانشیان میدانند که به تازگی و بدنبال اعتراضات کارگران ایرانخودرو در دی ماه سالجاری از ریاست تعاونی خاص کارخانه به معاون ارشد مدیر عامل منصوب شده است. دیروز بدنبال حضور ضیائی در میان کارگران معترض ایرانخودرو، این کارگران با توجه به سوابق ضد کارگری دانشیان نسبت به انتقال وی از ریاست تعاونی خاص به  سمت معاون ارشد مدیر عامل معترض شدند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 13 اسفند ماه 1393

کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه :درخواست افزایش عادلانه دستمزد سال ۱۳۹۴

از کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

به آگاهی می رساند بنابر آمار اقتصادی و اعلام رسمی معاونت آن وزارتخانه در طی ده سال گذشته قدرت خرید کارگران متاسفانه به یک سوم کاهش یافته است. بنابراین ما امضاء کنندگان این نامه هم فریاد با میلیون ها کارگر ایران با محکوم کردن این تخلف و روند ناعادلانۀ ضدکارگری، آنچنان که متخلفانی مانند سعید مرتضوی رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی و محمد رضا رحیمی معاون رئیس جمهوری پیشین و نظایر دیگر توسط قوه قضائیه محاکمه و محکوم به مجازات زندان شدند خواستار محاکمه و مجازات مدیران و مسئولان متخلف این بی عدالتی های ضدانسانی هستیم. و از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می خواهیم به فریاد دادخواهانه کارگران گوش سپرده و برابر ماده ۴۱ قانونکار برای سال ۱۳۹۴ دستمزدی را تعیین نمایند که معیشت یک خانوار کارگری و بازنشستگان کارگری را تامین نماید.

کارگران و بازنشستگان حق خود می دانند برای پیشبرد این خواسته عادلانه و تامین رفاه و عدالت اجتماعی به آن وزارتخانه و سازمان تامین اجتماعی و دیگر مراکز مربوط مراجعه و خواسته و اعتراض خود را علیه بی عدالتی ها اعلام کنند.

به نام آنکه دادگر است

وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی

با سلام

بر پایه اصول جهانی حقوق بنیادین کار و حق چانه زنی کارگران در دفاع از حقوق شان و همچنین منشور حقوق شهروندی که رئیس جمهور و دولت یازدهم خود را وفادار به آن اعلام کرده اند و بنابراینکه آن وزارتخانه وظیفه ذاتی و فلسفه وجودیش صیانت و دفاع از حقوق کارگران شریف و زحمتکش و بازنشستگان گرامی تامین اجتماعی است.

ما جمعی از کارگران و بازنشستگان کارگری شرکت واحد طبق سنت سالیان گذشته درخواست امضاء شده بیش از هزار تن از کارگران شرکت واحد مبنی بر افزایش عادلانه دستمزد سال ۱۳۹۴ بعنوان نمونه مشت از خروار فریاد دادخواهی میلیونها کارگر به ضمیمه ارائه می نماییم.

باشد که طبق ماده ۴۱ قانون کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۳۹۴ تامین کننده زندگی شایسته انسانی خانوار کارگری و بازنشستگان و افزایش قدرت خرید آنها در سال آینده باشد. بدیهی است پیگیری حضوری کارگران و بازنشستگان را در دفاع از عدالت اجتماعی و دستمزد عادلانه حق مسلم خود می دانیم. امیدواریم مقام وزارت و شورای عالی کار فریاد عدالت خواهی کارگران و بازنشستگان را شنیده و به آن رسیدگی و ترتیب اثر بدهند.

زندگی شایسته با مزدی عادلانه حق مسلم ماست

رونوشت:

۱-نهاد ریاست جمهوری

۲-ریاست سازمان تامین اجتماعی

http://vahedsyndica.com/archive/787

این نامه باامضای نزدیک به 1500 تن ازرانندگان شرکت واحد دیروز مورخ 12اسفند ماه توسط تعدادی از اعضای سندیکادر حالی در وزارت کار به ثبت رسید که افراد لباس شخصی پلیس امنیت بطور مرتب اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد را که برای ثبت امضا های جمع آوری شده در محل وزارت کار حضور داشتند زیر نظر گرفته و حضور آنها را مرتبا گزارش می دادند ،در ساعت 14 امضاء های جمع آوری شده در این وزارت خانه به ثبت رسید و متعاقب آن رسید دریافت شد.

https://www.facebook.com/davood.syndica

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:«برای تحقق دستمزد 3 میلیون تومانی مبارزه کنیم!»

