اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران ـ آلمان-12.11.2014

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری22آبان1393

– سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:ما همچنان در راه دفاع از منافع کارگران ایستاده ایم

– آزادی پشتیبان حسینی از دستگیر شدگان روز حمایت از کوبانی

– متن پیاده شده مصاحبه سایت اتحاد با جعفر عظیم زاده پیرامون بسته پیشنهادی دولت در مورد تغییر برخی مواد قانون کار

– کارگران معدن سن‌گرود گیلان :6ماه بدون حقوق و بلاتکلیف هستیم

– رعایت نشدن مقررات کار در محاسبه دستمزد کارگران پسماند شهرداری

– اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران ـ آلمان:از مبارزات اتحادیه لکوموتیورانان آلمان دفاع کنیم !

– راهپیمایی کارگران معدن سومای ترکیه در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:ما همچنان در راه دفاع از منافع کارگران ایستاده ایم

سندیکای ما ششمین سال حیات خود را پشت سر گذاشت. شش سال پر از فراز و نشیب. شش سالی که اگر برای گرداننگان سندیکا سالهای دشواری بود، اما در زندگی کارگران هفت تپه امیدی تازه بود.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه  که بعد از مبارزات قهرمانانه کارگران در سال 87 شکل گرفت در دوران فعالیت خود در زمینه دفاع از منافع کارگری کارگران به دستاوردهای مهمی رسیده است.

اولا خواست ایجاد تشکل مستقل کارگری که بعد از تاسیس سندیکای واحد آغاز گردید را دنبال کرده و مانع از آن شد که این خواست طبقه کارگر ایران به دست فراموشی سپرده شود. تاسیس سندیکای کارگران هفت تپه در بین کارگران کشور با فضای امید وهمدلی همراه شد. گر چه از این فضا بهترین استفاده به عمل نیامد. مبارزه قهرمانه کارگران هفت تپه ودستاوردهای آن وهمچنین تاسیس سندیکای کارگری ٰموجب شد می توانست باعث شود که در سرتاسر ایران مبارزات کارگری از دوام واستحکام فراوانی برخوردار گردد. فرصتی که متأسفانه از دست رفت.

در عوض فعالان سندیکا با دشواریهای متعددی روبرو شدند. برای مسئولین سندیکا درست در چنین روزهایی ودرست یکسال بعد از تاسیس سندیکا در سال 88مصادف به زندانی شدن شش تن از اعضای هیئت مدیره وپس از ان اخراج از کارما گردید. این تاوانی بود که باید برای این هدف بزرگ پرداخت می کردیم. ما این تاوانها را پرداخت کردیم تا کارگر هفت تپه نانی بر سر سفره اش بیاید. ما تاوان دادیم تا کمک کنیم تا زندگی بیش از 5هزار نفر در خطر نابودی نیافتد.ما مبارزه کردیم تا شرکت هفت تپه توسط زمین خواران چپاول نگردد.

از روزی که کارگران مبارزه کردند وسندیکای خود را تشکیل دادند بعد از شش سال حقوق کارگران تقریبا به موقع پرداخت می گردد.هنوز هم سایه سنگین سندیکا بر روی مسئولین شرکت سنگینی می کند.در هفت تپه کارگر شرکتی موقت (البته بجز 5نفر هیئت مدیره)وجود ندارد.چرا که پیگیری های قبلی وبعدی سندیکا به رسمی شدن کارگران موقت کمک کرد. بالا بردن مزایای کارگران واخیرا هم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل همه از دستاوردهای مبارزه کارگران و سندیکای آنان بوده است.

از طرف دیگر وضعیت ما به عنوان اعضای هیئت مدیره بعد از شش سال همچنان در وضعیت سخت ودشواری قرار دارد. قرار داد موقت، عدم پرداخت مطالبات وحق بیمه سالهایی که از کار اخراج بودیم  از جمله این دشواری هاست.ما می دانیم که کارفرما با رندی می خواهد تا شمشیر اخراج را بالای سرما نگه دارد تا ما را از راهی که در آنیم باز دارد. اما چون مبارزه کارگر مبارزه ایست برای زندگی ما چاره ای جز این نداریم تا بخاطر بقا، بخاطر یک زندگی انسانی وشرافتمندانه به این مبارزه ادامه دهیم.

