اخباروگزارشات کارگری10آذر1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

– واحد سیده با سپردن  وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی برای ۵ روز به ‌مرخصی آمد

– پیام تسلیت کمیته هماهنگی به مناسبت درگذشت مادر رفیق واحد سیده

– مشاور رئیس جمهور از کارگران ساختمانی عذرخواهی کند

– اعتصاب کارگران معادن البرز شرقی در اعتراض به عدم پرداخت دو ماه حقوقشان

– مطالبات حقوقی ۶۰ کارگر قدیمی کارخانه آزمایش مرودشت۳۰ ماهه شد

– پرداخت قسطی «سنوات خدمت» کارگران کارخانه کیان‌تایر ۶۰ ماه طول می‌کشد

– تناقض‌گویی دولت درحرف وعمل درباره قیمت جدید نان:

اعلام30درصدی افزایش قیمت نان واعمال 40درصدی

فیلم اعتراض مردم به افزایش قیمت نان

– کشته وزخمی شدن چندکارگرفضای سبزشهرداری پرند

– اعتصاب اتحادیه خلبانان و کمک خلبانان لوفت هانزا برای روزهای دوشنبه و سه شنبه !

اطلاعیه شماره ۲۵ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

واحد سیده با سپردن  وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی برای ۵ روز به ‌مرخصی آمد

کارگران ، تشکل‌های کارگری و مردم آزاده

همانگونه که در اطلاعیه شماره ۲۴ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد به اطلاع رسانده بودیم روز شنبه ۸ آذر مادر زینب کرمیانی( دایه باجه )  مادر واحد سیده فعال کارگری زندانی و از اعضای کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری که به علت بیماری در بیمارستان مهاباد بستری شده بود برای همیشه از میان ما رفت.

واحد سیده برای اینکه بتواند در این شرایط  کنار خانواده و بستگان باشد درخواست ‌مرخصی کرده بود که امروز بعد از ظهر مورخ ۱۰ آذر ۱۳۹۳  با ‌مرخصی واحد موافقت شد و واحد برای ۵ روز به ‌مرخصی آمد ، قابل ذکر است که برای این ‌مرخصی ۵ روز قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی صادر شد که تهیه‌ این وثیقه از طرف خانواده و آشنایان با ‌مرخصی واحد موافقت شد.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن تسلیت مجدد به واحد سیده و خانواده عزیزش خواستار آزادی تمامی‌ کارگران زندانی  و زندانیان سیاسی است.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

شماره تماس با سخنگوی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد، کوروش بخشنده:

09379960747

komitedefaa@gmail.com

http://komitedemahabad.blogfa.com/

دهم آذر ۱۳۹۳

پیام تسلیت کمیته هماهنگی به مناسبت درگذشت مادر رفیق واحد سیده

به مناسبت درگذشت مادر رفیق واحد سیده

با  تاسف با خبر شدیم که روز شنبه 8 آذرماه 1393 زینب کرمیانی (دایه باجه )، مادر  گرامی واحد سیده عضو دربند کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری و از فعالین کارگری شهر مهاباد، بر اثر بیماری فوت نموده است. ما اعضای کمیته هماهنگی، درگذشت این مادر رنج دیده  را به رفیق عزیز واحد سیده و دیگر بستگان آنان تسلیت می گوئیم.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – 09/09/1393

مشاور رئیس جمهور از کارگران ساختمانی عذرخواهی کند

یک فعال مستقل کارگری از «اکبر ترکان»، مشاور عالی رئیس جمهور خواست که بخاطر «پول زور» خواندن حق بیمه کارگران ساختمانی از جامعه کارگری عذرخواهی کند.

به گزارش10آذرایلنا،حسین امیدی در این باره گفت: اظهارنظر آقای ترکان نشان می‌دهد که او کمترین اطلاعی از وضعیت معیشت کارگران ساختمانی، ایمنی کارگاه‌های ساختمانی و چرایی رکود بازار مسکن ندارد.