از میان انبوه مطالبات بی پاسخ کارگران در ایران، همه ساله، در ماه های پایانی هر سال، موضوع تعیین حداقل دستمزدِ سال آینده آنان به موضوع روز طبقه کارگر و تمامی مزدبگیران تبدیل می شود و در پاسخ نیز، به روال معمول نهادی “سه جانبه”، با نام “شورای عالی کار” ظاهراً پس از مدتی چانه زنی و وقت کشی، حداقل دستمزد کارگران را که معادل قیمت نیروی کار کارگر، تنها برای بقا و ادامه ی زندگی است، تعیین و اعلام می نماید.

http://komitteyehamahangi.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2085:l—3—-r&catid=14:1389-12-23-23-57-18&Itemid=27

اعتراضات معلمان و پرستاران هشداری جدی به دولت بود/ احتمال واکنش کارگران به مزد 94

پروین محمدی در ارتباط با بعضی از گمانه زنی‌ها در خصوص اینکه دستمزد 94 بر اساس نرخ تورم 15 درصدی محاسبه می‌شود گفت: شرایط سخت تامین معیشت به گونه‌ای شده که دیگر نمی‌توان با ارائهٔ آمار و ارقام غیرواقعی از نرخ تورم، کارگران را نسبت به آینده امیدوار کرد.

پروین محمدی در این باره گفت: موج اعتراضات کارگران اصناف مختلف جامعه کارگری همچون پرستاران و معلمان در چند روز گذشته هشدار جدی برای دولت و کارفرمایان در خصوص تعیین دستمزد ۹۴ است.

محمدی، بالا رفتن خط فقر را معیاری مناسب برای تاکید بر شاخص سبد معیشت (تبصره 2 ماده 41 قانون کار) در تعیین میزان دستمزد دانست و گفت: سه دهه است که مزد واقعی به کارگران داده نشده است. این تنها حرف کارگران نیست. مسئولین دولتی هم بار‌ها و بار‌ها به این نکته اذعان کرده‌اند. اینکه خودشان هم اذعان می‌کنند سهم کارگر داده نشده، پس معلوم است که کارگر کار کرده اما سهمش در جیب دو طرف دیگر معامله یعنی دولت یا کارفرما مانده است و به او داده نشده است.

به گفتهٔ این فعال کارگری ، ضرباتی که در طی سالهای متمادی پیکرهٔ جامعهٔ کارگری را نحیف و ناتوان کرده است، کارگران را در شرایطی قرار داده که از همهٔ بی‌توجهی‌ها به وضعیت معیشتش خسته شده و اکنون صدای اعتراضش بلند شده است.

وی ادامه داد: تمام کارگران ایران سالهاست که در گیر واقعیت مسلمی به نام تامین سبد معیشت هستند. موضوع اعتراض‌های کارگران هم مسئلهٔ تازه‌ای نیست. کارگران هر ساله مجبور بودند خودشان را به هر شکلی با وضعیت اقتصادی کشور و شرایط پرنوسان بنگاههای اقتصادی تطبیق دهند. در آن زمان هم کارگران علی رغم صبر و تحملی که داشتند سعی می‌کردند اعتراضات خود را نسبت به شرایط نابسامان معیشتی در سطوح مختلفی بروز دهند. این اعتراضات گا‌ه باامضای طومار یا نامه نگاری پیگیری می‌شد. اما این سطح اعتراض وقتی با واکنش درخوری از سوی مسئولین مواجه نشود طبیعی است که نمود تندتری پیدا کند و وارد فاز تجمع اعتراضی می‌شود.

