اخباروگزارشات کارگری10اردیبهشت1394

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری10اردیبهشت1394

– بازداشت شدگان سندیکایی به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند

– ضرب وشتم و بازداشت پدرام نصرالهی (نه به ز) در سنندج

– تشدید فشارهای امنیتی و پرونده سازی برای رسول بداقی در آستانه هفته معلم

– برادران ما را آزاد کنید

– جعفر عظیم زاده دیشب آزاد شد

– گرامی باد اول ماه مه ، روزجهانی کارگر!

– اول ماه مه، روز جهانی کارگر را گرامی می داریم

– دومین میزگرد رادیویی امیرجواهری ویژه اول ماه مه گفتگوی امیر جواهری با مجید تمجیدی کارشناس مسائل کارگری وعلیرضا نوایی مدافع حقوق کارگری

– شدت دستگیری ها نشان از اوج گیری نبرد طبقاتی است!!!

– تجمع اعتراضی کارگران شرکت مخابرات راه دور ایران مقابل استانداری فارس

– ادامه تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه سامان کاشی

– تجمع اعتراضی فرهنگیان اردبیل همراه با خانواده فرهنگیان مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان

-۷ ماه تلاش کارگران کارخانه آجر پزی نکا برای دریافت حقوق

-۶۰ کارگرکارخانه کشتی سازی دریای خزر بدون دریافت دو ماه حقوق اخراج شدند

– ادامه تاخیر در پرداخت مطالبات حقوقی کارگران پیمانی رجاء

– مرگ دردناک کارگر کارخانه بستنی‌ عسل در سنندج

بازداشت شدگان سندیکایی به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند

بنا به اخبار رسیده آقایان ابراهیم مددی ریئس سندیکا و داوود رضوی عضو هیات مدیره سندیکا پس از بازداشت توسط نیروهای وزارت اطلاعات به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بازداشت این دو عضو سندیکایی را غیرقانونی می داند و خواستارآزادی هر چه سریعتر آنها می باشد

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۱۰ اردیبهشت ۹۴

ضرب وشتم و بازداشت پدرام نصرالهی (نه به ز) در سنندج

بنا به خبر دریافتی روز چهارشنبه 9 اردیبهشت ساعت 1:30 بعد از ظهر پدرام نصراللهی (نه به ز) فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی در شهر سنندج با هجوم مامورین لباس شخصی در حالی که به همراه همسرش در خانه یکی از دوستانش مهمان بود دستگیر گردید.

بر اساس این گزارش مامورین بدون ارائه حکم و هیچ گونه توضیحی این فعال کارگری را درجلو چشمان همسر و صاحب خانه زیر ضربات مشت و لگد گرفته و بازداشت نمودند.

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم کردن دستگیری پدرام نصراللهی، خواهان آزادی فوری و بی قید شرط نام برده و تمامی کارگران و فعالین کارگری دربند و زندانیان سیاسی می باشد.

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

9 اردیبهشت 1394

تشدید فشارهای امنیتی و پرونده سازی برای رسول بداقی در آستانه هفته معلم

اسماعیل عبدی – نهم اردیبهشت ۹۴

سه روز از احضار رسول بداقی به دادسرای اوین گذشته ودر تمام این مدت بداقی با نظر نیروهای امنیتی ممنوع الملاقات بوده است. او هم اکنون نیز در بازداشت به سر می برد و تا اتمام بازجویی حتی حضور وکیل کانون صنفی معلمان، “پیمان حاج محمود عطار”؛ نیز برای دیدار با بداقی و رویت پرونده امکان پذیر نیست.

دلیل این بازداشت و ممنوعیت ملاقات بر اعضای کانون صنفی معلمان و خانواده هایشان پوشیده است.

در آستانه هفته معلم و همزمان با گسترده شدن دامنه اعتراضات معلمان ایران نسبت به اوضاع نابسامان آموزش و پرورش رسول بداقی از زندان رجایی شهر به دادسرای شهید مقدس اوین احضار شد و در شعبه ششم بازپرسی این دادسرا مراحل بازجویی را می گذراند.

ازبیستم فروردین ۹۴ که مسئولان ذی ربط خبر آزادی بداقی را برای ۱۳ مرداد امسال تایید کرده بودند موجی از شادی بین خانواده اش و اعضای شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان سراسر کشور ایجاد شده بود.

پیگیری های کانون در این سه روز نتیجه ای نداشته و این دادسرا حتی به همسر بداقی نیز اجازه ورود به مساله را نداده است.

طبق آخرین خبری که از طرف خانواده رسول بداقی به کانون صنفی معلمان ایران رسیده، پرونده جدیدی برای آقای بداقی در حال شکل گیری است.

این موضوع برای فعالان صنفی معلمان و خانواده ایشان که پس از شش سال حبس رسول بداقی، منتظر آزادی اش هستند بسیار نگران کننده است.

برادران ما را آزاد کنید

ابراهیم مددی، داوود رضوی و محمود صالحی از فعالان سندیکاهای کارگری بازداشت شدند. این بدترین خبری بود که می توانست در آستانه ی روز جهانی کارگر منتشر شود. بازداشت این کارگران فعال و فعالان کارگری در آستانه روز جهانی کارگر دهن کجی به طبقه کارگر ایران و چراغ سبزی به سرمایه داری و امپریالیسم جهانی ست. این دست اقدامات نمی تواند مطالبات کارگری را متوقف و یا منحرف کند. آزادی اعتراض عمومی به ژرفتر شدن شکاف طبقاتی و رهایی فوری و بی قید و شرط کارگران فعال، حق بدیهی مردم ایران است. ما کارگران پیگیر حقوق بدیهی خود و آزادی برادران زندانی خود خواهیم بود.