او با رد ادعای مشاور عالی رئیس جمهور که بیمه کارگران ساختمانی را عامل اصلی بیکاری آنان دانسته بود، افزود: سهم کارفرمایی حق بیمه کارگران ساختمانی تنها یک درصد از کل هزینه‌های ساخت و ساز را شامل می‌شود و روشن است که چنین هزینه اندکی نمی‌تواند به رکود بازار مسکن و به تبع بیکاری کارگران ساختمانی منجر شود.

امیدی تصریح کرد: تورم و رکود اقتصادی از عوامل اصلی بیکاری کارگران ساختمانی هستند چراکه به رکود بازار مسکن دامن زده‌اند و از مشاور عالی رئیس جمهور بعید است که از چنین دلایل بی‌پشتوانه‌ای برای اثبات منویاتش استفاده کند.

او با اشاره به مرگ روزانه ۵ کارگر بر اثر حوادث شغلی، گفت: بیش از نیمی از این حوادث برای کارگران ساختمانی رخ می‌دهد و این آمار جدا از کارگرانی است که بر اثر حوادث حین کار به معلولیت دائمی دچار می‌شوند.

این فعال مستقل کارگری در عین حال پرسید: آیا بیمه کارگران ساختمانی که سلامت جسمی‌شان تا این حد در معرض خطر است واجب‌تر از نان شب نیست؟ فرض کنید یک کارگر ساختمانی بر اثر حادثه شغلی آسیب ببیند یا جان خود را از دست بدهد. این بدان معناست که نان آور یک خانواده از کار افتاده است آنهم خانواده‌ای که قطع به یقین از طبقات ضعیف جامعه است.

او در ادامه گفت: بیمه‌ای که در حال حاضر برای کارگران ساختمانی اجرا می‌شود نواقض زیادی دارد اما می‌توان با نواقصش ساخت و به هر حال بودنش از نبودن آن بهتر است.

امیدی در پایان با اشاره به روزمزد بودن کارگران ساختمانی پرسید: کارگران ساختمانی یا کارگران فصلی که زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار ندارند تا در ایام بیکاری از بیمه بیکاری بهره‌مند شوند، معیشت خود و خانواده‌شان را چگونه تامین کنند؟

اعتصاب کارگران معادن البرز شرقی در اعتراض به عدم پرداخت دو ماه حقوقشان

صبح روز دوشنبه بیش از ۱۴۰۰ کارگر معادن البرز شرقی به همراه رانندگان اتوبوس این معادن و رانندگان کامیون زغالکش و پیمانکاران جزئی در اعتراض به عدم پرداخت ۷۰ روزهٔ حقوق و مزایای کارگران این معدن در محل کارشان منطقهٔ طزره، اعتصاب کردند و برای چند ساعت دست از کار کشیدند.

به گزارش10آذرایلنا،یکی از کارگران معادن البرزشرقی از اعتصاب چند ساعتهٔ ۱۴۰۰ کارگر معادن البرز شرقی خبرداد و گفت: صبح روز دوشنبه (دهم آذر ماه(بیش از ۱۴۰۰ کارگر معادن البرز شرقی به همراه رانندگان اتوبوس این معادن و رانندگان کامیون زغالکش و پیمانکاران جزئی در اعتراض به عدم پرداخت ۷۰ روزهٔ حقوق و مزایای کارگران این معدن در محل کارشان منطقهٔ طزره، اعتصاب کردند و برای چند ساعت دست از کار کشیدند.

گفته می‌شود کارفرما دلیل عدم پرداخت معوقات را کمبود منبع مالی عنوان کرده است.