پروین محمدی تصریح کرد: امسال با اعتراضات گسترده‌ای که از سوی طیف‌های مختلف کارگری صورت گرفت عملا با این مسئله مواجه شدیم که دیگر نمیتوان با ارائهٔ آمار و ارقام نادرست از نرخ تورم کارگران را ساکت کرد. شرایط سخت تامین معیشت، بالارفتن خط فقر و دور شدن از سطح استانداردهای واقعی زندگی باعث شده کارگران نسبت به حق و حقوق واقعیشان آگاه‌تر شوند.

به گفتهٔ این فعال کارگری، حتی اگر توافقات انجام شده در شورای عالی کار منجر به اضافه شدن صددرصدی دستمزد‌ها شود باز هم کسری و عقب ماندگی این سی و چند ساله جبران نمی‌شود و به همین جهت است که ما می‌گوییم یک جایی دولت باید بیاید و تخلفاتی که در طی سال‌ها در مورد مزد کارگران صورت گرفته و طی آن درصدی از مزد کارگران در جیب کارفرما و دولت رفته جبران کند. در شرایط فعلی این امر تنها با درنظر گرفتن معیار متناسب سازی دستمزد با سبد معیشت امکان پذیر است.

وی ادامه داد: سبد معیشتی که توسط نمایندگان جامعهٔ کارگری تعریف می‌کنند رقم سه میلیون را نشان می‌دهد. این ارقام واقعی است و براساس خط فقر محاسبه می‌شود. در بسیاری از نقاط دنیا این گونه ارقام را با توجه به خط رفاه محاسبه می‌کنند اما اینجا همچنان درگیر تعریف خط فقریم.

به گفتهٔ پروین محمدی در شرایطی که دولت با آزادسازی قیمت‌ها همچنان به فکر پر کردن خزانهٔ خود است چرا سهم کارگر باید کمتر از میزان واقعی پرداخت شود.

وی گفت: دولت به فکر نجات خود و پرکردن خزانهٔ خودش است. با آزاد سازی قیمت نان و قیمت بنزین در واقع در حال پیگیری همین سیاست است. آنوقت چطور زمانی که به دستمزد کارگران می‌رسد قضیه کم اهمیت می‌شود. کارگر در واقع نیروی کارش را می‌فروشدو کمترین انتظارش این است که حق و حقوقش را متناسب با نیازش دریافت کند.

محمدی، افزایش دستمزد را ناشی از تسلط گروهی بر منابع اقتصادی دانست که به گفتهٔ وی امکان مهار آن‌ها از طرف دولت هم وجود ندارد.

پروین محمدی که یکی از هماهنگ کنندگان طومار ۴۰هزار امضاء برای افزایش مزد در سال ۹۱ نیز بود در ارتباط با موانع افزایش واقعی مزد گفت: بخشی از اینکه این کار به نتیجه نمی‌رسد ناشی از ضعف نمایندگان کارگری در شورای عالی کار است. متاسفانه کارگران به خاطر نداشتن تشکلهای مستقل همواره ضرر کرده‌اند و به سختی به مطالباتشان رسیده‌اند.

محمدی در پایان گفت: تشکل‌های غیر مستقلی که با دخالت مستقیم دولت و وزارت کار تشکیل می‌شوند هرگز نمی‌توانند به خوبی مطالبات کارگران را پیگیری کنند.

منبع:ایلنا-13اسفند

کارگران شرکت پایدار سازه در اعتراض به عدم پرداخت مزد دست به اعتصاب زدند

اتحادیه آزاد کارگران ایران: صبح امروز 13 اسفند ماه کارگران شرکت پایدار سازه در پروژه مسکن 800 واحدی نیروی انتظامی در شهر کرمانشاه در اعتراض به عدم پرداخت مزد دست به اعتصاب زدند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، این کارگران مدت 4 ماه است دستمزدهای خود را دریافت نکرده اند و هفته گذشته در اعتراض به این وضعیت دست به اعتصاب زده بودند که با وعده کارفرما مبنی بر پرداخت دستمزدهایشان در روز 13 اسفند ماه به اعتصاب خاتمه دادند. اما امروز کارفرما به وعده خود عمل نکرد و به همین دلیل این کارگران از صبح امروز بار دیگر دست به اعتصاب زدند.