زنده باد همبستگی همه ی کارگران علیه سلطه ی سرمایه

پایدار باد سندیکاهای مستقل کارگری

کانون متحد کارگری «کمک»1394/02/10

جعفر عظیم زاده دیشب آزاد شد

جعفر عظیم زاده که بدنبال احضار دفتر پیگیری وزارت اطلاعات ساعت 17 دیروز در این نهاد حاضر شده بود، پس از 5 ساعت بازجوئی آزاد شد.

در این بازجوئی، مامورین امنیتی در رابطه با قطعنامه مشترک تشکلهای کارگری و تجمع کارگری در مقابل مجلس به مناسبت اول ماه مه، جعفر عظیم زاده را متهم به تجمع و ارائه قطعنامه مشترک غیر قانونی کردند که وی ضمن دفاع از تجمع در مقابل مجلس و سنت طبقه کارگر در عمل متحدانه به مناسبت اول ماه در رابطه با قطعنامه، اتهام غیر قانونی بودن این گونه فعالیتها را رد کرد و بر حق کارگران در دفاع از زندگی و معیشت شان تاکید نمود.

جعفر عظیم زاده دیروز در حالی به مدت 5 ساعت و با اعلام احتمال تشکیل پرونده دیگری بر علیه اش، مورد بازجوئی قرار گرفت که به جرم فراخوان سال گذشته اتحادیه آزاد کارگران ایران به مناسبت روز جهانی کارگر و دیگر فعالیتهایش در دادگاه بدوی در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران، به شش سال زندان محکوم شده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران، با محکوم کردن احضار جعفر عظیم زاده و بازداشت فعالین کارگری در طول روزهای گذشته، با تاکید بر حق کارگران ایران برای برگزاری مراسم اول ماه مه، از آنان میخواهد تا با حضور در خیابانها و شرکت در مراسم روز جهانی کارگر، در مقابل هرگونه ممنوعیت و محدودیتی برای برگزاری مراسم این روز ایستادگی کنند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 10 اردیبهشت ماه 1394

گرامی باد اول ماه مه ، روزجهانی کارگر!

«اول ماه مه باید تعطیل شود،این تعطیلی هرج ومرج نیست،این تعطیل انقلاب هم نیست.این روز دادخواهی است»

 روزنامه حقیقت ۱۳۰۱/۰۲/۰۸

روزاول ماه مه روزاعتراض زحمتکشان جهان برعلیه سیستم بهره کش وانسان کش نظام سرمایه داری است. زحمتکشان، دراین روز گردهم می آیند تا با نیروی متحد خود ، برای فردایی بهتر مبارزه کنند. آرمان های جنبش ۸ ساعت کار برای زندگی بهتر بعد از ۱۳۰ سال هنوزهم پرچم زحمتکشان دنیاست.

درشرایطی به پیشوازاول ماه مه می رویم که بحران جهانی سرمایه داری در سراسرجهان، بیکاری روزافزون کارگران – کاهش دستمزدها – کاهش خدمات درمانی وآموزشی – بالا بردن سن بازنشستگی به دستورصندوق اهریمنی پول برعلیه زحمتکشان به مورد اجرا گذاشته است. درکشور ما نیزهمین دستورات نه تنها اجرامی گردد، بلکه حمله به زحمتکشان و دستاوردهایش نیز دوسالی است در دستور کار قرارگرفته است. پس از صدورحکم شلاق و حبس برای کوشندگان کارگری، حضور درجلسه سندیکای کارگران شرکت واحد و درپی آن حضور غیر موجه ماموران لباس شخصی ساعت حدود نیم بامداد روز نهم اردیبهشت در خانه آقایان ابراهیم مددی و داوود رضوی، از کوشندگان سرشناس سندیکای کارگران شرکت واحد با حکم بازداشتی که از سوی شعبه ۶ دادسرای اوین صادر شده بود به همراه تفتیش خانه و ضبط لوازم شخصی، مبادرت به بازداشت این دو عضو سندیکا کرده و جعفر عظیم زاده عضو موثر اتحادیه کارگران آزاد در ساعت ۴ بعدازظهر ۹ اردیبهشت، احضارنموده اند. تا روز کارگر چند نفر دیگر این گونه بازداشت خواهند شد ؟

هرچه عرصه بر زحمتکشان تنگ ترمی گردد، فضا برای غارت ثروت زحمتکشان و استثمارهرچه بیشتر آنان برای سرمایه داری تجاری بازترمی گردد. اختلاس های رنگ و وارنگ به تیترهر روزه روزنامه ها بدل گشته است، همانطوری که کشتار کارگران به دلیل فقدان ایمنی و سودجویی کارفرمایان در محل کار، تیتر هر روزه روزنامه هاست.حداقل قانون های مصوب در قانون اساسی و حتا مقاوله نامه های ۹۸ و ۸۷ که مورد موافقت دولت قرار گرفته هم اجرا نمی شود. کودکان کار و زنان سرپرست خانوار هر روز بیشتر از روز پیش در جامعه خودنمایی می کنند. دستمزدهای ۴ برابر زیر خط فقر در حالی برای کارگران مصوب می شود که میلیاردرهای بیشتری در اجتماع ظهور می کنند. محیط زیست و آب بازیچه سرمایه داران گشته است. با افزایش ورود کالا به کشور در خبرگزاری ها از بسته شدن هرچه بیشتر کارخانه های تولیدی و بیکار شدن کارگران با خبر می شویم.