منابع کارگری در خصوص تعویق در پرداخت دستمزد‌ها و بیمه‌های کارگران معدن البرز شرقی به گفته‌اند علاوه بر تعویق ۷۰ روزهٔ حقوق کارگران، حق بیمه ۱۴۰۰ کارگر این واحد معدنی با تاخیر چند ماهه به تامین اجتماعی پرداخت می‌شود و در حال حاضر ۴ ماه است که حق بیمه کارگران معادن البرز شرقی پرداخت نشده است.

وی همچنین در خصوص قول‌های داده شده از سوی مسولین معدن برای پرداخت معوقات گفت: یک سری قول‌هایی از سوی مسولین معدن داده شده اما به این شکل که پیش می‌رود دیگر امیدی به بهبود وضعیت نداریم.

این منبع کارگری در خصوص پیگیری مطالبات کارگران معدن البرز شرقی گفت: در صورتی که کارفرما نسبت به پرداخت حقوق کارگران هرچه سریع‌تر اقدام نکند، این اعتصابات ادامه پیدا خواهد کرد.

یکی از نمایندگان کارگران این معدن عامل بروز مشکلات در این واحد تولیدی را واگذاری آن به شرکت ذوب آهن اصفهان عنوان کرد و گفت: از ۶ ماه پیش که این شرکت زیر نظر فولاد اصفهان رفته هیچ گونه مساعدتی نسبت به رسیدگی به وضعیت کارگران نداشته و کارگران در تامین معیشتشان با مشکل مواجه شده اند.

مطالبات حقوقی ۶۰ کارگر قدیمی کارخانه آزمایش مرودشت۳۰ ماهه شد

کارگران قدیمی کارخانه آزمایش مرودشت (واقع در استان فارس) که در یک سال اخیر شاهد تعطیلی دو ساله کارخانه و بازگشایی این واحد تولیدی در شهریورماه سال جاری بوده‌‌اند، در سه سال اخیر ۳۰ ماه حقوق نگرفته‌اند.

به گزارش10آذرایلنا،منابع خبری در این واحد تولیدی گزارش دادند کارخانه آزمایش مرودشت که در زمینه تولید لوازم سرمایشی و گرمایشی منزل فعالیت دارد؛ مرداد ماه سال ۹۱ به دلیل افزایش مشکلات مالی و متوقف شدن تولید، تعطیل اعلام شد و از آن تاریخ حدود ۲۰۰ کارگر بیکار شدند.

بر اساس این گزارش، این کارخانه که زیر نظر گروه صنعتی پیام اداره می‌شود اول شهریورماه سال جاری مجددا فعالیت تولیدی خود را از سر گرفت اما همچنان منابع مالی کافی برای پرداخت معوقات حقوقی کارگران قدیمی را ندارد.

براساس این گزارش،بعد از تعطیلی کارخانه که حدودا دو سال طول کشید، ۱۴۰ کارگر این کارخانه با استفاده از تسهیلات بازنشستگی قانون مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شدند و مابقی کارگران  قدیمی که تعدادشان به ۶۰ نفر می‌رسد از بیمه بیکاری استفاده نکردند و در کارخانه باقی ماندند.

معوقات حقوقی کارگران از خردادماه سال ۹۱ آغاز شد و در این بین از محل فروش ضایعات و لوازم غیر قابل استفاده کارخانه بخشی از حقوق کارگران پرداخت شده است.

با شروع به کار مجدد این کارخانه کارفرما به غیر از استخدام  دوباره ۶۰ کارگر قدیمی ۳۰ کارگر جدید جذب کرده است که حقوق آنان به صورت ساعتی محاسبه و پرداخت می‌شود.

هم اکنون مطالبات کارگران قدیمی شاغل در آزمایش به ۳۰ ماه رسیده است و به همین طریق کارگرانی که از مرداد ماه سال ۹۱ به مرور بازنشسته می‌شوند بر اساس سابقه خدمتشان از این کارخانه حقوق طلب دارند.