100 کارگر شرکت پایدار سازه اعلام کرده اند اینبار تا دریافت دستمزدهای معوقه خود حاضر به پایان اعتصاب نخواهند شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 13 اسفند ماه 1393

کارگران کارخانه کنتور سازی ایران دردومین روزاعتصاب با همراهی خانواده‌هادست به تجمع زدند

منابع خبری  در قزوین از ادامه اعتراض روز گذشته حدود 500 نفر از کارگران  کارخانه  کنتور سازی ایران‌خبر می‌دهند.

به گزارش13اسفند ایلنا، روز گذشته (12 اسفند ماه) حدود 500 نفر از کارگران کارخانه کنتور سازی ایران (شامل کنتور سازی و صنایع کم مصرف ایرانیان) در شهرستان البرز استان قزوین در اعتراض به پرداخت نشدن 5 ماه از مطالبات معوقه  خود از انجام کار خودداری کرده و در سالن غذا خوری تجمع کردند.

منابع خبری در کارخانه کنتور سازی ایران گزارش می‌دهند تجمع اعتراضی امروز صبح (13 اسفند ماه) فقط از طرف کارگران کنتور سازی انجام شده و همسران کارگران معترض نیز درا جتماع امروز حضور داشته‌اند.

کارگران کارخانه کنتور سازی ایران می گویند، معوقات حقوقی نیروی کار این واحد تولیدی در ماه‌های مهر، آبان، آذر، دی و بهمن به تعویق افتاده است. همچنین حق عیدی و پاداش پایان سال کارگران تا کنون پرداخت نشده و این موضوع باعث نگرانی کارگران شده است.

گزارش‌ها در رابطه با این تجمع که امروز وارد دومین روز خود شده‌ حاکی از آن است که معترضان تا حوالی ظهر دیروز نسبت به پرداخت شدن مطالبات خود امیدوار بودند اما زمانی که متوجه پرداخت نشدن دستمزد شدند فعالیت‌های کاری روزمره را به نشانه اعتراض متوقف کردند.

به گفته کارگران معترض، این کارخانه در سال جاری افزایش تولید داشته و از منابع مالی خوبی برخوردار شده اما کارفرما از مهر ماه سال جاری تا کنون هر ماه بجای حقوق کامل، مبالغ بسیار کمی را بصورت علی‌الحساب به بهانه کمبود منابع مالی به کارگران می‌پردازد.

به گفته کارگران کنتور سازی ایران بخشی از مشکلات کارگران تا چندی پیش مربوط به پرداخت نشدن 6 ماه حق بیمه از جانب کارفرما به سازمان تامین اجتماعی بود که بعد از توافق با تامین اجتماعی قرار شد حق بیمه به صورت اقساطی پرداخت شود.

کارگران کارخانه کاشی کویر یزد دست به اعتصاب وتجمع زدند- احضار نیروی انتظامی توسط کارفرما

در پی اعتصابات و اعتراضات اخیر کارگران کارخانه ها ی یزد این بار کارگران کارخانه کاشی کویر یزد با اعتراض به وضعیت مالی بد این کارخانه و مشکلات معیشتی خود روبروی این شرکت تجمع کردند.

مسئولین کارخانه کاشی کویر یزد به جای پاسخگویی به این اقدام معتراضانه کارگران در آستانه سال جدید، با احضار نیروی انتظامی در محل پاسخ این کارگران را داده اند.

به گزارش یزد13اسفند رسا،در پی تضییع حقوق کارگران این کارخانه، دقایقی پیش جمعی از کارگران دست از کار کشیدند وبا برپایی تجمع در مقابل کارخانه خواستار رسیدگی مدیر کارخانه به حق و حقوق خود شدند.

 بنابهمین گزارش،اعتراض کارگران این کارخانه به اندازه‌ای بالا گرفته که با تجمع در مقابل این شرکت مانع از ورود و خروج ماشین‌ها و بارگیری  کالاها شده‌اند.

 براساس این گزارش،مسئولین این کارخانه به جای پاسخگویی به این اقدام معتراضانه کارگران در آستانه سال جدید، با احضار نیروی انتظامی در محل پاسخ این کارگران را داده اند.

 بر اساس گفته یکی از کارگران از ماه اردیبهشت تا کنون کارگران تنها 6 مرحله دستمزد آن هم بصورت ناقص دریافت کرده اند که در پی این بی عدالت کارخانه تاکنون 9 بار اعتصاب و اعتراض کرده اند!