آنچه امروز باعث ضعف جنبش کارگری و حتا بخش سازمان یافته آن یعنی جنبش سندیکایی است ، تفرقه موجود در میان این جنبش است و سرمایه داری بخوبی از آن سود می برد. تا زمانی که کارگر بافق مورد حمایت سازمان یافته جنبش سندیکایی واقع نمی شود و تا زمانی که دستگیری های روز کارگر مورد حمایت سازمان یافته کارگران پارس جنوبی نمی شود، باید هر روز کوشندگان بیشتری به اسارت بروند. تا زمانی که پیام اتحاد روز اول ماه مه درک نشود جنبش کارگری رو به اعتلا نخواهد رفت.

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ضمن حمایت از کلیه اطلاعیه های صادره شده توسط سندیکاهای کارگری و حمایت از مفاد آن تاکید می کند همه زحمتکشان ایران خواسته ای جز بهبود شرایط معیشتی و اجتماعی ندارند. کارگران، آموزگاران، پرستاران، نویسندگان، روزنامه نگاران، هنرمندان و دیگر زحمتکشان شهر و روستا خواسته ای انسانی دارند و آن حق خود و خانواده هایشان از ثروت ملی  و ایجاد سندیکا برای حمایت از منافع خویشند. 

بیاییداول ماه مه را به کارزاری جهت قانون کاری شایسته، تامین اجتماعی در شان و شخصیت کارگران، دستمزدی شرافتمندانه و زندگی آبرومند و ایجاد سندیکاهای کارگری، این سنگرهمیشگی زحمتکشان ومدافع واقعی حقوق رنجبران درمقابله با تهاجم سرمایه داری به ثروت ملی ودسترنج کارگریمان تبدیل کنیم.اول ماه مه گردهم آییم ودست دردست یکدیگرمتحدشویم.

وقتی مبارزه می کنیم همیشه پیروز نمی شویم ولی اگرمبارزه نکنیم ،همواره شکست می خوریم.سندیکا خانه دوم ماست،آن راآباد و آزاد خواهیم ساخت

مستحکم بادهمبستگی زحمتکشان ایران وجهان

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک 

۱۳۹۴/۰۲/۰۹

اول ماه مه، روز جهانی کارگر را گرامی می داریم

کارگران جهان متحد شوید

اول ماه مه، روز  جهانی کارگر است. روز گرامی داشت رزم کارگران جان باخته ایست  که نوید فردایی روشن را  برای طبقه ی کارگر دادند. روزی که باید ضرورت سازمان یابی و وحدت عمل  طبقاتی را با شعار (کارگران جهان متحد شوید) به گوش  همه  کارگران و زحمتکشان جهان رساند. روزی که  باید سفره ی خالی ناشی از دسترنج به یغما رفته مان در نظام سرمایه داری را، به عنوان درفش دادخواهی بر افرازیم.

یازده اردیبهشتِ سالِ هزار و سیصد و نود وچهار

کانون متحد کارگری «کمک»1394/02/10

دومین میزگرد رادیویی امیرجواهری ویژه اول ماه مه گفتگوی امیر جواهری با مجید تمجیدی کارشناس مسائل کارگری وعلیرضا نوایی مدافع حقوق کارگری

موج دستگیری فعالان کارگری محمود صالحی از فعالان سندیکای خبازان سقز، عضو کمیته هماهنگی و عثمان اسماعیلی سحنگوی کمیته دفاع از کارگران زندانی در مهاباد، داوود رضوی و ابراهیم مددی از فعالین سندیکای کارگران شرکت واحدتهران و حومه ، احضارجعفرعظیم زاده وسایر دستگیری ها و تهدیدات فعالان معلم و

http://www.artin.rivido.de/rd/2015/04/mizgard22.mp3

شدت دستگیری ها نشان از اوج گیری نبرد طبقاتی است!!!

