۲۱- گشت و گذار فرهنگی و ادبی

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

شهر کابور  Cabourg  یا شهر مارسل پروست در نورماندی یکی از شهرهای ادبی و هنری فرانسه است. امسال به مناسبت صدمین سالگرد اعطای جایزه Goncourt به مارسل پروست در سال ۱۹۱۹  به طور استثنایی این شهر به محل برگزاری مراسم Académie de Goncourt تبدیل شد. 

من هم توسط یکی از دوستان نویسنده فرانسوی به این مراسم دعوت شده بودم که با کمال میل پذیرفتم. شنبه و یکشنبه ۲۶ و ۲۷ اکتبر فرصتی شد تا در جلسات ادبی گوناگون شرکت نموده برخی از منتقدان ادبی و فرهنگی فرانسه را ملاقات کرده و در پاره‌ای گفتگو ها شرکت کنم.  امروز ۲۷ اکتبر ساعت ۱۲ نام چهار نفر برگزیده برای انتخاب نویسنده نهائی که در ۵ نوامبر اعلان خواهد شد آشکار گردید. این چهار نفر عبارتند از :  

Amélie Nothombl

 نام کتاب : “تشنگی”

 Jean-Luc Coatalem

نام کتاب : “سهم پسر” 

Jean-Paul Dubois 

نام کتاب : “همه مردم در جهان به یک شکل زندگی نمی کنند”.

 Olivier Rolin

نام کتاب : جهان بیرون

اعضای هیئت داوران عبارت بودند از: 

 Bernard Pivot, رئیس Eric-Emmanuel Schmitt,

 Didier Decoin, Paule Constant, Patrick Rambaud, Tahar Ben Jelloun, Virginie Despentes, Françoise Chandernagor, Philippe Claudel, Pierre Assouline.

در این دو روز شانس این را داشتم که مهمترین کتاب های انتشار یافته در دو سه سال اخیر را ببینم که از آن میان سه کتاب خریداری کردم. سه کتاب در سه زمینه مختلف که : 

اولی یک رمان ادبی و فلسفی است در مورد الکساندر دمای فرزند که عنوان آن “دما ی فرزند یا ضد ادیپ” ادیپ یکی از خدایان یونان می باشد که ناخواسته پدرش را می کشد و با مادرش ازدواج میکند وقتی متوجه می شود خودش را کور میکند. دما ی پر و پسر باهم سر سازگاری نداشتند. دومای پسر در مورد پدر خود می گوید : “به نظرم مردی که بطور داوطلبانه فرزندی را به وجود می آورد بدون اینکه او را از نظر امکانات مادی و معنوی و اجتماعی تامین کند و بدون اینکه خود را مسئول این کار و همه عواقب حاصل از آن بداند یک انسان نابکار است که باید او را در زمره دزدان و آدمکشان قرار داد”. این اثر توسط Marianne و Claude SCHOPP تهیه شده است.

کتاب دوم سیاسی است که نقش قطر را در ایجاد مساجد و گسترش اصولگرایان مذهبی در اروپا نشان می دهد. کتابی مستند و مملو از شواهدی است که نشان میدهد چگونه یک سازمان غیر دولتی قطر به نام Qatar Charity با استفاده از امکانات بین المللی به رشد اسلامیست ها در اروپا کمک می کند. این اثر توسط دو خبرنگار و متخصص خاورمیانه به نام های Christian CHESNOT و Georges MALBRUNOT تهیه شده است. 

اما کتاب سوم که توسط Michel DAMBLANT به تحریر در آمده است ” دور جهان در باغچه” نام دارد که محل ابتدائی و حرکت گیاهان و درختان را در جهان نشان میدهد. نویسنده میگفت تعداد بسیار زیادی از گیاها از شرق و آفریقا به اروپا آمده اند. 

در خاتمه علاقه دارم بگویم که چه خوب بود ما ایرانیان نیز در خارج از کشور سالن کتاب میگذاشتیم و جایزه‌های به نویسندگان بهترین کتاب ها اهدا می کردیم. 

فرهنگ قاسمی

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.