 گفتنی است در مدت اخیر با توجه به وضعیت بد تولید و رکود بازار و با نظر به کارخانجات استان یزد، وضعیت بد کارگران باعث لبریز شدن کاسه صبر آن ها شده است به طوری که با اعتصاب ها و تجمع مقابل استانداری یا کارخانه مربوطه اعتراض شدید خود را از تضییع حقوقشان اعلام کرده اند.

اعتصاب کارگران معدن زمستان یورت به دومین روز متوالی رسید

حدود ۷۰۰ نفر از کارگران خش شمال غرب معدن زمستان یورت در دومین روز از آغاز اعتراضشان همچون دیروز تولید زغال سنگ در این بخش از معدن را به نشانه اعتراض تعطیل کردند.

به گزارش13اسفند ایلنا، کارگران معترض معدن زمستان یورت که از دو واحد شمال غرب و شمال شرق، تشکیل شده‌اند ۴ ماه و نیم است که حقوق و مزایا دریافت نکرده‌اند به همین دلیل روز گذشته (۱۲ اسفند) بیش از ۳۰۰ نفر از مجموع حدود هزار کارگر شاغل در این معادن دست از کار کشیده و مقابل ساختمان اداری معدن تجمع کردند.

 به گفتهٔ کارگران، در اجتماع روز گذشته کارگران معدن زمستان یورت تعدادی از هر دو گروه شمال غرب و شمال شرق این معدن حضور داشتند اما در تجمع امروز تمامی ۷۰۰  کارگر بخش شمال غربی دست از کار کشیده‌اند.

کارگران می‌گویند با وجود اعتراضات کارگری هنوز پاسخ روشنی از سوی کارفرما درباره پرداخت معوقات حقوقی به آنان داده نشده است.

براساس اطلاعاتی که توسط کارگران گزارش شده است، دیروز در زمان آغاز اعتصاب، مسئولان معدن وعده داده بودند که مطالبات کارگران ظرف چند روزه آینده پرداخت خواهد شد اما کارگران معترض که به دلیل سابقه این تاخیر‌ها نسبت به این وعده خوشبین نبودند امروز نیز به اقدام اعتراضی خود ادامه داده‌اند.

همچنین به گفته کارگران، امروز (۱۳ اسفند) از سوی کارفرما به آن‌ها گفته شده که حداکثر تا فردا یکماه از مطالبات معوقه پرداخت خواهد شد و کارگران دستمزد آبان ماه خود را طی دو روز آینده دریافت خواهند کرد.

کارگران که به کم بودن دستمزد‌ها در ازای سختی کار در این معدن معترضند، می‌گویند: کاهش حقوق و نوع قرارداد کار و مشکلات دیگری همچون عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، پرداخت نشدن اضافه کاری‌ها و… از دلایل اعتراض و اعتصابات کارگری است.

کارگران نورد لوله صفا در پی خلف وعده کارفرما بلافاصله دست به اعتصاب زدند

اتحادیه آزاد کارگران ایران: ظهر دیروز 12 اسفند ماه کارگران نورد لوله صفا با مشاهده خلف وعده کارفرما در پرداخت یکماه از دستمزد معوقه خود دست به اعتصاب زدند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، بدنبال اعتصاب دو هفته ای کارگران نورد لوله صفا در بهمن ماه سال جاری، مدیر عامل این شرکت متعهد شده بود 12 اسفند ماه یکماه از دستمزد معوقه، 25 اسفند دو ماه دستمزد معوقه و 28 اسفند عیدی و پاداش کارگران پرداخت بشود. کارگران نورد لوله صفا نیز با حفظ حق اعتصاب و اعتراض در صورت خلف وعده کارفرما روز 26 بهمن ماه به اعتصاب دو هفته ای خود پایان دادند.