یکی از اسناد انکار ناپذیری که ثابت می کند تنها را ه کسب مطالبات کارگری اتحاد و همبستگی و متشکل شدن است دستگیری و زندانی کردن کارگران ، معلمان و فعالین جنبش های اجتماعی توسط دولت سرمایه داری ایران است ، جمهوری اسلامی از روز اول استقرارش با آزار و اذیت و زندانی کردن و کشتن کارگران ثابت کرده است که دشمن طبقه کارگر و دوست سرمایه داران است . به دنبال چنین پایگاه طبقاتی است که تعداد بسیاری از کارگران از جمله شاهرخ زمانی، محمد جراحی ، بهنام ابراهیم زاده ، مهدی فراحی ، افشین ندیمی ، رسول بداقی ، قنبری ،ریبوار ، رضا شهابی و دهها کارگر و معلم دیگر سالهاست بی گناه در زندان به سر می برند ، دولت سرمایه داری  طبق عادات هر ساله اش امسال نیز هر چه به روز کارگر و روز معلم  نزدیکتر می شویم تعداد دستگیری کارگران را افزایش می دهد ، و البته امسال بسیار بیشتر از سالهای قبل دست به دستگیری و زندانی کردن کارگران و معلمان زده است که این نیز بر اثر افزایش ترس این نظام از مبارزات رو به شتاب و متحدانه زحمتکشان است ، فعالین کارگری و معلمان به خوبی دریافته اند که راه پیروزی با همبستگی و متشکل شدن طبقاتی زحمتکشان ممکن خواهد شد و این را دشمن طبقاتی کارگران نیز دریافته است، بنا براین حلقه میدان نبرد هر روز تنگ تر می شود . مبارزه زحمتکشان برای کسب مطالبات خود شدت می گیرد در مقابل سرنوشت دولت سرمایه داری نیز بستگی به کنترل یا عدم کنترل این مبارزه و اینکه حق و حقوق کارگران را ندهد و همه فشار از بحران ها را بر شانه های زحمتکشان باندازد و همه ثروت ملی و سود از تولید و گردش کار و سرمایه را به جیب سرمایه داران ریخته و برای امنیت سود و سرمایه مبارزان را دستگیر کند، دارد. در این معادله تعادل و سازسی ممکن نیست، نبرد طبقاتی در ایران بدان جا رسیده است که هر دو طبقه می دانند  کسب مطالبات کارگران و سرنوست دولت سرمایه داری  رابطه معکوس با یکدیگر دارند، از این بابت است که معلمان ، کارگران ، باز نشستگان ، پرستاران ، بیکاران و…  هر روز بیشتر از قبل به ضرورت حیاتی وحدت و تشکیلات پی می برند و برایش تلاش کرده و هزینه پرداخت می کنند و دولت سرمایه داری نیز برای مقابله با همبستگی طبقاتی و متشکل شدن زحمتکشان موانع مختلف ایجاد میکند و دستگیری ها را افزایش می دهد. در این راستا است که طی چند روز اخیر کارگران بسیاری از جمله آرام و فواد زندی ، نظام صادقی ، رضا امجدی ، ابراهیم مددی ، داود رضوی ، محمود صالحی ، عثمان اسماعیلی و … دستگیر و زندانی شدند و همچنین تعدادی را از جمله اسماعیل عبدی ، جعفر عضیم زاده ، جمیل محمدی و … تهدید به زندان کرده اند ، بدون شک در چند روز آینده دولت سرمایه داری اقدام به دستگیری های دیگر خواهد کرد چون این دولت دیگر مانند گذشته نمی تواند دشمنی خود با کارگران و دوستیش با سرمایه داران را پنهان کند، و همچنین کارگران و زحمتکشان نیز دیگر نمی توانند مانند گذشته چنین دولت طبقاتی را که هر گونه فشار را یک جانبه علیه زحمتکشان بکار می برد تحمل کنند، و با توجه به بحران های جهانی ، بحران های داخلی ، تورم و گرانی هر دم افزاینده ، بیکاری و ورشکستگی های افتصادی ، دزدی ها و رشوه خواری و اختلاس های نجومی ، اذیت و آزار جوانان و زنان و تحمیل انواع تبعیض ها، بی آیندگی و بیکاری و بی پولی رو به افزایش ، گرانی شتابان مایحتاج روزانه مانند نان، گوشت و برق و آب و گاز ، کرایه ها و کمرشکن بودن هزینه های بهداشت و درمان و تحصیل، عدم امنیت شغلی ، قراردادهای سفید امضا و موقت ،تحمیل دستمزد های تصویب شده چهار بار زیر خط فقر و تحمیل دستمزدهای فرای حداقل دستمز های تصویب شده که بیش از دهها بار زیر خط فقر است و … باعث گردیده اند تمامی مردم و حتی پایین ترین لایه های اجتماعی به سوی موضوعات و اعتراضات سیاسی کشیده شوند، این اوضاع و وضعیت دولت سرمایه داری و طبقه کارگر هشدار، اعلام و اتمام حجتی است با تشکل های مستقل کارگری و معلمان ، زنان و دانشجویان ، با فعالین و مبارزان، که اگر تن به وحدت و تشکیلات ندهید در نقطه عطف تاریخی نزدیک یک بار دیگر به شدت سرکوب و دچا ر شکست خواهید شد ، برای کسب مطالبات خود ، برای جلوگیری از دستگیری های آتی و برای آزاد سازی فعالین و رهبران دستگیر شده و زندانی تنها یک راه داریم، اقدام به مبارزه متحدانه کنیم . اگاهانه در نقاط مشترک تن به اعمال مشترک بدهیم از تک روی ، توهم زدگی ، خود محور بینی و … خود داری کنیم، زمان تکرار نمی شود تنها اکنون فرصت حرکت به سمت وحدت و تشکیلات داریم، فرصت سوزی تاریخی را آیندگان بر ما نخواهد بخشید. حتی جهت مقابله با معضلات سرمایه داری تحمیل شده به جامعه مانندافسردگی ، خودسوزی و خودکشی،اعتیاد، فروپاشی خانواده ها ، فحشا و دیگر جرائم تحملی،حضور در جریان مبارزه و مبارزه متحدانه با ظلم و ستم سرمایه داری و عوامل ان ضمن اینکه مصونیت برای انسان های مبارز ایجاد می کند،  باعث شکوفایی استعدادهای فردی و جمع شده و حرکت بسوی دمکراسی و جامعه کارگری که تنها راه نجات انسانها از بربریت است را نیز هموار می کند و انگیزه زندگی کردن و انسانی زیستن را در فرد فرد افراد مبارز به اوج می رساند.

ما ضمن محکوم کردن دستگیری های اخیر و زندانی کردن کارگران و معلمان خواهان آزادی بی قید و شرط تمامی کارگران زندانی  ، معلمان زندانی و زندانیان سیاسی هستیم ، در این راستا از تمامی کارگران ، معلمان ،  زنان و پرستاران ، بازنشستگان و بیکاران ، جوانان و دانشجویان و دانش آموزان و مردم مبارز می خواهیم حامی خانواده زندانیان ، صدا و فریاد عدالت خواهانه کارگران زندانی ، معلمان زندانی و زندانیان سیاسی باشند و در روز کارگر و روز معلم به هر طریق ممکن دست به اعتراض بزنند

کارگر زندانی ، معلم زندانی ، زندانی سیاسی آزاد باید گردد

کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری

9/2/1394

تجمع اعتراضی کارگران شرکت مخابرات راه دور ایران مقابل استانداری فارس

روز دوم اردیبهشت94 کارگران شرکت مخابرات راه دور ایران دست به تجمع اعتراضی مقابل استانداری فارس زدند.