با امید به سرافرازی طبقه کارگر

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

آبان ماه/1393

آزادی پشتیبان حسینی از دستگیر شدگان روز حمایت از کوبانی

بنا به گزارش رسیده سه شنبه20/8/93 پشتیبان حسینی فرزند خالد حسینی فعال کارگری دربند و عضو کمیته هماهنگی با قرار وثیقه 10 میلیون تومانی و بعد از 10 روز بازداشت از زندان مرکزی سنندج آزاد گردید. جمع کثیری از کارگران و فعالین کارگری و اجتماعی ایشان را استقبال و تا منزل همراهی کردند .

لازم به ذکر است که پشتیبان حسینی یک روز بعد از دستگیری پدرش در روز جهانی حمایت از کوبانی به اداره حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی سنندج برای پیگیری وضعیت پدرش مراجعه کرده بود که از طرف نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به زندان مرکزی سنندج منتقل و بعد از آن به همراه خالد حسینی و یدا…صمدی به اداره کل حفاظت اطلاعات سنندج انتقال گردید.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری آزادی ایشان را به خانواده و دوستان و تمامی کارگران تبریک می گوید و خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط اقای خالد حسینی و یدا…صمدی و دیگر کارگران زندانی و فعالین سیاسی دربند می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

21 آبان 1393

متن پیاده شده مصاحبه سایت اتحاد با جعفر عظیم زاده پیرامون بسته پیشنهادی دولت در مورد تغییر برخی مواد قانون کار

توضیح: متن زیر بر اساس فایل صوتی مصاحبه سایت اتحاد با جعفر عظیم زاده که توسط پروین محمدی در روز پنجم آبانماه صورت گرفته بود تنظیم شده است. اما با توجه به نیازهای یک مصاحبه کتبی و مهم تر از آن با عنایت به نیاز بیشتر برای  تدقیق تغییرات ضد کارگری  که دولت و مجلس تلاش میکنند در برخی مواد قانون کار وارد کنند متن حاضر با تغییرات و بعضا افزوده هایی به فایل صوتی مصاحبه تنظیم شده است.

لینک متن مصاحبه:http://www.etehadeh.com/?page=news&nid=4036

کارگران معدن سن‌گرود گیلان :6ماه بدون حقوق و بلاتکلیف هستیم

نماینده کارگران معدن سنگ‌رود شهر جیرنده گیلان گفت: خواسته کارگران این معدن از وزیر کشور این است که تکلیف انحلال یا تعویق آن را به منظور رسیدن به حق و حقوق کارگری تسریع بخشد.

به گزارش22آبان فارس،وی در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌‌ها با اشاره به انحلال شرکت دولتی معدن سنگ‌رود رودبار که در 10 کیلومتری شهر جیرنده واقع در استان گلستان است اظهار داشت: این شرکت بنا به دلایلی منحل شده و به نظر می‌رسد به دلیل گزارش‌های غلط مسئولان هیات مدیره این شرکت باشد که گفته شده صرفه اقتصادی ندارد.

نماینده کارگران این معدن با تاکید بر اینکه انحلال این شرکت ارتباطی با مباحثی مانند منابع طبیعی و محیط زیست ندارد تصریح کرد: شش ماه است کارگران این معدن که بیش از 321 نفر هستند حقوق دریافت نکرده و هیچ کس حاضر به تعیین تکلیف آنها نیست در حالی که اکنون در فصل سرما حتی امکان فراهم کردن گرمایش منازل خود و معیشت را نداریم.

به گفته وی، در حال حاضر به وزرای صنعت، اقتصاد، کار، کشور و نیز استانداری و فرمانداری گیلان مشکلات و بلاتکلیفی کارگران این شرکت گفته شده است و طبق گفته وی، نماینده این شهرستان آقای حکیمی،وزرای کار، صنعت و اقتصاد با به تعویق این انحلال و یا بازنشستگی کارگران موافقت شده و تنها موافقت وزیر کشور برای به تعویق افتادن آن نیاز است.

وی گفت: در حال حاضر زمزمه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه کارگران رسمی این معدن به صورت قراردادی در معادن دیگر مشغول به فعالیت شوند در حالی که این کارگران رسمی هستند.

رعایت نشدن مقررات کار در محاسبه دستمزد کارگران پسماند شهرداری

منابع خبری از رعایت نشدن قانون کار در خصوص محاسبه و پرداخت دستمزد کارگران جمع آوری زباله و پسماند ناحیه ۴ منطقه ۱۲ شهرداری تهران خبر می‌دهند.

به گزارش22آبان ایلنا،یکی از کارگرانی که با قرارداد پیمانی در ناحیه ۴ منطقه ۱۲شهرداری تهران مشغول کار است با اعلام این خبر گفت: حدود ۸۰ کارگر هستیم که هر شب از ساعت ۲۱ تا ۵ بامداد وظیفه نظافت خیابان‌های محله دروازه غار را برعهده داریم.