بنا بر این گزارش دیروز با فرا رسیدن ظهر و عدم واریز یک ماه دستمزد معوقه به حساب کارگران، آنان بلافاصله دست به اعتصاب زدند و ساعت 10 صبح امروز پس از واریز این مبلغ به حساب شان به اعتصاب خود پایان دادند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 13 اسفند ماه 1393

اعتراض کارگران پایانه مخازن بوشهرنسبت به تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی

نزدیک به ۲۰۰ نفر از کارگران پیمانی شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر حقوق بهمن‌ماه و حق عیدی پایان سال را دریافت نکرده‌اند.

به گزارش13اسفندایلنا،کارگران بخش‌های انتظامات و تعمیرات نگهداری شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی ماهشهر موفق به دریافت مطالبات مزدی خود نشده‌اند.

گفته می‌شود این کارگران که به واسطه شرکت‌های تامین خدمات نیروی انسانی «پیام پازلان» و «نصب و تعمیرات نیروگاه‌های خوزستان» در استخدام شرکت پایه‌ها و مخازن پتروشیمی ماهشهر هستند در روزهای اخیر با مراجعه به مسئولان این شرکت نسبت به وضع موجود معترض شده‌اند.

بطور مشخص در این رابطه گفته می‌شود که در روزهای سه‌شنبه (دوازدهم اسفند) و یکشنبه (دهم اسفند) گروهی از کارگرانی که هم اکنون از طریق شرکت پیام پازلان در قسمت انتظامات و نگهبانی شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر مشغول کارند با مراجعه به دفتر مدیریت خواستار پرداخت مطالبات مزدی خود شده‌اند.

به گفته کارگران هرچند مدیریت شرکت پایانه‌ها‌ و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر در پاسخ به کارگران مراجعه کننده وعده پرداخت مطالبات مزدی آن‌ها را داده است اما کارگران از بابت عملی شدن این وعده‌ها چندان خوش بین نیستند و گفته‌اند که هنوز بابت پاداش بهره وری سال ۹۱ و نیمه نخست سال ۹۳ طلبکار هستند.

شرکت پایانه‌ها و مخازن بندر ماهشهر بخشی از وظیفه جابجایی، توزیع و نگهداری مواد اولیه وارداتی و فرآورده‌های صادراتی مجتمع‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر را بر عهده دارد.

اعتراض کارگران فولاد بافت بدنبال تعطیلی پروژه وبیکارشدن

ایسنا بتاریخ13اسفند درلابلای یک گزارش از تعطیلی پروژه فولاد بافت و بیکاری شدن 187کارگر،خبرداد.

ایرنا طی گزارشی بتاریخ5بهمن نیزازرکودپروژه فولادبافت وبیکاری400کارگر،خبرداد.

براساس این گزارش، کارکنان مشغول به کار این پروژه صنعتی نیز با تجمع در محل مجتمع فولاد بافت ضمن ابراز نارضایتی از روند اجرای پروژه طی چند ماه اخیر خواستار توجه مسوولان برای اتمام بخش احیا و رسیدن به مرحله تولید شدند.

مجتمع فولاد بافت سال 1386 در زمینی به مساحت 650 هکتار در 12 کیلومتری غرب بافت آغاز بکار کرد.

این طرح که یکی از هفت طرح فولادی کشور محسوب می شود به دلیل تامین نشدن به موقع اعتبارات دولتی و قراردادهای منعقد شده تاکنون از شش طرح دیگر از لحاظ پیشرفت فیزیکی عقب است.

این پروژه با 75 درصد پیشرفت فیزیکی در بخش احیا و 35 درصد در بخش ذوب در حال فعالیت و آماده سازی بوده و قرار بود تا پایان سال 93 ،بخش احیا به بهره برداری برسد اکنون به مدت سه ماه معلق و بلاتکلیف مانده است.

روایت ۵ ماه بی‌مزدی کارگران فرش باستان یزد

کارگران فرش باستان یزد نزدیک به ۵ ماه است که دستمزد دریافت نکرده‌اند.

به گزارش13اسفندایلنا،کارگران این کارخانه گفته‌اند کارگران رسمی و قراردادی کارخانه باستان یزد که با اخراج گستردهٔ کارگران در این چند سال اخیر تعدادشان از ۱۸۰ نفر حالا به ۱۹ نفر رسیده هنوز حقوق ماههای آبان، آذر، دی و بهمن خود را دریافت نکرده‌اند و از آذر ماه هم حق بیمهٔ این کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است. این کارگران می گویند حق عیدی امسال را هم دریافت نکرده اند.