تجمع کارگران شرکت مخابرات راه دور ایران که پلاکارد به دست روبروی استانداری فارس ایستاده اند، تقریبا چند سالی است که به مثابه تئاتری درام به روی صحنه می‌رود، ولی تا امروز به جز وعده و وعیدهای مختلف به جایی نرسیده است.

به گزارش10اردیبهشت صبح شیراز، «شرکت صنایع مخابراتی راه دور ایران» یا همان شرکت «صنایع ایران نیپون» در سال 1350 با هدف تولید و تعمیر تجهیزات شبکه مخابراتی کشور در بخش انتقال، در شهر شیراز تأسیس شد تا در کنار دیگر صنایع مخابراتی و الکترونیکی، شیراز را به سمتی با عنوان قطب الکترونیک ایران رهنمون کند. مخابرات راه دور کار خود را در زمینه طراحی و تولید سوئیچ‎های مخابراتی، طراحی و تولید سیستم کارت سوخت کشور، تولید سیستم‏های مالتی پلکس دیجیتال و ترمینال‏های نوری، تولید انواع سیستم‏های تلفن، تولید انواع اینورتر و UPS و تولید انواع بی‏سیم‏ها با بیش از دو هزار نفر نیروی متخصص ادامه داد و در بیشتر موارد یاد شده تولیدات کارخانه در ایران منحصر به فرد بود؛ تا اینکه ناگهان بحران، مهمان ناخوانده این واحد عظیم صنعتی شد. صنایع مخابرات راه دور که به همراه کارخانجات مخابراتی ایران بخش عظیمی از نیازهای شرکت مخابراتی ایران را پوشش می‌داد و فرصت‌های شغلی فراوانی را به وجود آورده بود، دچار مرض مهلک بحران شده بود و اکنون چیزی به جز ساختمان‌هایی وسیع و دستگاه‌هایی که سالهاست خاک گرفته چیزی بر جا نمانده است.

سهام شرکت مخابراتی راه دور ایران در اویل دهه 80 از طریق مزایده و به وسیله سازمان خصوصی سازی به بخش خصوصی واگذار شد تا عملا مدیریت و سهام آن خصوصی شود. مهندس ر.م یکی از کارکنان بازنشسته این کارخانه راجع به خصوصی سازی صنایع مخابرات گفت: «یکی از دلایل تعطیلی این کارخانه واگذاری آن به افراد غیر متخصص در راستای خصوصی سازی بود. البته عاملی نظیر عدم حمایت شرکت مخابرات از کارخانه و خرید وسایل مورد نیازش از شرکت‌های خارجی نیز در بحرانی شدن وضعیت دخیل بود و اواخر دهه 80 کارخانه به طور رسمی تعطیل شد.

مهندس ر.م در ادامه درباره وضعیت کارخانه و کارگران پس از بحران گفت: «خصوصی سازی باعث ایجاد بحران و عدم وجود نقدینگی گردید و به تعویق افتادن حقوق پرسنل را به دنبال داشت. از طرف دیگر با توجه به اینکه این شرکت جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شد و به دنبال اعتراضات مکرر کارگران؛ سازمان تامین اجتماعی شروع به بازنشست کردن کارگران نمود و در حال حاضر تنها هفده نفر از کارگران بلاتکلیف هستند و بقیه بازنشست شده اند. بیش از هزار و دویست نفر از کارگران بازنشسته پس از چند سال بازنشتگی تاکنون مطالبات خود را که شامل حق سنوات و حقوق معوقه است دریافت نکرده اند.

 این مطالبات مبلغی حدود سی میلیارد تومان را شامل می‌شود. با وجود اعتراضات مکرر و تحصن در مقابل استانداری و وزارت صنایع، معادن و تجارت چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی هیچ گونه ترتیب اثری داده نشده است و مشکلات همچنان به قوت خود باقی است و نداشتن درآمد باعث مسایل خانوادگی و حتی موارد نظیر طلاق نیز شده است».

 وی سپس با تاسف افزود: «حتی در همان سال اولی که این واحد صنعتی دچار مشکل شده بود، یکی از کارگران در کارخانه و در حضور بقیه اقدام به خودکشی کرد».

 از همان سال‌های نخستین بحران، کارگران برای پیگیری حق و حقوق خود دست به تجمع و اعتراض زدند و در مقابل نیز خواستار پاسخ مسئولین ذی‌ربط شدند.

سال 1388 و همزمان با دومین دور ریاست جمهوری دکتر محمود احمدی نژاد و پس از اعتراضات کارگران روبروی استانداری پای مسئولین نیز به ماجرای تعطیلی کارخانه و وضعیت کارگران باز شد و اظهار نظرهای مختلفی را از سوی آنان در دوره های مختلف شنیدیم.

دکتر محمود احمدی‏ نژاد، رئیس‌جمهور سابق در سفر اردیبهشت ‌ماه 88 خود به شیراز و در پاسخ به تقاضای کارگران، دستور واگذاری مدیریت این واحد به مدیران دولتی را صادر کرد. به دنبال این دستور، مدیران دولتی در این واحد صنعتی مستقر شدند اما به دلیل اجرای ناقص قانون مرتبط با صنایع بحرانی، مدیران دولتی نیز نتوانستند به مطالبات کارگران ITI پاسخ دهند.

پس از گذشت مدت زمانی رئیس وقت سازمان صنایع‌ومعادن فارس سید علی شهپری گفت: منتظر دستور پرداخت تن‌خواه گردان از سوی رییس‌جمهور هستیم. به دنبال دستور رئیس‌جمهور، مدیران دولتی در این واحد صنعتی مستقر شدند اما به دلیل اجرای ناقص قانون مرتبط با صنایع بحرانی، مدیران دولتی نیز نتوانستند به مطالبات کارگران ITI پاسخ دهند.