وی در توضیح شیوه تقسیم کار خود و همکارانش گفت: ما در سه گروه کار می‌کنیم؛ گروه اول کارگرانی هستند که با کامیون‌های حمل زباله در‌‌ همان ساعات نخستین زباله‌ها جمع آوری می‌کنند بعد از آن گروه دوم با استفاده از تانکر‌های آب کوچکی که بر پشت خودروهای وانت‌ نیسان نصب شده است محل جمع آوری زباله را جمع آوری می‌کنند و در ‌‌نهایت گروه سوم و آخر کارگران وظیفه جمع آوری پس ماندهای برجای مانده احتمالی را برعهده دارند.

این کارگر خدماتی شهرداری همچنین در تشریح شیوه محاسبه دستمزد کارگرانی که در جمع آوری شبانه زباله و پسماندهای این ناحیه شهری مشارکت دارند، گفت: در حالی که برابر مقررات کار باید بابت شرایط جمع آوری زباله به کارگران مزایای جانبی همچون ۴۰ درصد اضافه کاری شبانه و سختی کار پرداخت شود دریافتی ماهانه هریک از کارگران پیمانی که در ناحیه ۱۴ شهرداری منطقه ۱۲ به حرفه جمع آوری زباله مشغول هستند در حدود ۶۵۰ هزار تومان است.

وی افزود: به غیر از این کارگران پیمانی جمع آوری زباله و پسماند نیز از دریافت کمک‌های جانبی همچون سبد کالا محروم بوده‌اند.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران ـ آلمان:از مبارزات اتحادیه لکوموتیورانان آلمان دفاع کنیم !

اتحادیه لکوموتیورانان راه آهن آلمان(گ.د.ال) برای کشاندن کارفرمایان پای میز مذاکره جهت انعقاد قرارداد جمعی حول طرح مطالباتی خود در ماه گذشته دوبار اعتصاب کردند.

اعتصاب قبلی  گ.د ال که چیزی بیش از ۴۸ ساعت بطول انجامیده بود، این بار با رکوردی بی سابقه در تاریخ موجودیت این اتحادیه بیش از پنچ روزقرار بود ادامه یابد.رهبر اتحادیه آقای ویزلسکی طی در خواستی از لکوموتیورانان و سایر پرسنل عضو این اتحادیه خواست که ازساعت ۱۵ روز چهارشنبه ۰۵̸۱۱̸۲۰۱۴ تا ساعت ۴ صبح روز دوشنبه ۱۰̸۱۱̸۲۰۱۴  در اعتراض به عدم پاسخگویی کنسرن راه آهن به مطالبات شان از جمله افزایش حقوق و اجرای درست طرح طبقه بندی مشاغل دست از کار بکشند.

کنسرن راه آهن ظرف این مدت به جای آمدن پای میز مذاکره و ارائه پیشنهاد منطقی و اصولی در تمام مدت نظیر ترفندهای  تمامی کارفرمایان، با دهن کجی سعی کرد خواسته های آنان را دور زده  با دامن زدن به اختلافات؛ اتحادیه گ.د.ال را در مقابل اتحادیه کارگران خدمات راه آهن (ا.فا.گ ) که مثل اکثر تشکلهای دیگر مزدبگیران آلمان عمدتاَ بورکرات ورهبرانشان دستی در احزاب در قدرت دارند، قرارداده و از اختلافات فی ما بین جهت تضعیف و عقب راندن گ.د.ال سود ببرد.

 آنان با استفاده از رسانه های سمعی و بصری تبلیغات سنگینی را علیه ویزلسکی رهبر گ.د.ال سازمان داده اند. از آنجا که راه آهن یکی از بزرگترین کنسرن های حمل و نقل و جابجایی مسافر در داخل و خارج ار آلمان میباشد  و از آنجا که دهها هزار نفر نمی توانند بدون آن سرساعت و موعد مقرر به کار و منزل خود برسند .در نتیجه اعتصاب شان علاوه بر ضررو زیانی را که متوجه کارفرما میکند ، هزینه سنگینی  را بردوش  مردم عادی برای جابجا شدن  خواهد گذاشت .  مقامات کنسرن  راه آهن سعی کرده اند در مصاحبه ها به جای گردن نهادن به مسئولیت خود در پاسخگویی به خواسته های گ.د.ال ؛ افکار عمومی  را علیه شان برانگیحته ، اتحادیه و دبیر آن آقای ویزلسکی را زیر فشاراخلاقی و روانی قرار داده، اعتصاب کنندگان را فاقد احساس مسئولیت در برابر مسافران قطار و اقتصاد آلمان نشان دهند!؟