کارگران بازنشسته علاوه بر معوقات حقوقیشان، حین بازنشستگی نمی توانند سنواتشان را دریافت کنند.آنان برای وصول مطالبات خود به اداره کار شهرستان مرودشت شکایت کردند اما کارخانه پولی برای پرداخت سنوات آنان نداشت و در نهایت  کارگران با استفاده از رای اجرای احکام  اموال کارخانه را توقیف کردند.

در صورت تامین منابع مالی و رفع موانع بازنشستگی، این تعداد کارگر حائز شرایط بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت و زیان آور را دارا می‌شوند.

بنابهمین گزارش،این کارخانه حدود ۱۱ میلیارد به تامین اجتماعی، ۱۱ میلیارد به دارایی و مبالغ هنگفتی به اداره برق و گاز بدهکار است.

گفتنی است کارخانه آزمایش دارای دو شعبه است که کارگران بازنشسته شعبه دیگر این واحد تولیدی در شرق تهران که از سال ۹۱ به تدریج بازنشسته شده‌اند هنوز موفق به دریافت سنوات پایان خدمت خود نشده‌ اند.

پرداخت قسطی «سنوات خدمت» کارگران کارخانه کیان‌تایر ۶۰ ماه طول می‌کشد

حدود ۵۰۰ نفر از کارگران کارخانه «کیان تایر» که از سال ۸۹ به تدریج بازنشسته شده‌اند هنوز موفق به دریافت سنوات پایان خدمت خود نشده‌اند.

به گزارش10آذرایلنا،کارگران بازنشسته این کارخانه گفته‌اند بازنشستگی‌شان با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور انجام گرفته است و رقم حق سنوات خدمتشان با توجه به میزان سوابق کاری از ۲۰ تا ۶۰ میلیون تومان متغیر است.

بازنشستگان این کارخانه قدیمی تولید لاستیک در تهران می‌گویند سنوات خدمت حقی است که قانون برای جبران سال‌هایی که کارگران زندگیشان را برای انجام کار صرف کرده‌اند در نظر گرفته است و این حق طبق عرف جامعه کارگری تنها سرمایه آنان برای ادامه زندگی در هنگام بازنشستگی است.

بر اساس این گزارش مطالبات کارگران بازنشسته به بیش از ۱۰ میلیارد تومان رسیده که با افزایش تعداد بازنشستگان در هر ماه این رقم روز به روز بیشتر می‌شود.

بازنشسته دیگری درباره سرانجام مطالبات کارگران بازنشسته کیان تایر گفت: مهم‌ترین عامل معوق ماندن سنوات کارگرانی که به مرور از کارخانه کیان تایر بازنشسته می‌شوند کمبود نقدینگی است به همین دلیل کارفرما مطالبات کارگران بازنشسته را به صورت اقساطی ماهانه مبلغ ۵۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کند.

به گفته او، با اقساطی پرداخت شدن سنوات کارگران بازنشسته بیش از ۶۰ ماه زمان نیاز است تا کل سنوات یک کارگر به مرور پرداخت شود.

این کارگر بازنشسته که به نمایندگی از سایر بازنشستگان کیان تایر سخن می‌گفت افزود: هم اکنون در آمد حاصل از فروش محصولات این کارخانه صرف هزینه‌های جاری کارخانه و پرداخت حقوق حدود هزار نفر از کارگران شاغل می‌شود.

کارگران بازنشسته کیان تایر می‌گویند کارفرما برای جبران مشکلات مالی این واحد تولیدی نیاز به دریافت تسهیلات بانکی دارد اما وامهایی که به این کارخانه پیشنهاد می‌شود با بهره‌های بانکی بالاست و کارفرما می‌گوید توان بازپرداخت بهره این وام‌ها را ندارد.

تناقض‌گویی دولت درحرف وعمل درباره قیمت جدید نان:

اعلام30درصدی افزایش قیمت نان واعمال 40درصدی

فیلم اعتراض مردم به افزایش قیمت نان

در حالی که مسئولان میزان افزایش قیمت نان را ۳۰ تا ۳۵ درصد اعلام می‌کنند، قیمت‌های اعلام‌شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نشان می‌دهد آنچه در عمل اتفاق افتاده، افزایش حدود ۴۰ درصدی قیمت نان است. 