پس از این که کارگران شرکت مخابراتی راه دور به حقوق خود دست نیافتند، اعتراضهای خود را ادامه دادند و در مرداد 1390 دامنه این اعتراضات از شهر شیراز فراتر رفت و این بار به جلوی مجلس شورای اسلامی کشیده شد.

 آنها در این اعتراضات دوباره خواسته های قبلی خود را تکرار کردند و شعارهایی نظیر «زندگی، معیشت، حق مسلم ماست»، «حق و حقوق کارگر پرداخت باید گردد» و … سر دادند. این اعتراضات تا به امروز نیز ادامه دارد و دوم اردیبهشت ماه امسال نیز دوباره کارگرانی که هنوز پس از گذشت چندین سال، جوابی قانع کننده نشنیده اند را به جلوی استانداری فارس کشاند.

این کارگران چیزی به جز حقوق و سنوات معوق خود را نمی خواهند. حقوق و سنواتی بیست و خورده‌ای میلیونی که اگر همان چند سال پیش پرداخت شده بود شاید مرهمی برای زخمهایشان در دوران بازنشستگی بود، اما امروز دیگر تنها التیامی موقتی است.

ادامه تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه سامان کاشی

بیش از صد نفر از کارگران کارخانه سامان کاشی با تجمع در مقابل فرمانداری ویژه شهرستان بروجرد خواستار پیگیری و مطالبه حقوق خود شدند.

به گزارش 10اردیبهشت بازتاب بروجرد ، از خیابان نیروگاه که عبور می کردی به جمعیتی می رسی  که پلاکارد هایی را به ماشین ها و عابران نشان می دادند ، پلاکارهایی مثل ، 7 ماه بدون حقوق و…….، خود را به آنها رساندم و موضوع را پرسیدم که بسیاری از آنها دور تا دور مرا گرفتند و گویا دل پر دردی داشتند که بدنبال کسی می گشتند که درد و دل خود را بازگو کنند ، شاید کمی از آلامشان کم شود.

یکی از آنها به عنوان نماینده جلو آمد و گفت خبرنگاری ، گفتم بله ، انگار تمام دنیا را به او داده باشند شروع کرد به صحبت کردن ، از دل پری که از بی ارزشی کارگران برای اصحاب قدرت و ثروت داشت گفت ، از دوگانگی در برخورد و ندادن حق و حقوق خود و هم قطارانش گفت .

دفترچه های بیمه تامین اجتماعی خانواده اش همراهش بود ، گفت از پائیز سال گذشته تا کنون حق بیمه آنها را واریز نکرده اند و با کوچکترین بیماری در خانواده با مشکلی جدی برخورد می کنیم.

خلاصه گفت و گفت : تا امروز بیش از 7 ماه است که حقوق نگرفته ام و برای دخل و خرج زندگی مجبورم رو به کارهای دیگری بیاورم.

یکی دیگر از کارگران که جوان هم بود با لحنی آرام و صمیمی گفت : ما قشری هستیم که در چارچوب قانون مطالبات خود را دنبال می کنیم و از نمایندگان شهر که روزی برای جمع کردن آراء دست ما را می بوسیدند و خود را خدمتگزار قشر کارگر می دانستند انتظار داریم که وضعیت نا به سامان سامان کاشی را مدیریت و با برخورد انقلابی نگذارند هر کس با خرید این کارخانه سرنوشت چند هزار خانواده را در این شهر مورد هجمه قرار دهد و با بهانه های واهی همچون عدم فروش محصولات اقدام به اخراج نیروی کار نماید و خانواده های ما را دچار ترس و اضطراب روزانه کند.

این کارگر جوان در بخش دیگری از درد و دل های خود که از عمق نگاهش می توان نگرانی های درونیش را دید ،با صدایی بلندتر که نشان از بی عدالتی ها داشت ، بیان کرد : همه کارگران شبانه روز در حال تولید و صادر نمودن محصولات کارخانه سامان کاشی هستیم ، حال اگر این محصولات به فروش نمی رسد چرا باید به صورت شبانه روزی تولید انجام شود و در صورت فروش ، این پول ها در کجا صرف می شود ، چرا که بیش از 7 ماه است که ما حقوق نگرفته ایم و این را مسئولین امر می بایست بررسی کنند.

کارگر دیگری خود را از بین جمعیت به من رساند و گفت : مشکل اصلی در شهر ما وابستگی شدید مابین اصحاب قدرت و ثروت با برخی مسئولین است که اکنون موجب آن شده تا حرف ما که پائین ترین قشر جامعه هستیم به جایی نرسد.

شنیده ها حاکی از فروپاشی و افزایش پدیده طلاق در بین خانواده های کارگران سامان کاشی داشته که خود به یک معضل جدید تبدیل می گردد.

شنیده شده برخی از صاحبان کارخانه های شهرستان برای دریافت وام های کلان اقدام به اخراج یا طرح موضوعاتی همچون نبود مواد اولیه ، کاهش فروش یا طرح توسعه نموده و از این اهرم در جهت ایجاد فشار بر مسئولین و اخذ وام های کلان و در نهایت سرمایه گذاری این مبالغ در جاهای دیگری همچون ساخت شهرک های مسکونی و … در شهرهای مختلف نموده اند.

تجمع اعتراضی فرهنگیان اردبیل همراه با خانواده فرهنگیان مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان

در آستانه روز معلم جمعی از فرهنگیان و معلمان اردبیلی در تجمع آرام خواستار برقراری عدالت در پرداخت حق و حقوق و مزایا به همراه ارتقای وضعیت معیشتی شدند.