از آنجائیکه تمام کمپین تبلیغاتی مقامات کنسرن راه آهن و رسانه های عمومی ،دولت وحتی رهبران برخی  اتحادیه ها  کارساز نشد و اعتصاب آغاز گشت ، کار فرما تهدید به ارجاع به دادگاه جهت توقف اعتصاب را عملی نمود. ولی دادگاه ایالت هسن در دو مرحله متوالی در خواست کارفرما  جهت صدورحکم غیر قانونی بودن اعتصاب را رد کرد.

اقای ویزلسکی پس از خروج از سالن دادگاه و شکست کارفرما اعلام نمود که اتحادیه برای نشان دادن حسن نیت خود اعتصاب را سی و چهار ساعت زودتر یعنی ساعت شش بعدا ز ظهر روز شنبه خاتمه خواهد داد . ولی اعلام میکنیم که همچنان بر مطالبات خود و بویژه استقلال تشکل های کارگری پای خواهیم فشرد.

او در مصاحبه دیگری در همین رابطه بیان کردکه آنچه را کارفرما به عنوان قرارداد جمعی در مقابل ما قرار داده است مفهومی جز این ندارد که  داوطلبانه وبدون هیچگونه دلیلی ار حق اتحادیه ای خود صرفنظر کنیم و حقوق پایه ای اعضاء اتحادیه را نادیده بگیریم. او میگوید اگر اتحادیه ها نمیخواهند جهت بهبود زندگی و معیشت اعضاء خود مبارزه کنند ، بهتر است در اتحادیه را ببندند و ما به عنوان اتحادیه لوکوموتیورانان چنین قصدی را نداریم. اواضافه کرد با وجود اینکه کمپین کار فرما ، رسانه ها و دولت لبه تیز حمله خود را متوجه شخص من کرده اند ولی روشن است که با هدف قرار دادن من در واقع میخواهند اتحادیه هائی را که مصمم تر برای حقوق اعضاء خود میجنگند از صحنه خارج کنند. انها مطمئنا دراین کمپین شکست خواهند خورد! چراکه کارکنان راه آهن اجازه نخواهند داد بین شان تفرقه بیاندازند. آنها بالعکس صفوف خود را فشرده تر خواهند ساخت. چه کسی میتواند باور کند که هزازان نفر از اعضاء اتحادیه کاهش در آمد در روزهای اعتصاب را تحمل میکنند تا “خود خواهی ” رئیس اتحادیه را ارضاء کنند. استقبال بسیار بالای اعضاء اتحادیه از اعتصاب بهترین دلیل برپوچ بودن این ادعا است “.

 دشواری قضیه اما آنجا عیان تر میشود که در سیستم سرمایه داری ترفندهای کارفرمایان برای انقیاد و به برده گی کشاندن مطلق مزدبگیران هر گاه با عوامفریبی عامیانه ممکن نگردد با گذراندن قانون و سرانجام زور خواست خود را به پیش می برند.و در انجام این موقعیت حکومت بعنوان ابزار کار سرمایه باید به در خواست و نیازآنان پاسخ داده ؛وارد عمل شود.. بهمین دلیل است که بدنبال اعتصاب اخیر اتحادیه لکوموتیورانان، وزیر کار خانم آندریا نالس از جناح چپ؟! حزب سوسیال دمکرات (اس.پ.د) بدنبال چند ماه زمزمه کارفرمایان و برخی از اعضای دولت ،همصدا با خواست آنان در جهت از کار انداختن اتحادیه هایی که از احزاب در قدرت مستقل میباشند ودرپیگیری خواسته های مطالباتی همکارانشان جدی بوده اند، اعلام نمود  که درصدد تهیه طرحی برای تصویب در مجلس است که  بعد از این  اتحادیه های  کوچک نظیر اتحادیه لکوموتیورانان، اتحادیه خلبانان و کمک خلبانان ( که در ماه گذشته اعتصاب داشتند) و ماربورگر بوند ( اتحادیه پزشکان آلمان) نتوانند با اعتصاب خود  جامعه را فلج کنند. آنان میتوانند مطالبات خودرا مطرح کنند. ولی برای اعتصاب باید با دیگر تشکلهای موجود درآن صنف حول اعتصاب هماهنگ شده وپس از رای گیری در صورت توافق مشترک اعتصابشان قانونی خواهد بود!؟ این طرح هیچ مفهومی غیراز این ندارد که آن اتحادیه هایی که هنوز تمام وکمال به سموم بوروکراتیک اتحادیه های “جا افتاده ” مبتلا نشده و رادیکال عمل میکنند در سیستم بوروکراتیک دیگر تشکلهای صنفی که دستی در احزاب درقدرت دارند،حل شوند!