این کارگران پیش از این نیز خبرداده بودند شرکت فرش باستان یزد حدود ۳ سالی است که به دلیل آنچه کمبود نقدینگی و بدهی به شرکت‌های دیگر گفته شده، بیش از ۱۲۰ کارگر قراردادی خود را اخراج کرده است. در همین راستا، تعداد نیروهای این شرکت در سال‌های گذشته مجموعا ۱۸۰ نفر بوده که تعدادی از آن‌ها رسمی بودند و در سه سال گذشته همزمان با شروع تعدیل نیرو‌ها بازنشسته شده‌اند و مابقی نیروی قراردادی بوده‌اند که علی رغم اینکه برخی از آن‌ها ۱۵ تا ۱۸ سال سابقهٔ کار در این کارخانه را داشتند، اخراج شدند .

کارگران می گویند، علی رغم اینکه مسئولین شرکت برای پرداخت بدهی‌های مالی و حقوقی خود بار‌ها اقدام به فروش مواد اولیهٔ شرکت کرده‌اند، اما در یک سالهٔ گذشته به طور متوسط حقوق کارگران هر ۳ ماه یک بار پرداخت شده است ضمن اینکه در ۳سال گذشته مزایا هم دریافت نکرده‌ایم.

پی‌گیری بی نتیجه از اداره کار

یکی از کارگران در ارتباط با وضعیت کنونی کارخانه فرش باستان گفت: بیشتر دستگاههای شرکت فروخته شده است و در حال حاضر تعدادی نیروی کارگری با قرارداد رسمی در شرکت فعالند اما عملا فرش باستان در آستانه تعطیلی است، کارگرانی که هم اکنون هم در شرکت فعال هستند با تاخیر چند ماهه حقوق خود را دریافت می‌کنند.

این کارگر پیگیری مطالبات حقوقی کارگران فرش باستان از اداره کار یزد را بی‌نتیجه خواند و گفت: متاسفانه اداره کار در پاسخ به درخواستهای کارگران در خصوص پیگیری مطالبات معوقه‌شان می‌گوید فرش باستان هیچگونه تخلفی انجام نداده است و کارگران اگر درخواستی دارند باید به صورت انفرادی شکایت کنند تا به مطالباتشان رسیدگی شود.

به گفتهٔ این کارگر، نیروی کار فرش باستان بار‌ها از طریق اداره کار پیگیر مطالباتشان بوده‌اند، مشکل این است که شرایط سنی کارگران شاغل در این شرکت به گونه‌ای است که نمی‌توانند بعد از این در جای دیگری مشغول به کار شوند. ‌

از سوی دیگر کارگران فرش باستان گفته‌اند، مدیران این شرکت وعده داده‌اند تا قبل از پایان سال مطالبات معوقه کارگران را پرداخت کنند اما با توجه به روزهای باقیمانده تا پایان سال و شرایطی که شرکت فرش باستان با آن مواجه شده است، کارگران امیدی به تحقق وعده‌های مسولین این شرکت صنعتی ندارند.

کارگران گفته اند تولید فرش ماشینی علی رغم تمام کمبود‌ها هنوز هم سودآور است اما سهامداران شرکت به سود آوری بیشتری که در نتیجهٔ فروش زمین کارخانه نصیبشان می‌شود فکر می‌کنند و بیکاری کارگران برایشان اهمیتی ندارد. به گفتهٔ کارگران، قیمت زمینی که کارخانه در آن قرار دارد قابل توجه است و سهامداران کارخانه بدون توجه به سرگردانی کارگران، اقدام به تعدیل تعداد زیادی از آن‌ها در سه ساله گذشته به قصد تعطیلی کامل کرده‌اند.

وعده پرداخت تا 25 اسفند

در همین رابطه، مدیریت فرش باستان یزد که پیش از این در گفتگویی وعده داده بود، با رایزنی‌هایی که در آینده انجام خواهد داد باقیمانده حقوق معوق کارگران فرش باستان یزد را پرداخت کند، در ارتباط با ادامه یافتن شرایط نامناسب این شرکت امروز (دوازدهم اسفند) گفت: امیدواریم تا ۲۵ اسفندماه طی قراردادی که برای فروش بخشی از دستگاههای شرکت بسته می‌شود مطالبات پرسنل پرداخت شود.