به گزارش 10اردیبهشت فارس ، در تجمع فرهنگیان اردبیل که صبح امروز و جلوی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل با همراهی فرهنگیان و معلمان زن و مرد و تعدادی از بازنشستگان انجام شد در فضایی آرام اما با بیان اعتراض ها و مشکلات صنفی فرهنگیان این قشر خواستار پایان دادن به تبعیض دولت در پرداختی حق و حقوق و مزایا شدند و از دولت و مجلس خواستند تا هر چه سریع تر به این وضعیت معلمان پایان دهند.

در این تجمع، فرهنگیان در حالی که پلاکاردهای مبنی بر طرح مشکلات و مسائل مختلف را در دست داشتند، اعلام کردند: «معلم هنوز در حاکمیت اسلامی غم نان دارد»، «حضرات معلم فوق لیسانس زیر خط فقر است»، «ما از فرق می نالیم نه از فقر»، «سریعا به تبعیض بین معلمان و سایر کارکنان دولت پایان دهید»، «اجرای رتبه بندی معلمان ادامه تبعیض است»، «وزیر باعرضه می خواهیم» و ….

این تجمع اعتراض آمیز همزمان با سراسر کشور در آستانه روز معلم برگزار شد و معلمان خواسته های صنفی خود را به دور از هرگونه نگاه سیاسی اعلام کردند.

گزارش تصویری دریافتی ازتجمع اعتراضی10 اردیبهشت معلمان درمقابل اداره کل آموزش و پرورش  استان اردبیل:

۷ ماه تلاش کارگران کارخانه آجر پزی نکا برای دریافت حقوق

منابع کارگری در استان مازندران از هفت ماه تلاش بی‌نتیجه ۸۰ کارگر کارخانه آجر پزی نکا برای دریافت مطالبات معوقه‌شان خبر می‌دهند.

به گزارش10اردیبهشت ایلنا، ۸۰ کارگر قرار دادی کارخانه آجر پزی نکا که بعد از تعطیلی کارخانه از شهریور ماه ۹۳ بیکار شده‌‌اند هنوز نتوانسته‌اند مطالبات معوقه خود را از کارفرما دریافت کنند.

به گفته کارگران این کارخانه، شهریور ماه سال ۹۳، کارگران قرار دادی این کارخانه که شمارشان به ۸۰ نفر می‌رسید به دلیل آنچه کارفرما کاهش منابع مالی و کاهش فروش محصولات تولیدی می‌خواند – به جز ۵ نفر – همگی در یک نوبت اخراج شدند. در آن زمان این ۷۵ کارگر برای دریافت طلب خود به اداره کار شکایت کردند.

کارگران می‌گویند این ۵ کارگر به جا مانده نیز برای مراقبت از اموال کارخانه اخراج نشده‌اند و سایر کارگران برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار معرفی شده‌اند.

بنابر اظهارات کارگران کارخانه آجر پزی نکا، بخشی از دستمزد و سایر مزایای حقوقی سالهای ۹۱ تا شهریور ۹۳ به آنان پرداخت نشده است. طبق ادعای کارگران ۷۵ کارگر پس از اخراج در سال ۹۳ فقط دو ماه (فروردین و اردیبهشت) از مطالبات معوقه‌شان را دریافت کرده‌اند.

به عقدیده کارگران، عمده ترین دلایل تعطیلی کارخانه صدور بی‌رویه مجوز ساخت کارخانه‌های تولید کننده آجر ماشینی در منطقه نکا و تاثیرات افزایش قیمت حاملهای انرژی بوده است.

بنا به گفته کارگران؛ آنچه باعث کاهش قیمت آجر در منطقه نکا شده عرضه بیش از حد آجر به بازار از سوی تولید کنندگان داخل استانی و واحدهای خارج از استان است، آن‌ها برای رهایی از مشکلات مالی قیمت تولید‌ات خود را روز به روز کاهش می‌دهند و حتی با ضرر به مشتریان می‌فروشند.

در ادامه کارگران این کارخانه در خصوص تاثیرات افزایش قیمت حاملهای انرژی در روند تولیدات کارخانه‌های آجر پزی اظهار داشتند: پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اکثر کارخانه‌های تولید کننده صنعتی و نیمه صنعتی و سنتی آجر در استان دچار رکود شدند.

کارگران آجر پزی نکا می‌گویند؛ پیش از این کارخانه آجر پزی نکا بابت یک ماه قبض گاز ۳۰ میلیون تومان پرداخت می‌کرد اما امروز این رقم به بیش از ۸۰ میلیون تومان رسیده است و این در حالیست که قیمت آجر نسبت به ۷ سال پیش تغییری نکرده است.

۶۰ کارگرکارخانه کشتی سازی دریای خزر بدون دریافت دو ماه حقوق اخراج شدند

به تازگی دست کم ۶۰ نفر از کارگران پیمانی کارخانه کشتی سازی دریای خزر در استان مازندران به دلیل اتمام اعتبار قراردادهای کارشان اخراج شدند.

به گزارش10اردیبهشت ایلنا، از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری دست کم ۶۰ نفراز کارگران قراردادی شاغل در کارخانه سکو و کشتی سازی دریای خزر که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری صنعتی دریایی ایران صدرا در شهرستان بهشهر به کارهای تعمیرات کشتی، ساخت سکوهای نفتی و… مشغول‌اند به بهانه اتمام قرارداد کاری اخراج شده‌اند.

مطالبات معوقه کارگران مربوط به دو ماه حقوق (بهمن واسفند) و حق عیدی پایان سال ۹۳ می‌شود.

گفته می‌شود تا پیش از این ۲۵۰ کارگر رسمی و حدود ۱۵۰ کارگر قرار دادی در شرکت «کشتی سازی خزر» مشغول به کار بوده‌اند.