 اگر دولت ائتلافی سوسیال دمکراتها و سبزها به رهبری گرهارد شرودر و یوشکا فیشر در سال 2004 با رفرمی ارتجاعی بزرگترین دستبرد را به دستاوردهای جنبش کارگری که ریشه در زمان بیسمارک و بلاخص دهه بعد از جنگ جهانی اول تا پیروزی فاشیسم و شکست جمهوری وایمار داشت، زدند و تمامی قوانین کار را بنفع سیاستهای ضد کارگری نئولیبرالها تغییر دادند که در نتیجه میلیونها نفر را به زیر خط فقر  کشانده، و از قانون  کار و حقوق بنیادین آن و تشکلهای مستقل کارگری و دیگر مزدبگیران کاریکاتوری بیش باقی نماند،اکنون بار دیگر حزب سوسیال دمکرات که در ائتلاف با حزب دمکرات مسیحی برای به بند کشیدن اتحادیه های مستقلی که هنوز رمقی برای مبارزه حول خواسته های صنفی خود دارند ، تمامی هم و غم خود را برای باز پس گرفتن حقوق اولیه مزد بگیران به کار گرفته است..

اگر حزب سوسیال دمکرات آلمان موفق به تصویب این قانون گردد در اینصورت با حذف حقوق بنیادین کار آخرین میخ را بر تابوت لیبرال دمکراسی آلمان و همه دستاوردهای جنبش کارگری در قرون گذشته   زده  ولذا فاتحه تشکلهای مستقل برای دفاع از مزد بگیران برای همیشه خوانده شده ،  و تهاجم نئولیبرال ها راکه پس از شکست سوسیالیسم واقعا موجود؟! وفروپاشی بلوک شرق سابق به دستاوردهای جنبش کارگری به آن سرعت بحشیده بودند، به نقطه پایانی خود نزدیک خواهد کرد. زیرا بدون حضور تشکلهای مستقل نیروی کارو مزدبگیران که اراده جمعی اشان را حول تحقق مطالبلت شان پیگیری و از تمامی اشکال مبارزات مسالمت آمیز و در راس آن از حربه اعتصاب  استفاده نمایند،نه تنها ضربه ای کاری برحقوق دموکراتیک مزد بگیران وارد خواهد شد.بلکه فراتراز آن با بن بست روبه فزاینده و ناکامی سیستم سرمایه داری در حل بحران اقتصادی که هم چون کلافی سردرگم جامعه و حهان را بسوی تباهی می برد رابیشتر شاهد خواهیم بود.

از این رو علاوه بر نیروی مزدبگیران ،این وظیفه کسانی که دغدغه دمکراسی دارند نیز هست تا با حمایت از گ . د. ال و  دفاع از تشکلهای مستقل کارگری به مبارزه علیه طرح ارتجاعی آندریا نالس این عضو باصطلاح جناح چپ حزب سوسیال دمکرات بپردازند.

اتحاد  بین المللی در حمایت از کارگران در ایران ـ آلمان ضمن پشتیبانی از خواسته های اتحادیه لکوموتیورانان را ه آهن و تمامی تشکلهای مستقل کارگری و سایر مزدبگیران در آلمان که در راه احقاق حقوق خود مبارزه میکنند همه نیروهای جنبش کارگری ، دمکرات،صلحدوست و مترقی را فرا میخواند در اقدامی مشترک از طرق گوناگون به افشا پیشنهاد و طرح وزیر کار بپردازند!.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران ـ آلمان-12.11.2014

راهپیمایی کارگران معدن سومای ترکیه در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه

در ماه مه2014 ، 301 کارگر در معدن آینز در شهر سومای ترکیه جان باختند. بعد از این حادثه، معدن تعطیل شد و کارگران معدن هنوز دستمزدهایشان را دریافت نکرده اند. در تاریخ 28 اکتبر، ده ها تن از کارگران معدن آینز از شهر سوما به سمت آنکارا راهپیمایی کردند و خواستار پرداخت دستمزدهای معوقه خود شدند.

منبع : http://aawl.org.au/

ترجمه : کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

21 آبان 1393

بیست ودوم آبان ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.