حسین اخوان در ارتباط با جزییات این توافق گفت: طبق توافق‌های انجام شده قرار است برای فروش ۴تا از دستگاه‌های کارخانه با سرمایه گذاران مذاکراتی را انجام دهیم که در صورت به نتیجه رسیدن آن بخش عمدهٔ دیون دولتی و مطالبات کارگران پرداخت می‌شود و ما امیدواریم در صورت تحقق این امر و تبادل اسناد مالی ظرف روزهای آینده مشکلات کارگران برطرف شود.

به گفتهٔ این کارفرمای صنعتی، مشکل تاخیر در پرداخت مطالبات کارگران همه گیر است و اکثر واحدهای صنعتی یزد دارای مشکل تاخیرهای ۵ تا ۶ ماهه در پرداخت مطالبات کارگران هستند.

اخوان در ارتباط با بحث فروش مواد اولیه و اینکه چرا سهم کارگران از فروش این مواد پرداخت نشده گفت: مواد اولیه که فروخته شده جهت پرداخت مطالبات حقوقی و عیدی و پاداش شش ماه اول سال هزینه شد ولی هنوز نتوانسته‌ایم با توجه به شرایطی که به وجود آمده مطالبات ۵ ماههٔ اخیر را به کارگران پرداخت کنیم که بخشی از تاخیر به دلیل فروش نرفتن مواد اولیه وتاخیر در بستن قراردادهاست.

ادامه تجمعات کارگران قند ورامین برای بازگشایی کارخانه وبازگشت بکار

اگرچه بیش از یک ماه از تعطیلی کارخانه قند ورامین می گذرد اما همچنان به دلیل کمبود مواد اولیه مشکل بلاتکلیفی کارگران این کارخانه پابرجا مانده است.

به گزارش 13اسفند مهر، در تاریخ یازدهم بهمن ماه امسال در گزارشی با اشاره به تعطیلی کارخانه قند ورامین به دلیل کمبود مواد اولیه از اخراج چهارصد کارگر خبر داده شد.

مسئولان کارخانه قند ورامین طی یک ماه اخیر در جلسات متعدد با مسئولان شهرستان ورامین و استانداری تهران تأکید کردند که اگر مواد اولیه لازم برای تولیدات این کارخانه تأمین شود، کارگران فعالیت خود را از سر گرفته و کارخانه دوباره شروع به تولید می کند.

از طرف دیگر کارگران این کارخانه که بیش از یک ماه از بیکاری آنان می گذرد تلاش می کنند تا با برگزاری جلسات با مسئولان  از حق خود برای بازگشت به کار دفاع کرده و در آستانه عید به کار خود ادامه دهند.

کارگران کارخانه قند ورامین طی روزهای اخیر نیز با حضور در مقابل درب کارخانه قند خواستار حل سریعتر مشکل خود شدند.

گفتنی است کارخانه قند ورامین در گذشته به صورت دولتی اداره می شد و بر اساس آن کارگران با امنیت شغلی بیشتری نسبت به امروز به فعالیت در این کارخانه می پرداختند اما طی سال های گذشته این مرکز مهم اقتصادی به بخش خصوصی واگذار شد.

شکاف بیکاری استان‌ها ۳ برابر شد

اینکه امروز جمعیت تهران میلیونی شده و ده ها هزار نفر از جمعیت استان های مختلف برای زندگی در پایتخت حضور دارند، تنها برای کار است و اگر دلایل دیگری نیز دارد به اندازه کار و اشتغال اهمیت ندارد و این بیکاری است که افراد را وادار می کند تا صدها کیلومتر از خانه و کاشانه خود دور شوند.

نابرابری فرصت ها، توزیع نامتوازن امکانات، هجوم سرمایه گذاری ها به برخی مناطق و محرومیت بعضی استان ها از فرصت ها باعث ایجاد ۱۰درصد شکاف بیکاری در کشور شد. هم اکنون بیکاری در کرمانشاه ۳ برابر مرکزی است.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.