براساس گفته کارگران، به دلیل رکودی که بر اقتصاد کشور حاکم است، سفارش‌ها برای ساخت کشتی‌های جدید کاهش یافته و عمده فعالیت این مجموعه به تعمیر کشتی‌های فرسوده محدود شده است. به همین دلیل شرکت صدرا به دلیل کمبود نقدینگی توان پرداخت به موقع حقوق کارگران و سایر هزینه‌های جانبی را ندارد.

همچنین افزایش بدهی‌های این واحد به اداره تامین اجتماعی و سایر نهادهای دولتی باعث شده است تامین اجتماعی از تمدید دفترچه‌های درمانی کارگران خوداری کند.

ادامه تاخیر در پرداخت مطالبات حقوقی کارگران پیمانی رجاء

علی رغم گذشت ۹ روز از اردیبهشت ماه هنوز حقوق و مزایای ماههای اسفند و فروردین کارگران پیمانی رجاء (راه آهن) به طور کامل پرداخت نشده، و بر اساس نقل قول های غیر مستقیمی که از طرف مدیریت رجاء شنیده‌ایم این وضعیت ممکن است تا مدتی ادامه داشته باشد.

به گزارش10اردیبهشت ایلنا بنقل ازکارگران پیمانی رجاء ، صحبت‌هایی دربارهٔ ادامه یافتن تاخیر در پرداخت معوقات حقوقی خود دریافت کرده‌اند که آن‌ها را نگران کرده است.

یک منبع آگاه، ضمن بیان این مطلب که هنوز حقوق و مزایای اسفند و فرودین کارگران پیمانی رجاء پرداخت نشده، گفت: علی رغم گذشت ۹ روز از اردیبهشت ماه هنوز حقوق و مزایای ماههای اسفند و فروردین به طور کامل پرداخت نشده، و بر اساس صحبت‌هایی که از این سو و آن سو از طرف مدیریت رجاء شنیده‌ایم این وضعیت ممکن است تا مدتی ادامه داشته باشد.

به گفتهٔ این کارگر، پیمانکار‌ها ادعا می‌کنند به دلیل بدهی‌هایی که رجاء به مجموعه شرکت‌های پیمانکاری دارد نمی‌توانند حقوق اسفند، اضافه کار، کیلومتراژ و حق ماموریت کارگران خود را پرداخت کنند.

این کارگر تصریح کرد: علی رغم اینکه در متن قرارداد بسته شده بین رجاء و شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد آمده است که اگر رجاء نتوانست حقوق کارگران را ظرف ۳ ماه پرداخت کند پیمانکار باید راسا نسبت به پرداخت حقوق کارگران اقدام کند اما شرکت‌های پیمانکاری پرداخت حقوق پرسنل خود را منوط به پرداخت بدهی رجاء کرده‌اند. کارگران می‌گویند، مشکلات مربوط به بدهی‌های رجاء به شرکتهای پیمانکاری و عدم پرداخت حقوق کارگران از سوی این شرکت‌ها تبدیل به دعوایی شده که در این بین تنها کارگران پیمانی از تبعات آن آسیب خواهند دید.

به گفتهٔ برخی از کارگران، ادامهٔ این وضعیت به خطر افتادن امنیت شغلی کارگران پیمانی رجاء را به دنبال خواهد داشت. یکی از کارگران در این باره گفت: علاوه بر تاخیری که در پرداخت معوقات حقوقی صورت گرفته است آنچه ما را نگران می‌کند، شنیدن زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال اختصاص مرخصی اجباری یک ماهه برای کارگران است.

اختلاف در پرداخت‌ها بین بدنهٔ رجاء و مدیران بخش‌های مختلف یکی از مواردی است که کارگران پیمانی رجاء به آن معترضند.

در حالیکه کارگران پیمانی ادامه دار شدن تعویق در پرداخت مطالبات حقوقیشان خبر می‌دهند، طبق اطلاعاتی که با واسطه از سوی دفتر مدیریت رجاء در اختیارما قرار گرفته، موسوی‌نژاد (مدیرعامل) اعلام کرده است که معوقات حقوقی ماههای اسفند و فروردین کارگران پیمانی برخی از شرکت‌ها پرداخت شده وحقوق معوقه سایر کارگران هم در ادامه پرداخت خواهد شد.

وی هنوز زمان دقیق پرداخت معوقات حقوقی کارگران پیمانی باقیمانده را اعلام نکرده است و اضافه کرده است، هیچ یک از صحبت هایی که از قول او در ارتباط با ادامه دار شدن تعویق در پرداخت مطالبات حقوقی کارگران مطرح شده، صحت ندارد.

گفته می‌شود، شرکت رجاء که از زیر شرکت های سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) است، نزدیک به ۳۰ هزار کارگر پیمانی دارد.

مرگ دردناک کارگر کارخانه بستنی‌ عسل در سنندج

ظهر دیروز یک کارگر زن ۳۰ ساله در سنندج هنگام کار در کارخانه بستنی سازی به داخل دستگاه کشیده شد و به طرز فجیعی جان باخت.

به گزارش10اردیبهشت ایلنا بنقل ازهمکاران این زن کارگر،«شهین احمدی بگجان» حوالی ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه روز چهارشنبه (۹ اردیبهشت) هنگام کار در کارخانه «بستنی عسل» واقع در شهرک صنعتی سنندج بر اثر حادثه کار کشته شد. این حادثه زمانی اتفاق افتاد که ابتدا دست این کارگر در دستگاه خط تولید این کارخانه بستنی سازی گیر کرد و سپس بدن او به داخل دستگاه کشیده شد.

کارگران گفتند:پیش از این نیز حوادث کار مشابهی که منجر به جراحت و مصدومیت کارگران شده، در این کارخانه رخ داده است.

دهم اردیبهشت ماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.