به گزارش 10آذرفارس، در حالی که مسئولان صحبت از افزایش حداکثر 30 درصدی قیمت نان می‌کنند، اما نرخهای اعلامی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران با یک مقایسه سر انگشتی قیمت‌های جدید نشان می‌دهد که قیمت نان 40 درصد افزایش یافته نه 30 درصد!

پیش از این، قیمت هر قرص نان لواش 160 تومان بود که اکنون 225 تومان اعلام شده است.

نان بربری از 500 تومان به 700 تومان، نان تافتون از 300 تومان به 425 تومان و نان سنگک از 600 تومان به 800 تومان رسیده است.

هفته گذشته نیز رئیس اتحادیه نانوایان به خبرگزاری فارس گفته بود که به دلیل تورم سالانه و افزایش نیافتن نرخ نان در دو سال اخیر پیشنهاد افزایش 40 درصدی نان را داده‌ایم؛ نکته ای که امروز با اعلام قیمت ها تایید شد.

شب گذشته محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور اعلام کرد که قیمت نان حداکثر 30 درصد افزایش یافته است.

در همین حال نعمت‌الله ترکی معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران نیز گفت که میزان افزایش به طور میانگین 30 تا 35 درصد است و ممکن است در برخی موارد کمتر یا بیشتر باشد.

لینک فیلم:

http://www.farsnews.com/MediaDisplay.aspx?nn=13930910000170

کشته وزخمی شدن چندکارگرفضای سبزشهرداری پرند

برخورد سواری پراید با کارگران شهرداری در پرند یک کشته و چند مصدوم برجای گذاشت .

به گزارش10آذرنسیم آنلاین،در این سانحه راننده پراید با از دست دادن کنترل خودرو، با کارگران فضای سبز شهرداری برخورد کرد که در اثر آن یکی از کارگران کشته و دست‌کم دو نفر مصدوم شدند

اعتصاب اتحادیه خلبانان و کمک خلبانان لوفت هانزا برای روزهای دوشنبه و سه شنبه! 

اتحادیه خلبانان لوفت هانزا در تداوم پیگیری مطالبات صنفی  اعضا خود، خلبانان هواپیماهای برد کوتاه و متوسط  را فراخواند از روز دوشنبه 01.12.2.014 ساعت 12 تا روز سه شنبه 02.12.2014 تا ساعت 24 و همچنین خلبان های مسافت دور از روز سه شنبه ساعت 3 صبح تا ساعت 24 دست به اعتصاب بزنند.

علاوه بر آنها از روز سه شنبه 2 دسامبر  از ساعت 3 تا 24 خلبانان بخش ترابری نیز دعوت به اعتصاب شدند.

بنا بگفته اتحادیه آنان برای مذاکره و پیدا کردن نکات مشترک جهت حل موارد مورد اختلاف آماده مصالحه بودند اما مقامات کنسرن برخورد سازنده ای با طرح مطالباتیشان از خود نشان نداده اند.

کارفرما بطور یکجانبه تصمیم به نادیده گرفتن خواست مطالبلتی خلبانان گرفت که این بدعت تازه ای دربرخورد با مسایل صنفی است.

بدین دلیل اتحادیه مجبور شد با حربه اعتصاب از منافع صنفی خود دفاع کند.

اتحادیه خلبانان و کمک خلبانان لوفت هانزا با ابراز تاسف از مشکلاتی که برای مسافران و مشتریان لوفت هانزا پیش می آید از مقامات کنسرن میخواهد به سیاست بایکوت پایان داده و مانند اتحادیه به سهم خود برای پاسخگویی وارد عمل شود.

دهم آذرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.